Gå til innhold

Damer, hvis dere skal ha rett til abortere...


mr92

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Petra75 skrev:

Men det betyr jo igjen at mannen kan si at han ikke vil ha barnet, og unnskylde seg med at han ikke visste om graviditeten før 12-ukersfristen gikk ut. Uten at det trenger å være sant. 

Og hvis hun selv ikke vet at hun er gravid før etter 12-ukersfristen. Hvordan mener du det skal løses med hensyn til hans rolle da? Kan han fortsatt påberope seg juridisk abort?

 

7 minutter siden, Petra75 skrev:

Ok - så da er det greit at hun tar abort mot hans vilje - hvis jordmor/lege går god for henne?

Kan du vennligst lese hva jeg skriver før du fyrer av allerede besvarte spørsmål. 

Igjen lager du problemer av ikke-eksisterende grunner. Jeg har allerede svart at mannen må gis en frist etter at han er kjent med farskapet, uavhengig av abortfristen. Det finnes mekanismer for å dokumentere at opplysningen er gitt og mottatt. Dette er basiskunnskap.

Ja, en legeattest må kunne legges til grunn for å avvike fra kontakten uten følger. Dessuten kan disse forholdene kontraktsfestes. Som allerede påpekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

 

Kan du vennligst lese hva jeg skriver før du fyrer av allerede besvarte spørsmål. 

Igjen lager du problemer av ikke-eksisterende grunner. Jeg har allerede svart at mannen må gis en frist etter at han er kjent med farskapet, uavhengig av abortfristen. Det finnes mekanismer for å dokumentere at opplysningen er gitt og mottatt. Dette er basiskunnskap.

Ja, en legeattest må kunne legges til grunn for å avvike fra kontakten uten følger. Dessuten kan disse forholdene kontraktsfestes. Som allerede påpekt.

Jeg vil bare ha dette helt klart for meg. Nå sier du at fristen for menn skal være uavhengig av abortfristen. I sted mente du at fristen burde være innenfor abortfristen. Kvinner har ikke mulighet til å avbryte svangerskapet etter at abortfristen har gått ut, og må derfor ta ansvaret alene. Ergo - den likestillingen dere etterspør er i de tilfellene fraværende.

Joda - det er alltid en mulighet for å adoptere bort barnet, men dette er for mange ikke et alternativ når svangerskapet er fullgått. Det er nemlig en hel del som skjer med kroppen under og etter fødsel. En hel del som dere menn slipper å bekymre dere for. 

Så nei - dette er ikke noe godt alternativ, all den tid det fortsatt er kvinner som er de som blir gravide og må ta ansvaret både for egen psyke og et eventuelt nyfødt barn. 

Uansett - jeg tror ikke dette er et veldig utbredt problem. De fleste barn er fortsatt ønsket og planlagt. Og de fleste aborter er også samtykket av begge parter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Petra75 skrev:

Jeg vil bare ha dette helt klart for meg. Nå sier du at fristen for menn skal være uavhengig av abortfristen. I sted mente du at fristen burde være innenfor abortfristen. Kvinner har ikke mulighet til å avbryte svangerskapet etter at abortfristen har gått ut, og må derfor ta ansvaret alene. Ergo - den likestillingen dere etterspør er i de tilfellene fraværende.

Joda - det er alltid en mulighet for å adoptere bort barnet, men dette er for mange ikke et alternativ når svangerskapet er fullgått. Det er nemlig en hel del som skjer med kroppen under og etter fødsel. En hel del som dere menn slipper å bekymre dere for. 

Så nei - dette er ikke noe godt alternativ, all den tid det fortsatt er kvinner som er de som blir gravide og må ta ansvaret både for egen psyke og et eventuelt nyfødt barn. 

Uansett - jeg tror ikke dette er et veldig utbredt problem. De fleste barn er fortsatt ønsket og planlagt. Og de fleste aborter er også samtykket av begge parter. 

Du vrir og misforstår og gjør deg vanskelig. 

Utgangspunktet er at fristen er ved abortfristen, minus den tiden mannen og kvinnen skal ha til "betenkningstid" for hhv juridisk - og medisinsk abort. Altså må mannen gis mulighet til å tenke over om juridisk abort overhode er et alternativ, likesom kvinnen også trenger dette for sin mulighet. 1 dag er for lite, en uke maks.

Men dersom mannen ikke får vite om farskapet innen abortfristen, er han fratatt muligheten til JA om han ikke da likevel skal gis samme frist. Det er kvinnen som sitter med kunnskapen om graviditeten og det er hennes interesse at mannen får vite det tidsnok til at hun selv kan velge MA basert på kunnskapen om mannens avgjørels.. Det er i barnets interesse at moren vet om graviditeten tidligst mulig, så, ja kvinnen får noe ansvar for å vite om hun er gravid. Men hun er ikke fratatt noen rettigheter, hun har selv kontrollen på prosessen. Det har ikke mannen. Derfor må det bli slik.

Forøvrig er JA også en mulighet for kvinnen, men dette vil kun skje i sjeldne tilfeller der hun ikke velger abort (hennes frie valg), men likevel ikke vil ha barnet. Da har mannen en mulighet til å ta ansvaret alene, eller barnet adopterer bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør meg vanskelig fordi dette er et vanskelig spørsmål. Alle de scenarioene jeg har listet opp for deg vil være aktuelle - siden alle tilfellene vil være veldig ulike. Hvis man skulle ha innført dette, må man hensynta alle aspekter. 

Det er jo ikke akkurat som å selge en bil, dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Petra75 skrev:

Ja, jeg gjør meg vanskelig fordi dette er et vanskelig spørsmål. Alle de scenarioene jeg har listet opp for deg vil være aktuelle - siden alle tilfellene vil være veldig ulike. Hvis man skulle ha innført dette, må man hensynta alle aspekter. 

Det er jo ikke akkurat som å selge en bil, dette her...

Problemstillingen er ganske enkel (stor ulikhet i valg før, under og etter graviditet mellom kvinner og menn), men konsekvenser av endringer må selvsagt avklares opp mot effekten på menn, kvinner og foster/barn. Man må ikke nødvendigvis hensynta alle effektene, men disse må måles mot hverandre og mot dagens situasjon. Og så må effekten vurderes om den er akseptabel ift målsetting og uønskede negative konsekvenser. Det betyr at dersom endringen medfører bedring på 9 av 10 effekter, kan det aksepteres at den 10. får noe negativ konsekvens, såfremt denne konsekvensen ikke blir så negativ at den alene hindrer endringen. Men da er det naturlig å se på tiltak for å hindre den konsekvenser. Det kan da medføre at denne blir rettet opp og to andre blir negative, men ikke uakseptable.

I disse diskusjonene synes det som om motstandere (oftest kvinner) ikke tolererer noen negative konsekvenser, selv om totalen er positiv.

Syntes bare noen av problemstillingene dine var veldig innlysende. Har du forresten sett noen problemstillinger som gir (uakseptable)  negative konsekvenser som ikke er imøtegått med et skikkelig svar så langt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Petra75 skrev:

Jah. Så enkelt var det. :) En skulle ha vært mann, sier jeg bare.

Det du egentlig sier er at mannen har 9 måneders betenkningstid. I prinsippet kan han altså trenere en abort hvis han føler for det. Burde han ikke ha fraskrevet seg ansvaret da før uke 12, som er fristen for oss kvinner da, i det minste?

 

Da må det jo bli påbudt å informere mannen om graviditeten med en gang den er oppdaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem vil vel ikke skrive under en juridisk kontrakt for å slippe konsekvensen av sine handlinger? Sex kan jo føre til hpv, som kan føre til celleforandringer, som kan føre til kreft, som man kan dø av. Det vil jeg helst slippe. Jeg vil og gjerne skrive under en kontrakt slik at jeg, ved en eventuell graviditet, slipper a) å gå gravid og føde b) ta en abort. Det er ikke en situsjon jeg ønsker å havne i, og ønsker dermed å slippe det ene av to onder. Men, sex skal jeg ha, i massevis, det er ikke et valg jeg tar, men noe som ligger i meg som menneske. Ansvaret og konsekvensene er jeg ikke interessert i, så rekk meg kontrakten så jeg slipper å stresse noe mer angående dette!

 

Anonymkode: fbb3e...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at kvinner ikke vil ha likestilling når likestillingen går ut over dem.

Anonymkode: 5f637...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
20 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Ingenting som hindrer to som vil ha barn sammen i å skrive en avtale om foreldreskap i forkant. Problem solved!

Det er ikke slik det fungerer, noe som du også vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
14 timer siden, amativeReflection skrev:

Da må det jo bli påbudt å informere mannen om graviditeten med en gang den er oppdaget.

Kvinner i parforhold informer da partneren sin når hun har en positiv test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snuppi skrev:

Kvinner i parforhold informer da partneren sin når hun har en positiv test. 

Dette er vel mer aktuelt når man ikke er i et parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dette er vel mer aktuelt når man ikke er i et parforhold.

Da må en bruke en fantastisk oppdagelse, Prevensjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Snuppi skrev:

Da må en bruke en fantastisk oppdagelse, Prevensjon!

Men det finnes ikke prevensjon for menn. Noe som er et enormt samfunnsproblem som får alt for lite fokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snuppi
12 timer siden, amativeReflection skrev:

Men det finnes ikke prevensjon for menn. Noe som er et enormt samfunnsproblem som får alt for lite fokus.

Kondom!

 

Ryddet for personangrep.

Frk.K, mod.

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snuppi skrev:

Kondom!

I løpet av et år vil 18% som bruker kondom bli gravide. Det er helt ubrukelig. Kvinnelig prevensjon har ofte langt under 1%. 

 

Ryddet sitering med personangrep.

Frk.K, mod.

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

I løpet av et år vil 18% som bruker kondom bli gravide. Det er helt ubrukelig. Kvinnelig prevensjon har ofte langt under 1%. 

Så bruk kondom korrekt og muligheter for graviditet blir mindre. Den er ikke helt ubrukelig, hårreisende at du kan komme med slike påstander.

Er du villig til å proppe kroppen full av hormoner når den mannlige pilen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Snuppi skrev:

Så bruk kondom korrekt og muligheter for graviditet blir mindre. Den er ikke helt ubrukelig, hårreisende at du kan komme med slike påstander.

Er du villig til å proppe kroppen full av hormoner når den mannlige pilen kommer?

 

Kroppen er allerede full av hormoner, men de mest lovende mannlige prevensjonsmidlene inneholder ikke hormoner. Vasagel og Risug fungerer begge med å injisere et polymer inn i vas deferens. Det var vel også snakk om en pille som blokkerte proteinet som for sperm til å svømme, men den tror jeg aldri kom seg til kliniske forsøk. 

Vasagel/Risug virker genialt da, de vil trenge en injeksjon og så være reverserbart på et senere tidspunkt. Det vil være billig og lettvint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.7.2016 at 20.26, Maleficenta skrev:

Ærlig talt. Jeg gidder ikke ha empati for folk som vil pule rundt og slippe konsekvenser uten å måtte ta noe ansvar. 

Du mener slik som kvinner der mannen ikke vil ha barn men hun kjører på og får 1 million kroner i støtte bare fra mannen? Den samme kvinnen som sitter på KG og syter over at det hadde blitt urettferdig om hun ikke fikk den millionen?

Anonymkode: db8ff...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Kroppen er allerede full av hormoner, men de mest lovende mannlige prevensjonsmidlene inneholder ikke hormoner. Vasagel og Risug fungerer begge med å injisere et polymer inn i vas deferens. Det var vel også snakk om en pille som blokkerte proteinet som for sperm til å svømme, men den tror jeg aldri kom seg til kliniske forsøk. 

Vasagel/Risug virker genialt da, de vil trenge en injeksjon og så være reverserbart på et senere tidspunkt. Det vil være billig og lettvint. 

Da håper jeg alle menn benytter seg av denne prevensjonen. P-piller er ikke naturlig for kroppen. Fare for slag, blodpropp og høyt blodtrykk forekommer oftere enn først antatt. P-piller er heller ikke like sikkert du antar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snuppi skrev:

Da håper jeg alle menn benytter seg av denne prevensjonen. P-piller er ikke naturlig for kroppen. Fare for slag, blodpropp og høyt blodtrykk forekommer oftere enn først antatt. P-piller er heller ikke like sikkert du antar. 

P-pillen har 8% graviditeter per år. Det er ikke det beste prevensjonsmiddelet for kvinner, men det er forsatt mer enn dobbelt så bra som det beste menn har tilgang til.

Selvsagt vil alle menn bruke dette. Det er absurd at vi ikke bruker en brøkdel av oljefondet til å fullfinansiere et av disse prosjektene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...