Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette passer kanskje ikke helt inn i denne tråden, men en ting jeg som ansatt i klesbutikk ofte legger merke til er når par er sammen i butikken, og kvinnen skal handle noe til seg selv så er det mannen/kjæresten som betaler for henne i kassa. Dette skjer veldig ofte.. i 2016. 

(Og da er det ikke snakk om sånn hyggelig "jeg kan ta det"/ det er en gave- situasjon, for det blir selvsagt noe annet.)

Anonymkode: c90b1...672

Sært. Kjenner noen par der mennene betaler veldig mye helt av seg selv, jeg synes det er litt spesielt, jeg har aldri latt noen betale for meg. Men kan jo være de har felles økonomi? Jeg og kjæresten har et kort til en konto begge setter inn likt på, som vi bruker på restaurant og i matbutikken og sånn, og somregel er det han som drar kortet fordi han har alltid med lommebok.. så det ser jo sikkert ut som at han alltid betaler men det er jo felles penger.

Anonymkode: de68c...138

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag spurte en eldre dame meg om jeg kunne hjelpe henne å finne fullkornris, og jeg skjønte ingenting da den ikke var der all den andre risen var. Så jeg spurte kollegaen min og hun fant det. Hun takket veldig takknemlig til kollegaen min og tok oppi risen. Da snudde hun seg til meg også og sa:"Tusen takk for hjelpen, du også!" Da ble jeg kjempeglad, nesten litt rørt:fnise:

Får ofte høre det jeg også. Jobber i en butikk der man må kunne kanskje mye om masse forskjellige varer, noe som ikke alltid er like lett. Så er jeg usikker så ringer jeg på en kollega å hører, de tar over og jeg går for å hjelpe noen andre eventuelt. Da er det mange, spesielt de eldre, som takker meg for hjelpen før jeg går. De er nok bare  glad for at vi ikke gir opp og gjør så godt vi kan. Vi hjelper jo kunden med å få hjelp på en eller annen måte :) Men veldig hyggelig at de legger merke til sånt da, for det er ikke alle som gjør det akkurat!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sært. Kjenner noen par der mennene betaler veldig mye helt av seg selv, jeg synes det er litt spesielt, jeg har aldri latt noen betale for meg. Men kan jo være de har felles økonomi? Jeg og kjæresten har et kort til en konto begge setter inn likt på, som vi bruker på restaurant og i matbutikken og sånn, og somregel er det han som drar kortet fordi han har alltid med lommebok.. så det ser jo sikkert ut som at han alltid betaler men det er jo felles penger.

Anonymkode: de68c...138

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sært. Kjenner noen par der mennene betaler veldig mye helt av seg selv, jeg synes det er litt spesielt, jeg har aldri latt noen betale for meg. Men kan jo være de har felles økonomi? Jeg og kjæresten har et kort til en konto begge setter inn likt på, som vi bruker på restaurant og i matbutikken og sånn, og somregel er det han som drar kortet fordi han har alltid med lommebok.. så det ser jo sikkert ut som at han alltid betaler men det er jo felles penger.

Anonymkode: de68c...138

Ja, det kan jo være felles økonomi, men da hadde kanskje kvinnen hatt kortet når de shoppet, siden de som oftest handler mest, evt. hatt det når de var inne i damebutikk. Uansett ville han vel tatt det ut og gitt det til henne så hun kunne tastet,  men situasjonen er jo sånn at hun kommer og legger varen på disken, jeg slår dem inn og når jeg sier beløpet så flytter hun seg til siden så mannen kan komme frem og betale, som et lite barn nesten..

Ja, i restaurant/ matbutikk blir det jo litt annerledes, enn når man kjøper noe som kun er til seg selv.  

Men uansett om det er sånn at man "lever på mannen sine penger", så er jo ikke det noe jeg har noe med, men synes bare det er litt spesielt om det skjer ofte i Norge i 2016. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edain

Kunde: en kaffe takk. 

Jeg: heller oppi svart kaffe i en kopp mens kunden ser på. 

Kunde: jeg mente selvsagt kaffe latte. Det bestiller jeg alltid. 

Jeg: Åja, det visste ikke jeg. Hvis du sier kaffe latte neste gang i stedet for kaffe, er det enklere å forstå i og med at vi ikke vet hva du bestiller andre steder og det er for mange innom her til at vi husker personer (prøve å dra på et smil mens man egentlig vil denge til kunden).

Kunde: Det er ikke min skyld at du ikke husker meg. Var her for en måned siden. 

Jeg: lager kaffe latten i fred og ro, igjen mens kunden ser på. Blir ferdig og gir den til kunden. 

Kunde: jeg vil at den skal bli lagd på lettmelk. Som alltid. 

Jeg: lager ny kaffe latte med lettmelk og heller i koppen. 

Kunden: jeg skal ha den i take-away kopp. 

Kan trygt si jeg var passe het i toppen etter den kunden... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Nuttery skrev:

Står i kassa med en kunde for et par år siden:

Meg: Kvittering? :)

Kunde: NEI! JEG SKAL DA FOR HELVETTE IKKE HA NOEN KVITTERING? HVORFOR FAEN SKULLE JEG HA DET?! UDUGELIG!! 

*kunde snur på hælen og er på vei til å styrte mot døra da han går rett på en svær motorsykkel-kar*

Motorsykkel-kar: *stirrer udregelig kunde i øynene* Det heter "Ja takk" eller "nei takk".

Kunde: .... nei takk... *går stille ut av butikken*

 

Dette var et par år siden. Sto og pratet med motorsykkel-karen her om dagen da han dro opp denne hendelsen, men han husket ikke det var meg som sto i kassa den gangen da han ikke er innom så ofte :fnise: Sa ifra at det var meg og at jeg var veldig takknemlig for at han sa ifra den gangen.

 

På jobb i dag tenkte jeg på at jeg som ansatt må bli flinkere å si til akkurat sånne kunder hvor mye jeg setter pris at de er .. som de er! Det er noen kunder som jeg blir glad når kommer innom, som får frem smilet mitt, som jeg kan dele noen hyggelige ord med, sier ifra når noen oppfører seg dårlig, bryr seg...her kunne jeg fortsatt lenge... de er rett og slett bare ekstra hyggelige. Det skal så lite til, og de gjør vakten og dagen så mye bedre. Sånne kunder fortjener å høre noe hyggelig, de er fine mennesker <33 

.... 


Hadde en midt i rushet i dag. Kunden sier litt som jeg ikke vil skrive for at noen skal gjenkjenne. Men hun er bare så hyggelig og i godt humør, og det smitter automatisk over på meg. Hun avslutter med(til sønnen sin);

"Og vet du hva det viktigste er "Ole"? Vi fikk henne til å smile i en slitsom hverdag, og det fortjener hun".

Hadde lyst å gå å gi mennesket en klem :hjerte:

Anonymkode: 08c4e...3ca

  • Liker 27
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette passer kanskje ikke helt inn i denne tråden, men en ting jeg som ansatt i klesbutikk ofte legger merke til er når par er sammen i butikken, og kvinnen skal handle noe til seg selv så er det mannen/kjæresten som betaler for henne i kassa. Dette skjer veldig ofte.. i 2016. 

(Og da er det ikke snakk om sånn hyggelig "jeg kan ta det"/ det er en gave- situasjon, for det blir selvsagt noe annet.)

Anonymkode: c90b1...672

Ok, jeg fortsetter avsporingen:), jeg har sett noe av det samme. Ok, de kan ha felles økonomi og det kan være tilfeldig at mannen betaler denne gangen, men jeg har reagert på at kvinner av og til spør mannen om det er greit at de får med en is, et blad eller hva det måtte være. Ved et par ganger har faktisk mannen nektet, og alltid på en sur måte, og da har jeg virkelig hatt lyst til å si fra...

Anonymkode: 0128d...492

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh...i dag var JEG "dum" kunde.

Etter å ha stått lenge i kø og hørt jenta i kassa spørre : "Kvittering?" hundre ganger...gjett hva det var, det første jeg sa til henne når det var min tur? Uff!  ☺

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fremmed til postbudet: Har du post til meg? 

Eh... hvis jeg aldri har sett deg før i hele mitt liv, så kan jeg ikke vite om jeg har post til deg. Da må du i alle fall si hva du heter. Men helst vil jeg at du ikke spør og sjekker når jeg er ferdig da du bortkaster tiden min på å be meg om å lete etter noe du kommer til å få uansett. 

Anonymkode: a72e5...347

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En fremmed til postbudet: Har du post til meg? 

Eh... hvis jeg aldri har sett deg før i hele mitt liv, så kan jeg ikke vite om jeg har post til deg. Da må du i alle fall si hva du heter. Men helst vil jeg at du ikke spør og sjekker når jeg er ferdig da du bortkaster tiden min på å be meg om å lete etter noe du kommer til å få uansett. 

Anonymkode: a72e5...347

Bra at noen tør sette "kunden" på plass!

Apropo det. Jeg jobber på en cafe. En dag på jobb hadde jeg akkurat vært ute i cafeen og sjekka om det var kunder, før jeg gikk inn på kjøkkenet for å ordne noe. Etter max 10 sek hører jeg plystrelyder fra kafeen (kunden hadde altså ventet bare noen sekunder, er alltid nøye med å sjekke ofte ut dersom alle på jobb er på kjøkkenenet). Blir så utrolig irritert, og får så lyst å si ifra at det ikke er greit å plystre på de ansatte!! Men er så i tvil om det er greit eller noe jeg bare burde heve meg over som ansatt i servicebransjen?

Anonymkode: 34ff0...41e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at noen tør sette "kunden" på plass!

Apropo det. Jeg jobber på en cafe. En dag på jobb hadde jeg akkurat vært ute i cafeen og sjekka om det var kunder, før jeg gikk inn på kjøkkenet for å ordne noe. Etter max 10 sek hører jeg plystrelyder fra kafeen (kunden hadde altså ventet bare noen sekunder, er alltid nøye med å sjekke ofte ut dersom alle på jobb er på kjøkkenenet). Blir så utrolig irritert, og får så lyst å si ifra at det ikke er greit å plystre på de ansatte!! Men er så i tvil om det er greit eller noe jeg bare burde heve meg over som ansatt i servicebransjen?

Anonymkode: 34ff0...41e

Man plystrer på hunder, ikke på folk. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra at noen tør sette "kunden" på plass!

Apropo det. Jeg jobber på en cafe. En dag på jobb hadde jeg akkurat vært ute i cafeen og sjekka om det var kunder, før jeg gikk inn på kjøkkenet for å ordne noe. Etter max 10 sek hører jeg plystrelyder fra kafeen (kunden hadde altså ventet bare noen sekunder, er alltid nøye med å sjekke ofte ut dersom alle på jobb er på kjøkkenenet). Blir så utrolig irritert, og får så lyst å si ifra at det ikke er greit å plystre på de ansatte!! Men er så i tvil om det er greit eller noe jeg bare burde heve meg over som ansatt i servicebransjen?

Anonymkode: 34ff0...41e

Så lenge man sier ifra på en ordentlig måte så syntes jeg det er helt innafor å si ifra. Selvom man er i servicebransjen skal man ikke bli tiltalt som en hund heller. Respekt for de ansatte burde kundene ha :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"En kaffi" vil du ha melk oppi eller vil du kaffien svart?

"skal jo ha latte?"  Åja, vil du ha stor eller liten latte? 

"vil ha vanlig" her har vi stor eller liten! :) 

"Vanlig!" Du må velge mellom stor eller liten...

"Da tar jeg en medium" Vi har ikke medium, her har vi BARE liten ELLER stor! *holder oppe kopper for å demonstrere*

"Jeg tar den." Skal du sitte inne eller ta med? *peker på krus og pappkopper*

"Sitte inne" *Lager latte i porselenskrus og gir til kunden*

"Men jeg vil ha i papp!" Skulle du ikke sitte her inne?

"Jo. Men vil likevel ha i papp." *Lager ny latte i papp*

"Foresten, kan jeg få en ekstra shot espresso og vaniljesirup?"

:( 

Anonymkode: 2f76d...09e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at de leser bare det de vil lese. Vi har OPP TIL 50% rabatt på en del varer nå om dagen, og annenhver kunde er overbevist om at det står 50% på HELE BUTIKKEN. Selv om jeg står i en avdeling uten et eneste tilbudsskilt eller grelle gule plakater med prosenter kan de stå å spørre meg om det ikke er 50% på denne, eller denne, eller denne.
"Nei, nå er det OPP TIL 50% på bilderammer og apekatter"
"Åja, men ikke denne? Eller denne?"
"Nei, apekatter og bilderammer :)"
"Åja, så ikke roser enda altså?"

NEI!

Snakker jeg utydelig? Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: 37c38...7f1

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
Den 27.7.2016 at 23.31, AnonymBruker skrev:

På jobb i dag tenkte jeg på at jeg som ansatt må bli flinkere å si til akkurat sånne kunder hvor mye jeg setter pris at de er .. som de er! Det er noen kunder som jeg blir glad når kommer innom, som får frem smilet mitt, som jeg kan dele noen hyggelige ord med, sier ifra når noen oppfører seg dårlig, bryr seg...her kunne jeg fortsatt lenge... de er rett og slett bare ekstra hyggelige. Det skal så lite til, og de gjør vakten og dagen så mye bedre. Sånne kunder fortjener å høre noe hyggelig, de er fine mennesker <33 

.... 


Hadde en midt i rushet i dag. Kunden sier litt som jeg ikke vil skrive for at noen skal gjenkjenne. Men hun er bare så hyggelig og i godt humør, og det smitter automatisk over på meg. Hun avslutter med(til sønnen sin);

"Og vet du hva det viktigste er "Ole"? Vi fikk henne til å smile i en slitsom hverdag, og det fortjener hun".

Hadde lyst å gå å gi mennesket en klem :hjerte:

Anonymkode: 08c4e...3ca

Å, så fint! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag hadde jeg veldig svakt øyeblikk :sprettoy:

 

*slår inn varer på kassa*

Jeg: det blir <prisen for varene>

Kunde: ... Tror du må ta en kikk på <navn på varen> :fnise:

*trekker tilbake bankmaskinen for å se over varene*

Meg: ......Åguuuud, beklager! :overrasket::fnise:

(Viste seg at jeg hadde blinkset på tastene og skrevet inn 32 (TRETTITO :takke:) på varene kunden bare skulle ha 2 av)

Meg: beklager, altså jeg går på autopilot *og litt snakk og beklagelse*

Kunde: det går så fint *og litt snakk fra en kunde som viste en enorm forståelse og humør - noe jeg ihvertfall ikke ville forventet i dette tilfellet* 

Meg: *gladsnakk tilbake og fikser vareantallet* det blir <prisen for varene> :biggrin:

Jeg måtte si det til kunden, at jeg var glad denne personen tok det så fint! :hoppendeglad:Ble flau, men samtidig utrolig letta pga. reaksjnen. Har skjedd før at det har blitt kluss med varene som er slått inn, og da har majoriteten av kundene satt seg på bakbena uansett hvor mye man beklager. 

Denne kunden kjenner jeg til fra før av og hun skal iallfall få gratis pose neste gang hun handler :Nikke:

Anonymkode: 0cb28...96f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sommerjobb i en matvarebutikk og har opplevd noen småting her og ser som passer i denne tråden. Ellers er nesten alle kundene hyggelige, men noen ganger sniker det seg inn en fjomp!

i forrige uke: 

Jeg: *ser at kunden har en del varer, tenker han må ha 2 poser* "vil du ha poser?"

Han: "Ja"

*slenger med to poser, kunden betaler"

Kunde: "Må få kvittering"

 Kunden inspiserer kvitteringen og sier "jeg skulle bare ha en pose sa jeg! Du har slått inn to!"

Jeg: "ja, se det. vil da ha pengern tilbake, eller?"

han: *har en skikkelig bestemt og opphisset mine*"Jah, den kronen må jeg nesten få tilbake altså"

Finner en krone og gir han den, mens jeg på en merkelig måte føler meg litt fornøyd. Håper han koser seg med den ene kronen sin og er stolt over oppførselen sin🙃

 

I dag:

Kunde kjøper en glasscola i pøsværet, mens køen hoper seg opp i butikken.

kunde: har du åpner?"

jeg: "nei dessverre :/"

han: "kan du ikke bare åpne den med den der?" *tar opp en lighter som ligger ved kassa*

jeg: "det går nok ikke, kan ikke selge den hvis den blir ødelagt"

han: ser på meg som jeg har sagt noe fullstendig idiotisk og sier "den blir jo ikke ødelagt av det?!"

jeg: "jo, jeg kan uansett ikke gjøre det. Men hvis du vil kan du jo kjøpe den billigste å bruke som åpner:)"

han: "tenk å selge slike UTEN å kunne åpne de? Går ikke an!"

jeg: smiler og sier jeg forstår det er kjipt, men at jeg dessverre ikke har noe for hånd jeg kan åpne flasken hans med.

han: ser seriøst på meg og sier " det her er ikke morsomt altså. Henger ikke på greip at dere selger disse men ikke åpner de i butikken!"n

Eldre dame bak ham i køen, hun ser sur og sigarett-Guri-aktig ut: "se her, lån lighteren min, du"

han "takk" *snur seg og ser henne dypt inn iøynene "det her er så dårlig altså!"

hun: "ja, helt enig"

Altså... Folk 😳

 

 

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager at dette her blir veldig off-topic, men jeg leste om dere som skriver om kunder som ikke klarer å legge sammen helt enkle tall i hodet, slik som at en vare som koster 79, -  på tilbud blir til 158, - for 2, og så blir kundene så sjokkerte når de får summen presentert slik. Det er jo ikke alle som er gode i hoderegning, og andre ganger så kan det være litt dyskalkuli inn i bildet. Det vil si at tallene roter seg til for en når man prøver å legge dem sammen.

Ikke alle er gode i matte, så noen av oss må dessverre jukse med kalkulatoren når vi kan :)

 

Noe annet jeg fikk lyst til å bemerke, er dere som reagerer negativt på kunder som ønsker å bli betjent av én bestemt kundebehandler/butikkmedarbeider. Jeg leste historien om kunden som ønsket å få hjelp til å kjøpe et lodd av en som nå var på ferie..? Kanskje det handler veldig mye om innstillingen denne kunden har blitt møtt med av servicepersonen? Og at selv om sjefen satt inne med enda større kunnskap om noe, så ønsket kunden allikevel å bli betjent av denne servicemedarbeideren fordi det ga henne en trygghet og en god opplevelse som sjefen selv ikke evnet å gi? Har dere tenkt på det? 

Selvfølgelig finnes det idiotkunder overalt, men av og til så vil jo kundene ha en like god handleopplevelse som det serviceyteren selv ønsker, og noenganger så kan det gi seg utslag gjennom å handle hos en bestemt person som kanskje var smilende og blid den første gangen man møtte vedkommende.

Jeg må innrømme at jeg kan være litt slik selv. Ikke kjeftende og sur og grinete, -  jeg prøver å være så blid og hyggelig jeg kan, og jeg sier alltid hei til den som jobber i butikken. Men noenganger så har jeg blitt møtt med en utrolig vennlig holdning av den som jobbet i butikken jeg skulle handle i, og gjett om jeg ble "forelsket" i personen! Og hvis jeg tilfeldigvis har måttet oppsøke butikken om igjen ved en senere anledning, og jeg husket at det jobbet en utrolig herlig person på dette stedet, så har jeg så klart ønsket å bli betjent av vedkommende igjen. Uansett hvor opptatt han/hun måtte ha vært, så har jeg tatt meg bryet med å vente bare for å si hei og et par velvalgte, vennlige ord til personen.

For da vil jeg ha en god handleopplevelse i akkurat den butikken på grunn av serviceyteren, og da hjelper det ikke om kollegaen kanskje har tusen ganger mer kunnskap om varene i butikken, eller er selveste sjefen. Jeg vil ha denne personen å forholde meg til hver gang jeg handler, så får jeg heller få stempelet "den rare kunden", eller "sær og spesiell". :) 

 

 

Anonymkode: 525d6...892

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...