Gå til innhold

Sist sette film?


Anglofil

Anbefalte innlegg

Da får du holde øynene åpne for tv-serien med samme navn som kommer i høst.

Yay! Takk for tipset! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spare parts. Basert på en sann historie, der underpriveligerte tenåringer uten oppholdstillatelse bygger en undervannsrobot for å delta i en konkurranse. Fin film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daybreakers. Artig vampyrfilm. Slutten er i det minste litt morsom.

Hele filmen er bygget rundt ordtaket "The more things change, the more they stay the same." Når vampyrene overtar verden og blir den herskende klassen, er overgangen temmelig sømløs, bortsett fra et radikalt skifte mht valuta. Den eneste ressursen av virkelig betydning er blod, og de gjenlevende menneskene jaktes på og konsumeres som kveg.

Forøvrig er alt som det alltid har vært: Money talks, bullshit walks, og makta rår som aldri før.

Jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for hva jeg syns om filmen, men jeg liker iallfall slutten. Og et par scener der tester med blodsubstituttter ender dramatisk.

Å, og av en eller annen grunn er vampyrer minimalister med null sans for estetikk. Alt de omgir seg med er dritstygt og gørrkjedelig.

Kanskje det er en understreking av at de er sjelløse.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp et gjensyn med Ghostbusters. Den fenger fortsatt, tross sine 31 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daybreakers. Artig vampyrfilm. Slutten er i det minste litt morsom.

Hele filmen er bygget rundt ordtaket "The more things change, the more they stay the same." Når vampyrene overtar verden og blir den herskende klassen, er overgangen temmelig sømløs, bortsett fra et radikalt skifte mht valuta. Den eneste ressursen av virkelig betydning er blod, og de gjenlevende menneskene jaktes på og konsumeres som kveg.

Forøvrig er alt som det alltid har vært: Money talks, bullshit walks, og makta rår som aldri før.

Jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for hva jeg syns om filmen, men jeg liker iallfall slutten. Og et par scener der tester med blodsubstituttter ender dramatisk.

Å, og av en eller annen grunn er vampyrer minimalister med null sans for estetikk. Alt de omgir seg med er dritstygt og gørrkjedelig.

Kanskje det er en understreking av at de er sjelløse.

Jeg synes også den var ålreit, overraskende lavmælt actionfilm egentlig. Eneste lille hjertesukk: Hvorfor må omtrent alle vampyrfilmer der vampyrene er hovedpersoner, ha med en slags vampyrvampyr? I Warm Bodies fikk vi tilmed zombiezombier, håper ikke det blir en trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kingsman The Secret Service

Utrolig artig film.

Den så vi igår. Likte den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også den var ålreit, overraskende lavmælt actionfilm egentlig. Eneste lille hjertesukk: Hvorfor må omtrent alle vampyrfilmer der vampyrene er hovedpersoner, ha med en slags vampyrvampyr? I Warm Bodies fikk vi tilmed zombiezombier, håper ikke det blir en trend.

Vi får se hva som skjer med den nye serien "The Strain". Den tilbyr de hittil ondeste skapningene kloden har sett: Vampyrzombienazier.

Dette med vampyrvampyrer er vel kanskje for å stille vampyrene i et hjørne også. De kan jo bare chille hvis de er på toppen av næringskjeden og det eneste som skjer hvis de ikke får blod, er at de blir skikkelig tørste.

Hvis de degenererer til monstre (etter deres standard) så blir det hele straks mer interessant. De blir sårbare. Og som vi alle vet, sårbarhet er kilden til mye empati.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva som skjer med den nye serien "The Strain". Den tilbyr de hittil ondeste skapningene kloden har sett: Vampyrzombienazier.

Hvordan kan man være zombie og vampyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man være zombie og vampyr?

Og nazi. Selv om jeg tror det er mer valgfritt.

Nei, si det. "Be all you can be!"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men zombier er jo helt dau. Vampyrer er jo bare halvdau, evt. sjelløs, alt ettersom hvordan man ser det. Og tenke kontra ikke tenke. Med mindre det er som i sandman slim der man har ulike grupperinger av zombier, fra totale braindead zeds til savanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vampyrvampyrer er vel kanskje for å stille vampyrene i et hjørne også. De kan jo bare chille hvis de er på toppen av næringskjeden og det eneste som skjer hvis de ikke får blod, er at de blir skikkelig tørste.

Hvis de degenererer til monstre (etter deres standard) så blir det hele straks mer interessant. De blir sårbare. Og som vi alle vet, sårbarhet er kilden til mye empati.

Tja, vet ikke jeg. Det er liksom det som er mitt problem med den tropen der. Å introdusere et monster som jakter på monsteret så monsteret skal bli mer menneskelig er bare å flytte hele opplegget et ledd videre, uten at selve grunnproblemet (monster som jakter på en du har empati med) blir noe annerledes. Det skaper også et eskaleringsproblem i at man nå plutselig må introdusere et monstermonstermonster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men zombier er jo helt dau. Vampyrer er jo bare halvdau, evt. sjelløs, alt ettersom hvordan man ser det. Og tenke kontra ikke tenke. Med mindre det er som i sandman slim der man har ulike grupperinger av zombier, fra totale braindead zeds til savanter.

Det var en scene der en patolog ble overfalt av en gruppe delvis obduserte lik som plutselig våknet til live. Det så veldig zombieaktig ut for min del. Og sikkert veldig traumatisk for patologen. Men kanskje de ikke var zombier allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke jeg. Det er liksom det som er mitt problem med den tropen der. Å introdusere et monster som jakter på monsteret så monsteret skal bli mer menneskelig er bare å flytte hele opplegget et ledd videre, uten at selve grunnproblemet (monster som jakter på en du har empati med) blir noe annerledes. Det skaper også et eskaleringsproblem i at man nå plutselig må introdusere et monstermonstermonster.

Ja, det er akkurat som i militæret: Du har raketter og antiraketter, men så trenger man anti antiraketter for å ta ned antirakettene så rakettene kan gjøre greia si, og da blir det logiske mottrekket selvsagt at man angriper motpartens anti antiraketter med sine egne anti anti antiraketter. Og så videre. Men det er i det minste et potensiale for vekst. :lol:

Men du har selvsagt rett i at Daybreakers hadde fungert akkurat like godt med en intrige der hovedpersonen ender opp med å gjøre den riktige tingen fordi det er galt å holde mennesker som kveg for blodets del.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bruce Wayne

Mad Max: Fury Road. Såg den på kino. En av de aller kjedeligste filmene jeg har sett. Terningkast 2

Endret av Bruce Wayne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under the Skin. Guffen og fengslende eksistensialistisk sci-fi med Scarlett Johansson som fremmedgjort gjestearbeider.

Endret av Rabelais
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat som i militæret: Du har raketter og antiraketter, men så trenger man anti antiraketter for å ta ned antirakettene så rakettene kan gjøre greia si, og da blir det logiske mottrekket selvsagt at man angriper motpartens anti antiraketter med sine egne anti anti antiraketter. Og så videre. Men det er i det minste et potensiale for vekst. :lol:

Det blir jo litt annerledes. I situasjoner som du beskriver her er det bevisste og planlagte reaksjoner, dvs. aktiv problemløsning. Monstermonstrene, på den annen side, har det med å bare dukke opp fra intet (viruset har mutert, er det ikke gjerne det det går i?), sånn bare fordi lite kreativ forfatter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex Machina

Hadde svært få forventinger, og syntes traileren så drittkjedelig ut. Jammen tok jeg feil! Satte på filmen fordi jeg var keen på å gjøre noe annet enn at vi bare satt forran hver vår pc. Det hele endte med to supernysgjerrige voksne som ikke klarte å slutte å diskutere filmen etterpå, med spørsmål om; hva? hvorfor? hvordan?

En av de beste filmene jeg har sett så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...