Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Hva med å se om han kanskje foretrekker hjemmelaget pizza over grandiosa? Samboeren min var ikke verdens beste på mat når vi ble sammen, men siden jeg er den som oftest lager middag så ble det til at han måtte spise "Hekse-dietten" (som han kalte det i starten), og etterhvert så bare foretrakk han sunnere mat automatisk. Næringsstoffene gjør noe med smaken vår, så når vi får i mer/nok næring blir rene og friske råvarer å smaker mye bedre enn fastfood. Så kanskje det er nok til at han forandrer mening også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære vene, dere er jo helt rå til å svare:blomst: Tusen takk for alle tips!! Tror jeg skal kombinere dem alle til en superstrategi og overmanne (overkvinne?) ham:fnise: Neida, men fra spøk til alvor - jeg lager mesteparten av maten, men han har jo stort sett et ord med i laget - også er det jo det med tida, han foretrekker at både jeg og han bruker minimalt med tid på matlaging:dry: Men, tror jeg klarer å snu han litt gradvis, jeg sitter jo strengt talt med trumfkortet siden det i hovedsak er jeg som lager maten :mrgreen: Skal oppdatere på hvordan det går! 

Ble en joggetur i går, sammen med ei venninne, godt å ha med noen som pusher litt! Makspuls på 205 og gjennomsnittspuls på 189, litt mer enn vanlig! Tenker å få til en sirkeltrening i dag, men er så tiltak når jeg egentlig ikke føler jeg har noe bra sted å trene - inne er det for lavt for kettlebells, ute er så uvant! Kjenner allerede nå at denne unnskyldninga er for dårlig... :mrgreen: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, ikke bra nok unnskyldning! :fnise: Jeg trener hjemme fordi da er jeg klar så fort og trenger ikke reise noe sted. Tror lysta mi hadde detti av om jeg måtte reise til et senter. Derfor sverger jeg til treningsvideoer med tøffe amerikanere som roper til meg hva jeg skal gjøre. Har du garasje eller hage du kunne trent i, da? Hvis det er for lavt til kettlebells inne?

Lurt å overkvinne ham! :P Jeg og samboeren lager mat omtrent like mye (og begge misliker det like mye), men selv om det av og til blir halvfabrikata merker vi at det føles bedre å la være. Hun er litt mer sånn whatever-holdning enn meg til tider, men hun er jo også opptatt av sunn og næringsrik mat, så det blir ikke helt sånn som med deg hvor han helst vil spise usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainbow skrev:

Hehe, ja, ikke bra nok unnskyldning! :fnise: Jeg trener hjemme fordi da er jeg klar så fort og trenger ikke reise noe sted. Tror lysta mi hadde detti av om jeg måtte reise til et senter. Derfor sverger jeg til treningsvideoer med tøffe amerikanere som roper til meg hva jeg skal gjøre. Har du garasje eller hage du kunne trent i, da? Hvis det er for lavt til kettlebells inne?

Lurt å overkvinne ham! :P Jeg og samboeren lager mat omtrent like mye (og begge misliker det like mye), men selv om det av og til blir halvfabrikata merker vi at det føles bedre å la være. Hun er litt mer sånn whatever-holdning enn meg til tider, men hun er jo også opptatt av sunn og næringsrik mat, så det blir ikke helt sånn som med deg hvor han helst vil spise usunt.

Jeg har liksom ikke fått helt taket på treningsvideoer, synes det er så rart å stå foran tven på stuegulvet og forsøke å være sporty:fnise: Men, jeg burde jo egentlig bare venne meg til de, for det er jo et hav av videoer og muligheter der ute! 

For øvrig hoppet jeg rett i tightsen og ut i hagen etter jeg skrev forrige innlegg :mrgreen: Med en treningsmatte, kalk og to kettlbells (12 og 16 kg) ble det følgende sirkeltreningsøkt: 

Arbeidsperiode: 40 sek, 20 sek pause. 8 øvelser, tre runder med litt lengre pause mellom rundene: 

1. hoppende mountain climbers 

2. bridge squat - 12 kg
     (Jeg tror ikke øvelsen egentlig heter det, men! Starter oppreist, med kettlebellen foran brystet. Går ned i en dyp squat,           ruller bakover på ryggen, drar kettlebellen bak over hodet og går opp i bro, pusher kettlebellen over hodet igjen, ruller           frem i dyp squat og "squatter" opp) 

3. kettlebell swing - 16 kg 

4. clean and jerk - 16 kg (annenhver arm) 

5. klatreplanke (jobber opp og ned på albuene og strake armer i planke) 

6. burpees 

7. halo chops - 12 kg 

8. oblique twist - 12 kg 

Avsluttet med gående utfall, 16 skritt x3, 16 kg (til sammen på begge bein). 

Puh, verre var det ikke! Føler det ble en brukbar økt, håper jeg får vedlikeholdt kettlebellformen sånn ok i sommer :mrgreen:

Endret av Diis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Se der ja :)  Det er ofte bare en selv som setter begrensninger !

Du får holde oss oppdatert angående samboeren din, kanskje jeg får noen ideer selv ;) Det verste med å ha noen rundt en som er litt usunn er jo at det ofte går utover en selv også. Som i går kveld, så spiste jeg knekkebrød, mens gubben heiv i seg ostepop. Da kjente jeg på både irritasjon og en enorm fristelse. Men jeg klarte heldigvis å stå imot, da jeg tydeligvis har trent opp en god dose viljestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det så ut som en skikkelig heftig økt! Spesielt de bro greiene! Stå på :skya:

jeg ville også laget sunn mat som likevel ikke framstår som kaninfôr ;) du kan sjekke ut MatPrat og legge på filtrene sunn og rask for eksempel :) 

Synes heller ikke det kan skade å skremme ham litt hehe! 

Vet ikke om dette kan være aktuelt for dere, men jeg og mannen har funnet ut at det er mye bedre å lage matplan for uka på søndagen som jeg handler inn til på mandag. Når det ligger klart råvarer for hele uka, så er det ikke så lett å "snike seg unna" en middag og bare bestille pizza akkurat :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av det du gjør kunne fint vært henta ut fra en av videoene mine! :) Jeg klarer ikke å leke sporty uten at noen forteller meg hva jeg skal gjøre! Liker godt flere av øvelsene dine, og likte ordet "klatreplanke", jeg bruker bare amerikanske videoer, så aner jo ikke hva ting heter på norsk. Low-High-Plank kalles den i videoene, men klatreplanke var mye kulere ord! Jeg bare kjøper (og *host* laster ned) videoer fra Beach Body, og takket være søstera mi som bor i USA har jeg tilgang til nettjentnesten deres (de har visst åpna internasjonalt nå, men siden jeg allerede har tilgang gratis via hennes beholder jeg den). Så jeg kan ikke noe om alle de andre videoene som finnes.

Den hvor du står i bro hørtes vanskelig ut, og litt farlig for ryggen! Men det høres ut som du vet hva du gjør og har funnet en bra øvelse som tar mange muskler samtidig. Kommer du deg tilbake i squat uten å ta rompa nedi bakken? Lurt å trene styrke ute, da, det skal jeg jommen gjøre når jeg får hus! :)

Wow, Silje, sånn er det hos meg også noen ganger. Og da går det fint å ikke ta, men om jeg tar litt ostepop tar jeg brått halve posen...Også får jeg tilsnakk for å være altfor sunn. Matplan er genialt, men såååh kjedelig å planlegge. Har veldig veldig lyst til å få til et system på det, da, det gjør ting lettere enn å bruke tid på å finne ut hva man skal spise når man allerede er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.6.2016 at 13.24, gjest- silje skrev:

Se der ja :)  Det er ofte bare en selv som setter begrensninger !

Du får holde oss oppdatert angående samboeren din, kanskje jeg får noen ideer selv ;) Det verste med å ha noen rundt en som er litt usunn er jo at det ofte går utover en selv også. Som i går kveld, så spiste jeg knekkebrød, mens gubben heiv i seg ostepop. Da kjente jeg på både irritasjon og en enorm fristelse. Men jeg klarte heldigvis å stå imot, da jeg tydeligvis har trent opp en god dose viljestyrke.

Det er noe med det! Også føles det jo veldig bra å ha gjennomført etterpå :) Det skal jeg absolutt gjøre! Heldigvis er ikke kjæresten veldig på godteri og potetgull, men han er glad i øl og god mat (noe som på ingen måte synes på ham, men tror det hadde syntes på meg:fnise:), så heldigvis slipper jeg som oftest unna sånne ostepop-situasjoner, som jeg nok hadde opplevd akkurat som deg - så flink du var som lot være! :hoppe: Da blir det enda litt lettere igjen neste gang og alle tusen gangene etter det igjen :)

Den 29.6.2016 at 8.13, rh1 skrev:

Oi, det så ut som en skikkelig heftig økt! Spesielt de bro greiene! Stå på :skya:

jeg ville også laget sunn mat som likevel ikke framstår som kaninfôr ;) du kan sjekke ut MatPrat og legge på filtrene sunn og rask for eksempel :) 

Synes heller ikke det kan skade å skremme ham litt hehe! 

Vet ikke om dette kan være aktuelt for dere, men jeg og mannen har funnet ut at det er mye bedre å lage matplan for uka på søndagen som jeg handler inn til på mandag. Når det ligger klart råvarer for hele uka, så er det ikke så lett å "snike seg unna" en middag og bare bestille pizza akkurat :P 

Ja, hender jeg føler jeg klarer å lure han - også er jo mye gjort hvis en bytter ut en del fete meieriprodukter med magre, bruker litt mindre olje, og velger bort litt raske karbohydrater. Matplan hadde ikke vært dumt nei! Spesielt han er ekstremt dårlig til å planlegge og bor et stykke unna en matbutikk med greit utvalg. Nå i ferien er vi mye frem og tilbake - men skal i alle fall skrive ned en liste med forslag på mobilen, det er jo bedre planlegging enn ingen planlegging! :D

Den 29.6.2016 at 13.12, Rainbow skrev:

Mye av det du gjør kunne fint vært henta ut fra en av videoene mine! :) Jeg klarer ikke å leke sporty uten at noen forteller meg hva jeg skal gjøre! Liker godt flere av øvelsene dine, og likte ordet "klatreplanke", jeg bruker bare amerikanske videoer, så aner jo ikke hva ting heter på norsk. Low-High-Plank kalles den i videoene, men klatreplanke var mye kulere ord! Jeg bare kjøper (og *host* laster ned) videoer fra Beach Body, og takket være søstera mi som bor i USA har jeg tilgang til nettjentnesten deres (de har visst åpna internasjonalt nå, men siden jeg allerede har tilgang gratis via hennes beholder jeg den). Så jeg kan ikke noe om alle de andre videoene som finnes.

Den hvor du står i bro hørtes vanskelig ut, og litt farlig for ryggen! Men det høres ut som du vet hva du gjør og har funnet en bra øvelse som tar mange muskler samtidig. Kommer du deg tilbake i squat uten å ta rompa nedi bakken? Lurt å trene styrke ute, da, det skal jeg jommen gjøre når jeg får hus! :)

Wow, Silje, sånn er det hos meg også noen ganger. Og da går det fint å ikke ta, men om jeg tar litt ostepop tar jeg brått halve posen...Også får jeg tilsnakk for å være altfor sunn. Matplan er genialt, men såååh kjedelig å planlegge. Har veldig veldig lyst til å få til et system på det, da, det gjør ting lettere enn å bruke tid på å finne ut hva man skal spise når man allerede er sulten.

Haha, aner ikke om det heter klatreplanke altså, bare synes det var en fin beskrivelse av det hele:fnise: Så greit å ha tilgang på noe bra, og gøy å høre at mange av øvelsene ligner! Godt å vite at en ikke er helt på bærtur :) Hm, følte jeg forklarte bridge squaten dårlig - du går liksom ikke helt opp i bro så du står på hender og føtter, men sånn at du står på skuldrene og føttene - da tror jeg nok den høres litt mindre imponerende ut også! Rumpa må litt nedi når jeg ruller opp, men er en flytende bevegelse i alle fall. Greit å drive ute så lenge været er fint! 

 

Dere skulle bare visst hvor støl jeg var i rumpa etter tirsdagens økt!! Det var vondt å sette seg på do, nesten så jeg ikke orket sitte i sofaen en gang:fnise: Det er vel egentlig et godt tegn da, også blir jeg sikkert litt mindre støl neste gang! Kom meg ut på joggetur onsdag, tok fri torsdag, og jogget en tur igjen i dag, 5,3 km innimellom regnskurene. Ble klissvåt på beina, men det gjør ingenting! Fikk testet den nye tightsen min også, en 2xu mid rise. Føler jeg har hatt de samme tre Nike-tighstene i sånn seks år, så følte det var på tide med en ny! Likte den, sånn utenom at den var latterlig trang nederst i beina - greit at jeg har høyre vrister altså, men det får da være måte på! Joggeturen gikk som sagt fint, og kjenner jeg gjerne kunne tenke meg å prøve å kjøre to runder om ikke lenge... :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har offisielt gitt opp å telle kalorier sommeren 2016! Vektnedgang vil nok være deretter, men samme det. Får heller kjøre på med litt strengere regime til høsten, da ting blir litt mer stabilt. Riktig nok hjelper det mye på at jeg jobber, får jo i alle fall lunsj- og frokostrutiner. I stedet for å irritere meg grønn over ting jeg ikke får til, fokuserer jeg heller på de bra tingene jeg har gjort så langt som jeg vil fortsette med: 

- jogge, trene, generelt holde meg i aktivitet 

- ta gode matvalg: rent kjøtt, masse grønt og velge bort raske karbs så godt det lar seg gjøre 

- drikke vann, farris, sukkerfri saft 

- velge saftis med mye frukt i til dessert, fremfor fløteis (selv om jeg nok må ha en daim balltopp i løpet av sommeren :mrgreen:

- spise masse digge bær! 

- kose meg med ferie, og rose meg selv for hederlig innsats i prosjektet så langt

Sommerjobben jeg har nå innebærer en del gåing og løfting, blir jo fort litt hverdagsaktivitet av det også, mye mer enn i skolehverdagen i alle fall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Ser ut til at du planlegger sommeren på en smart måte frøken :) 

Tror jeg skal telle litt kcal, bare for å ha en viss oversikt. Men jeg regner ikke med at jeg klarer å holde kostholdet helt perfekt i sommer :tongue: Men sånn får det bare bli, det er jo viktig å kunne ha et avslappet forhold til mat og trening også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra sommerplan! :nigo: Jeg må lære av deg, jeg blir så sur på mg selv når jeg går på godterismeller og ikke klarer å stoppe, for eksempel. Må klare å leve litt også...!

Den joggeturen din hørtes også digg ut, når man kommer i godt driv gjør det plutselig ingenting å bli våt på beina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenker det er like greit å bare ikke blir gal fordi jeg ikke alltid klarer kaloribudsjettet, eventuelt rive meg i håret fordi jeg rett og slett ikke vet hvor mye det er i det jeg spiser. Jeg har jo noen lunde kontroll på frokost og lunsj; som det vanedyret jeg er blir det fort mye av det samme... I dag ble det en joggetur før jobb, og jeg følte jeg hadde masse energi og det var så digg :mrgreen: Det ble også sommerens raskeste så langt! Til frokost ble det Powermuffins og et kok egg, til lunsj havregryn kokt på vann med sjokoladeproteinpulver - absolutt til å leve med! 

(Skal sies at dette var sårt tiltrengt etter gårsdagens matdag, som gikk nokså skeis... :fnise:

Fant akkurat ut at pappa har tilgang på treningssenter på jobb, så da blir det innendørs kettlebell i morgen! 

 

Oog, enda en ting: til alle dere flotte mennesker som svarer i dagboka mi, som også har egne dagbøker: jeg vil skrive til dere alle, men det har gått i 130 de siste dagene - jeg skal bli flinkere, lover:blomst: Setter så uendelig pris på at dere tar dere tid til å komme med tips, råd eller andre morsomme betraktninger :mrgreen: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Så digg med en god joggeøkt :hoppendeglad:Det er så deilig når en ikke føler det bare er tungt, men at en også har energien og kapasiteten til å gjennomføre økta med god margin!

Den følelsen savner jeg litt, jogger litt for lite nå til å få det helt til ;) Men tenker det kommer seg litt senere, når beina er bedre, så skal jeg øke litt på joggingen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lurt ut å ha litt generelle punkter i stedet for et strengt regime :) Det er tross alt sommer, hehe! 
Så flink du var som trente før jobb, og som tok deg "inn igjen" etter å ha skeiet ut!

Gleder meg til update fra kettlebell-økta! :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens kettlebelløkt gjennomført! Den ble litt spolert av en diger vannblemme som sprakk halvveis i økta, inni håndflaten - dermed ble det litt endringer på slutten, men ble godt fornøyd med økta allikevel. Økta fikk jeg fra en gruppetime jeg var på en gang, som jeg likte så godt at jeg likeså god bare skrev ned alle øvelsene etterpå. Denne økta har jeg kjørt utrolig mange ganger, og jeg digger den! 

Ymse oppvarming av ledd, få opp pulsen. 

1. Swing (16 kg) + halo chops (12 kg): 1 minutt kettlebellswing, direkte etterfulgt av 30 sek halo chops. x3 

2. Clean and jerk (16 kg): 2 minutter x3: bytter arm hvert 30. sekund i løpet av disse to minuttene, kun hvert minutt hvis jeg jobber med lettere vekt

3. Tabata: 20 sek x4 klatreplanke, 20 sek x4 pingvin (ligge på ryggen, hæla i gulvet med en lett knekk i knærne, strekk etter annethvert bein) 

4. gående utfall (16 kg), 16 skritt x3

5. tohåndssnatch (16 kg): aner ikke om dette egentlig er en ordentlig øvelse, men den er helt latterlig slitsom: Starter i squatposisjon med kula i gulvet, drar opp kula og retter beina i en eksplosiv bevegelse, til du holder kettlebellen oppnedover hodet, både du og kula går tilbake i squatposisjon i en flytende bevegelse - dette fem ganger, så tilsvarende, bare at kula ikke snus på toppen men henger nedover over hodet, fem ganger, så tilsvarende, bare at kula presses opp i skulderhøyde, fem ganger, så en vanlig squat x 5 - blir en slags AMRAP i ett minutt x3. Elendig forklart, tror egentlig det er feil å kalle det en snatch - men dette er helkroppsøvelsen fra helvete, haha:trene:

 

Det ble også 8 bridgesquats x3 mellom disse øvelsene. Puh!! Var en skikkelig bummer at vannblemma sprakk, det svir så sykt med flytende kalk - menmen! Økta ble bra, og matdagen har vært bra, så yey for det :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Så fin økt du har hatt! Du er kjempeflink :tongue:

Den snatch øvelsen hørtes grusom ut :ohmy: 

Ser ut som om du har gode treningsdager for tiden :) 

Forstår det slik at du trener ute? Det planlegger jeg nå til ferien,,,, men lurer på om det kan bli litt flaut. Vi skal jo være plasser der det er mennesker og jeg liker ikke helt tanken på å ha tilskuere, men jeg ønsker å trene for det om vi er på tur liksom.. Så jeg planlegger å ta med litt vekter og se om jeg tør å trene, uansett om noen kanskje får det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, gjest- silje skrev:

Så fin økt du har hatt! Du er kjempeflink :tongue:

Den snatch øvelsen hørtes grusom ut :ohmy: 

Ser ut som om du har gode treningsdager for tiden :) 

Forstår det slik at du trener ute? Det planlegger jeg nå til ferien,,,, men lurer på om det kan bli litt flaut. Vi skal jo være plasser der det er mennesker og jeg liker ikke helt tanken på å ha tilskuere, men jeg ønsker å trene for det om vi er på tur liksom.. Så jeg planlegger å ta med litt vekter og se om jeg tør å trene, uansett om noen kanskje får det med seg.

Ja, det går veldig fint om dagen, og er veldig fornøyd med det :mrgreen: Jeg trener litt ute; jogge gjør jeg ute, og innimellom kettlebell/sirkeltrening-ish. Heldigvis har vi hage hjemme, og det er sjelden det går forbi folk, så får heldigvis være i fred for nysgjerrige blikk. Når det er sagt tror jeg det bare er noe man må "komme over"; tror jeg hadde tenkt skikkelig over at "alle" så på meg i starten, også venner en seg jo til det meste etterhvert. Jeg heier på deg og et forsøk på utstrening, det kommer nok til å gå kjempefint! :mrgreen: 

 

I dag fikk jeg et innfall om å gå på vekta igjen, og den viste cirka 1,2 kilo mindre enn forrige gang!!! Holy moly, det hadde jeg virkelig ikke trodd :hoppe: Nå husker jeg helt ærlig ikke nøyaktig hvor lenge det er siden sist, gjetter cirka tre uker. Jeg er 400 gram fra å nå målet jeg opprinnelig satte meg, som var ned 9 kilo. Jeg kommer nok ikke til å si meg helt ferdig allikevel, bare så utrolig deilig å se at jeg har klart såpass mye, og at det har gått så fint!! Klapper meg selv og alle andre på skuldra for innsatsen vi gjør:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Flinka :danse: Gratulerer med vektnedgang! 1,2kg er jo kjempebra :hoppe:

Kan jeg spørre hvor mye du har gått ned til sammen og hva det neste målet du tenker kommer til å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vektnedgang! Og syns du er kul og tøff som trener ute hvis folk kan se deg, det hadde jeg hatt helt noia for, tror jeg. Men man må vel kanskje klare å koble det ut. Nå når vi skal få hus tror jeg at jeg skal kjøpe kettlebells også, det er jo veldig praktisk å trene med. Ønsker meg så mye treningsutstyr, men er jo håpløst for andre (som mamma og pappa) å kjøpe, så det er vrient å ønske seg i gave. 

Hvordan setter du opp programmene dine? Litt tilfeldig eller planlegger du utfra noe andre har laga? Uansett er det gøy å se beskrivelser av øvelsene og hvor tunge vekter du bruker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, så gøy!!! Flinka, du har jo kommet kjempelangt !  :hoppendeglad:
Og modig med ute-trening, altså. Tror jeg hadde tenkt meg om 10 ganger før jeg hadde våget. :P Men kult! 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...