Gå til innhold

Babymas og annet ræl


sitronkake

Anbefalte innlegg

Den 31.8.2016 at 20.23, Leopanter skrev:

Good on you, girl! :klappe: Så bra du sto opp for deg selv. Jeg er stolt av deg :klemmer: 

Ja, følte meg ikke så verst da altså :5: Jeg er altfor dårlig på å si fra når det kommer til ting som handler om meg selv. Liker best når alle er glad og det er fred i verden og enhjørninger og regnbuer og sånn jeg :tunge1:
 

13 timer siden, Carouselle skrev:

Det er helt klart nok av de som snylter på systemet og som bruker graviditeten som en unnskyldning, men man kan ikke la det gå utover de som virkelig trenger det. Godt du fikk litt hjelp :) Skjønner at du ikke føler det er optimalt å gråte seg til sykemelding, men ikke ha dårlig samvittighet for det. Den som burde ha dårlig samvittighet er legen!

12 timer siden, miore skrev:

Man hører liksom alltid om de fæle gravide som snylter på NAV og samfunnet, men jeg har aldri møtt en sånn gravid selv! Alle jeg kjenner som har vært sykemeldte har vært det av veldig reelle grunner, og alle har ønsket å jobbe - men ikke fått det til. Jeg synes absolutt ikke du skal ha dårlig samvittighet @sitronkake - det må da være lov å bli sykemeldt når det eksisterer et faktisk behov! :klem:

Jeg har faktisk ikke så dårlig samvittighet :vetikke: Jeg vet med meg selv at hadde jeg bare fortsatt og presse meg selv, så hadde jeg endt opp med å gå på en skikkelig smell og det er det ingen som er tjent med. De er relativt interesserte i å beholde meg så mye og så lenge som mulig på jobb, for det er ingen andre som egentlig helt vet hva jeg gjør eller som kan lære det bort til andre :fnise: 
 

12 timer siden, Strikkesokken skrev:

Det fins helt sikkert de som snylter på systemet som gravid, men jeg tror det er fåtallet! Jeg har følelsen av at samtlige gravide som går sykemeldt er livredde for å bli stemplet sånn. Jeg er ihvertfall det - for jeg vet selv at jeg kunne jobbet halve dager, men arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge for det :( Det skal jo en del til å få godkjent sykemelding gjennom nav også, så jeg tror ikke det er så enkelt som mange skal ha det til! Dessverre er det ikke alle som vet det.

Kjipt å føle at man sutrer seg til en sykemelding men godt du fikk hjelp! Håper det hjelper med en dag i uken til å hente seg inn, det er viktig at du tenker på deg selv nå! Møkkalegen burde visst bedre da du satt der og gråt. 

12 timer siden, Grastusta skrev:

Dette! 

Jeg kjenner heller INGEN som har jukset seg til sykmelding og bare hatt det digg hjemme.

Jeg er vel ikke så redd for å bli stemplet som en lat nav-snylter sånn generelt altså. Men da legen begynte å stille meg alle mulige slags kritiske spørsmål som satte spørsmålstegn ved hvor sliten jeg egentlig var, så følte jeg at hun trodde at jeg var en sånn "vondt i en tå, sier at jeg har bekkenløsning så jeg kan få slappet av litt"-gravid :dry: 

Det hjalp ganske greit bare det å få inn en vikar, så jeg har store forhåpninger til dette med å kunne hente seg inn uten å tenke på jobb ;) 
 

12 timer siden, Weebs skrev:

Vi har ei på jobb som utnytter systemet as we speak :P Hun innrømmet det etter en liten "slip up" der hun buste ut med hvor glad hun er for at hun ikke har noen svangerskapsplager. Så hun er hjemme flere dager i uken for moro skyld. 

Men som resten her så tror jeg absolutt flertallet er redd for å bli stemplet som en snylter og vil gjøre mest mulig for å kunne leve og jobbe som vanlig :) 

6 timer siden, Carouselle skrev:

Jeg kjenner også en snylter av systemet, derfor jeg tror det er flere av de. Og tydeligvis siden Weebs også kjenner en tilsvarende :roll:

Men jeg tror som dere at de aller fleste gravide ønsker å jobbe så lenge og så mye som mulig, helst uten plager. Men for all del; helsa først :opplyser:

 

Jeg blir så irritert! :frustrert: På en måte er jeg jo litt glad for at legen min er litt tilbakeholden med sykemeldingene, for det skal jo ikke være sånn at man skal kunne gå til legen og dikte opp noe greier og så blir man automatisk sykemeldt bare fordi man er gravid.

Men sånne folk, at de har samvittighet til snike og snylte sånn! Da jeg var gravid med Mini og var gradert sykemeldt pga. kvalme så var det jo en av kollegene mine som nærmest oppfordret meg til å sykemelde meg mer om jeg var litt lei av jobb og sånn. "Må jo være deilig å kunne slappe av litt ekstra nå før babyen kommer, så hvis du sier at du er skikkelig dårlig så slipper du jo å jobbe i det hele tatt sikkert" :roll: Så det er jo ikke rart at leger blir gniene på sykemeldingene når sånne holdninger eksisterer. 
 

5 timer siden, A4-livet skrev:

Enig med @Grastusta, sånne mennesker fortjener faktisk kolikkbarn. Så kan vi andre ha det avslappende mest de må ta igjen den jobben (x 1000) de snylter seg unna mens de var gravide. 

Kjempebra at du fikk litt sykemelding, Sitronkake, du trenger det jo virkelig. Man må jo ikke ha fysisk vondt for å ikke klare å jobbe, jeg vil heller ha fysisk vondt enn å være helt utslitt. Syns det er mye mye verre! Måtte jo ta meg en fridag to uker i løpet av sommeren selv, den ene dagen var jeg helt på gråten av tanken på å måtte gå på jobb så måtte bare sende sms og si at jeg orka ikke. Tok egenmelding på den :Nikke:

Pass deg så du ikke jinxer på deg mer bekkenvondt nå da, frøken :ler: Men jeg er litt enig, når man er så utslitt at man griner av alt og bare tanken på jobb eller arbeidsoppgaver som venter gjør at stressnivået stiger og man får lyst til å kaste opp, så virker tanken på litt fysiske vondter nesten litt forlokkende ;) Huff, nå skal jeg ikke jinxe jeg heller. Merker at ryggen og hoftene skriker litt etter en dag på jobb eller etter å ha sittet i en rar posisjon i sofaen eller på toget, håper det holder seg på litt lett verking-nivå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper multisiteringen over var forståelig, prøvde meg på en sånn "sitere flere innlegg som tilhører samme svar-kategori på en gang" for å slippe å skrive det samme flere ganger :ler: #lat (evt effektiv?)

Dagen i dag har gått i ett, den derre "halv dag, gå hjem tidlig"-taktikken min funket relativt dårlig. Planen var å jobbe fire timer i dag og fire i morgen, men i dag endte jeg opp med fem og en halv time i stedet. Måtte (altså måtte!) bli ferdig med noe greier før jeg gikk, og ting tok mye lenger tid enn det jeg hadde sett for meg. Da jeg endelig var ferdig måtte jeg nærmeste krangle meg til å få gå hjem, for hun kollegaen min som jeg samarbeider med på dette prosjektet nektet å la meg gå før hun var helt ferdig med å se over noe.. greier (okei, nå ble det mye "greier" og vage formuleringer her, men jeg prøver liksom å anonymisere meg selv og arbeidsplassen min her :fnise:). Endte med at jeg, etter litt diskusjon, nærmest bare gikk, etter å ha overbevist kollegaen min om at vikaren helt sikkert klarte å skrive ut noen papirer, og at det mest sannsynlig ikke var kritisk om det ikke var jeg som skrev de ut. Helt seriøst, ja. Av og til får jeg litt fnatt :klaske: 

Satser på at jeg får gått hjem til rimelig tid i morgen, for jeg var jo nesten like pumpa som vanlig etter jobb i dag. Tenker det blir lettere når jeg har en hel dag fri, det har så lett for å bli sånn "jeg skal bare" i uendelig tid før jeg får gått hjem :Nikke: 

På hjemmefronten har bilsjefen (aka mannen) landet på at VW Passat GTE får æren av å bli vår nye familiebil ( :5: @A4-livet), så i hele kveld har han sittet og lest tilbud fra forhandleren og snakket konstant om parkeringsassistenter og sete-innstillings-funksjoner og alle mulige slags dingser og dangser. Plutselig skjønner jeg hvordan han har det når vi er blitt enige om at jeg kan bestemme helt fritt hva vi skal kjøpe (gjelder for det meste alt av klær og barneutstyr), og likevel vil snakke om tingene og høre hans mening om de :ler: 
Som jeg nevnte i en eller annen dagbok så har jeg vel generelt ganske få krav til en ny bil. Ratt, sete, fire hjul - check :skya: Neida, det er jo fint om den har sånne helt vanlige moderne-bil-funksjoner, men å sitte og snakke om hvorvidt vi trenger filskifte-assistent eller ikke.. SNORK. Endte med at jeg bare "surprise me!" og ba han ringe kameraten sin :fnise:

Endret av sitronkake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho, ny bil! Helt enig med deg om de "smågreiene" på bil som interesserer meg svært lite. Mannen var interessert i å sammenligne de to bilene jeg prøvekjørte (X-Trail :hjerte: og Volvo XC60) og kom bare med sånne ubetydelige greier. Jeg var mest gira på at bilen hadde setevarmer og DAB-radio, liksom. Jeg har aldri hatt setevarmer før :bond: Men NÅ! :lur: Nå skal rompa mi være SÅ varm :fnise:

Jobben din høres underholdende ut, lurer på hva du gjør på! De du jobber med høres i hvert fall morsomme ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var Nav veldig på at jeg skulle i jobb igjen. Da måtte sjefen og legen min møte opp på nav for å si at "Pentu har ingenting på jobb å gjøre!" for at Nav skulle gi seg med masingen. Legen min ble veldig sint. Han har gitt med beskjed om at jeg ikke skal på jobb før etter permisjonen. Jeg sover i to timer etter å levert lille i barnehagen. Da blir jeg ekstra irritert når jeg har en venninne som har vært sykemeldt hele svangerskapet. Når jeg spurte om hun var veldig kvalm eller hva som gjorde at hun ikke var på jobb. Nei, hun ville bare ikke jobbe. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er ikke min "forte" hehe, men høres ut som et bra valg sitronkake! :)

Blir sikkert bra!

As for setevarmere.. har aldri hatt eller brukt det tidligere - klarer ikke helt bli vant til følelsen. Første gang jeg prøvde det var i svigermors bil og jeg visste ikke hva det var, så jeg trodde jeg hadde tisset på meg, så blir ikke helt komfortabel med følelsen av setevarmer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Weebs skrev:

Woho, ny bil! Helt enig med deg om de "smågreiene" på bil som interesserer meg svært lite. Mannen var interessert i å sammenligne de to bilene jeg prøvekjørte (X-Trail :hjerte: og Volvo XC60) og kom bare med sånne ubetydelige greier. Jeg var mest gira på at bilen hadde setevarmer og DAB-radio, liksom. Jeg har aldri hatt setevarmer før :bond: Men NÅ! :lur: Nå skal rompa mi være SÅ varm :fnise:

Jobben din høres underholdende ut, lurer på hva du gjør på! De du jobber med høres i hvert fall morsomme ut :ler:

Setevarmer :hjerte: Så lenge bilen har det, og sånne ting som automatiske vindusviskere, lys på dashbordet når man kjører inn i en tunnel og andre ufancy greier som jeg tror er relativt standard på nyere biler (?), så er jeg fornøyd jeg altså. Med alle de tingene vi KUNNE få hørtes det jo ut som man nærmest kunne sette seg inn og bare la bilen ordne seg selv, og det hørtes litt overdådig ut i mine øyne :ler: 

 

4 timer siden, Pentu skrev:

Her var Nav veldig på at jeg skulle i jobb igjen. Da måtte sjefen og legen min møte opp på nav for å si at "Pentu har ingenting på jobb å gjøre!" for at Nav skulle gi seg med masingen. Legen min ble veldig sint. Han har gitt med beskjed om at jeg ikke skal på jobb før etter permisjonen. Jeg sover i to timer etter å levert lille i barnehagen. Da blir jeg ekstra irritert når jeg har en venninne som har vært sykemeldt hele svangerskapet. Når jeg spurte om hun var veldig kvalm eller hva som gjorde at hun ikke var på jobb. Nei, hun ville bare ikke jobbe. :angry:

Jeg blir så sur! At folk har samvittighet til å dille hjemme og regelrett snylte til seg penger :kjefte: "Vil ikke jobbe". Jeg har ikke ord. Det blir som med en bekjent av meg som lurte på tips til å skrive noen skikkelig dårlige jobbsøknader, sånn at han var garantert å IKKE få jobb og kunne fortsette på dagpengene.. :angry:

 

37 minutter siden, Carouselle skrev:

Bil er ikke min "forte" hehe, men høres ut som et bra valg sitronkake! :)

Blir sikkert bra!

As for setevarmere.. har aldri hatt eller brukt det tidligere - klarer ikke helt bli vant til følelsen. Første gang jeg prøvde det var i svigermors bil og jeg visste ikke hva det var, så jeg trodde jeg hadde tisset på meg, så blir ikke helt komfortabel med følelsen av setevarmer :lol:

Bil er ikke min forte heller, men den så nå grei ut den :ler: Den har iallefall plass til både høy mann, relativt høy meg, to bakovervendte bilstoler og vogn, så da er den vel innafor :nigo: 

Men assa. Setevarmere! Det er jo SÅ deilig! Setter gjerne på litt varme midt på sommeren og jeg altså. Nå er jeg jo tidenes frysepinne, men likevel. Tror du må ha misforstått noe :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med ny bil! Så deilig! Alle kjøper jo ny bil om dagen..like før jeg blir bitt av basillen selv :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.9.2016 at 17.46, Strikkesokken skrev:

Grattis med ny bil! Så deilig! Alle kjøper jo ny bil om dagen..like før jeg blir bitt av basillen selv :tongue:

Takk! :nigo: Har egentlig ikke tenkt så mye over hvor døll bilen vår egentlig er før jeg satte meg inn i den vi nå har valgt, den nye var liksom så fresh og fancy i forhold. Vi må vente helt til november før den kommer da, dødskjedelig :filer: Vi trenger den strengt tatt ikke før baby er ute og vi må ha plass til to bilseter, men jeg vil jo helst at alt skal skje NÅ, og helst i går :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sinnsykt fint vær ute! ..og jeg sitter inne med verandadøren åpen og koser meg med pensum :dry: Skulle heller vært med Mini og mannen akkurat nå kjenner jeg, fikk akkurat en snap der de koser seg hos oldeforeldrene til Mini, i bare t-skjorte og med hver sin is i hånda. Gleder meg til litt høst og mørke jeg nå, pensum-lese-spiriten min er alltid mye bedre når det ikke er noe fristende å være ute :fnise: 

I stad fikk jeg endelig somlet meg til å vaske dundyna til Mini, men tror dere ikke tørketrommelen klikket akkurat da jeg skulle tørke den?! :bond: Klikket som i at den bare står og blinker med masse feilkode-lys, noe som betyr at jeg akkurat nå har en meget flat, våt og ulykkelig dyne som mest sannsynlig kommer til å tørke til en diger, hard klump av halvvåte fjær. Hva gjør jeg nå a? Enn så lenge har jeg trukket ut kontakten og ber til tørketrommel-guden om at den har lyst til å oppføre seg når jeg skrur den på igjen :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii, uflaks! Har du tatt vare på bruksanvisningen så du kan lese hva lysene betyr? Hvis ikke finner du den nok på google :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Weebs skrev:

Oiii, uflaks! Har du tatt vare på bruksanvisningen så du kan lese hva lysene betyr? Hvis ikke finner du den nok på google :) 

Jeg løste det ved å levere dyna til naboen :fnise: Jeg fant bruksanvisningen på nett, og der sto det bare "ring service" ved siden av den feilkoden.. og så kom mannen hjem, googla litt mer, fant et triks og vips så var alt i orden igjen. Typisk! Han kommer til å leve på den altfor lenge :P

I dag fikk jeg testet ut kjøkkenmaskinen vår til litt gjærbakst for første gang siden vi fikk den i 2014 :ler: Får liksom aldri til det her med luftig, god gjærbakst, det smaker for det meste mel eller så hever det aldri. Og så er det så mye kliss involvert.. Not my cup of tea med andre ord. I dag prøvde jeg meg på horn med ost og skinke. Laget de ganske grove, siden tanken var å sende de med i matpakka til Mini, og de smakte skikkelig døllt. Neste gang (om to år da sikkert) lager jeg de litt finere og litt mer usunne :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjærbakst er virkelig en egen kunst altså.. Jeg får det stort sett bare til når jeg er i skikkelig godt og positivt humør. Kanskje det smitter over på gjæren?!

Grattis med ny bil! Vi investerte i en ny selv i mars i år, og det er helt fantastisk :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. september 2016 at 21.38, j86 skrev:

Gjærbakst er virkelig en egen kunst altså.. Jeg får det stort sett bare til når jeg er i skikkelig godt og positivt humør. Kanskje det smitter over på gjæren?!

Grattis med ny bil! Vi investerte i en ny selv i mars i år, og det er helt fantastisk :nigo:

Isåfall er det ikke rart jeg aldri får det til, for det er sjelden jeg går løs på gjærbakst med et smil om munnen altså :ler: Jeg er heller litt sånn gretten i utgangspunktet, vel vitende om hva som venter meg. Jeg skal fake neste gang og håpe at gjæren ikke gjennomskuer meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips for god gjærdeig er å kutte opp smøret i små kuber, la smøret bli mykt og så tilsette det mens du elter. Elt på lav hastighet i 15 minutter (minst), og ikke sett deigen varmt men la den heve i romtemperatur selv om det tar litt lenger tid. Trenger ikke bruke lunket vann heller, utvikler seg masse varme når deigen blir eltet uansett (blir det for varmt dør gjæren og da hever den jo ikke). Jeg elsker gjærdeig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, A4-livet skrev:

Et tips for god gjærdeig er å kutte opp smøret i små kuber, la smøret bli mykt og så tilsette det mens du elter. Elt på lav hastighet i 15 minutter (minst), og ikke sett deigen varmt men la den heve i romtemperatur selv om det tar litt lenger tid. Trenger ikke bruke lunket vann heller, utvikler seg masse varme når deigen blir eltet uansett (blir det for varmt dør gjæren og da hever den jo ikke). Jeg elsker gjærdeig :fnise:

Takk for tips! Jeg noterer det ned og prøver igjen om to år :fnise: Jeg elsker jo å spise gjærbakst, så jeg burde jo virkelig prøvd å få teken på det! Tenk om jeg kunne fulgt alle disse "bak masse og frys ned til permisjonstiden"-tipsene. Fem måneder til. Det bør jeg klare ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17+6 og en uke til OUL! Baby dultet masse hele veien inn til jobb i dag, så jeg er rimelig sikker på at det er liv der inne :rodmer: Håper alt er bra med "den" og at vi får vite hvilket kjønn det er - jeg klør nemlig i fingrene etter å kjøpe inn noen småting :fnise: Mannen synes jeg er helt håpløs siden vi har nesten alt vi trenger, så han har lagt ned shopping-forbud frem til etter OUL. Tror rett og slett ikke at han har skjønt at babyer har behov for søte luer med dusker eller ører :nigo: 

På magefronten har det skjedd saker og ting den siste uka, nå begynner det å bli en skikkelig bump der! Han ene på jobben synes det er rasende festlig å kommentere hver dag at jeg har "lagt meg ut litt", og ler godt av sin egen spøk hver eneste gang. Jeez. Dette kan bli noen lange måneder frem til februar :rolleyes::fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker å bake, men jeg har ikke kjøkkenmaskin som elter for meg så det blir heller sjelden at jeg gir meg utpå det. Er mye mer tiltak å stå og elte den drittdeigen selv. Har sagt til mannen at jeg skal bake både boller og brød hver uke om han kjøper kjøkkenmaskin til meg:fnise:

Har du noen følelse på kjønn?
Mannen her og er ikke helt med på dette babyshopping greiene. Han skjønner at vi må ha vogn og god bilstol og sier som oftest bare "ja, helt sikkert. Kjør på" når jeg snakker om noe vi skulle hatt, men at vi har lagt av sååå myyye penger til babyutstyr skjønner han ikke:fnise: Men kjenner til det behovet for å kjøpe noe før oul! Sånn sett glad vi ikke hadde noe etter L ;) 

Så kjekt med en bump! Vi på kg er veldig glad i magebilder *just saying* ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strikkesokken skrev:

Jeg elsker å bake, men jeg har ikke kjøkkenmaskin som elter for meg så det blir heller sjelden at jeg gir meg utpå det. Er mye mer tiltak å stå og elte den drittdeigen selv. Har sagt til mannen at jeg skal bake både boller og brød hver uke om han kjøper kjøkkenmaskin til meg:fnise:

Har du noen følelse på kjønn?
Mannen her og er ikke helt med på dette babyshopping greiene. Han skjønner at vi må ha vogn og god bilstol og sier som oftest bare "ja, helt sikkert. Kjør på" når jeg snakker om noe vi skulle hatt, men at vi har lagt av sååå myyye penger til babyutstyr skjønner han ikke:fnise: Men kjenner til det behovet for å kjøpe noe før oul! Sånn sett glad vi ikke hadde noe etter L ;) 

Så kjekt med en bump! Vi på kg er veldig glad i magebilder *just saying* ;) 

Du skulle bodd i nabolaget mitt, så kunne du få lånt kjøkkenmaskinen min hele tiden i bytte mot litt bakverk :nigo: 

Jeg har egentlig ikke noen følelse på kjønn, hadde ikke det med Mini heller. Kanskje gutt? Det er jo bare det jeg har erfaring med, tanken på at det kan være jente virker nesten litt fremmed :fnise:  Så jeg vet ikke helt jeg altså. Mannen og et par venninner tipper jente siden svangerskapet har vært så annerledes fra forrige gang. Blir spennende å se :jepp: I morgen har jeg fri, så nå er det bare tre arbeidsdager igjen før UL! Helgen og fridagene går av en eller annen grunn mye raskere enn resten av uka ;) 

Vi får se om jeg tør å legge ut magebilde en dag. Synes det er litt skummelt jeg, tenk om en haug med folk plutselig skjønner hvem jeg er :fnise: Du får legge meg til på snap heller, det føles mye tryggere :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit for meg:nigo:

Jeg og hadde guttefølelse, men alle rundt meg sa jente. Var også helt hinsides dårlig med L men ikke så ille denne gangen. Så kan være noe i det da:biggrin: føler alle får jente for tiden, så jeg tipper jente på deg og! ;) 

Skjønner. Jeg har allerede skrevet så mye personlig og lagt ut så mange bilder at selv dama bak kassen på nærbutikken ville visst hvem jeg var om hun leste dagboken min:ler: men jeg er veldig fan av snap så det er innafor det altså:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper gutt (tror jeg :fnise:). Herregud, en uke er jo ingenting, kommer sikkert til å gå kjempefort! Snap sier du? Ja takk sier jeg. Vil også se magen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...