Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Så bra, gratulerer med sommerferie! :nigo:

Har du tatt før bilder av deg selv før du startet forresten? Selvom du ikke skal vise det frem er det absolutt beste måte å se framgang selv. Hvis du ikke har gjort det til nå, så anbefaler jeg at du tar med engang så du senere kan se hvor langt du har kommet. :jepp:

Også må jeg si at jeg synes det er litt lov å ikke få til kostholdet helt i dagene før eksamen uansett. Det er en stressfaktor, og det er ikke alltid man orker/har tid til å lage ordentlig mat. Det går alltid i litt mer prosessert mat for min del i dagene før eksamen hvertfall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, KaDust skrev:

Så bra, gratulerer med sommerferie! :nigo:

Har du tatt før bilder av deg selv før du startet forresten? Selvom du ikke skal vise det frem er det absolutt beste måte å se framgang selv. Hvis du ikke har gjort det til nå, så anbefaler jeg at du tar med engang så du senere kan se hvor langt du har kommet. :jepp:

Også må jeg si at jeg synes det er litt lov å ikke få til kostholdet helt i dagene før eksamen uansett. Det er en stressfaktor, og det er ikke alltid man orker/har tid til å lage ordentlig mat. Det går alltid i litt mer prosessert mat for min del i dagene før eksamen hvertfall. :P

Takk! :D Nei, har ikke tatt noen bilder - det har jeg liksom ikke turt, henger nok litt sammen med hvor skummelt det er på vekta, se tingenes tilstand på ordentlig, hvis du skjønner :P Men for all del, hvis dette går rette veien er det jo virkelig gull å ha. Skal tenke på det over helga ;) Inspirert av deg ble det forresten 1 minutt og 2 sekunder i planke tidligere i dag! Mye mer enn jeg trodde jeg klarte faktisk :)

Ble forresten skikkelig gira etter dagens trening, og har meldt meg på gruppetime mandag-torsdag neste uke:fnise: Håper jeg rekker å dra på alle! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Diis skrev:

Takk! :D Nei, har ikke tatt noen bilder - det har jeg liksom ikke turt, henger nok litt sammen med hvor skummelt det er på vekta, se tingenes tilstand på ordentlig, hvis du skjønner :P Men for all del, hvis dette går rette veien er det jo virkelig gull å ha. Skal tenke på det over helga ;) Inspirert av deg ble det forresten 1 minutt og 2 sekunder i planke tidligere i dag! Mye mer enn jeg trodde jeg klarte faktisk :)

Ble forresten skikkelig gira etter dagens trening, og har meldt meg på gruppetime mandag-torsdag neste uke:fnise: Håper jeg rekker å dra på alle! 

Du trenger ikke se på bildet nå hvis du tror det blir for ille, bare ta det og ha det liggende i en lukket mappe eller noe sånt. :ler:

Det er jo kjempebra! Planken er svært effektiv. :nigo: Og er det ikke moro når man blir gira av treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.5.2016 at 23.53, KaDust skrev:

Du trenger ikke se på bildet nå hvis du tror det blir for ille, bare ta det og ha det liggende i en lukket mappe eller noe sånt. :ler:

Det er jo kjempebra! Planken er svært effektiv. :nigo: Og er det ikke moro når man blir gira av treningen?

Veldig godt poeng! Kickstart på mandagen kanskje? Jo, det var veldig gøy :Hehe: Skal sies at det ikke er fullt så kul at jeg fortsatt er helt latterlig støl i det ene låret (hello ikke like sterk på begge sider), håper det verste har gått over til trening i morgen. Også er jeg fortsatt litt imponert over min egen plankeinnsats (lol), tar en runde til etter trening i morgen! 

I dag har jeg vært ute i sola stort sett hele dagen, og kjenner jeg er helt kake nå. Ble ganske tidlig middag, og kjente blodsukkeret falt så drastisk for noen timer siden at jeg virkelig trengte påfyll, selv om jeg egentlig hadde spist det jeg skulle for dagen. Kom meg over kneika med en powermuffins og en halvliter vann! I morgen begynner jeg å jobbe, men heldigvis litt utpå dagen - skal lage en digg salat til lunsj (x2), og porsjonere ut maten så jeg har masse å gi på trening:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra start på uka i dag! Ble bra med mat og trening, og i følge iPhonen gikk jeg 14 000 skritt i dag! Er riktignok litt usikker på dens nøyaktighet, vet det ble cirka 8 kilometer til sammen med gåing til og fra jobb og trening. Været gjør meg så glad:hoppendeglad:

Frokost: yoplait, powermuffins, soyaespresso (hva i alle dager gjør når jeg blir lei powermuffins?) 

Lunsj: salat med kinakål, spinat, kidneybønner, avokado, smårettskinke, cherrytomat, paprika, squash 

Mellom: banan og en bolle (skjerpings... Om ikke annet valgte jeg en knøttliten hjemmelaget en) 

Middag: laks, blomkålmos, søtpotet 

Også, over til dagens matrelaterte idiotspørsmål. På kidneybønnepakken står det at den inneholder 390 gram, hvis jeg ikke husker feil. Etter jeg skylte bønnene og veide de, var det jo bare sånn 250 gram bønner og resten av vekta ble tydeligvis utgjort av gøgge-vannet som bønnene ligger i. Mitt spørsmål er da: når det er oppgitt kalorier per hundrede gram, er med eller uten vekten av bønnevannet? Det bør jo være uten, men en vet jo aldri når det er oppgitt mer vekt på pakken enn det faktisk er bønner?:sprettoy:  Enlighten me, anyone! 
...ooog, PT-greiene fikk fart på seg i dag! Det er en ny instruktør på senteret som tydeligvis har lite kunder, derfor var det mulig og få en gratis prøvetime! Jeg satte meg på lista, følte meg skikkelig modig, haha... Får håpe jeg kan lære grunnleggende teknikk den timen jeg forhåpentligvis får! 

.....oooog 2: jeg sto akkurat 1 min og 31 sek i planke!! Trodde ikke jeg var laget for sånt jeg, men blåste på Get up med Bingo players (har så latterlig dårlig treningsmusikksmak) og lot det stå til:fnise: Jubel for små seire i hverdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg som tidenes klisjé, men dette været gjør meg så latterlig glad. Det er liksom ingen ting som er noe stress så lenge det er sol og varmt ute:briller2: Jeg kom meg på trening, en bra kettlebelløkt som virkelig gjorde meg svett og skjelven etterpå. Jeg gikk også til og fra jobb, og til trening, så da ble det fort 7,5 kilometer i dag også. Til middag ble det kyllingsuppe fra Trines matblogg, den var så spicy og digg og reiv i nesa som den skal gjøre. 

Nå om dagen er jeg litt sånn at jeg vil klare alt: lære meg/bli sterk nok til strake push ups, ta 100 kg i strakmark, lære meg å stå på hendene, bli sterk i korsryggen, bli god på planken... Jeg vil liksom alt, og så klarer jeg ikke bestemme meg for en "satsing" også blir det ikke noe av, sånn utenom den vanlige treningen. Tror jeg skal prioritere push ups, planke og styrke korsryggen, spesielt sistnevnte er noe jeg virkelig trenger, da jeg er nokså svai og svak. Har noen noen råtips til hvordan bli sterk i pushups og hvordan styrke korsryggen, fyr løs:idesmil: Har jo en formening selv også, men gøy å høre om andre har innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stående pushups mot vegg er en god start når du skal bygge opp styrke til vanlig push ups. :jepp:

Når du trener korsryggen, pass på å gi deg med en gang du får vondt så du ikke pådrar deg skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, KaDust skrev:

Stående pushups mot vegg er en god start når du skal bygge opp styrke til vanlig push ups. :jepp:

Når du trener korsryggen, pass på å gi deg med en gang du får vondt så du ikke pådrar deg skader.

Koselig at du svarer så aktivt :D Begynner å få grei kontroll på de på knærne, men steget over til strake er så innmari langt:lete: Men vegg var lurt, føler det er en bra inngangsport til smale! Drev med en idrett før som ikke akkurat har behandlet ryggen min pent, så prøver å ta hensyn til det nå også. Men skal absolutt ta det med meg, det dårligste utbyttet en får av trening er skade!

Sånn ellers ble det gruppetrening styrke i dag, og det var egentlig veldig greit. Men, og et stort men: er det bare meg eller er det sånn at 80% av instruktører på sånne timer legger alt for lite vekt på teknikk? Blir helt stressa jeg, jeg gidder i alle fall ikke feilbelaste så lenge jeg vet bedre... Dagens mat: 

- frokost: yoplait, soyaespresso, powermuffins 

- lunsj: salat med bønner, cherrytomater, kinakål, kyllingfilet, paprika, squash

- mellom: skyr med blåbær, to gulrøtter

- middag: spicy kyllingsuppe

- kvelds: "is" - banan, frosne jordbær, en liten dæsj soyamelk + litt vaniljeekstrakt, most i stavmikser og så fryst ned. Gleder meg til å smake! 

Disse innleggene mine blir latterlig lange, men greit nok. Det siste for i dag: noen som har erfaring med fitbit surge, polar m400 eller a360, fitbit charge hr eller andre gode aktivitets-/pulsklokker? Når du tjener (nesten) like mye som klokka koster på en dag ryker jeg nok fort på en smell:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Diis skrev:

Disse innleggene mine blir latterlig lange, men greit nok. Det siste for i dag: noen som har erfaring med fitbit surge, polar m400 eller a360, fitbit charge hr eller andre gode aktivitets-/pulsklokker? Når du tjener (nesten) like mye som klokka koster på en dag ryker jeg nok fort på en smell:fnise:

Jeg har Fitbit Charge hr og er superfornøyd! Knuste studentbudsjettet mitt, men har vært til stor hjelp for helsa, så jeg angrer ikke et sekund :) Tror muligens jeg kjøper surge når denne blir ødelagt da, for den synes jeg er finere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Diis skrev:

Sånn ellers ble det gruppetrening styrke i dag, og det var egentlig veldig greit. Men, og et stort men: er det bare meg eller er det sånn at 80% av instruktører på sånne timer legger alt for lite vekt på teknikk? Blir helt stressa jeg, jeg gidder i alle fall ikke feilbelaste så lenge jeg vet bedre...

Disse innleggene mine blir latterlig lange, men greit nok. Det siste for i dag: noen som har erfaring med fitbit surge, polar m400 eller a360, fitbit charge hr eller andre gode aktivitets-/pulsklokker? Når du tjener (nesten) like mye som klokka koster på en dag ryker jeg nok fort på en smell:fnise:

Det kommer veldig an på instruktøren synes, jeg. Der jeg trente før var det en som var fysioterapeut som hadde de timene, og han var ekstrem på teknikk. Gikk rundt og korrigerte alle sammen. :jepp:

Jeg har kun erfaring med fitbit alta. Den er superfin synes jeg. :nigo: Men den har ikke pulsmåler da, så om du vil ha det må du jo gå etter noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sugarcrush skrev:

Jeg har Fitbit Charge hr og er superfornøyd! Knuste studentbudsjettet mitt, men har vært til stor hjelp for helsa, så jeg angrer ikke et sekund :) Tror muligens jeg kjøper surge når denne blir ødelagt da, for den synes jeg er finere. 

Hm, takk for tips! Heller mot surge, men shit, det koster :o

7 timer siden, KaDust skrev:

Det kommer veldig an på instruktøren synes, jeg. Der jeg trente før var det en som var fysioterapeut som hadde de timene, og han var ekstrem på teknikk. Gikk rundt og korrigerte alle sammen. :jepp:

Jeg har kun erfaring med fitbit alta. Den er superfin synes jeg. :nigo: Men den har ikke pulsmåler da, så om du vil ha det må du jo gå etter noe annet.

Det er så bra når de gjør det:trene: Ja til mer fokus på teknikk! Hm, skal sjekke ut! Tror dog det hadde vært gøy med pulsmåling til jogging i sommerhalvåret - jeg er så dårlig til å pushe meg, så kanskje pulsmåling hadde hjulpet litt. 

 

Det ble ingen trening i dag, men cirka 6 km frem og tilbake fra jobb, og 1.40 i planke! Tror nok ikke jeg står like lenge etter en treningsøkt, er bare en måte å finne ut det på. Jeg har en travel helg i møte, så blir det dårlig med oppdateringer er det derfor:Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!!! Nå kan det være så mye fredag 13. det vil for min del; ned 1.3 kilo siden tirsdag i forrige uke! Skjønner ingenting jeg, jeg hadde liksom ikke helt trua forrige uke. Da får jeg bare belage meg på mindre til neste veiing, tenker jeg :) Det betyr at jeg totalt har gått ned 4,8 kg siden slutten av mars:ph34r: Skal lett unne meg en is på 17. mai i alle fall:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årets første joggetur gjennomført! 4,5 km på 35 min, sier meg fornøyd med det - det er ganske mye oppoverbakke og terreng, så ble en ganske bra økt. Ellers er helga nokså aktiv, går mye og bærer mye. Foreløpig er maten helt innafor også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai ble kickstartet med en joggetur, nå gleder jeg meg til både is og pavlova! Helga har ellers vært bra, ingen trening men 15 000 skritt minst hver dag - har spist ganske bra også, selv om jeg kanskje var litt raus med potetsalaten til middag i går... Jaja! Måtte alle få en flott dag i dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back on track! Etter sukkerfest i går er det rutiner igjen i dag. Ble styrketrening, og det kjentes overraskende bra! Ellers ble det ganske grei mat også: 
- frokost: yoplait, powermuffins, soyaespresso 

- lunsj: salat med isbergsalat, spinat, tomat, paprika, babybel, smårettskinke, squash 

- mellom: skyr med blåbær, gulrøtter 

- middag: byggrynsgrøt, to rugsprø med peanøttsmør 

- kvelds: jordbær

Og, troor kanskje jeg ender på en Polar a360 - siden en visstnok kan svømme med den, og har et litt mer... "Klumpfritt" design enn fitbit surge. GPSen faller jo bort, men vil tro det finnes en løsning via app eller noe? Tror jeg skal på Polar-jakt i morgen i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg endte opp med å kjøpe Garmin Vivoactive! Blir gøy å teste den ut fremover, og se hvordan det fungerer :) Den er kjøpt på g-sport, så får i verste fall benytte meg av 100 %-fornøyd hvis det skulle bli krise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mai 2016 at 18.27, elvital skrev:

Gratulerer :) Håper du blir fornøyd!

 

Takk! Foreløpig liker jeg den veldig godt :D

 

For en helg dette ble... Eller, jeg jogga i går, og spiste ganske bra fredag - men i går... Var bedt på innflytningsfest, og alt gikk bra til vi kom dit:fnise: Det ble grillmat, litt potetgull og en del pikekyss som verten disket opp med - så tror ikke kaloriregnskapet endte så bra for min del... I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg fint kunne begrenset meg mer, men tar det heller med meg til neste gang fremfor å irritere meg over gårsdagen. Gjort er gjort, vil jeg klare dette må jeg bare skjerpe meg neste gang. Ble riktig nok en aktiv kveld med mye gåing og dansing, og hadde det jo tross alt veldig gøy! Satser på en bra dag i dag, og en enda bedre kommende uke:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matplan: 

- frokost: yoplait, soyaespresso, powermuffins 

- lunsj: salat med spinat, isbergsalat, paprika, cherrytomat, squash, smårettskinke, en babybel 

- mellom: skyr med vanilje, gulrøtter, burn zero 

- middag: lynrask tomat- og linsesuppe med egg (fra fitfocuse) 

- kvelds: jordbær, vannmelon, et eller annet jeg kommer på at jeg craver i løpet av dagen 

En ting jeg tydeligvis glemmer i helgene: å drikke vann! På jobb og skole sitter jeg med flaska hele dagen og kan lett helle i meg 1,5-2 liter i løpet av en dag, pluss litt til på trening og til middag. Men i hjemme i helgene? Husker kanskje å ta et glass farris midt over dagen, og litt til middag. Må bli flinkere til å drikke mer vann i helgene:opplyser:

Ellers satser jeg på en god kettlebelløkt senere i dag, liker å tro jeg gleder meg:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...