Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Å hei, alt for lenge siden sist sjekk-inn - nærmere tre måneder, faktisk! Skal sies at det har skjedd mye på den tida; jeg har fullført mastergraden med supert resultat, vært på to reiser, flyttet, tida har bare flydd av gårde :O Nå må det allikevel bli en slutt på ferietendenser som har vart alt for lenge; kostholdet er godt på bærtur, og jeg tør ikke gå på vekta, for å være ærlig tror jeg nok at jeg har tatt på meg noen kilo igjen - men, ikke i nærtheten av hva jeg ble kvitt da, men kjenner det er på tide med en høst-innstramming nå. Treningen i sommer har stort sett bare blitt kondis - har blitt en del joggeturer, spesielt i det siste, stort sett 4,2 eller 8,4 km. Det går tålelig greit, satte faktisk ny pers på begge lengdene nå - ikke at det går særlig fort da, men har i alle fall slått meg sjæl :mrgreen: Situasjonen min er egentlig ganske uavklart om dagen, aner ikke hvordan det blir med jobb og bosted og sånn, og har liksom ikke villet tegne abonnement hvor en må binde seg i tre måneder som er svindyrt, eneste alternativet her hjemme... Heldigvis er det snart svømmesesong igjen, og så fort det klaffer med jobb blir det nytt treningssenter-medlemskap. Ellers har det blitt noen rideturer og en del fine turer i fjellet, noen på godt over en mil, så det er jo fin mosjon i alle fall. Prosjekt pull-up gikk ått skogen i masteroppgaveinnspurten, føler jeg har mistet all styrke i sommer... Blæ. Jeg gleder meg til livet faller litt mer på plass! En fin start er allikevel kostholdet, så for å male svart på hvitt at det trengs en skjerpings: 

- frokost: en sjokoklem-kjeks, en yoghurt, to knekkebrød med leverpostei 

- lunsj: en twix, to brødskiver med henholdsvis brunost og leverpostei (på-farten mat og sosialt sjokoladepress, dårlig unnskyldning I know) 

- "middag": påsmurt på en café, en latte, to safaricookies til dessert 

- mellom: soyaespresso 

- kvelds: noen rugsprø 

Altså, er det mulig å klare å lure inn godis til hvert eneste måltid?? Lover, har ikke vært så ille hele sommeren altså:fnise: Men altså, det her er jo helt krise med tanke på hvor flink jeg var en stund, og hallo, det er unødvendig med så mye skit på en ganske så gjennomsnittlig torsdag. Fra spøk til alvor, nå blir det godiskutt i uka og fokus på bra mat - nå gjentar det bare å overtale kjæresten til bedre middager og mindre snacks:dany: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurraaaa, du er tilbake! :hoppe: Jeg droppa å skrive her en hel måned selv, men savna den lille gjengen min herfra! Tre måneder er jo lenge, så da er det ekstra godt å se deg her igjen!

Haha, syns menyen din var søt, hvordan det ble godteri til alle måltider! Av og til trenger man rett og slett litt pause. Jeg har holdt på med makroer siden februar, og vært supernøye med unntak av halvannen uke i ferien, men nå har jeg spist smågodt to helger på rad. Blir rett og slett sliten i hodet av å hele tiden tenke på sånt. Og kanskje, kanskje...er de bedre med litt godteri rundt om kring i uka enn fullstendig kaos i helga! :fnise: 

Og hey - det er bare deg selv du skal konkurrere med i løpinga, så pers på begge distanser er knallbra! Hørtes superdigg ut med lange rideturer, savner å ri veldig! Hesten min er jo som jeg muligens har nevnt pensjonist, så jeg har ikke sitti på en helst på to og et halvt år nå. Hadde planer om å dra på noe rideturer i sommer, men ble aldri noe av. Hvor har du ridd hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 14.17, Rainbow skrev:

Hurraaaa, du er tilbake! :hoppe: Jeg droppa å skrive her en hel måned selv, men savna den lille gjengen min herfra! Tre måneder er jo lenge, så da er det ekstra godt å se deg her igjen!

Haha, syns menyen din var søt, hvordan det ble godteri til alle måltider! Av og til trenger man rett og slett litt pause. Jeg har holdt på med makroer siden februar, og vært supernøye med unntak av halvannen uke i ferien, men nå har jeg spist smågodt to helger på rad. Blir rett og slett sliten i hodet av å hele tiden tenke på sånt. Og kanskje, kanskje...er de bedre med litt godteri rundt om kring i uka enn fullstendig kaos i helga! :fnise: 

Og hey - det er bare deg selv du skal konkurrere med i løpinga, så pers på begge distanser er knallbra! Hørtes superdigg ut med lange rideturer, savner å ri veldig! Hesten min er jo som jeg muligens har nevnt pensjonist, så jeg har ikke sitti på en helst på to og et halvt år nå. Hadde planer om å dra på noe rideturer i sommer, men ble aldri noe av. Hvor har du ridd hen?

Jaa, skal prøve å henge her sånn noen lunde jevnt i alle fal! Enig, det er faktisk veldig hyggelig å ha noen å snakke litt med, alltid hyggelig med litt respons på hva en holder på med :) Haha, bokstavelig talt søt:fnise:  Ja, men nå er jeg litt klar for at den skal være over, og lage litt powermuffins igjen, og bare få litt rutinebasert kosthold. Det er litt fælt å si det, men føler det blir så mye vanskeligere når en alltid bør ta litt "hensyn" til kjæresten. Eller, ikke hensys, men kan liksom ikke bare alltid overkjøre han heller, og vi har et litt ulikt syn på akkurat de tingene innimellom... Gleder meg til jeg får en jobb, da regulerer ting seg ganske fort av seg selv! 

Det er imponerende med makroene dine, de helgene med smågodt var nok velfortjent! Noen ganger trenger en bare en liten pause og komme sterkere tilbake, en får ofte igjen litt motivasjon etter litt utskeielser også:fnise:  Jeg har ridd en del dressur før, men siden jeg ikke har egen hest lenger og hun jeg passer hesten til er litt... Sær på noen måter, blir det mest tur. Rir rundt omkring i skogen, eventuelt litt mer tettbebygd på gangveger og sånn, er litt begrensede muligheter rundt stallen. Er en veldig fin runde som går over en campingplass blant annet, men har vært så mye folk og greier i helga at jeg har latt være. I går var vi på tur og råkte på en skikkelig syk sau - hesten fikk helt hetta, haha! Jeg var jo mest opptatt av å få ringt og sagt i fra til de som eier den, men det var ikke bare-bare med en desperat hest på 180 i ene hånda og mobilen i den andre:fnise:  Ordna seg da, sauen ble avlivet ganske fort, og vi fikk jo avsluttet turen med noen lunde fatning. 

 

Sånn ellers: forrige uke ble det en laaaaaang fjelltur den ene dagen, noen gåturer, en del stallarbeid. I dag tenkte jeg å ta en joggetur, pluss et styrkeprogram med strikk jeg fant i ShapeUp. Jeg trenger å komme i gang sånn smått om senn, så i dag må jeg bare bite i det sure eplet! Ønsk meg lykke til :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Så gøy å se at du er tilbake :) 

Ser du har hatt mye å holde på med, så det er ikke så rart at du ikke har tid til dagboka da ;) 

Vi har også veldig forskjellig syn på mat og hva som burde inntas, så vi har landet på at alt uten om middag er "fri" måltider, så der kan han tilby meg det han skal ha, og motsatt, men han kan ikke forvente at jeg sier ja, eller surmule hvis jeg sier at jeg skal ha noe annet. Middagen er felles og da har begge ett ord med i laget. Så da går det sånn noenlunde bra.

Jeg skulle ønske at vi var mer like og spiste litt sunnere sammen, men det blir litt feil å overkjøre han også. Men vi er kommet et godt stykke på vei, så nå er det mye mer rent kjøtt og sunt tilbehør, enn tidligere. Han bodde jo alene i noen år før han møtte meg, og fikk dermed noen litt spesielle vaner, som jeg har jobbet med å fjerne, det går faktisk an å ha forskjell på hverdag og helg ;) Altså for min del så blir det jo ikke så godt hvis vi har bare dårlig mat hver dag, da forsvinner jo litt av kosen. Det skal være litt kjedelig sunn mat, i ukedagene, slik at en kan lage litt mer kos til helgen. Det er jo da det smaker godt !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere andre har blitt så flinke til å bruke den tagge-funksjonen, så da skal jeg prøve å gjøre det samme:fnise: @gjest- silje, det du sier om fri-måltider hørtes egentlig veldig ålreit ut. Da kan en liksom kjøre sitt eget løp, sånn noen lunde i alle fall, og en slipper å irritere seg over at den andre vil ha noe annet, også videre. Høres ut som om vi har kommet omtrent like langt, for det har absolutt bedre! Det som nok fortsatt skaper mest "splid" (så drøyt er det jo ikke da, haha) er at jeg gjerne kutter poteten til fordel for en haug andre grønnsaker, bønner, søtpotet eller linser - jeg ble rett og slett overeksponert for kokt potet, kjøttkaker og brun saus da jeg bodde hjemme, og unngår det så godt jeg kan nå. Dere husker kanskje mine "svigerforeldre" som pusher kaffe og kake og tilsynelatende synes å være sunn er noe tull? Der går det jo kun i norsk husmannskost, med mye brun saus og kokt potet til stort sett alt, noe jeg absolutt ikke vil ha. Eller, det funker sånn to ganger i året, men helst ikke mer, og dessverre er det dette kjæresten er oppvokst på :P Men det går fremover da, og stort sett finner vi jo ut av det. 

 

Gårsdagens mat: 

- frokost: tre rugsprø med egg, kaviar, ost og leverpostei 
- lunsj: en brødskive med egg, kaviar og hvitost 
- mellom: en kavring, et eple
- middag: kyllinggryte med ris og salat (prøvde å ta mest mulig kylling og salat) 
- mellom: en brødskive med honning (ble sånn desperat ulvesulten etter trening og måtte bare ha noe raskt) 
- kvelds: en gresk yoghurt med müsli 

Trening: 4,5 km joggetur, ellers en del aktivitet i stallen. 

I dag ble det styrkesirkel, for første gang på lenge: 

- knebøy x10 (med 12 kg kettlebell) 
- push ups x10 (på knær, må psyke meg litt opp igjen til strake) 
- ettbeins strake markløft x10 per bein (12 kg kettlebell) 
- planke 40 sek 
- clean & jerk x10 per arm (12 kg kettlebell) 
- glute bridge x10 (med strikk) 
- rygghev på gulv x12 
- enarms roing x6-8 per arm (12 kg kettlebell) 
- eselspark x10 per bein 
- burpees x10 

Kjørte denne tre runder, valgte å gjøre den ganske snill for å gjøre økta litt mer ålreit for meg sel. Vel gjennomført ble det i alle fall, også så svett som jeg ble! Nå venter jeg bare på stølheten i morgen :mrgreen: Når det er sagt, jeg savner treningssenter!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud jeg er så støøøøl... Forsåvidt velfortjent, men ikke veldig gøy akkurat:fnise: Det verker i lår, rumpe, bryst, skuldre og øvre del av ryggen - tydelig at noen av øvelsene i går tok på de rette stedene i alle fall, og verre enn dette blir det jo ikke før jeg går en periode uten noe særlig styrke igjen. I dag har jeg bare gått meg en tur, og spist litt mat selvsagt: 

- frokost: et halvt hjemmebakt frørundstykke, to rugsprø. Pålegg: egg og kaviar, leverpostei, smøreost 
- lunsj: mager cottage cheese, et beger sprett bananyoghurt og et pink lady-eple (og nei, ingen kids i hus her, bare craver den yoghurten så innmari innimellom) 
- middag: blomkålsuppe og proteinrundstykker. Byttet ut kyllingen med bacon (litt for å please kjæresten, og tilsatte raspet gulrot i rundstykkene) 
- dessert: en soyaespresso, liten 100 kcal nutrilett-bar, et rugsprø med pittelitt nugatti 

Også blir det sikkert en liten kveldsmat etterhvert, gresk yoghurt med litt havregryn eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du fikk skaffa hjelp til sauen dere møtte på tur, må ha vært skummelt for både deg og hesten! Savner å dra på ridetur, altså! Er liksom ikke det samme å ha en hest som bare er pensjonist. Jeg skjønner forresten hvordan det er når man har litt andre tanker om mat og trening enn den man bor sammen med. Det er vel det vi krangler mest om. Men det går seg til, altså. 

Jeg må prøve å lage noen av de tingene du lager! Har kommet i en skikkelig "lage mat er kjeeeeedeliiig"-fase, som jeg sliter med å komme ut av igjen! 

Syns du er kjempeflink til å fikse økter alene, ingen sier hva du skal gjøre, du bare finner det ut selv! :) (Jeg er jo vant til å kommandres rundt av noen på tv, hehe)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@Rainbow det er jo veldig koselig med hest uansett da, min gamle kunne jeg stort sett bare skritte på tur de to siste årene jeg hadde den, hvis den i det hele tatt var grei nok i beina til det - savner å ha egen hest, helst som jeg kan ri litt dressur på, og gjerne litt hopping og galoppturer og sånt :) Haha, å lage mat er jo (nesten) aldri kjedelig! Har du kommet på noe lurt? Kan anbefale denne müslien, den er utrolig god!! 

Jo takk, har jo stort sett blitt fortalt det en gang i tida, og blir litt vel selektiv kanskje på de øvelsene jeg liker best - tenkte å lage meg en liten "økt-bank" der jeg setter sammen ulike økter, så slipper jeg å lage nytt hver gang! 

 

I det siste har det blitt noen joggeturer, et par helger med litt alkohol, og ikke minst en uke med forkjølelse. Menmen, maten har stort sett vært ok, men innimellom med litt unødvneidg snacking på toppen. Tidligere i uka hadde jeg høstens første tur i bassenget, det var så digg! Det ble 2250 meter, og crawlen satt som den skulle fra i vår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag forrige uke: gruppetrening (endelig!! nå vil jeg inn på treningssenter igjen snart) 
Fredag: joggetur på 7,5 km som ble avbrutt av at det ble mørkt; skulle egentlig blitt nærmere 8,5, men da jeg ikke lengre så stien (og den er steinete og full av røtter) måtte jeg bare runde av og gå veien hjem. Lesson learned, tidligere ut på dagen! 
Lørdag: svømming, 2100 meter 
Mandag (i dag): joggetur, 4,5 km med bra intensitet 

Puh! Begynner å komme litt inn i rutinene igjen nå, og det trenger jeg virkelig - mtp. jobbsøking har det stort sett bare vært nedturer i det siste, og jeg kjenner det begynner å bli litt tungt. Kom til siste intervjurunde og var 1 av 3 (av over 100 søkere) i oppløpet, og fikk den ikke med en begrunnelse jeg ikke kjente meg helt igjen i. Har vært så nærme mange ganger nå, og jeg begynner å bli helt fantastisk lei av hva jeg gjør, hvorfor jeg ikke gjør sånn og sånn, kan du ikke bare ta deg en midlertidig jobb (som ikke finnes relevant), også videre. JEG ER SÅ LEI AV MAS!!!! Ja, jeg vet ting ordner seg, men alle spør bare hvordan det går med søkinga, og aldri hvordan jeg har det oppi det hele. Er egentlig dumt å klage, jeg er superprivilegert som kan gå noen måneder og bo gratis uten andre utgifter enn mat og hva jeg lager for meg selv, men sånn rent mentalt er det tungt å liksom aldri bli bra nok, hverken for arbeidsgiver eller de rundt meg. Men, som jeg sier sikkert 100 ganger om dagen med et påklistra smil; "det ordner seg nok!", og det gjør jo det, men blæ. Dagens utblåsning. Desto viktigere med litt treningsrutine og mestringsfølelse på den fronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjedelig med jobbsøking! Har vært der selv, hvor jeg søkte på hundretusen jobber uten å komme noen vei, mens alle rundt maste som bare det på hvordan det går med søkingen. Mistet motivasjonen helt. Fullt lov å komme med litt utblåsninger!

Men, bra trening da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner utrolig godt utblåsningen din!! Jeg har vært nr 3 på intervjurunde selv, og det er veldig kjipt, spesielt når alle rundt en maser i tillegg. Jeg har vært sykemeldt en lang periode pga utbrenthet for noen år siden, og da presterte noen å si "hvor lenge skal du drive dank, egentlig?". Fun times. Det er kjempebra at du har treninga å fokusere på, det hjelper at det er noe som funker når alt annet føles kaotisk. 

Høres ut som en god plan å ikke jogge i mørket på ulendt sti. Med mindre du skaffer deg hodelykt, da! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...