Gå til innhold

2017 baby :)


TrineTrampoline

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, TrineTrampoline skrev:

Haha, fremmedord, måtte søke opp prokastinerer ;) Jeg er en evig prokastinerer selv, men heldigvis kompanseres det med at jeg jobber enormt bra under press ;) Hva er du utdannet Rosenkål? :) Og hvilken eksamen leser du på? :) 

Hehe, jeg er veldig flink til å prokrastinere, desverre! Jeg er ikke ferdig enda, kan si at det innenfor helsesektoren, har ikke så lyst å si akkurat hva :) et år igjen, så det blir permisjon siste semesteret men det skal gå greit. Har heller lyst til det og få støtte fra lånekassen enn å gå så lenge i permisjon etter jeg er ferdig utdanna før jeg søker jobb. Nærmer meg 30 så føler tiden nesten renner fra meg også.. 

Hvor langt har du kommet i studiene? Og hva, hvis du har lyst å si det? :)

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 😃 

Nei desverre er ikke navet mitt ekte navn 😂 Skulle ønske da! 😁 

Har fått migrene av nesten alle pillene jeg har prøvd, veldig slitsomt. To av merkene har jeg hatt konstant småblødninger og har blitt veldig uggen av det ene merket :P så kroppen min er ikke så enig med disse hormontablettene. Frister ikke og gå tilbake til det etter neste mann så vi får vri hjernen for og finne en løsning. 

Hadde veeeldig ustabile sykluser etter at jeg slutta med pillene første gang. Kunne gå alt fra 26-60!! 😨 Dager mellom hver mens. Men den har vert stabil etter fødsel før jeg startet på pillene igjen :) så håper det går bedre denne gangen! Jeg gav opp på slutten og trodde jeg aldri skulle bli gravid. Sendte gubben for og ta spermprøve (stakkars fikk jo helt angst) og dagen etter testet jeg positivt 😂👏🏼 

Veldig deilig med barnehage som tar inn hele året. Synest det er en tåpelig regel at de kun har ett opptak i året! Hva med alle de andre barna som ikke er født akkurat på den tiden? Merket presset på føden sist, smikk fullt når vi drog hjem. Så måtte klare oss selv siste døgnet 😂 Så det frister ikke til gjentagelse. Så har jeg lyst på en dreven jordmor, pga fødselen sist :) 

Anonymkode: f32b9...98d

Jeg sluttet på pillen og gikk over på kobberspiral,  var veldig fornøyd med den. Eneste var at det var helt enormt vondt å få satt den inn. Det er et hormonfritt alternativ i hvert fall :) Evt så har du jo p-stav og hormonspiral som skal være veldig greit :)

Jeg går i hvert fall aldri over på pillen igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang jordmor så får du en fast til svangerskapet og oppfølging da, men det er ikke den som tar i mot deg når du føder nødvendigvis. På mange steder i Norge går man til en jordmor på en helsestasjon, og de jobber fulltid der og ikke på føden. De som får svangerskapsoppfølging direkte på fødestedet kan få "sin" jordmor. 

Akkurat under fødselen så ga jeg faen i hvem som var der. Jeg var så sentrert på det som skjedde og skulle skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, det å ligge på rygg for å beskytte vena cava ordner stort sett seg selv,og det er ubehagelig og utallige for mor lenge før det er fare for barnet. 

Da er det litt viktigtere å øve på å feste sikkerhetsbeltet rett; over hoftekammen og ikke over den myke magen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, rosenkål skrev:

Hehe, jeg er veldig flink til å prokrastinere, desverre! Jeg er ikke ferdig enda, kan si at det innenfor helsesektoren, har ikke så lyst å si akkurat hva :) et år igjen, så det blir permisjon siste semesteret men det skal gå greit. Har heller lyst til det og få støtte fra lånekassen enn å gå så lenge i permisjon etter jeg er ferdig utdanna før jeg søker jobb. Nærmer meg 30 så føler tiden nesten renner fra meg også.. 

Hvor langt har du kommet i studiene? Og hva, hvis du har lyst å si det? :)

Jeg sluttet på pillen og gikk over på kobberspiral,  var veldig fornøyd med den. Eneste var at det var helt enormt vondt å få satt den inn. Det er et hormonfritt alternativ i hvert fall :) Evt så har du jo p-stav og hormonspiral som skal være veldig greit :)

Jeg går i hvert fall aldri over på pillen igjen! 

Jeg har kommet til andre året, og studerer noe så gøyalt som jus og adminstrasjon, he he.... :P Pga. kneet mitt som er ødelagt måtte jeg innfinne meg i å utdanne meg til å bli ei kontorrotte, men jeg håper jeg finner noen interessante jobber allikevel! :) Vi håper jeg føder før jeg er ferdig med utdannelsen, det klaffer bedre både mtp å få støtte for min del, og når da poden er barnehageklar er jeg klar til å søke jobb :) I tillegg får jeg masse hjemmetid med den lille når jeg tar siste semesteret, jeg studerer mer eller mindre mest hjemmefra :) Motsatt hadde vi måttet vente mye lengre, og vi syns det er greit å produsere en liten førstefødte snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Ps, det å ligge på rygg for å beskytte vena cava ordner stort sett seg selv,og det er ubehagelig og utallige for mor lenge før det er fare for barnet. 

Da er det litt viktigtere å øve på å feste sikkerhetsbeltet rett; over hoftekammen og ikke over den myke magen. :)

Finnes det ikke eget sikkerhetsbelte for gravide? :) Slik som rallykjørerne har på seg? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Ang jordmor så får du en fast til svangerskapet og oppfølging da, men det er ikke den som tar i mot deg når du føder nødvendigvis. På mange steder i Norge går man til en jordmor på en helsestasjon, og de jobber fulltid der og ikke på føden. De som får svangerskapsoppfølging direkte på fødestedet kan få "sin" jordmor. 

Akkurat under fødselen så ga jeg faen i hvem som var der. Jeg var så sentrert på det som skjedde og skulle skje. 

Men er det så at man skal henvende seg til jordmor når det er ting en lurer på, eller drar man til lege? :) Herrejemini, det er så mange ting jeg ikke vet, og som jeg lurer på :P Alle innkallelser til allemulige kontroller f.eks, jeg håper jeg får en brosjyre eller en bok hvor det står hva ^^ Trøsta er at jeg ikke er først i verden til å bli gravid ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, TrineTrampoline skrev:

Finnes det ikke eget sikkerhetsbelte for gravide? :) Slik som rallykjørerne har på seg? :P 

Nei, det finnes en tynn pute fra Besafe, med en hekte som man fester nederste del av selen i, den som går under magen. Denne puten tvinger da selen på plass under magen og over hoftekammen. Men i følge tester medbringer den nada og null i ekstra sikkerhet ved en krasj eller brems, mot å bruke selen riktig allerede. Og selv Ikke gravide bør legge selen sånn :)

Det var anti-reklamen.. Så reklamen. Jeg brukte den puta og kommer til å gjøre det igjen. Ikke for sikkerhets skyld, men for komfort, for den var god å ha på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!! Vi skal prøve nå, TR ferdig og så er vi i PP1! Så spent. Har et barn fra før av. Kan ikke huske lenger hvordan det er å være gravid, er så lenge siden. Har sluttet på p-pillen og håper sterkt på å bli gravid i de neste månedene. Skal gå og kjøpe vitaminer og slikt snart, men foreløpig gir jeg meg lov å ta meg et glass med vin av og til. Dere da damer? Jeg har lyst å kjøpe baby klær allerede nå hihi, noen som har det slik også? Hvis jeg blir gravid denne måneden så er termin i slutten av februar 2017, noe som passer meg fint. :-) Hilsen Babysyk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TrineTrampoline skrev:

Men er det så at man skal henvende seg til jordmor når det er ting en lurer på, eller drar man til lege? :) Herrejemini, det er så mange ting jeg ikke vet, og som jeg lurer på :P Alle innkallelser til allemulige kontroller f.eks, jeg håper jeg får en brosjyre eller en bok hvor det står hva ^^ Trøsta er at jeg ikke er først i verden til å bli gravid ^^,

Når du blir gravid, sier du fra til legen mellom uke 8-12. Ved uke 12 (så nøyaktig som mulig) skal det tas blodprøver av deg. Disse er for å sjekke etter sykdom som krever ekstra oppfølging i svangerskapet, eller under fødsel...  Som trøbbel med blodtype (rhesus minus)  eller HIV og herpes. De sjekker også hvor mye antistoffer du har igjen fra barnevaksinasjonsprogrammet ditt, om du skulle trenger ny vaksine. 

Ved første møte med legen (for mange ved uke 12), søker legen fødeplass og dere begynner å fylle i helsekort for gravide. Etter dette får du oppfølging en gang hver fjerde uke. Ofte anbefaler de annenhver hos lege eller jordmor, og noenganger har man mer utbytte av flere timer på rad hos jordmor feks. Man styrer dette litt selv. Siste del av svangerskapet har du hyppigere kontroller. 

Endret av Havrekjeksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Nei, det finnes en tynn pute fra Besafe, med en hekte som man fester nederste del av selen i, den som går under magen. Denne puten tvinger da selen på plass under magen og over hoftekammen. Men i følge tester medbringer den nada og null i ekstra sikkerhet ved en krasj eller brems, mot å bruke selen riktig allerede. Og selv Ikke gravide bør legge selen sånn :)

Det var anti-reklamen.. Så reklamen. Jeg brukte den puta og kommer til å gjøre det igjen. Ikke for sikkerhets skyld, men for komfort, for den var god å ha på! :P

Hehe, tommel opp for komfort-biten ;) Det finnes nok mye nipps-napps av utstyr som frister å kjøpe, og som har god reklame, men som kun er lokkende :) Jeg tror jeg skal innta et litt kritisk syn på utstyr, og spørre meg selv om dette er noe jeg virkelig trenger. Det kan nok fort ryke noen tusenlapper på dill man i utgangspunktet ikke trenger - da kan det heller spares til en fin ferietur til barnet blir noen år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrkKatt skrev:

Jeg er med!! Vi skal prøve nå, TR ferdig og så er vi i PP1! Så spent. Har et barn fra før av. Kan ikke huske lenger hvordan det er å være gravid, er så lenge siden. Har sluttet på p-pillen og håper sterkt på å bli gravid i de neste månedene. Skal gå og kjøpe vitaminer og slikt snart, men foreløpig gir jeg meg lov å ta meg et glass med vin av og til. Dere da damer? Jeg har lyst å kjøpe baby klær allerede nå hihi, noen som har det slik også? Hvis jeg blir gravid denne måneden så er termin i slutten av februar 2017, noe som passer meg fint. :-) Hilsen Babysyk!

Velkommen til prøve-baby-2017-gjengen :D Artig at vi allerede er så mange her nå :) Kjekk plass å lufte tanker på! :) 
Jeg og har så lyst til å kjøpe inn ting, men jeg nekter meg selv - er så redd for at "om jeg kjøper noe før jeg er gravid, blir det ikke noe barn"....... :P Uff! Meeeen, den dagen jeg får bekreftet at jeg er gravid, da løper jeg sikkert til babyavdelinga, haha! Gleder meg til å følge deg i prøveprosessen FrkKatt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Når du blir gravid, sier du fra til legen mellom uke 8-12. Ved uke 12 (så nøyaktig som mulig) skal det tas blodprøver av deg. Disse er for å sjekke etter sykdom som krever ekstra oppfølging i svangerskapet, eller under fødsel...  Som trøbbel med blodtype (rhesus minus)  eller HIV og herpes. De sjekker også hvor mye antistoffer du har igjen fra barnevaksinasjonsprogrammet ditt, om du skulle trenger ny vaksine. 

Ved første møte med legen (for mange ved uke 12), søker legen fødeplass og dere begynner å fylle i helsekort for gravide. Etter dette får du oppfølging en gang hver fjerde uke. Ofte anbefaler de annenhver hos lege eller jordmor, og noenganger har man mer utbytte av flere timer på rad hos jordmor feks. Man styrer dette litt selv. Siste del av svangerskapet har du hyppigere kontroller. 

Vi tok blodtester på videregående, og jeg mener jeg var rhesus minus og det er allerede nevnt til legen :) Hehe, litt vittig for legen er like spent som oss på babyønskene våre - verdens kjekkeste lege :) Jeg kommer til å løpe ned kontoret til legen den dagen testen viser positivt, hehe.... Og da håper jeg at hun geleider meg gjennom det hele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rhesus minus må du få sprøyter i svangerskapet, tror jeg..  Heldigvis er det lett å medisinere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Havrekjeksen skrev:

Med rhesus minus må du få sprøyter i svangerskapet, tror jeg..  Heldigvis er det lett å medisinere! :)

Ja, jeg må nok ta noen sprøyter :) Det gjør meg heldigvis ingenting, har bl.a. fått tusenvis av sprøyter i kneet :P Er det noe annet man blir vaksinert med/mot i forbindelse med en graviditet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, TrineTrampoline skrev:

Er kondom uaktuelt? Vi har vent oss til det, i starten forsvant jo litt av sjarmen når det ble et avbrekk for å "kle på", men jeg trenger i hvertfall ikke all opp-og-ned det kan følge med p-piller :) Jeg gikk på p-pillene en liten periode, og tenkte blant annet at det var toppen å kunne hoppe over en mens om vi f.eks skulle på en plass for å bade. Men det funket ikke å utsette mensen for min del :P Jeg tror jeg har en meget bestemt kropp ^^, 
Enig, det er latterlig at det skal forskjellbehandles når det kommer til barneplass! Særlig tatt i betraktning at vi lever i demokrati-likestillings-velferd-Norge! Men det er vel snakk om endringer, et opptak til? 

Hvordan er systemet med jordmor? Får du tildelt en med en gang du er gravid? Om hun er på vakt når du føder, er det hun som bistår? Jeg håper så inderlig jeg får ei jeg kan stole på når det en gang blir min tur :) 

Har ikke snakket så mye om det ennå, men kan godt hende det blir aktuellt med kondom. Har ikke brukt det siden jeg var 16 så føles litt mja.. Vet ikke 😜 

Der hvor jeg bodde er det en jordmor man får snakke med gjevnlig på helsestasjonen. På føden får man nok den som er på vakt. Problemet mitt var at alle uten om ei var vikarer fra sverige og danmark. Mulig de gjør ting anderledes der for de var rett og slett ufine og drøyde fødselen min alt for mange timer. Så vil helst ha ei som er  litt mer dreven :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh jeg er på jobb så får ikke lest alt nå 😑 Gleder meg til og lese gjennom når jeg kommer hjem! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Hollie321 skrev:

Ååh jeg er på jobb så får ikke lest alt nå 😑 Gleder meg til og lese gjennom når jeg kommer hjem! 

Det skal vi ha, vi er en aktiv gjeng :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hollie321 skrev:

Har ikke snakket så mye om det ennå, men kan godt hende det blir aktuellt med kondom. Har ikke brukt det siden jeg var 16 så føles litt mja.. Vet ikke 😜 

Der hvor jeg bodde er det en jordmor man får snakke med gjevnlig på helsestasjonen. På føden får man nok den som er på vakt. Problemet mitt var at alle uten om ei var vikarer fra sverige og danmark. Mulig de gjør ting anderledes der for de var rett og slett ufine og drøyde fødselen min alt for mange timer. Så vil helst ha ei som er  litt mer dreven :) 

Jeg er redd jeg kommer til å åpne gapet noe voldsomt om jeg er misfornøyd den dagen jeg eventuelt skal føde.... :P Er godt over halvt nordlending og temperamentet derifra kommer når det behøves, uten filter, haha, uff! ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, FrkKatt skrev:

Jeg er med!! Vi skal prøve nå, TR ferdig og så er vi i PP1! Så spent. Har et barn fra før av. Kan ikke huske lenger hvordan det er å være gravid, er så lenge siden. Har sluttet på p-pillen og håper sterkt på å bli gravid i de neste månedene. Skal gå og kjøpe vitaminer og slikt snart, men foreløpig gir jeg meg lov å ta meg et glass med vin av og til. Dere da damer? Jeg har lyst å kjøpe baby klær allerede nå hihi, noen som har det slik også? Hvis jeg blir gravid denne måneden så er termin i slutten av februar 2017, noe som passer meg fint. :-) Hilsen Babysyk!

Så spennende! Hvor gammel er nr1?

Jeg har faktisk blitt litt streng på det allerede, ikke noe vin mellom eggløsning og tr:rolleyes: 

Jeg jobber faktisk i en av de store kleskjedene, og vi har såå mye fint babytøy:hjerter: Selv før vi startet prøvingen hadde jeg lyst til å kjøpe nesten alt bare for å ha til en eventuell baby kom:fnise: Jeg kommer til å bli ruinert den dagen jeg får to blå!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sååååå lett å hamstre tøy og ting. Men forsøk å stagge til dere finner ut hva dere liker. Feks så fant jeg ut at jeg ikke ville ha annet enn bodyer som åpnes helt til nyfødt, og hadde mange fine med knapper i halsen som ikke ble brukt. Den typen likte jeg best når han holdt hodet selv. Alle har litt ulikt og noen reagerer på ull feks.. Så mitt beste tips er litt av alle størrelser til du finner dine og babyens favoritter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...