Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

På 19.10.2016 den 19.36, gjest- silje skrev:

Åh bare vent! Det blir mange av de kommentarene der du... Jeg har hørt alt fra at gubben spiser min mat - at jeg har spisevegring - ikke bli tynnere - ikke få mer muskler - ikke tren slik eller slik, eller spis det eller det - at det ikke er mer igjen av meg - at jeg er et "usunt" forbilde for datteren min, siden jeg har tatt så mye av - at det er like farlig å være for tynn som tykk. Og lista fortsetter.. Det verste er at jeg har et ganske bra kosthold og at jeg aldri har vært "tynn". Slank ja og en liten periode som litt mager på overkroppen, men den var kortvarig da jeg så selv at det ikke så bra ut. Men jeg har fått disse kommentarene hele veien! Folk blander seg og snakker om ting de ikke har peiling på. Og nå som normalvektig og midt på skalaen bmi messig så får jeg fremdeles slike kommentarer. Jeg føler at det er så mye lettere å kommentere den veien, enn når folk er større. Når jeg var større, så var jeg usunn og et temmelig dårlig forbilde for jentungen. Nå som jeg ikke har særlig med astma lengre og spiser sunt og bra, nei da er det farlig da - nå når jeg ikke risikerer livsstilssykdommer lengre  :daane:

Ikke ta det til deg, det er bare folk som ikke vet hva de snakker om. Jeg vet ikke hvorfor folk har et behov for å snakke slik til andre mennesker, men du vet jo selv hva du spiser og at du har det bra med deg selv, så bare å overse det og tenke at de ikke vet bedre ;) 

Herregud så frustrerende! Jeg kan jo forstå at folk blir bekymret/nysgjerrige, men det blir virkelig for drøyt å kaste ut slike påstander når en ikke aner hva folk egentlig holder på med. Jeg er rimelig sikker på du er et supert forbilde for datteren din! Tenk så mye bedre å vokse opp med en mamma som lager sunn mat og holder seg i aktivitet. Synes det høres aldeles strålende ut jeg :mrgreen:

På 20.10.2016 den 12.13, elvital skrev:

Kjenner til kommentarene, særlig fra mamma og bestemor. Også fra særlig et par søsken ift kaker/mat. Bare overhør det, selvom det ikke er så lett.

Høres ut som at treningen går fint for tiden - så deilig! Du er flink!

Mamma har hatt en mer sympatisk tilnærming (av typen "du har blitt så tynn, er du sikker på at alt går bra?"), og det er jo enda noe - verre med foreldrene til kjæresten, som foreløpig har kommet med overnevnte kommentar, og la oss ikke glemme "du har blitt så tynn i det siste, nesten så du er innhult jo!" (Nei, jeg har ikke blitt supertynn i det siste men det er tydeligvis nå det begynner å synes skikkelig, for det andre - jeg er ikke i nærheten av innhult, og det var ekstremt lite hyggelig sagt!). Jaja. Som nevnt over, jeg hva jeg holder på med selv og er fornøyd med det, så får andre tro hva de vil :)

Forrige uke ble bra treningsmessig, og også denne uka har det vært bra! I går var jeg på styrke-kondis-gruppetime 07.30, og i dag ble det svømming. Skal sies at jeg var på fest i går kveld (hei studentlivet), så fornøyd med å trene både i går og i dag allikevel! Kostholdet i går var bra frem til øldrikkingen startet, og i dag har det vært bra. Spinatsuppe som hangover-mat:fnise: Var gøy i går da, er glad jeg fikk det med meg, selv om det ikke er helt i tråd med resten av det her! Men så var det det her med å leve også, da. Jeg er fornøyd om dagen jeg:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig viktig å huske på venner og fritid. å leve ja, så syns du var flink. Ikke verst med svømming etter en kveld ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, elvital skrev:

Det er veldig viktig å huske på venner og fritid. å leve ja, så syns du var flink. Ikke verst med svømming etter en kveld ut!

Ja, det blir for dumt å bortprioritere det, i alle fall når det er "spesielle andledninger" som en sannsynligvis aldri får muligheten til å delta på igjen. Heldigvis har jeg og min beste venninne en felles interesse som innebærer mye aktivitet, gleder meg til å møte henne til helga! 


Maten i dag: 

- frokost: soyaespresso, dobbel 0 med vanilje, powermuffins:hjerte:

- lunsj: havregrynsrundstykker med bøkerøkt skinke, squash og paprika 

- mellom: gulrøtter, kald havregrøt med blåbær og eple fra Fjordland (byggrynslunsj-aktig) 

- middag: spinatsuppe med to kokte egg 

...også ser jeg at jeg har igjen sånn 200 kalorier å spise, så da blir det en god neve nøtter, eller protein cookies laget på en questbar eller noe som kveldssnacks!

Namnamnam :mrgreen:

Og en ting til angående mat: lagde søtpotetmuffins her om dagen, og det ble knallgodt! Brukte denne oppskriften, brukte 25g sukker i stedet for sukrin+ da jeg ikke hadde det, og kuttet ut sjokoladen på toppen. Ble da cirka 104 kcal per muffins. Altså, hele muffinsen er jo nesten bare søtpotet og havregryn, så jeg er veldig fornøyd :mrgreen: 

Endret av Diis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm back! Helt glemt å kommentere her! Du er jo skikkelig on a roll! (Hvordan er det jeg prater, egenltig, som en fjortenåring? :P ) De muffinesene så kjempegode ut! Nå prøver jeg å ikke spise sukker en periode, og samboer hater alt jeg har laga med kunstig søtning, men fikk veldig lyst til å prøve! 

Så slitsomt med sånne kommetnarer. Lurer på om det er noe alle som begynner å forandre kosthold og trene mer enn de gjorde før opplever. Jeg hørte en del sånt i starten, sånn "nå må du ikke gå ned mer, da er det ikke mer igjen av deg" før jeg hadde nådd triveselsvekta og sånt. Fikk mye positivt på at jeg trente - særlig fra pappa som fremdeles etter fem år husker meg som ekstremt lat og sterk motstander av fysisk aktivitet, så han er lissom stolt over at jeg er i gang ennå! ;) Syns det er dårlig gjort når folk legger seg sånn opp i det på den måten du beskriver, og å si du stikker ut?! Det er jo som å si "nå må du spise litt mindre, du har jo begynt å bule ut!" Ingen ville sagt det!! Det blir litt som folk som kommer bort og bryr seg med at man ikke eter mye "for du er jo så slank". Som om man ville vært det hvis man hadde spist de mengdene. Nå er jeg en raring uansett på jobb fordi jeg ikke spiser kjøtt, så tror de ikke legger merke til at mine porsjoner kanskje er litt mindre enn deres lass også.

Så det er tydeligvis greit å kommentere at folk lever sunt, men ikke at de ikke gjør det. Man må jo kose seg, må vite. Nesten glad jeg ikke tåler hvetemel så har jeg en unnskyldning for å ikke spise kake hele tida som enkelte kolleger gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho, endelig tilbake i dagbok-verden! Kjenner jeg sitter her og får lyst til å kjefte på "svigers" for deg :fnise: Det er en så latterlig holdning i samfunnet nå at det er ok å kommentere negativt når folk går ned i vekt, men dem som går OPP i vekt må man passe seg for å komme med sånne "stikk" til... Synes man kan holde seg for god til å kommentere andres kropp uansett. Er det ikke bare positivt at du har blitt sunnere?

Noen blir vel bare bekymret for at man "koser seg" alt for lite og legger for mye bånd på seg selv bare man sier nei til kake.. gjentok kanskje mye av det Rainbow mente nå, men måtte få det ut jeg også hehe. Bare stå på, du - og lukk ørene for sånt! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

 

4 timer siden, Diis skrev:

Ja, det blir for dumt å bortprioritere det, i alle fall når det er "spesielle andledninger" som en sannsynligvis aldri får muligheten til å delta på igjen. Heldigvis har jeg og min beste venninne en felles interesse som innebærer mye aktivitet, gleder meg til å møte henne til helga! 


Maten i dag: 

- frokost: soyaespresso, dobbel 0 med vanilje, powermuffins:hjerte:

- lunsj: havregrynsrundstykker med bøkerøkt skinke, squash og paprika 

- mellom: gulrøtter, kald havregrøt med blåbær og eple fra Fjordland (byggrynslunsj-aktig) 

- middag: spinatsuppe med to kokte egg 

...også ser jeg at jeg har igjen sånn 200 kalorier å spise, så da blir det en god neve nøtter, eller protein cookies laget på en questbar eller noe som kveldssnacks!

Namnamnam :mrgreen:

Og en ting til angående mat: lagde søtpotetmuffins her om dagen, og det ble knallgodt! Brukte denne oppskriften, brukte 25g sukker i stedet for sukrin+ da jeg ikke hadde det, og kuttet ut sjokoladen på toppen. Ble da cirka 104 kcal per muffins. Altså, hele muffinsen er jo nesten bare søtpotet og havregryn, så jeg er veldig fornøyd :mrgreen: 

Ser du har veldig gode matdager, flink du er :) 

Tror jeg må prøve meg på den muffinsen, jeg elsker muffins og det med en sunn muffins er jo virkelig ingenting som er bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.10.2016 den 10.18, Rainbow skrev:

I'm back! Helt glemt å kommentere her! Du er jo skikkelig on a roll! (Hvordan er det jeg prater, egenltig, som en fjortenåring? :P ) De muffinesene så kjempegode ut! Nå prøver jeg å ikke spise sukker en periode, og samboer hater alt jeg har laga med kunstig søtning, men fikk veldig lyst til å prøve! 

Så slitsomt med sånne kommetnarer. Lurer på om det er noe alle som begynner å forandre kosthold og trene mer enn de gjorde før opplever. Jeg hørte en del sånt i starten, sånn "nå må du ikke gå ned mer, da er det ikke mer igjen av deg" før jeg hadde nådd triveselsvekta og sånt. Fikk mye positivt på at jeg trente - særlig fra pappa som fremdeles etter fem år husker meg som ekstremt lat og sterk motstander av fysisk aktivitet, så han er lissom stolt over at jeg er i gang ennå! ;) Syns det er dårlig gjort når folk legger seg sånn opp i det på den måten du beskriver, og å si du stikker ut?! Det er jo som å si "nå må du spise litt mindre, du har jo begynt å bule ut!" Ingen ville sagt det!! Det blir litt som folk som kommer bort og bryr seg med at man ikke eter mye "for du er jo så slank". Som om man ville vært det hvis man hadde spist de mengdene. Nå er jeg en raring uansett på jobb fordi jeg ikke spiser kjøtt, så tror de ikke legger merke til at mine porsjoner kanskje er litt mindre enn deres lass også.

Så det er tydeligvis greit å kommentere at folk lever sunt, men ikke at de ikke gjør det. Man må jo kose seg, må vite. Nesten glad jeg ikke tåler hvetemel så har jeg en unnskyldning for å ikke spise kake hele tida som enkelte kolleger gjør.

Hei igjen, hyggelig at du stikker innom! De ble veldig gode altså! Og hvis man bruker 50g sukrin gold og 25 g vanlig sukker blir det sånn 2g sukker per muffins - men skal man unngå det, så ser jeg jo den. Jeg synes fort det blir litt heftig med kun sukrin som søtning, ettersmaken blir virkelig ikke god:sukk: 
Haha, faren din høres superhyggelig ut! Jeg har faktisk også fått en del skryt av pappa på joggingen jeg holder på med, og det setter jeg pris på. Jeg er helt enig, kommentarer på kropp blir jo på en måte de samme uavhengig av hvilken veg det går, selv om jeg fortsatt heller mot at det sånn egentlig er mer sosial akseptabelt å være tynn, og kommentere det, enn å kritisere folk andre vegen. Synes vi kan slutte å kritisere jeg, og heller booste hverandre litt! Jeg elsker å kose meg, men gjør det på mine premisser, og det synes jeg folk skal respektere. 

22 timer siden, rh1 skrev:

Woho, endelig tilbake i dagbok-verden! Kjenner jeg sitter her og får lyst til å kjefte på "svigers" for deg :fnise: Det er en så latterlig holdning i samfunnet nå at det er ok å kommentere negativt når folk går ned i vekt, men dem som går OPP i vekt må man passe seg for å komme med sånne "stikk" til... Synes man kan holde seg for god til å kommentere andres kropp uansett. Er det ikke bare positivt at du har blitt sunnere?

Noen blir vel bare bekymret for at man "koser seg" alt for lite og legger for mye bånd på seg selv bare man sier nei til kake.. gjentok kanskje mye av det Rainbow mente nå, men måtte få det ut jeg også hehe. Bare stå på, du - og lukk ørene for sånt! :D 

Haha, det er jo egentlig litt hyggelig å høre:fnise: Ja, helt enig!! Når er ingen av dem spesielt opptatt av trening og sunt kosthold, de er veldig tradisjonelle med typisk norsk husmannskost og veldig kaffe- og kakekultur - og det synes jeg er helt greit, men la nå jeg styre med mitt uten at det skal gjøre noe. Får tro de modererer seg litt fremover ;p 

20 timer siden, gjest- silje skrev:

 

Ser du har veldig gode matdager, flink du er :) 

Tror jeg må prøve meg på den muffinsen, jeg elsker muffins og det med en sunn muffins er jo virkelig ingenting som er bedre :) 

Muffinsene er veldig gode, anbefales :mrgreen: Skal sies at jeg nok oftere viser frem de gode matdagene, sjelden jeg viser frem fra helga.. :P Men er ikke så galt da heller, men føler det er morsommere med en representativ ukedag enn en helgedag hvor det skeies litt ut. 

Endret av Diis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tid for veiing, hjelp/wii! Jeg var jo litt frustrert forrige gang, for det hadde ikke akkurat skjedd så mye - i dag derimot, gikk det litt bedre :mrgreen:

 


Jeg har jo vært på vippen på rundt tall nummer 2 nå, så var ganske så nervøs da jeg gikk på i dag - men hey, jeg runda tallet med 200 gram, og deeet er jo gøy! Ikke at det var noen massiv nedgang akkurat, men det har gått nedover, og det føltes så bra å bare komme seg  nedover. -13,5 kg siden slutten av mars!! Føles helt sykt å se på det tallet, sånn egentlig. Feiret med en tur på treningssenteret, og min beste venn powermuffins med mer til frokost:hjerte:

Dagens mat: 

- frokost: powermuffins, soyaespresso, dobbel 0 

- lunsj: kylling- og kalkunkarbonader (hei 10-kronersmarked på Spar), søtpotet, spinat, cherrytomat og squash 

- mellom: gulrot

- middag: litt usikkert, enten sushi eller laks med grønnsakskaker fra IKEA 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ordentlig imponerende vektnedgang på bare litt over et halvt år! Virker som om du gjør det på en veldig sunn måte også :)   Nam, den lunsjen høres kjempefristende ut :sikle:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta

Hei Diis! Jeg har lyst til å følge deg her, jeg! Jeg ser at vi er ca like gamle og har litt like hverdager (jeg er også student), så tenkte det kunne være gøy å se hva du driver med.

Skal se om jeg ikke får lest gjennom litt over helgen, men ser i alle fall at du har hatt helt rå fremgang til nå! Klapp på skulderen!

Ikke hør på teite kommentarer, jeg liker ikke å bruke dette som argument, men jeg tror at i sånne situasjoner handler det ofte MYE om misunnelse. Veldig mye. "Kan ikke du legge på deg litt så jeg kan se litt tynnere ut ved siden av deg a?" kunne mange sånne mennesker like gjerne sagt...

Og så bra du spiser! Imponert altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2016 den 10.51, rh1 skrev:

Det er jo en ordentlig imponerende vektnedgang på bare litt over et halvt år! Virker som om du gjør det på en veldig sunn måte også :)   Nam, den lunsjen høres kjempefristende ut :sikle:


 

Ja, jeg må si meg ganske fornøyd selv altså :D Og alt det andre bra som har kommet med det, så mye god mat, og litt mer passion for trening enn jeg hadde før. Vinn-vinn! Lunsjen kan absolutt anbefales, det var veldig lettvint og ganske så godt :)

16 timer siden, Terracotta skrev:

Hei Diis! Jeg har lyst til å følge deg her, jeg! Jeg ser at vi er ca like gamle og har litt like hverdager (jeg er også student), så tenkte det kunne være gøy å se hva du driver med.

Skal se om jeg ikke får lest gjennom litt over helgen, men ser i alle fall at du har hatt helt rå fremgang til nå! Klapp på skulderen!

Ikke hør på teite kommentarer, jeg liker ikke å bruke dette som argument, men jeg tror at i sånne situasjoner handler det ofte MYE om misunnelse. Veldig mye. "Kan ikke du legge på deg litt så jeg kan se litt tynnere ut ved siden av deg a?" kunne mange sånne mennesker like gjerne sagt...

Og så bra du spiser! Imponert altså :)

Hei Terracotta, velkommen:hoppe: Tusen takk! Jeg vet ikke hvor spennende det er å gå tilbake, regner med det kort kan oppsummeres med noe sånn som powermuffins-suppe-kettlebell:fnise: Skal faktisk lese gjennom selv om ikke så lenge, gøy å se hva man faktisk har holdt på med siden mars! 

Hm, det er meget mulig ja. Jeg tenker alltid at sånn egentlig, innerst inne, er det så mye mer akseptert å være tynn enn... Ikke nødvendigvis tjukk, men litt større enn hva man tenker er standarden. Ikke at jeg på noen måte identifiserer meg med å være tynn, heller tynnere, men synes bare det er så unødvendig å kommentere på kropp, spesielt når det er negativt ladet og folk ikke aner hva man snakker om. Blæ. Nå må jeg komme meg over det her, haha:fnise:

Skal sies at jeg er flinkere til å vise frem de gode dagene enn de dårlige, men så synes jeg selv at hverdagene mine stort sett er gode, og helgene akseptable. Selv om jeg pusher kalorimengden med guacemole og lefse til tacoen, er det litt sånn... Det er mat, det er digg, og det er helg, så det kan jeg leve med :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det med å vise fram mer av de gode dagene enn de dårlige, jeg skriver ikke her de mengdene smågodt jeg til tider konsumerer, for eksempel! :fnise: 

Vel, det er litt snodig det der med pappa som skryter av at jeg trener som om det er en nyhet også, hehe! Jeg blir litt sånn "eh, takk, men det har gått fem år siden jeg begynte å trene nå, på tide å ikke sammenligne med hun som tok heisen én etasje nå eller? :P 

Tror nok du har rett i det at det innerst inne er mer akspetert å være tynn, og at det kanskje er derfor folk nærmest blir sure når andre er mer aktive og sunnere enn dem selv "Skal du ta fra meg kosen min/gi meg dårlig samvittighet?"-tankegang. 

Aaah, helg! Bare noen timer igjen, nå! Håper du får en flott en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2016 den 14.24, Rainbow skrev:

Skjønner godt det med å vise fram mer av de gode dagene enn de dårlige, jeg skriver ikke her de mengdene smågodt jeg til tider konsumerer, for eksempel! :fnise: 

Vel, det er litt snodig det der med pappa som skryter av at jeg trener som om det er en nyhet også, hehe! Jeg blir litt sånn "eh, takk, men det har gått fem år siden jeg begynte å trene nå, på tide å ikke sammenligne med hun som tok heisen én etasje nå eller? :P 

Tror nok du har rett i det at det innerst inne er mer akspetert å være tynn, og at det kanskje er derfor folk nærmest blir sure når andre er mer aktive og sunnere enn dem selv "Skal du ta fra meg kosen min/gi meg dårlig samvittighet?"-tankegang. 

Aaah, helg! Bare noen timer igjen, nå! Håper du får en flott en!

Haha, man må ha noen skjeletter i skapet:fnise: Helga har vært strålende så langt, håper det gjelder deg også! :D

 

Altså, i går dere - gjett hvem som jogget en mil for første gang i sitt liv?? Joda, det var meg!! Fyttirakkern, jeg er stolt av meg selv altså. Det gikk ikke spesielt fort, men jeg holdt koken jevnt over hele vegen, og var heller ikke død da jeg fullførte - og da tenker jeg at jeg må ha gjort noe riktig. Forholdene kunne nok vært mer optimale; jeg måtte ut tidlig da jeg hadde en avtale med en venninnne, så hadde liksom bare "tida og veien" - så bestemte plutselig kjæresten seg for at han skulle være med, så det ble litt styr. Med en halv banan innabords og akkurat så mye lys at jeg såvidt så stien var det bare å komme seg ut:fnise: Men det gikk, og det er det viktigste! Håper jeg får til noen joggeturer til før vinteren kommer skikkelig hjemme. 

Ellers ble det litt smågodt i går, er seriøst første gangen siden jeg startet dette prosjektet i mars at jeg har kjøpt smågodt for at jeg skal spise det selv. Ettersom jeg har planer om sukkerfri november og var så sykt fornøyd med jogginga smakte det godt med noen biter altså :mrgreen: Ellers ble det havregrøt til frokost, gresskarsuppe til lunsj, og hjemmelaget pizza til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Terracotta
På 28.10.2016 den 14.06, Diis skrev:

Hei Terracotta, velkommen:hoppe: Tusen takk! Jeg vet ikke hvor spennende det er å gå tilbake, regner med det kort kan oppsummeres med noe sånn som powermuffins-suppe-kettlebell:fnise: Skal faktisk lese gjennom selv om ikke så lenge, gøy å se hva man faktisk har holdt på med siden mars! 


Skal sies at jeg er flinkere til å vise frem de gode dagene enn de dårlige, men så synes jeg selv at hverdagene mine stort sett er gode, og helgene akseptable. Selv om jeg pusher kalorimengden med guacemole og lefse til tacoen, er det litt sånn... Det er mat, det er digg, og det er helg, så det kan jeg leve med :mrgreen:

Hva er powermuffins, om jeg tør spørre? :) Ja, det er morsomt å se fremgang! Jeg logget også kalorier før, men fant ut at jeg ble litt for crazy på det, og nå har jeg jo god oversikt over ca hva jeg skal ha i meg i løpet av en dag, så trenger ikke lenger. Jeg var ikke typen som da klarte å nyte guacamolen og lefsene i helgen skikkelig, og det er jo sunt på sitt vis det også! Så er godt du får det til på en så sunn og fin måte!

GRATTIS med en mil! Det er KJEMPEimponerende! Supert jobba :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Terracotta skrev:

Hva er powermuffins, om jeg tør spørre? :) Ja, det er morsomt å se fremgang! Jeg logget også kalorier før, men fant ut at jeg ble litt for crazy på det, og nå har jeg jo god oversikt over ca hva jeg skal ha i meg i løpet av en dag, så trenger ikke lenger. Jeg var ikke typen som da klarte å nyte guacamolen og lefsene i helgen skikkelig, og det er jo sunt på sitt vis det også! Så er godt du får det til på en så sunn og fin måte!

GRATTIS med en mil! Det er KJEMPEimponerende! Supert jobba :hoppendeglad:

Powermuffins er min frokostfavoritt! Matmuffins laget på grovt mel, havregryn, mager vaniljekesam, banan og egg, sånn i hovedsak :) Med masse digge bringebær og blåbær! Originaloppskriften finner du her, men si i fra hvis du skal lage dem, for jeg har en del modifikasjoner som gjør dem så mye bedre enn den :mrgreen: Ja, eller, jeg teller stort sett ikke i helgene, men vet jo ganske greit hva jeg ligger på. Var nok litt strengere på det i starten, men føler ikke det gjør noe annet enn å informere meg om hva jeg faktisk spiser, så da tenker jeg det er greit. Tusen takk!! Jeg er dritfornøyd, haha:duskedame:

5 timer siden, elvital skrev:

Oi, en hel mil! Gratulerer!!! Well done!

Tusen takk! Satser på det er første og ikke siste gang :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har blitt en bra dag på uka, wi! Det ble trening, og nokså grei mat. 

Frokost: powermuffins, yoplait dobbel 0, soyaespresso 

Lunsj: tre rugsprø med avokado og skinke 

Mellom: gulrøtter, kald havregrøt, en nutrilett-bar (ble en rar og oppstykker dag, derav mellommåltider sånn tre ganger) 

Middag: spicy thai-/indisk kyllingsuppe (litt for spicy faktisk, med en salig blanding av... Alt:fnise:

... i morgen er jeg borte hjemmefra i sånn... 16 timer, middagen er det jeg er mest usikker på. Satser på det går helt fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta
19 timer siden, Diis skrev:

Powermuffins er min frokostfavoritt! Matmuffins laget på grovt mel, havregryn, mager vaniljekesam, banan og egg, sånn i hovedsak :) Med masse digge bringebær og blåbær! Originaloppskriften finner du her, men si i fra hvis du skal lage dem, for jeg har en del modifikasjoner som gjør dem så mye bedre enn den :mrgreen: Ja, eller, jeg teller stort sett ikke i helgene, men vet jo ganske greit hva jeg ligger på. Var nok litt strengere på det i starten, men føler ikke det gjør noe annet enn å informere meg om hva jeg faktisk spiser, så da tenker jeg det er greit. Tusen takk!! Jeg er dritfornøyd, haha:duskedame:

Tusen takk! Satser på det er første og ikke siste gang :mrgreen:

Jeg skal absolutt prøve å lage det ja, jeg har absolutt ingen matlyst om morgenen, det er helt håpløst. Jeg vet jo at jeg BURDE spise frokost, men jeg får det liksom aldri til. Men lager du mange av gangen så du har liggende eller?

Lurt å ikke telle i helgene tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Så flink du er! 1mil er jo kjempebra!!

Det er bra med sunne og "gode" matdager, men jeg synes at i et normalt og sunt kosthold så trengs det også disse "utskeielsene". Når en passer på hva en spiser så trenger en ikke å bekymre seg for utskeielsene, det trengs både for å klare å beholde motivasjon ved vektnedgang, men også trenger en det for å beholde et sunt syn på kosthold. Mat skal jo være godt og noe som også skaper gode minner med andre, og ikke kun et tall som bestemmer om en har vært flink den ene dagen eller ikke. Så jeg er helt for utskeielser i helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2016 den 8.28, Terracotta skrev:

Jeg skal absolutt prøve å lage det ja, jeg har absolutt ingen matlyst om morgenen, det er helt håpløst. Jeg vet jo at jeg BURDE spise frokost, men jeg får det liksom aldri til. Men lager du mange av gangen så du har liggende eller?

Lurt å ikke telle i helgene tror jeg :) 

Det er i alle fall verdt forsøket! Jeg synes de er kjempegode :D Det er noen endringer du må gjøre da - for det første, stek på varmluft!! Hvis ikke blir de bare veldig grå og triste. Hele steketiden, gi dem gjerne 25, nærmere 30 minutter, bare følg med så de ikke blir svidd på toppen :) Ellers bruker jeg banan og ikke sukrin gold, og mager vaniljekesam. Pleier å mose alt det våte med stavmikser + havregryn, da blir de litt mer "kakete" og ikke så grove i konsistensen. I oppskriften står det 1 dl bær, jeg bruker minst det dobbelte, både med blåbær og bringebær (sammen). Jeg har også en liten honningswirl på toppen før jeg  steker dem, da blir de perfekte! Viktig med store muffinsformer (jeg kjøpte på Nille, 60 stk for 40 kroner), gjerne muffinsbrett hvis du har for å få likest mulig størrelse. Jeg dobler oppskriften så jeg får 12 stk, da trenger jeg ikke bake oftere enn annenhver-tredjehver uke :) Det blir en ganske heftig kompakt deig, så hvis du vil bake enda flere ville jeg uansett gjort det i flere omganger. 

21 timer siden, gjest- silje skrev:

Så flink du er! 1mil er jo kjempebra!!

Det er bra med sunne og "gode" matdager, men jeg synes at i et normalt og sunt kosthold så trengs det også disse "utskeielsene". Når en passer på hva en spiser så trenger en ikke å bekymre seg for utskeielsene, det trengs både for å klare å beholde motivasjon ved vektnedgang, men også trenger en det for å beholde et sunt syn på kosthold. Mat skal jo være godt og noe som også skaper gode minner med andre, og ikke kun et tall som bestemmer om en har vært flink den ene dagen eller ikke. Så jeg er helt for utskeielser i helg!

Takk:duskedame: Jeg er så fornøyd! Ja, det tror kanskje jeg også. Og i alle fall nå kjenner jeg litt på den at å spise guacamole og tacolefse ikke akkurat er en utskeielse, men bare... Normalt, bør være i alle fall. Når det er sagt har jeg store ambisjoner om å spise bare en, men ikke to lefser, sånn innimellom:fnise: Jeg er egentlig en sånn kose seg-type, så det er godt å ikke være super-rigid i helgene. Alt med måte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...