Gå til innhold

Babymas og annet ræl


sitronkake

Anbefalte innlegg

Haha, jeg tror du har helt rett @Weebs! Selv drev jeg og kranglet (!) med legen min i uke 34 da jeg fikk migreneanfall hver gang jeg dro på jobb og han ville sykemelde meg 100 %. Jeg tok det som en forhandlingsrunde og prøvde å komme med et "bud" på 20-30 %, men fikk skikkelig kjeft og beskjed om å tenke på meg selv og baby, ikke jobb. Endte til slutt med å sutre meg til 80 %, så jeg fikk en dag i uken frem til permisjon til å gjøre ferdig tingene mine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Weebs. Det er jo ingen ikkegravide som orker å jobbe 100% og så ikke fungere hjemme. Man skal fungere begge steder, spesielt når man har en liten tass fra før av. Jeg tenker selv at terskelen for å bli sykemeldt denne gangen er lavere, det er bedre at det går utover de på jobb enn jr at jeg blir fortere sliten liksom. Og spesielt du som har en mann som reiser så du er en del alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å få en lege som krangler den veien, @miore! Når jeg fikk en turnuslege forrige uke fordi jordmor mente jeg burde sykemeldes noen prosent denne uken så jeg slapp å jobbe 84 timer gikk jeg inn med et håp om å få jobbe en vanlig uke på 40 timer i stedet. 
Så da legen foreslo en sykemelding på 30 % fikk jeg et skikkelig måpefjes. Da strakk hun seg til 40 %. Bedre enn ingenting, men jeg turte ikke å krangle med denne ukjente damen som jeg i teorien burde gitt faen i :rodme: Kanskje neste gang...:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Weebs skrev:

Deilig å få en lege som krangler den veien, @miore! Når jeg fikk en turnuslege forrige uke fordi jordmor mente jeg burde sykemeldes noen prosent denne uken så jeg slapp å jobbe 84 timer gikk jeg inn med et håp om å få jobbe en vanlig uke på 40 timer i stedet. 
Så da legen foreslo en sykemelding på 30 % fikk jeg et skikkelig måpefjes. Da strakk hun seg til 40 %. Bedre enn ingenting, men jeg turte ikke å krangle med denne ukjente damen som jeg i teorien burde gitt faen i :rodme: Kanskje neste gang...:sjenert:

84-timersuke?! :sjokkert: Det er vel ikke særlig lov? Altså, jeg har hatt noen sånne jeg også, men da på frivillig basis. Det hadde vært rimelig uaktuelt da jeg var gravid! Tror jeg må titte inn i dagboka di for å finne ut hva slags jobb du har som behandler deg sånn :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, miore skrev:

84-timersuke?! :sjokkert: Det er vel ikke særlig lov? Altså, jeg har hatt noen sånne jeg også, men da på frivillig basis. Det hadde vært rimelig uaktuelt da jeg var gravid! Tror jeg må titte inn i dagboka di for å finne ut hva slags jobb du har som behandler deg sånn :sjenert:

Det er bare om sommeren vi går sånn :) Vi får masse fri mellom ukene (det er totalt fire 84-timers uker hver sommer), men midt i de ukene føles det nesten ikke som det er verdt det :P Nå er jeg heldigvis på min siste for i år! :) Og jeg slipper unna med 50 timer, woho ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kanskje jeg ikke er helt på viddene da, som må krype til korset.. Takk for gode ord, @Weebs @miore @A4-livet :) 

Jeg er så utrolig lite flink til å ikke få så dårlig samvittighet for alt mulig og til å sette meg selv først, og det passer helt ekstremt dårlig om jeg må trappe ned på jobb akkurat nå siden vi egentlig er en person for lite fra før. Så jeg får jo dårlig samvittighet bare av tanken på å skulle bli sykemeldt.. :sjenert: Men, jobben min er ikke hjernekirurgi og vi har tross alt muligheten til å sette inn en vikar om det skulle knipe. Jeg får se det litt an i ukene frem til legetimen min. 

..og nå føler jeg meg teit som syter over min 37,5 timersuke når andre er overlykkelige for 50 :ler: Herregud. Skjerpings, meg selv. Slutt å sammenligne deg med andre hele tiden :klaske: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammenligning er ikke noe poeng :) Jeg har ikke små barn som trenger hundre prosent oppmerksomhet når jeg kommer hjem om kvelden. Da jeg kom hjem på mandag gikk mannen på fotballtrening så jeg skulle legge ungene for kvelden. Jeg sa klart i fra at jeg orket ikke å lese bok da de la seg, jeg var altfor trøtt :fnise: Det er de heldigvis store nok til å godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener med den samvittigheten, sitronkake! Jeg hadde og har det på samme måte. Min mann jobber borte i 14 dager av gangen da, men selv når han er hjemme er tanken på full jobb, hus, en liten som skal til og fra fotballtreninger og også har andre behov et ork. Jeg har vært sykemeldt fra uke 7 med oppkast, og hadde nå kunne jobbet gradert om det var mulig for jobben - noe det ikke er. Og jeg har dritdårlig samvittighet. Har lyst å bare si fuck it og begynne i full jobb igjen og kjøre på de siste månedene, men den eneste det hadde vært godt for hadde vært min arbeidsgiver (om en gang det, hadde nok ikke fungert 100% på jobb likevel). Så jeg sier som de andre her at du må høre på kroppen. Ikke suck it up, ingen takker deg for det når du ligger på baderomsgulvet klokken halv seks en kveld og gråter fordi du er utslitt :P graviditet er en unntakstilstand og det er ikke for alltid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbok schmagbok. Burde begynt med dette prosjektet forrige gang jeg var gravid, da var jeg jo så dårlig og hadde så mye tid til overs atte hjælp. 

Siden sist jeg skrev så har jeg sovet, stort sett :fnise: Både onsdag og torsdag var jeg i seng i god tid før ni, helt utslitt og med et håp om å lade opp til fredagens jobbmiddag. Fredag var jeg til gjengjeld ikke hjemme før - hold dere fast - kvart over tolv! :ler: Det tar på å gro babyer gitt. Og apropos, jeg tror jaggu jeg kjenner noe der inne jeg. Snart 16 uker, det er vel ikke helt på jordet? Enten det, eller så er tarmsystemet innmari aktivt om dagen :blink: 

Ellers har helgen gått med til masse tid sammen med Mini. Vi har kjørt tog, lekt i parken i sentrum, spist boller, vært på biblioteket og i svømmehallen, og hoppet på naboens trampoline. Eller, Mini hoppet. Jeg er livredd for å bare tråkke tvers igjennom, den derre knirkelyden føles ikke helt betryggende :ler: Koselig og relativt avslappende helg mao. Nå har jeg lagt meg allerede, klar for å lade opp til en ny uke. Noen burde lage realityprogram om livet mitt assa, så spennende som det er :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok baby du kjenner ja :rodmer: Jeg var like slått ut rundt de ukene du er i nå selv. Herregud så kjedelig det var å måtte legge seg klokka ni....

Vi har ikke vært på biblioteket ennå, er det spennende for småtasser? Jr er jo blitt så glad i å lese i lesekroken her hjemme så kanskje vi burde teste biblioteket en dag også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, A4-livet skrev:

Det er nok baby du kjenner ja :rodmer: Jeg var like slått ut rundt de ukene du er i nå selv. Herregud så kjedelig det var å måtte legge seg klokka ni....

Vi har ikke vært på biblioteket ennå, er det spennende for småtasser? Jr er jo blitt så glad i å lese i lesekroken her hjemme så kanskje vi burde teste biblioteket en dag også...

Ja, det er skikkelig kjedelig. Ikke minst for mannen, som knapt nok får sett meg i ukedagene siden jeg bare ligger og snorker. Blir ikke mye tid til hverken det ene eller det andre, kan man si :sjarmor: Fin oppladning til barseltiden dette :fnise: 

Mini synes det er stas på biblioteket iallefall. Kanskje ikke så mye pga bøkene, han får ikke helt roen til å sitte ned med en bok når det er så mye annet som kan utforskes ;) Så han løper for det meste rundt mellom hyllene, plukker på de lekegreiene de har på veggen og hopper på tjukkasen. Og så drar han ut litt bøker innimellom og ser på de i to minutter før han suser videre. Hender han slår seg ned på fanget mitt om vi finner bøker med noen store biler og sånt da :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå det er så vanskelig i starten det der! 
''Oi, var det baby jeg kjente? Eller var det bare en prump??'' :fnise:
Det er i alle fall innafor å kjenne liv nå, spesielt som andregangs så det var sikkert baby du kjente, så gøy! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Beccy87 skrev:

Ååå det er så vanskelig i starten det der! 
''Oi, var det baby jeg kjente? Eller var det bare en prump??'' :fnise:
Det er i alle fall innafor å kjenne liv nå, spesielt som andregangs så det var sikkert baby du kjente, så gøy! :) 

Jeg tror det er litt baby og litt promp om hverandre :fnise: Gleder meg til de første ordentlige dultene, der man skjønner at det er baby og at det ikke er sjans i havet for at det er noe annet!

***

Akkurat nå virker det så innmari lenge til OUL, og jeg gleder meg nesten til jeg skal til legen om en uke. Håper at jeg får høre hjertelyd :rodmer: Tar meg selv i å bekymre meg litt for om det egentlig er liv der inne, siden jeg ikke tør å være helt sikker på at det er baby og ikke luft som lager bevegelse.. Men noe skjer iallefall, for plutselig har jeg fått en bump som jeg ikke har sjans i havet til å trekke inn, og alle klærne mine har blitt skikkelig trange :plystre: Sist gang poppet magen skikkelig i uke 22-23 eller noe, har en mistanke om at den kommer tidligere denne gangen.. Gleder meg, nå er jeg liksom på det der "gravid eller litt tjukk på magen? Ikke godt å si"-stadiet, og den dere gravidgløden kan jeg se langt etter her jeg sitter med småfett hår, kviser og kvaps. Lykkeligste tiden i livet, my ass :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, sitronkake skrev:

Jeg tror det er litt baby og litt promp om hverandre :fnise: Gleder meg til de første ordentlige dultene, der man skjønner at det er baby og at det ikke er sjans i havet for at det er noe annet!

***

Akkurat nå virker det så innmari lenge til OUL, og jeg gleder meg nesten til jeg skal til legen om en uke. Håper at jeg får høre hjertelyd :rodmer: Tar meg selv i å bekymre meg litt for om det egentlig er liv der inne, siden jeg ikke tør å være helt sikker på at det er baby og ikke luft som lager bevegelse.. Men noe skjer iallefall, for plutselig har jeg fått en bump som jeg ikke har sjans i havet til å trekke inn, og alle klærne mine har blitt skikkelig trange :plystre: Sist gang poppet magen skikkelig i uke 22-23 eller noe, har en mistanke om at den kommer tidligere denne gangen.. Gleder meg, nå er jeg liksom på det der "gravid eller litt tjukk på magen? Ikke godt å si"-stadiet, og den dere gravidgløden kan jeg se langt etter her jeg sitter med småfett hår, kviser og kvaps. Lykkeligste tiden i livet, my ass :fnise:

Hehe, det er en klein fase. Man ser at folk titter, og at de lurer, men det kan jo hende man bare har spist sykt mye sitronkake og ikke er gravid, så ingen tør å spørre enda :fnise:

Da jeg var gravid med førstemann hadde gutta på kontoret (jeg jobber stort sett bare med menn) rottet seg sammen og snakket om jeg var gravid eller ikke ("hun pleier jo å være tynn, hun MÅ jo være gravid! Hvem tør å spørre?"). De hadde til slutt valgt ut en stakkars nervøs representant som fikk i oppgave å spørre. Gjett om han var lettet da jeg innrømmet at jadda, det var barn og ikke flesk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, miore skrev:

Hehe, det er en klein fase. Man ser at folk titter, og at de lurer, men det kan jo hende man bare har spist sykt mye sitronkake og ikke er gravid, så ingen tør å spørre enda :fnise:

Da jeg var gravid med førstemann hadde gutta på kontoret (jeg jobber stort sett bare med menn) rottet seg sammen og snakket om jeg var gravid eller ikke ("hun pleier jo å være tynn, hun MÅ jo være gravid! Hvem tør å spørre?"). De hadde til slutt valgt ut en stakkars nervøs representant som fikk i oppgave å spørre. Gjett om han var lettet da jeg innrømmet at jadda, det var barn og ikke flesk! 

Bahahaha! :ler: Her fortalte jeg det før flesket begynte å bli skikkelig synlig, altså for to uker siden, så her slapp de å lure. Har tydeligvis skjedd litt siden den gang, for på jobbmiddagen fikk jeg en kommentar fra en av "gamlegutta" på at jeg begynte å bli litt rund på magen :dry::fnise: Etter et par runder øl og vin ble jeg forresten servert enda en haug med babymaking- og fødselshistorier fra den gang de var unge og virile, og ikke bare fra han pratmakeren fra noen sider tilbake, men fra flere :blink: Mon tro om jeg kunne spart meg for de bildene i hodet om jeg bare hadde latet som om det var litt mye sjokolade og burger på gang :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg har så sykt lyst på salami!! I stad sto jeg og stirret på salamipakka som ligger i kjøleskapet på jobb og vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle snike til meg en skive eller ikke. Gikk til slutt for ikke (viljestyrke!), siden jeg tenkte at med min flaks så slår de sikkert opp "listeria funnet i salami!" med fet skrift på vgnett i morgen om jeg hadde falt for fristelsen. Listeria? Det er listeria vi er redde for? :klo: Samme det. Dårlig gjort at det ikke finnes gravid-vennlig salami å få kjøpt, vi er tross alt i 2016. Hmf. :snurt: 

Nå skal jeg straks hjem fra jobb og spise pasta og scampi med mannen. Mini er trygt plassert hos mormor og jeg gleder meg til å nyte en rolig middag der jeg ikke må lure og lokke noen til å spise ("en liiiiiten bit, så skal du få en halv cherrytomat til"), eller bruke et kvarter på å støvsuge og vaske gulv etterpå. Og halleluja, jeg kommer hjem til nyvasket hus! Vaskedamene :hjerte: 

Og pasta og scampi.. vi har fremdeles ikke klart å lage den retten a la @Weebs som jeg har hatt planer om å lage i to uker eller noe, selv med alle ingredienser i hus. Egentlig litt skremmende at scampien ikke har gått ut på dato ennå. De hadde noen gode uker igjen liksom. Hva ER det de putter i de tro? :blink: Enkelte ting vil jeg egentlig ikke vite, kjenner jeg :fnise: 

Endret av sitronkake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eehhh, du har vel ikke tint scampien? Frosne holder de seg forever, det er hendig :) Men etter tining holder de seg bare et døgn eller noe i kjøleskapet :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Weebs skrev:

Eehhh, du har vel ikke tint scampien? Frosne holder de seg forever, det er hendig :) Men etter tining holder de seg bare et døgn eller noe i kjøleskapet :tongue:

Neida, kjøpte ferdigkokte vi, holdbarhet til langt uti september. Hadde jeg gått for frosne og tint de i to uker tror jeg det hadde vært sunnere med litt salami :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå! Det har jeg aldri smakt, men ifølge moren til en venninne (hun som gav meg oppskriften på marinaden) er det boss.

Så... Lykke til :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Weebs skrev:

Ååå! Det har jeg aldri smakt, men ifølge moren til en venninne (hun som gav meg oppskriften på marinaden) er det boss.

Så... Lykke til :fnise: 

Note to self: ikke steke ferdigkokt scampi for lenge.. :klaske: Men bortsett fra det så ble det ganske så vellykket, selv mannen synes det var "ganske godt", og noe mer positivt enn det tror jeg ikke at man kan få ut av han når det er pasta inne i bildet :ler: 

Så, valgets kvaler. Sove eller se Fødeavdelingen på FEM? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...