Gå til innhold

Damer, hvis dere skal ha rett til abortere...


mr92

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

 

Hvorfor skiller dere på kjønn her? @amativeReflection skriver jo at dette gjelder begge foreldre, altså også kvinnen.

Forskjellen er jo at om kvinnen ikke ønsker å bli mor, så kan hun bruke angrepille eller ta abort på et tidligere tidspunkt. Forutsetningene er jo lagt så da vet du at om du fullfører svangerskapet, så kan du ende opp som aleneforelder.

Å, men du må jo gå gravid!
- Men da skulle du brukt prevensjon.

Åh, er den ikke sikker, sier du?
- du skulle kanskje ikke ha pult da.

Men hva hvis graviditeten er planlagt, kvinnen ønsker barnet, men kun hvis det skjer med en deltagende far? Da blir forutsetningene for henne endret, når han plutselig ombestemmer seg når ungen er født. Det bør i det minste være såpass at han må frasi seg alt ansvar innen 12 uker som er innen abortgrensen. Hvis ikke har jo ikke kvinnen et reelt valg likevel, og likestillingen forsvant som dugg for solen, gitt.

En annen ting som dere menn kanskje ikke tenker på i denne settingen, er at tilgangen til sex sannsynligvis vil bli begrenset. Hvem vil ha seg med en kar som puler rundt uten å gidde å bruke kondom og som stikker fra ansvaret, og overlater dama til seg selv hvis så skulle skje at hun ble gravid? Jeg tror dere ville ha blitt overrasket :)

 

 

Endret av Petra75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å herre gud, denne igjen... Mannen har rett til å bruke kondom og huet. Bruker han ingen av delene og kvinnen blir gravid, har hun rett til å bestemme over egen kropp. Blir barnet født er det barnets rettigheter som teller. Alle som mener noe annet er etter min mening idioter som ikke er istand til å bruke huet, eller dotter som aldri har måtte ta ansvar for egne handlinger. Finnes ikke noe mer patetisk enn mennesker som ikke vil ta ansvar for egne barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHA! :skratte::skratte:

Er du frivillig med på sexen så står du faen meg opp for konsekvensene! 

Fy faen!:skratte:Og så sitter dere jævla idioter (menn) og klager på at det er så mange alenemødre her i landet. Hadde dere stilt opp hadde det ikke vært så mange alenemødre heller!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 skrev:

Men hva hvis kvinnen ønsker barn, men kun hvis det skjer med en deltagende far? Da blir forutsetningene for henne endret, når han plutselig ombestemmer seg når ungen er født. Det bør i det minste være såpass at han må frasi seg alt ansvar innen 12 uker som er innen abortgrensen. Hvis ikke har jo ikke kvinnen et reelt valg likevel, og likestillingen forsvant som dugg for solen, gitt.

En annen ting som dere menn kanskje ikke tenker på i denne settingen, er at tilgangen til sex sannsynligvis vil bli begrenset. Hvem vil ha seg med en kar som puler rundt uten å gidde å bruke kondom og som stikker fra ansvaret, og overlater dama til seg selv hvis så skulle skje at hun ble gravid? Jeg tror dere ville ha blitt overrasket :)

 

 

Vel, hun trenger jo ikke påta seg foreldrerollen hun heller da?

Litt grovt kan man si at kondom beskytter mot SOS, mens kvinnens preventiver beskytter mot graviditet. Da er det i begges interesse at begge preventiver brukes. Kvinnen kan verifisere (visuelt) at mannen bruker kondom, mannen kan ikke verifisere at kvinnen bruker p-piller eller annen prevensjon.

For ordens skyld, så har jeg deltatt i andre tråder rundt emnet, og der tenker jeg også at en "juridisk abort" skal skje innen ca 1 uke før kvinnens abortfrist utløper. Men da betinget at mannen selv er gjort oppmerksom på graviditeten 1 uke før der igjen (det gagner barnet at kvinnen er kjent med sin graviditet tidligst mulig). Mannen bør da uansett ha 1 ukes frist fra han er kjent med farskapet. Men løsningen skissert i tråden her er jo faktisk intereessant. Men man må jo se på alle sider ved løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
43 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

 

Hvorfor skiller dere på kjønn her? @amativeReflection skriver jo at dette gjelder begge foreldre, altså også kvinnen.

Forskjellen er jo at om kvinnen ikke ønsker å bli mor, så kan hun bruke angrepille eller ta abort på et tidligere tidspunkt. Forutsetningene er jo lagt så da vet du at om du fullfører svangerskapet, så kan du ende opp som aleneforelder.

Å, men du må jo gå gravid!
- Men da skulle du brukt prevensjon.

Åh, er den ikke sikker, sier du?
- du skulle kanskje ikke ha pult da.

Å, stakk mannen av sier du da han fant ut at han ikke ville bli pappa allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snuppi skrev:

Å, stakk mannen av sier du da han fant ut at han ikke ville bli pappa allikevel?

Ingenting som hindrer to som vil ha barn sammen i å skrive en avtale om foreldreskap i forkant. Problem solved!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Vel, hun trenger jo ikke påta seg foreldrerollen hun heller da?

Litt grovt kan man si at kondom beskytter mot SOS, mens kvinnens preventiver beskytter mot graviditet. Da er det i begges interesse at begge preventiver brukes. Kvinnen kan verifisere (visuelt) at mannen bruker kondom, mannen kan ikke verifisere at kvinnen bruker p-piller eller annen prevensjon.

For ordens skyld, så har jeg deltatt i andre tråder rundt emnet, og der tenker jeg også at en "juridisk abort" skal skje innen ca 1 uke før kvinnens abortfrist utløper. Men da betinget at mannen selv er gjort oppmerksom på graviditeten 1 uke før der igjen (det gagner barnet at kvinnen er kjent med sin graviditet tidligst mulig). Mannen bør da uansett ha 1 ukes frist fra han er kjent med farskapet. Men løsningen skissert i tråden her er jo faktisk intereessant. Men man må jo se på alle sider ved løsningen.

Men det forutsetter da, som du selv er inne på, at hun forteller at hun er gravid før fristen går ut. Og det er det ingen garanti for. Verpesjuke kvinner er ikke til å stole på de heller. 

Så i prinsippet er vi like langt da. Det er nemlig ikke slik at menn er helt uten medbestemmelsesrett i dag heller. I følge en artikkel jeg leste for en stund siden er 1 av 4 aborter utført etter sterkt press fra mannen. Jeg kjenner selv flere som har blitt presset til abort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ingenting som hindrer to som vil ha barn sammen i å skrive en avtale om foreldreskap i forkant. Problem solved!

Tja. Mener du da at kvinnen ikke kan ta abort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Petra75 skrev:

Tja. Mener du da at kvinnen ikke kan ta abort da?

Jeg mente ingenting ift abort. Selvsagt kan det oppstå komplikasjoner som vil kunne gjøre abort til et valg, men jeg ser ikke poenget med å inngå en avtale om foreldreskap for så å ta abort. Men én avtale bør jo være like bindende for begge parter, eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Petra75 skrev:

Men det forutsetter da, som du selv er inne på, at hun forteller at hun er gravid før fristen går ut. Og det er det ingen garanti for. Verpesjuke kvinner er ikke til å stole på de heller. 

Så i prinsippet er vi like langt da. Det er nemlig ikke slik at menn er helt uten medbestemmelsesrett i dag heller. I følge en artikkel jeg leste for en stund siden er 1 av 4 aborter utført etter sterkt press fra mannen. Jeg kjenner selv flere som har blitt presset til abort. 

 

Det vil gagne barnet at moren har kunnskap om sin egen graviditet tidligst mulig. Sex kan føre til barn, selv med preventiver, og da bør kvinnen sjekke seg for uønsket resultat av aktivitetene innenfor frister som være satt. Det er også i kvinnens egen interesse om hun ønsker å terminere graviditeten. Derfor må mannen ha muligheten til å frita seg rettigheter og forpliktelser inntil 1 uke (ca) etter han er kjent med graviditeten. 

Det presset om at kvinnen skal ta abort vil jo reduseres kraftig (elimineres?) når mannen kan slippe "gjeldsslaveriet" som han påføres når aborten med dagens regler ikke gjennomføres. Med juridisk abort får begge et reelt valg. Glem ikke at regelendringer endrer forutsetninger for handlingsmønstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg mente ingenting ift abort. Selvsagt kan det oppstå komplikasjoner som vil kunne gjøre abort til et valg, men jeg ser ikke poenget med å inngå en avtale om foreldreskap for så å ta abort. Men én avtale bør jo være like bindende for begge parter, eller? 

Joda. Men hvis det skulle oppstå komplikasjoner da - hvor setter man grensene? Hvis en slik avtale er skrevet, skal man da gjennom en domstol for å få omgjort den igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Det vil gagne barnet at moren har kunnskap om sin egen graviditet tidligst mulig. Sex kan føre til barn, selv med preventiver, og da bør kvinnen sjekke seg for uønsket resultat av aktivitetene innenfor frister som være satt. Det er også i kvinnens egen interesse om hun ønsker å terminere graviditeten. Derfor må mannen ha muligheten til å frita seg rettigheter og forpliktelser inntil 1 uke (ca) etter han er kjent med graviditeten. 

Det presset om at kvinnen skal ta abort vil jo reduseres kraftig (elimineres?) når mannen kan slippe "gjeldsslaveriet" som han påføres når aborten med dagens regler ikke gjennomføres. Med juridisk abort får begge et reelt valg. Glem ikke at regelendringer endrer forutsetninger for handlingsmønstre.

Ok. Så da bør man innføre tvungen graviditetstest innen rimelig tid etter samleie. Mener du at det holder med test fra butikken, eller er det nødvendig med legetest? 

Jeg ser for øvrig ikke for meg at presset vil minske i noen særlig grad. De færreste menn setter pris på tanken på å ha et avkom som de har avvist vandrende rundt. 

Endret av Petra75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Petra75 skrev:

Joda. Men hvis det skulle oppstå komplikasjoner da - hvor setter man grensene? Hvis en slik avtale er skrevet, skal man da gjennom en domstol for å få omgjort den igjen? 

Det går fint an å finne løsninger på slikt. I dag vil feks en legeattest normalt være tilstrekkelig til å få slettet krav om uteblitt oppmøte til div. avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Petra75 skrev:

Ok. Så da bør man innføre tvungen graviditetstest innen rimelig tid etter samleie. Mener du at det holder med test fra butikken, eller er det nødvendig med legetest? 

Trenger ikke tvinge noen til test. Om kvinnen er innstilt på å ha barnet uansett, risikerer hun ingenting med å gi beskjed senere enn abortfristen. Men for barnets del bør kvinnen avklare graviditeten snarest mulig.

Du lager ikke-eksiterende problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Det går fint an å finne løsninger på slikt. I dag vil feks en legeattest normalt være tilstrekkelig til å få slettet krav om uteblitt oppmøte til div. avtaler.

Jeg snakker om der begge har signert på at barnet skal fødes, og hvor kvinnen ombestemmer seg - f.eks pga komplikasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Petra75 skrev:

Jeg snakker om der begge har signert på at barnet skal fødes, og hvor kvinnen ombestemmer seg - f.eks pga komplikasjoner. 

Dette har jeg svart på. Om det oppstår komplikasjoner etc er det en lege/jordmor involvert. Om hun derimot bare får kalde føtter, ser jeg egentlig ikke hvorfor hun skal kunne slippe lettere unna enn mannen. Men slikt kan reguleres i en kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Trenger ikke tvinge noen til test. Om kvinnen er innstilt på å ha barnet uansett, risikerer hun ingenting med å gi beskjed senere enn abortfristen. Men for barnets del bør kvinnen avklare graviditeten snarest mulig.

Du lager ikke-eksiterende problemer.

Men det betyr jo igjen at mannen kan si at han ikke vil ha barnet, og unnskylde seg med at han ikke visste om graviditeten før 12-ukersfristen gikk ut. Uten at det trenger å være sant. 

Og hvis hun selv ikke vet at hun er gravid før etter 12-ukersfristen. Hvordan mener du det skal løses med hensyn til hans rolle da? Kan han fortsatt påberope seg juridisk abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Dette har jeg svart på. Om det oppstår komplikasjoner etc er det en lege/jordmor involvert. Om hun derimot bare får kalde føtter, ser jeg egentlig ikke hvorfor hun skal kunne slippe lettere unna enn mannen. Men slikt kan reguleres i en kontrakt.

Ok - så da er det greit at hun tar abort mot hans vilje - hvis jordmor/lege går god for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.6.2016 at 20.30, AnonymBruker skrev:

Men forstår du (og andre) at sex alltid kan resultere I graviditet? Jeg mener, er man ikke to om å ha sex da? Prevensjon bør begge ta ansvar for. Skulle man være så uheldig at jenta blir gravid til tross for prevensjon, så er uansett begge ansvarlig for barnet som blir født. Mange kvinner ønsker ikke abort, og det er jo en del av en kvinnes rett til og mene. 

Anonymkode: 2b91c...f79

Nå er jeg i den situasjonen at jeg ønsker meg barn og derfor har sex for å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Petra75 skrev:

Ok - så da er det greit at hun tar abort mot hans vilje - hvis jordmor/lege går god for henne?

Jeg ønsker meg barn. La oss si at du og jeg har samleie med hverandre og jeg har fortalt deg hvor mye jeg har lyst på barn. Så blir du gravid og tar abort mot min vilje, - kan du da forstå at da har ikke jeg noe særlig mer lyst til å ligge med deg i fremtiden?

Forstår du nå? - Det er ganske harry å leke med folks sine følelser bare fordi du har lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...