Dr. A. Kula Skrevet 9. april 2016 #121 Skrevet 9. april 2016 Smurte høres rett ut, men lurer på om ikke smørte også er tillatt (bruker som sagt ikke hjelpemidler). Imidlertid holder jeg fast på at det er feil med komma. Her binder det sammen to selvstendige setninger og da skal man ikke trenge komma. Om siste del var "... spyttet deretter på henne.", så bindes ikke to selvstendige setninger sammen og da føles det rett å bruke komma foran og.
Smultring Skrevet 9. april 2016 Forfatter #122 Skrevet 9. april 2016 2 minutter siden, Pawn Hearts skrev: "Smurte", men hadde jeg lest korrektur på en tekst der det sto "smørte", ville jeg latt det stå. Man skal ikke bli så rigid at man ikke tillater stilistiske virkemidler selv om de ikke stemmer med ordboka. Riktig! Nei, men for enkelhets skyld synes jeg vi i denne tråden kan være rigide vriompeiser som med pekefingeren i ordboka dømmer de beste intensjoner nedenom og hjem. Hva med preposisjonen "i"? Jeg hadde kanskje ventet "over".
Smultring Skrevet 9. april 2016 Forfatter #123 Skrevet 9. april 2016 13 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Mener bruk av komma er feil. Normalt skal det ikke være komma til og. Jeg håper virkelig at kommaet er korrekt. Det var ikke komma i originalsitatet, så det er jeg som har satt inn komma. Jeg har fulgt regelen om at det skal være komma mellom to sideordnede helsetninger. Jeg føler meg sikker på at kommaet ikke er feil. 1
Dr. A. Kula Skrevet 9. april 2016 #124 Skrevet 9. april 2016 3 minutter siden, Smultring skrev: Riktig! Nei, men for enkelhets skyld synes jeg vi i denne tråden kan være rigide vriompeiser som med pekefingeren i ordboka dømmer de beste intensjoner nedenom og hjem. Hva med preposisjonen "i"? Jeg hadde kanskje ventet "over". Proposisjonen "i" er rett. Kan ikke bruke "over", men "over hele" ville fungert.
Pawn Hearts Skrevet 9. april 2016 #125 Skrevet 9. april 2016 Kommaet er riktig. Hadde ikke subjektet blitt gjentatt, ville det vært feil med komma. 1
Dr. A. Kula Skrevet 9. april 2016 #126 Skrevet 9. april 2016 Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev: Kommaet er riktig. Hadde ikke subjektet blitt gjentatt, ville det vært feil med komma. 4 minutter siden, Smultring skrev: Jeg håper virkelig at kommaet er korrekt. Det var ikke komma i originalsitatet, så det er jeg som har satt inn komma. Jeg har fulgt regelen om at det skal være komma mellom to sideordnede helsetninger. Jeg føler meg sikker på at kommaet ikke er feil. Altså motsatt av det jeg skriver? Har tydeligvis gått på en smell her. Bruker som sagt kun barnelærdom og ingen hjelpemidler, og er heller ikke lærer av yrke/utdanning. Men sitter plutselig med en følelse av at både @Smultring og @Pawn Hearts har en mer faglig interesse i denne tråden?
Smultring Skrevet 9. april 2016 Forfatter #127 Skrevet 9. april 2016 29 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Altså motsatt av det jeg skriver? Har tydeligvis gått på en smell her. Bruker som sagt kun barnelærdom og ingen hjelpemidler, og er heller ikke lærer av yrke/utdanning. Men sitter plutselig med en følelse av at både @Smultring og @Pawn Hearts har en mer faglig interesse i denne tråden? Nei, jeg har ingen faglig interesse av denne tråden. Men jeg har jo lest grammatikk de siste par årene, så jeg kan jo noe. Dessuten bruker jeg alle hjelpemidler skruppelløst. Av og til skriver jeg til og med til Språkrådet når jeg står helt fast. Du skal bare kjøre på i tråden! At du ikke kan kommareglene på rams, diskvalifiserer deg ikke fra å ha en mening om ditt eget morsmål. Din kommentar om "enkelt dokument" var både god og morsom, synes jeg. Ingen av oss kan alt, og alle av oss har noe å lære. Ny oppgave med (forhåpentligvis) én feil: Sitat Det var et groteskt syn som møtte Thomas Nordholm Hegge da han skulle gå tur ved Jyplevika onsdag ettermiddag.
Dr. A. Kula Skrevet 9. april 2016 #129 Skrevet 9. april 2016 (endret) Vet det bare er en feil men kommenterer på to elementer jeg lurer på. Grotesk, selv om det er snakk om intetkjønn. Da han skulle gå, burde være da han gikk. Dette har noe med tiden henledet fra "møtte" i første del. Han kan ikke ha sett noe et annet sted da han startet, og derfor må han allerede ha gått. Endret 9. april 2016 av Dr. A. Kula Skriveleif 2
Arabella Skrevet 9. april 2016 #130 Skrevet 9. april 2016 2 minutter siden, Frida skrev: Jeg tror det heter "et grotesk syn" Det er riktig. Jeg mener dessuten det skal være et komma etter Hegge.
Dr. A. Kula Skrevet 9. april 2016 #131 Skrevet 9. april 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Det er riktig. Jeg mener dessuten det skal være et komma etter Hegge. Da har du muligens samme tanker om komma og setninger som meg, men som andre her har korrigert meg på.
Arabella Skrevet 9. april 2016 #132 Skrevet 9. april 2016 9 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Vet det bare er en feil men kommenterer på to elementer jeg lurer på. Grotesk, selv om det er snakk om intetkjønn. Da han skulle gå, burde være da han gikk. Dette har noe med tiden henledet fra "møtte" i første del. Han kan ikke ha sett noe et annet sted da han startet, og derfor må han allerede ha gått. Adjektiver som ender på -sk, skal ikke ha en "t" i tillegg i intetkjønn.
Pawn Hearts Skrevet 9. april 2016 #133 Skrevet 9. april 2016 11 minutter siden, Arabella skrev: Det er riktig. Jeg mener dessuten det skal være et komma etter Hegge. Enig. Det skal være komma etter innskutte leddsetninger. Ny oppgave: Filer kan legges til oppgaver og du kan også legge på etiketter for enda bedre organisering.
Dr. A. Kula Skrevet 9. april 2016 #134 Skrevet 9. april 2016 Med tanke på hva jeg nettopp lærte, så mangler det komma foran og. 1
Arabella Skrevet 9. april 2016 #135 Skrevet 9. april 2016 Det skal være komma etter "oppgaver" etter regelen om sideordnede setninger.
Pawn Hearts Skrevet 9. april 2016 #136 Skrevet 9. april 2016 Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev: Med tanke på hva jeg nettopp lærte, så mangler det komma foran og. Det er helt riktig! Her er regelen, sakset fra Korrekturavdelingen: Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men Else skjønte ingenting, men Eva lo hjertelig. Petter skiftet jobb for tredje gang på to år, og Hege fulgte opp med sin andre skilsmisse på to år. 1
Smultring Skrevet 9. april 2016 Forfatter #137 Skrevet 9. april 2016 21 minutter siden, Frida skrev: Jeg tror det heter "et grotesk syn" Det er riktig. Jeg mener det ikke skal være komma i setningen. Den innskutte setningen fortsetter med en underordnet "da"-setning slik at "da"-setningen er en fortsettelse av som-setningen. Den innskutte setningen avsluttes med ordet "ettermiddag". Er det ingen som støtter meg på dette? Jeg ser poenget med "gikk tur" i stedet for "skulle gå", men da må en ha konteksten for å avgjøre. 2
Frida Skrevet 9. april 2016 #138 Skrevet 9. april 2016 2 minutter siden, Smultring skrev: Det er riktig. Jeg mener det ikke skal være komma i setningen. Den innskutte setningen fortsetter med en underordnet "da"-setning slik at "da"-setningen er en fortsettelse av som-setningen. Den innskutte setningen avsluttes med ordet "ettermiddag". Er det ingen som støtter meg på dette? Jeg ser poenget med "gikk tur" i stedet for "skulle gå", men da må en ha konteksten for å avgjøre. Jeg er enig med deg i at det ikke skal være komma.
Smultring Skrevet 9. april 2016 Forfatter #139 Skrevet 9. april 2016 3 minutter siden, Frida skrev: Jeg er enig med deg i at det ikke skal være komma. Ja, vi får se om det blir en avklaring på dette. Beklager at jeg ikke brukte multisitat-funksjonen, men du forsto nok at ikke alle kommentarene var ment for deg.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #140 Skrevet 9. april 2016 12 minutter siden, Smultring skrev: Det er riktig. Jeg mener det ikke skal være komma i setningen. Den innskutte setningen fortsetter med en underordnet "da"-setning slik at "da"-setningen er en fortsettelse av som-setningen. Den innskutte setningen avsluttes med ordet "ettermiddag". Er det ingen som støtter meg på dette? Jeg ser poenget med "gikk tur" i stedet for "skulle gå", men da må en ha konteksten for å avgjøre. Du har rett, uten tvil. Anonymkode: 18260...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå