Gå til innhold

Damer, hvis dere skal ha rett til abortere...


mr92

Anbefalte innlegg

4 timer siden, amativeReflection skrev:

Da kan de fortsatt ta abort eller adoptere bort barnet. 

Ingen menm har tilgang til god prevensjon. Noen kvinner har ikke tilgang til god prevensjon. Det er uheldig men kvinnen slipper økonomiske konsekvenser uansett. 

Å ha sex er et grunnleggende menneskelig behov. Ytterst få kan velge det bort. Å ha sex er ikke et dårlig valg, det er ikke engang et valg. Å bære fram et barn man ikke kan forsørge er et dårlig valg.

 

Når skal du gi deg med denne stråmannen om at dette handler om å ikke bruke kondom? Kondom er ikke effektiv prevensjon. 

Men for debattens skyld: burde menn som brukte kondom slippe barnebidrag og ha mulighet for juridisk abort?

P piller er vel det eneste effektive. Men som sagt alle kvinner kan ikke bruke dette. Spiral og pessar er ikke like effektivt. Nei ingen bør slippe noe som helst. Når kvinner må ta konsekvenser uansett om det er abort og beholde, så må menn også ta sine konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Maleficenta skrev:

P piller er vel det eneste effektive. Men som sagt alle kvinner kan ikke bruke dette. Spiral og pessar er ikke like effektivt. Nei ingen bør slippe noe som helst. Når kvinner må ta konsekvenser uansett om det er abort og beholde, så må menn også ta sine konsekvenser. 

Kvinner velger. Ingen menn kan ta p-piller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kvinner velger. Ingen menn kan ta p-piller.

 Og mange her inne har fleere ganger sagt at hormoner gjør abort og bortadoptering i mange tilfeller fryyyktelig vanskelig. Det er ikke noe man bare velger å gjøre sånn uten videre. Akkurat på samme måte som at man kanskje burde latt vær å ha sex om man ikke ønsker barn, men at driften tar over. Slik er kroppen laget til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maleficenta skrev:

 Og mange her inne har fleere ganger sagt at hormoner gjør abort og bortadoptering i mange tilfeller fryyyktelig vanskelig. Det er ikke noe man bare velger å gjøre sånn uten videre. Akkurat på samme måte som at man kanskje burde latt vær å ha sex om man ikke ønsker barn, men at driften tar over. Slik er kroppen laget til.

Så dette er greit for kvinner, men ikke for menn?

Anonymkode: db8ff...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette er greit for kvinner, men ikke for menn?

Anonymkode: db8ff...938

Hva mener du? 

Anonymkode: f7e5f...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amativeReflection skrev:

Det er ikke "biologien" som tar en million kroner fra mannen. Det er lovene. Mitt standpunkt er at mennesker er rasjonelle vesen som kan ta avgjørelser som er hensiktsmessig for dem selv. Ditt synspunkt om at kvinner er styrt av hormoner og ikke kan ta fornuftige valg og derfor må behandles som sjarte porselensdukker er sexistisk og noe jeg tar avstand til. Kvinner har evnen til rasjonell tankegang. 

Når jeg snakker om rettferdighet snakker jeg om barnet. Mener du barnebidrag er en straff til menn fordi de ikke kan bli gravide? Og at det skal jevne ut forskjellene? 

At mannen slipper billig unna var argumentet jeg ville til livs mef Porsche argumentet mitt. Ja, mannen betaler mindre, men han betaler en million for noe kvinnen vil ha. Og ifølge flere i denne tråden er et barn uendelig mye bedre enn en Porsche. Hun får hele belønningen og en million kroner. 

Kjemisk kastrering har masse bivirkninger og det ødelegger sexlivet totalt. Alan Turing døde av det. Du utviser et ganske avskyelig menneskesyn. 

For det første: Jeg har ikke sagt at kvinner er styrt av hormoner og ikke kan ta fornuftige valg. Kvinner tar fornuftige valg hele tiden, de. Når de for eksempel tar abort, og må slite med det valget for resten av livet. Du, derimot, påstår at den seksuelle driften er så grunnleggende behov at det ikke kan velges bort? Jeg kjenner flere som har valgt bort sex og lever helt fint med det.

For det andre: Nei, jeg mener ikke at barnebidrag er en straff. Jeg mener at det å betale barnebidrag er å ta ansvar for det mennesket man selv har vært med å skape - ved å ha sex.

For det tredje: Mange, meg selv inkludert, mener at det å sitte igjen alene med et barn er det stikk motsatte av lykke, og langt i fra noen belønning. Man er låst på hender og føtter de neste 18 årene, og livet vil bestå av cherroxer, lekser ansvar og bekymringer. En mann slipper unna med å betale noen tusen i måneden. Noe som på langt nær er nok til å dekke utgiftene det faktisk er med barn.

Og til slutt (selv om jeg selvfølgelig ikke mener det med kjemisk kastrering. Bare litt), så overser du glatt hvilken innvirkning hormonpreparater har på kroppen. Ødelegger sexlivet, sier du? Ja, det kan jeg jaggu skrive under på. Jeg gikk og var kåt som en gråstein i ti år. Bare for at HAN skulle nyte sex uten å risikere avkom. Døde, sier du? Ja - det er også en hel del kvinner som dør av blodpropp som følge av bruk at p-piller. Men det gjør vel ikke noe, bare mannen får seg litt? Vet ikke helt hvem som har det verste menneskesynet her, jeg....

Endret av Petra75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Petra75 skrev:

For det første: Jeg har ikke sagt at kvinner er styrt av hormoner og ikke kan ta fornuftige valg. Kvinner tar fornuftige valg hele tiden, de. Når de for eksempel tar abort, og må slite med det valget for resten av livet. Du, derimot, påstår at den seksuelle driften er så grunnleggende behov at det ikke kan velges bort? Jeg kjenner flere som har valgt bort sex og lever helt fint med det.

For det andre: Nei, jeg mener ikke at barnebidrag er en straff. Jeg mener at det å betale barnebidrag er å ta ansvar for det mennesket man selv har vært med å skape - ved å ha sex.

For det tredje: Mange, meg selv inkludert, mener at det å sitte igjen alene med et barn er det stikk motsatte av lykke, og langt i fra noen belønning. Man er låst på hender og føtter de neste 18 årene, og livet vil bestå av cherroxer, lekser ansvar og bekymringer. En mann slipper unna med å betale noen tusen i måneden. Noe som på langt nær er nok til å dekke utgiftene det faktisk er med barn.

Og til slutt (selv om jeg selvfølgelig ikke mener det med kjemisk kastrering. Bare litt), så overser du glatt hvilken innvirkning hormonpreparater har på kroppen. Ødelegger sexlivet, sier du? Ja, det kan jeg jaggu skrive under på. Jeg gikk og var kåt som en gråstein i ti år. Bare for at HAN skulle nyte sex uten å risikere avkom. Døde, sier du? Ja - det er også en hel del kvinner som dør av blodpropp som følge av bruk at p-piller. Men det gjør vel ikke noe, bare mannen får seg litt? Vet ikke helt hvem som har det verste menneskesynet her, jeg....

Kunne du ikke be ham bruke kondom, eller hadde du ikke noe du skulle sagt? I så fall burde du revurdert fyren tidligere.

Virker som at mange kvinner heller skylder på mannen i stedet for å selv sette krav til mannen.

Anonymkode: fd0d3...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petra75 skrev:

For det første: Jeg har ikke sagt at kvinner er styrt av hormoner og ikke kan ta fornuftige valg. Kvinner tar fornuftige valg hele tiden, de. Når de for eksempel tar abort, og må slite med det valget for resten av livet. Du, derimot, påstår at den seksuelle driften er så grunnleggende behov at det ikke kan velges bort? Jeg kjenner flere som har valgt bort sex og lever helt fint med det.

For det andre: Nei, jeg mener ikke at barnebidrag er en straff. Jeg mener at det å betale barnebidrag er å ta ansvar for det mennesket man selv har vært med å skape - ved å ha sex.

For det tredje: Mange, meg selv inkludert, mener at det å sitte igjen alene med et barn er det stikk motsatte av lykke, og langt i fra noen belønning. Man er låst på hender og føtter de neste 18 årene, og livet vil bestå av cherroxer, lekser ansvar og bekymringer. En mann slipper unna med å betale noen tusen i måneden. Noe som på langt nær er nok til å dekke utgiftene det faktisk er med barn.

Og til slutt (selv om jeg selvfølgelig ikke mener det med kjemisk kastrering. Bare litt), så overser du glatt hvilken innvirkning hormonpreparater har på kroppen. Ødelegger sexlivet, sier du? Ja, det kan jeg jaggu skrive under på. Jeg gikk og var kåt som en gråstein i ti år. Bare for at HAN skulle nyte sex uten å risikere avkom. Døde, sier du? Ja - det er også en hel del kvinner som dør av blodpropp som følge av bruk at p-piller. Men det gjør vel ikke noe, bare mannen får seg litt? Vet ikke helt hvem som har det verste menneskesynet her, jeg....

Og hvem sin "feil" var dette? Det var helt og holdent ditt eget valg, så her kan du ikke skylde på andre enn deg selv.

Anonymkode: db8ff...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du ikke be ham bruke kondom, eller hadde du ikke noe du skulle sagt? I så fall burde du revurdert fyren tidligere.

Virker som at mange kvinner heller skylder på mannen i stedet for å selv sette krav til mannen.

Anonymkode: fd0d3...819

Dette finnes da ikke relevant for diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem sin "feil" var dette? Det var helt og holdent ditt eget valg, så her kan du ikke skylde på andre enn deg selv.

Anonymkode: db8ff...938

Ok så hun skal takke seg selv for at hun tok ansvar og brukte prevensjon nå? Hva er det du mener nå egentlig? Først sier du at kondom er utilstrekkelig som prevensjonsmiddel. Og når dama da i tillegg bruker p piller for å gjøre det ekstra sikkert. Da må hun takke seg selv fordi sexlivet blir ødelagt for henne? Dersom hun hadde droppa p piller hadde du gitt henne pes for det også. Jeesus.

Mens menn. De skal ikke takke seg selv fordi de blir mindre følsomme ved kondombruk? De er det synd på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dette er greit for kvinner, men ikke for menn?

Anonymkode: db8ff...938

Det har jeg ikke sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petra75 skrev:

Dette finnes da ikke relevant for diskusjonen.

Jo.

Du skylder på mannen dersom kvinnen blir gravid og mener mannen burde brukt kondom, selv om graviditeten er like mye kvinnens ansvar. Det er jo hennes kropp og kvinnen bestemmer hva som skal komme inn i den kroppen.

Anonymkode: fd0d3...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ok så hun skal takke seg selv for at hun tok ansvar og brukte prevensjon nå? Hva er det du mener nå egentlig? Først sier du at kondom er utilstrekkelig som prevensjonsmiddel. Og når dama da i tillegg bruker p piller for å gjøre det ekstra sikkert. Da må hun takke seg selv fordi sexlivet blir ødelagt for henne? Dersom hun hadde droppa p piller hadde du gitt henne pes for det også. Jeesus.

Mens menn. De skal ikke takke seg selv fordi de blir mindre følsomme ved kondombruk? De er det synd på?

Selvsagt ikke, du hadde kanskje skjønt hva jeg mente om du ikke alltid var ute etter å tolke ting på verst mulig måte.
Hun skriver selv "Jeg gikk og var kåt som en gråstein i ti år. Bare for at HAN skulle nyte sex uten å risikere avkom" på en slik måte at hun klager over dette, til tross for at hun selv valgte å ta p-piller slik at de sammen ikke skulle få barn. Hun har med andre ord ingen rett til å klage om hun selv ikke krevde bruk av kondom.

Anonymkode: db8ff...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Du skylder på mannen dersom kvinnen blir gravid og mener mannen burde brukt kondom, selv om graviditeten er like mye kvinnens ansvar. Det er jo hennes kropp og kvinnen bestemmer hva som skal komme inn i den kroppen.

Anonymkode: fd0d3...819

Det er begges feil at man blir gravid. Man sier at BEGGE må ta konsekvensene. Er ikke greit at mannen bare stikker og overlater all belastningen til kvinnen som har et vanskelig valg å ta etter det har skjedd. Barnebidrag er bare piss i havet i forhold til ansvaret kvinnen må ta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Du skylder på mannen dersom kvinnen blir gravid og mener mannen burde brukt kondom, selv om graviditeten er like mye kvinnens ansvar. Det er jo hennes kropp og kvinnen bestemmer hva som skal komme inn i den kroppen.

Anonymkode: fd0d3...819

Jeg tror du skal telle til ti og prøve igjen. Jeg har aldri skyldt på mannen dersom kvinnen blir gravid. Så sant han ikke voldtok henne, selvfølgelig, men det er ikke det vi diskuterer her. 

De er to om det, og begge må ta et ansvar hvis det skulle bli en graviditet av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Det er begges feil at man blir gravid. Man sier at BEGGE må ta konsekvensene. Er ikke greit at mannen bare stikker og overlater all belastningen til kvinnen som har et vanskelig valg å ta etter det har skjedd. Barnebidrag er bare piss i havet i forhold til ansvaret kvinnen må ta

Hvis man som kvinne er redd for å stå som eneforsørger og motta et beløp fra den biologiske barnefaren i 18 år uavhengig av om hun får seg en annen forsørger i mellomtiden, ja så får hun ta dette med i vurderingen i det øyeblikket hun sprer beina. Det er alltid en risiko for graviditet.

Anonymkode: fd0d3...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man som kvinne er redd for å stå som eneforsørger og motta et beløp fra den biologiske barnefaren i 18 år uavhengig av om hun får seg en annen forsørger i mellomtiden, ja så får hun ta dette med i vurderingen i det øyeblikket hun sprer beina. Det er alltid en risiko for graviditet.

Anonymkode: fd0d3...819

Nettopp. Og hvis en mann er redd for å måtte betale barnebidrag for et barn han ikke er interessert i de neste 18 årene, får han ta dette med i vurderingen i det øyeblikket han stikker den inn. Så enkelt er det, faktisk. 

Takk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man som kvinne er redd for å stå som eneforsørger og motta et beløp fra den biologiske barnefaren i 18 år uavhengig av om hun får seg en annen forsørger i mellomtiden, ja så får hun ta dette med i vurderingen i det øyeblikket hun sprer beina. Det er alltid en risiko for graviditet.

Anonymkode: fd0d3...819

Men er jo ikke bare hennes unge. Begge må være like forsiktige. Ingenting av det du sier frigjør menn fra ansvar. Er ikke bare moren som har ansvar for faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Petra75 skrev:

For det tredje: Mange, meg selv inkludert, mener at det å sitte igjen alene med et barn er det stikk motsatte av lykke, og langt i fra noen belønning. Man er låst på hender og føtter de neste 18 årene, og livet vil bestå av cherroxer, lekser ansvar og bekymringer. En mann slipper unna med å betale noen tusen i måneden.

Hvorfor gir du ikke bare omsorgsretten til far, - og slipper unna med noen tusen i måneden?

Du må snart forstå at abortvalget er ditt valg! Egentlig skulle du ikke hatt det valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men er jo ikke bare hennes unge. Begge må være like forsiktige. Ingenting av det du sier frigjør menn fra ansvar. Er ikke bare moren som har ansvar for faen

Jeg er imot abort og helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...