Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Har ikke sjekket språkregler, men det er jo snakk om egennavn og de skal ha stor forbokstav. Betyr det i såfall at man kan skrive mellomnavn med liten forbokstav. Eneste unntak jeg kjenner til er bindende som nederlandske "van" og "van der". Finnes sikkert tilsvarende på andre språk også (kanskje også på norsk?).

Men det endrer ikke på antall feil ettersom det er hele navnet som er feil i så fall.

Det er lettere forståelig hvis du ser på navnet som en helhet: Navnet er "Meteorologisk institutt", og det får sin store forbokstav helt i begynnelsen. "Institutt" er ikke et selvstendig egennavn i kombinasjon med et annet egennavn, slik som etternavn er, men en inkorporert del av et lengre egennavn som har forbokstav. Det er et blindspor å tenke på dette som for- og etternavn og sette det i forbindelse med nederlandsk "van".

Anonymkode: 18260...588

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lettere forståelig hvis du ser på navnet som en helhet: Navnet er "Meteorologisk institutt", og det får sin store forbokstav helt i begynnelsen. "Institutt" er ikke et selvstendig egennavn i kombinasjon med et annet egennavn, slik som etternavn er, men en inkorporert del av et lengre egennavn som har forbokstav. Det er et blindspor å tenke på dette som for- og etternavn og sette det i forbindelse med nederlandsk "van".

Anonymkode: 18260...588

Sjekket linken fra @Smultring, og innser at jeg tar feil.

 

Prøver meg på en setning jeg lærte på barneskolen.

Sitat

Heng ham ikke vent på meg!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Sjekket linken fra @Smultring, og innser at jeg tar feil.

 

Prøver meg på en setning jeg lærte på barneskolen.

 

En klassiker. Betydningen avhenger av hvor du plasserer kommaet:

Heng ham, ikke vent på meg

Heng ham ikke, vent på meg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Prøver meg på en setning jeg lærte på barneskolen.

Det er vel bare én feil der, men det er jo vanskelig å velge hvor komma skal stå uten å kjenne til sammenhengen. Jeg forsøker å være snill, og da foreslår jeg "Heng ham ikke, vent på meg!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Det mangler komma, men det er ikke opplagt hvor det skal stå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ny oppgave. Noe jeg fant et sted på nettet uten at jeg husker hvor: 

Sitat

PC pult i lønn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Er det manglende bindestrek etter PC?

Ja, det er det det er!

Sitat

PC-pult i lønn

Rart hvordan hele greiene endrer seg! Nå betyr ikke i lønn lenger "i hemmelighet", men "av tresorten lønn". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Smultring skrev:

 

4 minutter siden, Smultring skrev:

Ja, det er det det er!

Rart hvordan hele greiene endrer seg! Nå betyr ikke i lønn lenger "i hemmelighet", men "av tresorten lønn". 

Siteringstull.

Bindestrek er jo gjerne brukt for mye i det norske språk, etter påvirkning fra engelsk. Men her var det snakk om et sjeldent men korrekt bruk av tegnet.

Forstod setningen (altså lønn som tresort) og kunne derfor konkludere med bindestreksmangel (la du merke til korrekt fravær av bindestrek i siste ordet der) i sitatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Siteringstull.

Bindestrek er jo gjerne brukt for mye i det norske språk, etter påvirkning fra engelsk. Men her var det snakk om et sjeldent men korrekt bruk av tegnet.

Forstod setningen (altså lønn som tresort) og kunne derfor konkludere med bindestreksmangel (la du merke til korrekt fravær av bindestrek i siste ordet der) i sitatet.

Jeg har ikke full kontroll på verken bindestreker eller andre tegn. Jeg må som regel slå opp i en ordbok for å være sikker på hva som er rett. Så lenge det er vanlige ord, så setter jeg dem bare sammen uten bindestrek. I andre tilfeller må jeg bruke ordbok, noe jeg vanligvis ikke gidder. Men i denne tråden er jeg nødt. 

Det er ingen som har arrestert meg på det å ha noe annet enn én feil i sitatene ennå. Jeg vet det bare er et tidsspørsmål før jeg havner på glattisen. Men jeg gjør mitt beste!

Ny oppgave: 

Sitat

 Hun dedikerte sangen til faren sin, som døde av sykdom for fire år siden.

Jeg måtte sette inn et komma for å fjerne en feil. Nå håper jeg sitatet inneholder nøyaktig én feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Dediserte?

Glemmer å sitere, så får tagge deg @Smultring

Det er riktig! :)

Det virker som nesten alle bruker dedikere i stedet for dedisere, men denne bruken er ikke kommet inn i offisiell rettskrivning ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide med en oppgave på nynorsk:
Eg var på EU-kontroll med bilen i dag – den gjekk overraskande greitt igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg er vel nøgd med eiga oppgåveløysing i desse postane, då eg utelukkande har løyst dei utan bruk av hjelp. Kun brukt eiga hovud og barnelærdom. Vart inspirert av språkforma åt @Vox_populi

Obs, ikkje sitatoppgåve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Arabella skrev:

"Eige hovud".

Eg skriv det ikkje er sitatoppgåve, men setninganee kan sjølvsagt ha feil i seg. Eiga hovud=eget hode.

Edit, nå såg eg at du retta på orda. Skal sjølvsagt vera eige og ikkje eiga ettersom hovud er inkjekjøn. 

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Eg skriv det ikkje er sitatoppgåve, men setninganee kan sjølvsagt ha feil i seg. Eiga hovud=eget hode.

Eg skjønar det, men "hovud" er inkjekjønn. Eigen (hankj.) -eiga (hokj.) -eige (inkjekj.) -eigne (fleirtal).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...