Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

miss spjåk skrev (19 minutter siden):

Om Viggo la igjen mobilen ved bommen kl.19 og var tilbake ved bommen kl.19.39, utelukker det ham fra å ha vært med på drapet? Om han lot JA gjøre det siste- oppgaven med å hogge ned greiner/skjule ofrene. Det er det jeg mener er viktig. Har han hatt en luke der han kan ha hatt tid, eller er det urealistisk. Tiden det tar å komme seg fra bommen til åstedet spiller inn her. 

Men hvorfor skulle han ha lagt telefonen i sykkelveska ved bommen? Med den hensikt å bevise at han umulig kunne befunnet seg på åstedet i tidsrommet ugjerningene fant sted? Dette betinger i så fall at VK visste at det er mulig å spore lokasjon via sms-meldinger og at han visste at basestasjonen det er snakk om rakk til bommen (og til huset hans, hvor han mest sannsynlig faktisk har oppholdt seg), men ikke til åstedet. Da blir mitt spørsmål, hvem vet dette? Hvem vet hvilken basestasjon man er tilknyttet til enhver tid?

I tillegg må han ha visst at han faktisk fikk en tekstmelding som han var nødt til å svare på, hvordan skulle han ha visst dette hvis han befant seg på åstedet?

I tillegg er det ingen som har observert VK løpe frem og tilbake fra åstedet og bommen i der aktuelle tidsrommet heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djækklåsst skrev (Akkurat nå):

Vel, først skal han og JHA kommet seg til der hvor de møter jentene. Så skal man komme i kontakt med dem, slå følge med dem, og lokke dem opp til åstedet. De har neppe blitt overtalt til å løpe. Med denne tidslinjen kommer man seg knapt opp til åstedet før VK forlater åstedet igjen. JHAs beskrivelse av det som skjer på å stedet før tildekkingen tar altfor lang tid. Det store spørsmålet er selvsagt: hvorfor skal VK forlate åstedet og overlate det til JHA?

Og hvorfor forteller ikke JHA at VK gikk og overlot åstedet til ham for å dekke til?

Og sykkelen var det altså nesten 80 personer som ikke så, enda de passerte den aktuelle bommen. En eller to personer tøyde sågar ut ved bommen, og sverger på at den ikke var der, en av den så til og med VK på sykkelen en drøy time før, og la godt merke  til den spesielle sykkelen.

 

Ja mye tyder på at JA har handlet alene. Den siste (og eneste teorien) jeg da har:

JA har allerede vært i Baneheien siden kl.18.  Han vet jentene er ved badestampen da han møter Viggo ved bommen        kl. 19.  Jentene blir sett badende kl. 18.50, så dette kan faktisk stemme. Han forteller Viggo hvor jentene er, og går opp i forkant, for å lokke jentene- uten Viggo. Viggo er på åstedet rundt 19.10. Jentene er da allerede passifisert. 

Svaret på det uthevede: VK forlater åstedet tidligere av to grunner. Så han og JA ikke skal bli sett gående sammen tilbake. I tillegg til at han tenker han må komme seg vekk fra åstedet kjapt.  JA kan insistert på å dekke til likene, mens VK har tenkt på seg selv og sagt det fikser isåfall du. 

JA forteller ikke at VK overlot åstedet til ham fordi det stiller ham i et negativt lys, da får han en mer aktiv rolle en han ønsker. JA har hele tiden nedgradert sin egen rolle i avhør. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (18 minutter siden):

Dette har du helt rett, eller kanskje medienes fremstilling av ham passet perfekt. Og at han har hatt maks uflaks slik du beskriver er det ingen tvil om. Samtidig som at han selv har et ansvar for sine tidligere kriminelle handlinger, så det er en kombinasjon. Ganske typisk i grove justismord, det er ikke sønnen av presten som utsettes for sånt.

Nei quick er jo et glimrende eksempel på det. Gal, drapsmann ja, men seriemorder, neppe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa blomst skrev (14 minutter siden):

Men hvorfor skulle han ha lagt telefonen i sykkelveska ved bommen? Med den hensikt å bevise at han umulig kunne befunnet seg på åstedet i tidsrommet ugjerningene fant sted? Dette betinger i så fall at VK visste at det er mulig å spore lokasjon via sms-meldinger og at han visste at basestasjonen det er snakk om rakk til bommen (og til huset hans, hvor han mest sannsynlig faktisk har oppholdt seg), men ikke til åstedet. Da blir mitt spørsmål, hvem vet dette? Hvem vet hvilken basestasjon man er tilknyttet til enhver tid?

I tillegg må han ha visst at han faktisk fikk en tekstmelding som han var nødt til å svare på, hvordan skulle han ha visst dette hvis han befant seg på åstedet?

I tillegg er det ingen som har observert VK løpe frem og tilbake fra åstedet og bommen i der aktuelle tidsrommet heller.

Helt enkelt fordi man ikke har bruk for en mobil under et drap? Ikke mer komplisert enn det.  Om han la mob igjen (ved bommen) var det snakk om flaks. Nei han visste ikke om tekstmld om han var på åstedet. Men OM han forlot åstedet tidligere enn JA for å komme seg raskt vekk + ikke bli sett sammen med JA , gir det mening at han kan ha tittet på mob da han skulle dra (fra bommen). Mld tikket inn 19.24, han ser den 19.39 og svarer. Drar så fra bommen og hjem.

Det gir ham litt mindre enn 1/2t på åstedet. 

Men igjen, om så mange vitner ikke har sett sykkelen i tidsrommet har retten et stort problem. Det bør ikke stå og falle på at Viggo ikke har vitner på at han var hjemme i den perioden. Han skal ikke bevise noe. Det er det retten som skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (13 minutter siden):

Nei quick er jo et glimrende eksempel på det. Gal, drapsmann ja, men seriemorder, neppe. 

Faktisk ikke drapsmann. Han ble frifunnet for alle drapene han ble dømt for. Kun overgriper, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (19 minutter siden):

Ja mye tyder på at JA har handlet alene. Den siste (og eneste teorien) jeg da har:

JA har allerede vært i Baneheien siden kl.18.  Han vet jentene er ved badestampen da han møter Viggo ved bommen        kl. 19.  Jentene blir sett badende kl. 18.50, så dette kan faktisk stemme. Han forteller Viggo hvor jentene er, og går opp i forkant, for å lokke jentene- uten Viggo. Viggo er på åstedet rundt 19.10. Jentene er da allerede passifisert. 

Svaret på det uthevede: VK forlater åstedet tidligere av to grunner. Så han og JA ikke skal bli sett gående sammen tilbake. I tillegg til at han tenker han må komme seg vekk fra åstedet kjapt.  JA kan insistert på å dekke til likene, mens VK har tenkt på seg selv og sagt det fikser isåfall du. 

JA forteller ikke at VK overlot åstedet til ham fordi det stiller ham i et negativt lys, da får han en mer aktiv rolle en han ønsker. JA har hele tiden nedgradert sin egen rolle i avhør. 

 

 

Dersom man forkaster hele JHAs forklaring kan man alltids konstruere en teori hvor det er mulig for VK å være litt på åstedet mellom meldingene han sender, for å være medskyldig. Det forutsetter at det er JHA som er hovedmannen, og man kan spørre seg hva JHA i det hele tatt skulle ha med seg VK for i det hele tatt.

Det finnes en mye enklere teori, hvor man ikke trenger å forkaste så mye av JHAs forklaring, vel "bare" det som uansett ikke passer til tekniske funn: Man kan anta VK lånte bort mobilen til "noen", som besvarte SMS'er på vegne av ham, og gav mobilen tilbake til VK rundt k. 20.15, siden VK ringte med mobilen kl. 20.19. Problemet er selvsagt at det er fullstendig usannsynlig at  denne "noen" eksisterer. Men jeg vil si mer plausibelt, eller "mindre uplausibelt", enn det du legger opp til i din teori.

Men ingenting av dette er nødvendig  å spekulere i, all den tid faktaene passer så ypperlig vel til at VK var hjemme i bua si hele tiden mens JHA utførte udåden alene.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (3 minutter siden):

Faktisk ikke drapsmann. Han ble frifunnet for alle drapene han ble dømt for. Kun overgriper, altså.

Vet han ble vel dømt for mordforsøk på en ung gutt da han selv var tenåring. Det var bare tilfeldig at det ikke endte i drap. Så drapsmann er han pr def ikke, husket feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (5 minutter siden):

Dersom man forkaster hele JHAs forklaring kan man alltids konstruere en teori hvor det er mulig for VK å være litt på åstedet mellom meldingene han sender, for å være medskyldig. Det forutsetter at det er JHA som er hovedmannen, og man kan spørre seg hva JHA i det hele tatt skulle ha med seg VK for i det hele tatt.

Det er jo ikke flere mld, kun de to han sender før han går fra bommen kl. 19 og den han sender når han drar fra bommen,   kl. 19.39. Det gir en mulighet for at han var delaktig. Hvorfor? Min teori går mer ut på at VK er smart nok til å tenke at JA er den som lokker og den som også tar støyten med å dekke over åstedet. Han er smartere enn JA. På den måten, om man ser på det på en kynisk måte, vil sjansen for at JA snakker være mindre. Han har gitt JA  en aktiv rolle av en grunn. Og seg selv mindre tid på åstedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, miss spjåk said:

Ja mye tyder på at JA har handlet alene. Den siste (og eneste teorien) jeg da har:

JA har allerede vært i Baneheien siden kl.18.  Han vet jentene er ved badestampen da han møter Viggo ved bommen        kl. 19.  Jentene blir sett badende kl. 18.50, så dette kan faktisk stemme. Han forteller Viggo hvor jentene er, og går opp i forkant, for å lokke jentene- uten Viggo. Viggo er på åstedet rundt 19.10. Jentene er da allerede passifisert. 

Svaret på det uthevede: VK forlater åstedet tidligere av to grunner. Så han og JA ikke skal bli sett gående sammen tilbake. I tillegg til at han tenker han må komme seg vekk fra åstedet kjapt.  JA kan insistert på å dekke til likene, mens VK har tenkt på seg selv og sagt det fikser isåfall du. 

JA forteller ikke at VK overlot åstedet til ham fordi det stiller ham i et negativt lys, da får han en mer aktiv rolle en han ønsker. JA har hele tiden nedgradert sin egen rolle i avhør. 

 

 

Er denne teorien noe du tror på selv?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et nytt og ganske vesentlig bevis i saken. VK ble dømt på bakgrunn av at det ble påstått i retten at de hadde fellende DNA- bevis mot ham. Nyere DNA- undersøkelser finner ikke spor av VK. DNA- materialet er det samme, men undersøkelsene er nye. Selvfølgelig fant retten VK skyldig når de ble presentert for fellende DNA- bevis mot ham. Men hadde de hatt nok til å dømme ham uten dette påståtte beviset?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke flere mld, kun de to han sender før han går fra bommen kl. 19 og den han sender når han drar fra bommen,   kl. 19.39. Det gir en mulighet for at han var delaktig. Hvorfor? Min teori går mer ut på at VK er smart nok til å tenke at JA er den som lokker og den som også tar støyten med å dekke over åstedet. Han er smartere enn JA. På den måten, om man ser på det på en kynisk måte, vil sjansen for at JA snakker være mindre. Han har gitt JA  en aktiv rolle av en grunn. Og seg selv mindre tid på åstedet. 

Nei, de første sms'ene blir mottatt og svart på 18.55 og 18.57. Så skal han da ha hatt mulighet til å gå til åstedet, delta på ugjerningene for deretter å være ved bommen igjen for å sende en sms 19.37? Det henger ikke på greip. Det er 20 minutters gåtid frem og tilbake. Noe som gir 20 minutter på å delta i ugjerningene. Hadde han stresset, noe man mest sannsynlig vil gjøre i en slik situasjon, hadde han tiltrukket seg oppmerksomhet og noen ville lagt merke til han. Ingen har sett VK i området den kvelden i det hele tatt, annet enn mannen på parkeringsplassen som legger merke til sykkelen hans.

I tillegg, jentene er observert badende 18.50. For at VK i det hele tatt skal ha sett jentene må han ha vært ved badeplassen før den tid, i og med at han må komme seg ned til bommen for å svare på en sms han ikke engang vet at han har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Er denne teorien noe du tror på selv?

vanskelig når man ikke har gått opp ruta fra bommen til åstedet.. Vet ikke om VK er smart nok til å ha gitt JA en aktiv rolle før og etter drapet. Synes du det er urealistisk at han har sendt JA opp i forkant? Og at han har overlatt åstedet til JA og dratt? Jeg synes egentlig ikke det. Viggo var jo kjent som en som mange barn var redd for og advart mot. Da er det vel smartere og lettere for en som JA å lokke dem til seg. At han forlater åstedet tidligere enn JA er ikke det minste rart, han ville vel komme seg vekk fort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa blomst skrev (1 minutt siden):

Nei, de første sms'ene blir mottatt og svart på 18.55 og 18.57. Så skal han da ha hatt mulighet til å gå til åstedet, delta på ugjerningene for deretter å være ved bommen igjen for å sende en sms 19.37? Det henger ikke på greip. Det er 20 minutters gåtid frem og tilbake. Noe som gir 20 minutter på å delta i ugjerningene. Hadde han stresset, noe man mest sannsynlig vil gjøre i en slik situasjon, hadde han tiltrukket seg oppmerksomhet og noen ville lagt merke til han. Ingen har sett VK i området den kvelden i det hele tatt, annet enn mannen på parkeringsplassen som legger merke til sykkelen hans.

I tillegg, jentene er observert badende 18.50. For at VK i det hele tatt skal ha sett jentene må han ha vært ved badeplassen før den tid, i og med at han må komme seg ned til bommen for å svare på en sms han ikke engang vet at han har fått. 

20 min er faktisk veldig lenge.. Om man tenker på det. Og det vil jeg helst ikke. 

Teorien min er at JA, som også ble observert alene, var den som så jentene. Og at VK ikke var i Baneheia før kl.19. Se lenger opp i tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, miss spjåk said:

vanskelig når man ikke har gått opp ruta fra bommen til åstedet.. Vet ikke om VK er smart nok til å ha gitt JA en aktiv rolle før og etter drapet. Synes du det er urealistisk at han har sendt JA opp i forkant? Og at han har overlatt åstedet til JA og dratt? Jeg synes egentlig ikke det. Viggo var jo kjent som en som mange barn var redd for og advart mot. Da er det vel smartere og lettere for en som JA å lokke dem til seg. At han forlater åstedet tidligere enn JA er ikke det minste rart, han ville vel komme seg vekk fort. 

Jeg synes man flytter fjell og ignorer mye for å få teorien til å høres mulig ut. 

Ruta fra bommen til åstedet er også gått opp. Det tar ca 11 min å gå. 

Endret av Aliquis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (2 minutter siden):

20 min er faktisk veldig lenge.. Om man tenker på det. Og det vil jeg helst ikke. 

Teorien min er at JA, som også ble observert alene, var den som så jentene. Og at VK ikke var i Baneheia før kl.19. Se lenger opp i tråden. 

Hvordan har JHA kommunisert med VK for å få han fra bommen og til åstedet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (4 minutter siden):

20 min er faktisk veldig lenge.. Om man tenker på det. Og det vil jeg helst ikke. 

Teorien min er at JA, som også ble observert alene, var den som så jentene. Og at VK ikke var i Baneheia før kl.19. Se lenger opp i tråden. 

20 minutter er nok til å drepe to personer, men er det nok til å lokke dem med seg, gå til åstedet, voldta dem, drepe dem og skjule dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aliquis skrev (Akkurat nå):

Jeg synes man flytter fjell og ignorer mye for å få teorien til å høres mulig ut. 

Ruta fra bommet til åstedet er også gått opp. Det tar ca 11 min å gå. 

Jeg vet ruten er gått opp, formulerte meg feil.  Mente at jeg selv ikke har vært der og sett hvor kjapt man må gå/reelle avstander og terrenget for å få teorien min til å være fornuftig. Det tar 11 min å gå, men hvor kjapt å løpe? Du forstår hva jeg vil frem til. At det er vanskelig å synse når jeg ikke har vært i terrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa blomst skrev (1 minutt siden):

Hvordan har JHA kommunisert med VK for å få han fra bommen og til åstedet? 

Jeg går ut ifra at dette er planlagt, uavhengig om JA har gjort det alene eller ikke. VK vet hvor badestampen er, og hvilken, JA har jo allerede sett jentene og vet hvor de er. Så dette vet begge gutta når de møtes litt før 19 ved bommen. Åstedet er like ved badestampen. Men- teorien min henger ikke på greip om ikke Viggo visste på forhånd hvor JA skal lokke dem opp. Eller om det ikke er innsyn. Nei hvem vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (6 minutter siden):

20 minutter er nok til å drepe to personer, men er det nok til å lokke dem med seg, gå til åstedet, voldta dem, drepe dem og skjule dem?

Trodde åstedet var rett ved siden av badestampen. Det første og siste mener jeg JA gjorde, hvis ikke går ikke tidslinjen opp. Jeg vet ikke, blir fysisk kvalm om jeg prøver å tenke på det, jeg har ingen anelse. Kan godt hende JA gjorde dette helt alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (7 minutter siden):

Jeg går ut ifra at dette er planlagt, uavhengig om JA har gjort det alene eller ikke. VK vet hvor badestampen er, og hvilken, JA har jo allerede sett jentene og vet hvor de er. Så dette vet begge gutta når de møtes litt før 19 ved bommen. Åstedet er like ved badestampen. Men- teorien min henger ikke på greip om ikke Viggo visste på forhånd hvor JA skal lokke dem opp. Eller om det ikke er innsyn. Nei hvem vet. 

Hvordan får JHA kommunisert hvor han tar dem med seg, og når? Det er også kun JHA som er observert alene i dagene før.

https://www.nrk.no/ytring/arvid-sjodin_-_-viggo-kristiansen-er-uskyldig-domt-1.14963295

Sitat

Politiinspektøren tar også for seg tidslinjen. Han hevder at domstolene har hevdet at drapene skjedde en gang mellom kl. 19:00 og 20:00. Men han sier ingenting om påtalemyndighetens oppfatning.

Vi vet at en pilot ca. kl. 19:50 har sett to jenter og en mann gå fra badestedet mot åstedet. Han ble aldri ført som vitne. Hvorfor ikke?

Vi vet at minst fem personer hevder de hørte lyder og bevegelser fra åstedet mellom kl. 19:55 og 20:15. De ble heller ikke ført som vitner for retten. Hvorfor ikke det?

Spørsmålet til politiinspektøren er altså hvorfor disse vitner ikke ble ført? Hadde det noe med at Viggo Kristiansen snakker i telefonen fra kl. 20:20 å gjøre? Hvis han skulle forårsaket lydene i perioden 19:55 – 20:15 vil han aldri kommet seg ut av området til de seks basestasjonene som dekker åstedet og til området som dekkes av Eg_A.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...