Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Vi har delt ut noen kuponger i det siste som gir kundene en gratis banan (tilfeldig valgt eksempel). I dag fikk jeg kjeft fordi bananen ikke er gratis, siden man må handle noe for å bruke kupongen. Joda, jeg ser poenget hennes, men som jeg prøvde å forklare kunden så gir vi ikke ut kuponger fordi vi ønsker å dele ut gratis bananer, men for at kundene skal komme tilbake. Det er jo bare semantikk, og egentlig ingenting å kverulere på, men dama gikk helt av skaftet, kastet kupongen på meg og ropte ut om svindel, lureri og falske tilbud.

Dessuten står det også på kupongen at man får en gratis banan "neste gang du handler hos hos".

Hvorfor er det lureri?
Hvorfor kan hun ikke bare være glad for at hun får en gratis banan?

JEG BLIR GAL. Og ikke rent lite satt ut. Jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan jeg skal håndtere slike kunder, fordi de kommer med problemstillinger som jeg aldri i verden hadde tenkt over som et problem, slik som dette. Kanskje derfor hun klikket. Jeg ble litt sånn "uhm.. ja... og?" i begynnelsen :ler:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keiserensnyeklær
14 timer siden, Raindrops skrev:

Vi har delt ut noen kuponger i det siste som gir kundene en gratis banan (tilfeldig valgt eksempel). I dag fikk jeg kjeft fordi bananen ikke er gratis, siden man må handle noe for å bruke kupongen. Joda, jeg ser poenget hennes, men som jeg prøvde å forklare kunden så gir vi ikke ut kuponger fordi vi ønsker å dele ut gratis bananer, men for at kundene skal komme tilbake. Det er jo bare semantikk, og egentlig ingenting å kverulere på, men dama gikk helt av skaftet, kastet kupongen på meg og ropte ut om svindel, lureri og falske tilbud.

Dessuten står det også på kupongen at man får en gratis banan "neste gang du handler hos hos".

Hvorfor er det lureri?
Hvorfor kan hun ikke bare være glad for at hun får en gratis banan?

JEG BLIR GAL. Og ikke rent lite satt ut. Jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan jeg skal håndtere slike kunder, fordi de kommer med problemstillinger som jeg aldri i verden hadde tenkt over som et problem, slik som dette. Kanskje derfor hun klikket. Jeg ble litt sånn "uhm.. ja... og?" i begynnelsen :ler:


 

Akkurat her tror jeg faktisk kunden har rett, selv om oppførselen hennes mildt sagt var ufin. Om den "gratis" bananen er betinget av at man kjøper noe annet, så er den ikke gratis. Se for eksempel  pkt 5.3. her: https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-5-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
32 minutter siden, Keiserensnyeklær skrev:

Akkurat her tror jeg faktisk kunden har rett, selv om oppførselen hennes mildt sagt var ufin. Om den "gratis" bananen er betinget av at man kjøper noe annet, så er den ikke gratis. Se for eksempel  pkt 5.3. her: https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-5-3

Som sagt, jeg ser poenget hennes, men det gir ingen rett til å skrike til personalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
3 minutter siden, Raindrops skrev:

Som sagt, jeg ser poenget hennes, men det gir ingen rett til å skrike til personalet. 

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig fascinerende når Pokemon go-spillere kommer inn i butikken. Blir sittende og småle litt for meg selv i kassa når de virrer frem og tilbake med nesa i mobilen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like provossert hver gang.  I dag kom ei dame bort til meg og spurte om vi hadde vare x. Jeg gikk med henne åp tur mot varen, men halveis bort ringer mobilen hennes og hun tar den og begynner å skravler mens hun holder opp en finger mot meg i typ " et øyeblikk" stil. Men samtalen var på ingen måte viktig og når hun enda ikke hadde lagt på etter et minutt men framdeles holdt fingeren mot meg for at jeg ikke skulle gå.... ja da gikk jeg

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Edain

Vært noen dager hvor vi ikke har solgt vafler på jobben nå fordi vaffeljernet er ødelagt. Dette er jo det verste som kan skje i en pensjonist hverdag! De maser og kjefter meg ut hver dag fordi vi enda ikke har fått vaffeljern, og når jeg prøver å forklare af jeg har sagt fra til sjefen og sjefen har sagt han skal ordne opp, så er det ikke mer jeg kan gjøre. Jeg har ikke myndighet til å t penger fra kassa til å kjøpe et vaffeljern. Sier også til dem at vi har annen bakst, is, lunsjretter og påsmurt, men nei da... 

Så har du de som blir sure fordi du ikke husker hva de pleier å bestille.. Og de som sier "en kaffe takk" og når de får en kopp kaffe så sier dem at dem mente jo selvsagt cafe latte... Ja men så si for faen "en cafe latte takk" i stedet for "en kaffe"! Jeez! 

Og de som klager over kaffe/mat ETTER de har spist/drukket opp.. Hvor forferdelig kan det ha vært når du fikk det i deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Edain skrev:

Vært noen dager hvor vi ikke har solgt vafler på jobben nå fordi vaffeljernet er ødelagt. Dette er jo det verste som kan skje i en pensjonist hverdag! De maser og kjefter meg ut hver dag fordi vi enda ikke har fått vaffeljern, og når jeg prøver å forklare af jeg har sagt fra til sjefen og sjefen har sagt han skal ordne opp, så er det ikke mer jeg kan gjøre. Jeg har ikke myndighet til å t penger fra kassa til å kjøpe et vaffeljern. Sier også til dem at vi har annen bakst, is, lunsjretter og påsmurt, men nei da... 

Så har du de som blir sure fordi du ikke husker hva de pleier å bestille.. Og de som sier "en kaffe takk" og når de får en kopp kaffe så sier dem at dem mente jo selvsagt cafe latte... Ja men så si for faen "en cafe latte takk" i stedet for "en kaffe"! Jeez! 

Og de som klager over kaffe/mat ETTER de har spist/drukket opp.. Hvor forferdelig kan det ha vært når du fikk det i deg? 

Haha, kunder som klager over maten ETTER at den er spist opp ja:fnise: Been there done that!

Hadde en kunde som klagde en gang, og samtalen gikk omtrent som dette:
Kunde: Denne maten smakte ikke noe godt!:angry:
Meg: Hva gjorde at den ikke smakte noe godt da?
Kunde: Det smakte bare møkk! Jeg vil ha noe annet eller pengene tilbake!!:angry:
Meg: Hadde du sagt det til meg før du spiste en opp hadde jeg kunnet gjort noe for deg, men i og med at du har spist den opp får jeg ikke gjort noe.
Kunde: Da burde du spurt meg om maten smakte før jeg hadde spist opp!:angry:
Meg: Det gjorde jeg, og da fikk jeg beskjed om at den smakte godt.
Kunde: Nei, det sa jeg ikke!:angry:
Meg: Da får vi være enige om å være uenige. Vil du ha en kopp kaffe? Til en annen gang, si i fra før du spiser opp. Da blir det lettere for oss å kunne finne en bedre løsning til deg.
Kunde: OK!:angry:
Meg: Flott! :) Her har du kaffen din, den er på huset. Vi prøver alltid å sørge for at kundene våre skal være fornøyde, men da er vi avhengige av tilbakemeldinger ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å bli forvekslet som ansatt skjer meg hele tiden på Rema her jeg bor. Jeg tror det er fordi de andre kundene(alltid eldre) ser meg ofte. Jeg handler i Nav og

pnsjonist-tiden...

 

problemet mitt er jo at jeg åpenbart vet hvor alt er så jeg hjelper de jo... 😂

Anonymkode: f86e2...717

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med å bli forvekslet som ansatt skjer meg hele tiden på Rema her jeg bor. Jeg tror det er fordi de andre kundene(alltid eldre) ser meg ofte. Jeg handler i Nav og

pnsjonist-tiden...

 

problemet mitt er jo at jeg åpenbart vet hvor alt er så jeg hjelper de jo... 😂

Anonymkode: f86e2...717

Samme med meg. Eller, vi har to matbutikker i samme kjede rett i nærheten av hverandre, så det er mange kunder som handler på begge butikkene/bytter på hvor de handler. Jeg jobber på den ene, men går av og til innom den andre for å handle (fordi jeg ikke alltid orker de faste kundene i butikken vår, har tid til å stå en evighet å bable med folk osv :P). 

Var å handlet en dag, går kledd i normale klær med en handlevogn og handler som en normal kunde.

Kunde: Du? Hvor er pølsebrødene?
Meg: Oj, pølsebrøden tror jeg du finner borte med brødene :) 
Kunde: Kan du vise meg?
Meg: Selvfølgelig. 
Meg: Her har du pølsebrødene vetdu:) 
Kunde: Men hva er forskjellen på disse og disse?
Meg: Disse er blabla og disse er blabla. (jeg svarer nå jeg, siden jeg tross alt vet det og har god tid, men begynner å lure på hvorfor han spør meg haha). Men ha en fin dag da. 
Kunde: (ser en pakke knekkebrød med brødene) Er det du som har lagt disse her, skal ikke de et annet sted. 
Meg: Hehe nei det er det ikke, men jeg skal ta og legge de på plass jeg. 

Lurer på om kunden trodde han var i "min" butikk og ikke den andre? Eller om han bare spurte meg fordi han visste jeg jobber i kjeden? Eller om han bare random trodde jeg jobbet der?  Jajaj han var koslig da :laugh:

Anonymkode: 08c4e...3ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i en av de største fornøyelsesparkene i landet i mange år og det er alltid en fryd i fellesferien;-) av og til satt jeg for meg selv og lurte på hvordan landet egentlig går rundt...

En gjenganger på det ene stedet jeg jobbet var hvor nærmeste toalett var. Jeg pekte og forklarte at det var rett fram og inn til høyre (var bare et sted det gikk an å gå til høyre). I tillegg står det skilt. Allikevel gikk halvparten av folkene rett fram (og forbi skiltet som pekte inn til høyre) og da kom de til ei dør med et stoort skilt der det stod KUN FOR ANSATTE. Enten kom de sure tilbake fordi de ikke fant veien eller så gikk de inn døra og kom inn på lageret/pauserom og kjøkken...og kom sure tilbake! Ei dame kom til og med å kjefta på meg for jeg kunne jo ikke sende ho inn på et kjøkken også på et såå lite og møkkete toalett...! Jo takk du, det er der vi må gå på do...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edain
1 time siden, Trampe skrev:

Opplevde en sur kunde på den lokale coopen i dag. De har post i butikk, men er egentlig en ganske liten coop. Sånn type nærbutikk. 

I kassa sto en noe stresset unggutt. Han ekspederte kunder i rasende fart, løp og hentet noen postnord-pakker innimellom, men smilte og var veldig hyggelig. Køen var stabilt lang, men folk var rolige. Så kom det en kunde i posten. 

Kunde: Halloooo, ser du meg eller (har stått der i underkant av ett minutt)

Ansatt: Hei! Ja, jeg ser deg. Jeg skal hjelpe deg snart, jeg er alene skjønner du. Kommer straks! 

Kunde: Jeg har ikke tid til å vente, kommer du snart eller

Ansatt: Ja, jeg kommer nå (Beklager seg til køen i kassa og løper til posten) Hva kan jeg hjelpe deg med?

Kunde: (slenger en bunke regninger på disken) Jeg skal ha betalt disse. 

Ansatt: Oi. Ja, det tar tid. Er det mange? Jeg er alene skjønner du, og det er veldig kø her. 

Kunde: Det er åtte. Og jeg har ikke tid til å vente. 

Ansatt: Bor du i nærheten? Kanskje du kunne kommet tilbake om ei stund, så skal jeg hjelpe deg? Du skjønner at

Kunde: (avbryter) Skjer ikke. Jeg skal ha betalt de NÅ. 

Ansatt: Jeg beklager så mye, men det tar veldig mye tid å registrere de en og en, jeg må prioritere kassa akkurat nå. 

Kunde: Ring på noen andre da. Ikke vær så lat. De sitter sikkert på lageret. 

Ansatt: Jeg beklager veldig, men kollegaen min fikk omgangssyke og måtte løpe hjem, og jeg har ringt etter noen andre, de kommer om ti minutter. Hvis du kan vente i ti minutter skal du få hjelp med en gang. 

Kunde: Det er SKIKKELIG DÅRLIG SERVICE!!!! Dere skulle mistet posten!!! Du kan jo ingenting! Skal ikke en stakkars mann få betale regningene sine nå heller??? 

Ansatt: Jeg beklager så mye, jeg prøver så godt jeg kan, men hun kommer helt sikkert snart. 

 

 

Stakkars gutt. At ikke folk skjønner at når man er alene på jobb kan man ikke gjøre alt samtidig? 

Dette er så klassisk.. Er selv ofte alene på jobb, og forklarere situasjonen til kundene og jobber så fort jeg kan, men bare klaging og kjeft å få... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også er det de som blir rasende og kjefter fordi vi ikke selger produktene de er på jakt etter. Tydeligvis er det min skyld... 

Anonymkode: 45c57...241

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også er det de som blir rasende og kjefter fordi vi ikke selger produktene de er på jakt etter. Tydeligvis er det min skyld... 

Anonymkode: 45c57...241

Ja, særlig når de skal ha Evergood-, Ali- eller Coop kaffe når de kommer inn i en Remabutikk... (for de som ikke vet det, Evergood og Ali kaffe er NorgesGruppens merker, finnes bare på Meny, Kiwi og andre butikker i NG. Coop-kaffe er logisk nok Coop-kjedens eget merke, finnes på Prix, Mega og ellers andre Coop-ettellerannet-butikker. Rema har Kjeldsberg som eget merke.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis lenge siden jeg har jobbet med noe som krever at jeg omgås kunder, men guri for noen hårsåre mennesker noen kunder er! Er jo nesten som å liste seg rundt i en bjørnehule rundt noen av dem. Skulle tro de aldri hadde blitt sagt i mot før.

Heldigvis var de fleste kundene der jeg jobbet for noen år siden veldig tålmodige og snille. Hadde til og med to eldre menn som kom innom hver formiddag til samme tid som alltid slo av en koselig prat mens de spilte Flaxlodd og drakk en kaffe hver. Veldig greit, spesielt om jeg var alene og trengte en rask dopause, da kunne de passe på for meg i noen kjappe minutter.

Men har selvfølgelig hatt et par surpomper innom. Spesielt en som skulle spille på hest. Ååååhhhhhh.... Eldre dame som oppførte seg som om hun hadde SÅ dårlig tid, og SÅ god peiling på rikstoto-maskinen (noe hun ikke hadde, hun var bare veldig utålmodig, noe som var stressende for meg som var rimelig ny i jobben akkurat da)

Et eksempel var en gang hun skulle spille og hadde dårlig tid. Vet ikke hva hun skulle, men jeg var ikke helt sikker på om hun hadde så dårlig tid likevel da hun vandret rundt omkring kiosken en stund etterpå. Ville vel bare være først i køen, kanskje.

Takk og lov for at sjefen visste om henne og og visste hvordan hun kunne tas hånd om, hehe. Etterhvert lærte jeg meg den "service-maska", pluss at det var en generelt koselig jobb ellers. Ble til og med lovet sommerjobb året etter da jeg var ferdig med skole grunnet god innsats, noe som varmet.

Selvfølgelig var surfisken der da og, men da var jeg bedre rustet.

Anonymkode: fcf6a...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meg: Hei hei! :)
Kunde: "navnet på avis"
Meg: *:krangle: innvendig*

Altså.. Hvor vanskelig er det å si "Hei" for svingende!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ishus

I dag så jeg ei mor som kjeftet på fyren i kassa på matbutikken fordi barna hennes hadde plukket smågodt selv og det selvfølgelig ble altfor mye. Og det var fyren i kassa sin feil, han måtte jo ha en vekt tilgjengelig... 

Stakkars fyr, vi ble enige om at hun sikkert hadde fått solstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. mars 2016 at 2.39, Zenobia skrev:

:skratte:

En liten glipp i koordinasjonen etter å ha utført mange monotone bevegelser på autopilot.

Haha, noe tilsvarende skjedde meg i julerushet for flere år siden. Det var infernalsk travelt og jeg hadde kassavakt og det var ledig hos meg så jeg ropte så høyt jeg kunne: "Det er *navn på butikken*, du snakker med Hanne!!!" *facepalm*

Anonymkode: fc685...3df

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, noe tilsvarende skjedde meg i julerushet for flere år siden. Det var infernalsk travelt og jeg hadde kassavakt og det var ledig hos meg så jeg ropte så høyt jeg kunne: "Det er *navn på butikken*, du snakker med Hanne!!!" *facepalm*

Anonymkode: fc685...3df

Sto å pusset tennene når jeg leste dette. Nå er det tannkrem sprutet over hele speilet😂

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...