Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Luna11 skrev:

Var det andre som opplevde å bli veldig fet/oljete i huden i starten? Er en uke ut i kuren nå, og man kan speile seg i fjeset mitt. Håret blir fett etter noen timer, og jeg har fått en del nye kviser. Jeg som hadde helgardert meg mot å tørke ut... 

Ja! Jeg hadde de værste utbruddene i begynnelsen av kuren. Huden tømte deg for all dritt, så ble jeg tørr.

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Luna11 skrev:

Var det andre som opplevde å bli veldig fet/oljete i huden i starten? Er en uke ut i kuren nå, og man kan speile seg i fjeset mitt. Håret blir fett etter noen timer, og jeg har fått en del nye kviser. Jeg som hadde helgardert meg mot å tørke ut... 

Jeg fikk ikke noe spesielt fetere hud enn det jeg hadde fra før av, men fikk litt oppblussing av kviser i begynnelsen. Nå kjenner jeg at huden er blitt litt tørrere, men jeg får fortsatt noen nye kviser i ny og ne. Er på min andre uke av kuren nå forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. september 2016 at 10.02, venus_ skrev:

Blir dere mer sliten og trøtt enn normalt av å gå på kuren? Ligger rett ut på sofaen hele kvelden etter jobb jeg for tiden.

Forrige gang ble jeg mer slapp enn vanlig, men ikke trøtt.

2 timer siden, venus_ skrev:

Er det noen her som har eller som vet om noen som har avsluttet kuren tidligere og likevel fått varig resultat? 

Jeg går på Iso for andre gang. Jeg klarte ikke å fullføre kuren første gangen, så kvisene klm tilbake :/

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Iso for andre gang. Jeg klarte ikke å fullføre kuren første gangen, så kvisene klm tilbake :/

Anonymkode: 11a7a...d78

Hvor lenge gikk du på kuren første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, venus_ skrev:

Hvor lenge gikk du på kuren første gangen?

Det husker jeg ikke. Er så lenge siden 😐

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg også begynne på isotretinoin! Har tidligere gått ca. 3 måneder på lymfecyclin (tetracyclin) hvor kuren faktisk virket mens jeg gikk på den, men da kuren var over kom alt tilbake. Så utrolig kjipt, men har lest om flere som har opplevd det samme.
 

Er så utrolig lei av kviser nå. Jeg er bare 16, men har hatt kviser i 4-5 år allerede. Gleder meg til dagen jeg blir kvisefri, for det har jeg tro på at jeg en dag blir! Kanskje denne kuren blir løsningen for meg? :) 
 

Har lest masse om bivirkninger og har forstått at de ikke er noe gøy. Skal nok overleve, men om det er mulig å "dempe" noen av bivirkningene litt og sånn er det jo kjempefint. F.eks tørr hud og tørre lepper. Så det jeg lurer på er om noen av dere har noen produkter å anbefale? Har sensitiv og tørr hud fra før, så dette blir spennende :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt over tre uker på kuren min og har begynt å flasse ganske mye på hakepartiet, og også rundt nesevingene for den saks skyld. Det er greit nok når jeg skal legge meg, men verre utover dagen når jeg har påført sminke og kan da ikke smøre fuktighetskrem over sminken da det vil smusse til sminken. Kommer ikke til å gå uten sminke heller da jeg har en del kviser og rødhet i samme område. Har dere noen tips til hva som kan gjøres? Funker kildevannsspray? Har litt lyst til å prøve det, men vil ikke bruke penger på et produkt som ikke fungerer. 

Anonymkode: ebebc...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fikk verre hud i begynnelsen: hvor lenge varte det? Min hud er helt forjævlig nå:((( vanvittig mye nye betente, innbakte kviser. En del enklere kviser også som klør og som må klemmes ut pga de får hvit tupp

Anonymkode: 438a3...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. september 2016 den 8.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt over tre uker på kuren min og har begynt å flasse ganske mye på hakepartiet, og også rundt nesevingene for den saks skyld. Det er greit nok når jeg skal legge meg, men verre utover dagen når jeg har påført sminke og kan da ikke smøre fuktighetskrem over sminken da det vil smusse til sminken. Kommer ikke til å gå uten sminke heller da jeg har en del kviser og rødhet i samme område. Har dere noen tips til hva som kan gjøres? Funker kildevannsspray? Har litt lyst til å prøve det, men vil ikke bruke penger på et produkt som ikke fungerer. 

Anonymkode: ebebc...072

Kildevannsspray tror jeg neppe vil gjøre nytten når man går på Iso dessverre 😐 Men jeg har et tips når det kommer til sminke. Hvis du bruker foundation anbefaler jeg å blander noen dråper meg ansiktsolje i foundationen. Det hjelper meg hvertfall. Ser ikke så tørr ut med sminke når jeg blander foundationen med olje.

Anonymkode: 11a7a...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2016 den 8.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt over tre uker på kuren min og har begynt å flasse ganske mye på hakepartiet, og også rundt nesevingene for den saks skyld. Det er greit nok når jeg skal legge meg, men verre utover dagen når jeg har påført sminke og kan da ikke smøre fuktighetskrem over sminken da det vil smusse til sminken. Kommer ikke til å gå uten sminke heller da jeg har en del kviser og rødhet i samme område. Har dere noen tips til hva som kan gjøres? Funker kildevannsspray? Har litt lyst til å prøve det, men vil ikke bruke penger på et produkt som ikke fungerer. 

Anonymkode: ebebc...072

Jeg er på min siste uke nå! :bolledeig: Jeg har flasset ekstremt mye gjennom kuren, og det jeg har gjort er å bruke en mild skrubb for å få det bort. Huden min er ganske robust, så den tåler å bli skrubbet ofte, men det er kanskje ikke noe å anbefale til andre i tilfelle man har sensitiv hud. Det har man jo gjerne under denne kuren. Jeg har ihvertfall brukt å skrubbe huden om kvelden og kjøre på med en god hudkrem på natta, så er huden helt fin (bortsett fra litt flassing over øyenbrynene) når jeg våkner. Da kan jeg sminke meg som jeg alltid har gjort. Jeg har vært veldig heldig da, for som sagt så tåler huden min ganske mye, så jeg har ikke bytta ut noe av hudkremer eller rens pga iso. Jeg har brukt rens, toner og krem fra dermalogica som egentlig er for fet hud og det har gått helt fint. Men du kan jo prøve å bruke en kjempemild skrubb. Jeg bruker Clinique 7-day scrub og den er kjempegod :) Lykke til med kuren! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det slutt på isotretinoin for meg! Har gått på medisinen i 19 uker, men har den siste måneden fått økt "mannlig" hårvekst. Utrolig surt at alle de ukene med bivirkningene var for ingenting, men heller kviser enn å se ut som en mann... Det er rett og slett ikke verdt det. Nå er det bare å holde ut i 6 mnd før jeg kan ty til voksing eller laser. Heldigvis har jeg hatt fin hud noen måneder allerede, krysser alt jeg har for at det holder, men er vel tvilsomt. 

Håper jeg ikke skremmer noen, hirsutisme er en av de svært sjeldne bivirkningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, venus_ skrev:

Da er det slutt på isotretinoin for meg! Har gått på medisinen i 19 uker, men har den siste måneden fått økt "mannlig" hårvekst. Utrolig surt at alle de ukene med bivirkningene var for ingenting, men heller kviser enn å se ut som en mann... Det er rett og slett ikke verdt det. Nå er det bare å holde ut i 6 mnd før jeg kan ty til voksing eller laser. Heldigvis har jeg hatt fin hud noen måneder allerede, krysser alt jeg har for at det holder, men er vel tvilsomt. 

Håper jeg ikke skremmer noen, hirsutisme er en av de svært sjeldne bivirkningene. 

Wææh 😨 Blir du kvitt hårveksten når du slutter? Uff, leit å høre. Krysser fingrene for at huden hodler seg fin! 

Anonymkode: d2dd5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wææh 😨 Blir du kvitt hårveksten når du slutter? Uff, leit å høre. Krysser fingrene for at huden hodler seg fin! 

Anonymkode: d2dd5...d38

Har lest litt motstridende informasjon om det. Kom over en side hvor det sto at 50% av de som fikk denne bivirkningen mistet hårveksten etterpå, mens et annet sted har jeg lest at allerede etablert hårvekst ikke vil gå bort igjen. Egentlig vanskelig å finne informasjon om dette, skjer tydeligvis ikke så ofte.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, venus_ skrev:

Har lest litt motstridende informasjon om det. Kom over en side hvor det sto at 50% av de som fikk denne bivirkningen mistet hårveksten etterpå, mens et annet sted har jeg lest at allerede etablert hårvekst ikke vil gå bort igjen. Egentlig vanskelig å finne informasjon om dette, skjer tydeligvis ikke så ofte.

Takk :)

Huffda... hvordan merket du det? Fikk du hår på unaturlige steder, eller bare mer av eksisterende hår? 

Lurer egentlig litt på hvordan det går med de andre her i forumet som ble ferdig med kuren for flere år siden (trådstarter f.eks), hvordan er huden nå? 

Jeg har selv gått på kuren i snart 3 uker, og kjenner jeg er lei allerede. Konstant tørre lepper og mange nye kviser, :( og jeg hadde ikke så mange til å begynne med en gang. Ser verre ut i huden enn jeg noen gang har gjort. 

Hvor lang tid tok det før kvisene forsvant? for å ikke snakke om hudormene? De har det også kommet mange flere av! :O

 

Anonymkode: e297b...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte Eucerin sin serie for hud under medisinsk behandling, og den forhindret at jeg var tørr i huden da jeg gikk på kuren. Fikk anbefalt den av hudlegen min. Kan kjøpes på apoteket. Anbefaler den på det høyeste! Gjorde underverker for huden min på kort tid :)

Anonymkode: 70b2d...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Ah, jeg er også på tredje uken nå, og jeg er også blitt litt demotivert. Fikk tidenes utbrudd da jeg økte dosen fra 20 mg til 40/20/40 for noen dager siden. Ser ikke ut. Og kvisene er blitt til illrøde, skabbete sår til tross for at jeg ikke har plukket på de fleste av dem. Jeg var heller ikke ille i utgangspunktet, og sleit mest med nupper, så at jeg nå har fått masse store betente kviser er skikkelig kjipt. Håper det blir bedre snart. Noen som har noen oppløftende erfaringer når det gjelder dette startutbruddet? Plis si at det blir bedre snart!

På den positive siden så har alle nuppene på brystet forsvunnet helt, så der vil jeg si jeg er kurert nå. Nuppene i panna og på kinnnene har også blitt mindre, om ikke borte. Porene ser mindre ut, og jeg blir ikke lenger blank i huden (sykt uvant!). Så den holder på å jobbe den kuren her, heldigvis :) 

Et spm: Er det noe jeg kan gjøre for at disse skorpene etter kvisene kan gro fortere? Skal jeg smøre på med rikelig med fukt, eller skal jeg bare la det være og tørke ut? 

Anonymkode: 44dcb...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaccutane er noen sterke greier ass! :P Min bror måtte på to kurer for å bli vekk sin acne. Jeg var kandidat for medisinen inntil jeg fikk påvist forhøyet leververdier, ellers hadde jeg fått den jeg og. Jeg vet at en del må slutte med roaccutane pga de sterke bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG TRENGER HJELP!! 

Jeg begynte på min kur i begynnelsen av juli og trappet opp fra 20mg til 40 mg etter 2 uker. Til nå har jeg hart tørr hud og tørre lepper som bivirkning, men det er greir. De siste 2 ukene har jeg fått det værste utslettet noengang på armene mine.  Det begynte med kløe, men nå er det ordentlig eksem-aktig helt fra håndledd til litt over albuen. Det sviiiiir hvis jeg tar på fuktighetskrem. Jeg har ikke time hos hudlege før desember, hva skal jeg gjøre? 

Andre som har opplevd dette 3 mnd inn i kuren? Hvorfor skjer det nå, når jeg ikke har endret på dosen? 

Jeg jobber innenfor helsepersonell og må derfor sprite armene flere ganger daglig, men dette har jeg redusert til bare hendene pga det svir :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...