Gå til innhold

Chiquita og Bananmannen


Chiquita

Anbefalte innlegg

jo, forresten....

Jeg og Banamannen har begynt på et "lite" vektreduserings-prosjekt.....

Og jeg har faktisk tatt av ca 4 kg på 2 uker!!!! :hoppe:

Fra 84,? kg før forrige helg, til 80,4 i dag morges!!!!!!

Målet er i første omgang å komme under 80 kg, og det ser det jo ut som om jeg kan nå ganske snart.....

Nå vet jeg jo at det går raskere å ta ev til å begynne med (og i tillegg til at jeg lå syk deler av forrige helg - uten å kunne spise noe), men det er jo lov til å håpe alikevell....

Tilslutt har jeg som mål å komme ned på ca 70 kg forhåpentligvis før sommeren.....

Vi har nå prøvd å lagt om kostholdet vårt frem til nå, og det går kjempefint....

Vi spiser veldig lite som inneholder karbohydrater, fint mel, poteter, pasta, osv....

Så Egg og bacon er en favoritt.....

Eller egg i mange andre former, sammen med hjemmelaget kjøttkaker, osv.... og masse issalat... Nam.... Det er jo egentlig godt, jo!!!!

I tillegg så er jeg på ergometersykkelen min i ca 30 min pr dag...

(nå skulle jeg egentlig ønske at jeg kunne sykle litt lengre, men kneet er ikke helt i stand til det enda - men det kommer nok)

Det er utrolig hvordan 4 Kg hjelper på selvtillitten - føler meg alerede mye "freshere", og føler meg godt....

Nå har jeg forresten også lett hele huset etter et målebånd, så jeg kan måle på kroppen, hvordan fremgangen er, men jeg har ikke funnet noe, så jeg ender vel opp på butikken før kvelden er omme, tenker jeg :Nikke:

Så er det bare å håpe at en blir positivt overrasket ettersom ukene går.....

Inne på www.snartgravid.com er jeg med i en "Jakten på trivselsvekta"-gruppe, som har oppdatering hver mandag, og det er virkelig morro å se framgangen/nedgangen på alle som er med der....

KJEMPEMOTIVERENDE!!!!!

vel, vel....

Nå tror jeg at jeg har fått med alt som jeg ville skrive om.... :hoho:

*en klem til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekten har til nå vært stabil rundt 80,ett-eller-annet, og det er jo positivt, selv om jeg skulle ønske at den gikk ned litt mer....

Jaja, nå er det "bare" ca 10 kg igjen, til jeg har nådd det endelige målet mitt.....

Jeg merker godt at buksene er blitt rommere allerede, og det er jo KJEMPEGODT!!!! :sjarmor::sjarmor::sjarmor:

I dag er jeg på CD 8 - tida snegler seg fram.... *sukk*

Ikke noe å gjøre noe med det.... Bare å smøre seg med tolmodighet.... *dobbelsukk*

Jeg og Bananmannen har hatt en liten krangel nå i dag, men ikke noe alvorlig - det er "bare" jeg som er litt sur for at han prioriterer å mekkereparere bil til langt på natt på en fredags-kveld!!! *ahrg* :evil:

Jeg hadde virkelig håpet at han hadde priorieter litt anderledes.....

Han har vært borte siden kl 20 i kveld, og det er jo 3,5 timer siden - det som BARE skulle ta en time!!!! :evil: :evil:

Men jeg hadde på en måte forventet at det skulle ta lengre tid da - han er ikke så veldig flink til å holde "tidsskjema", skjønner dere....

Jaja, jeg skal nå snart gå og legge meg, så det får være det samme....

Forhåpentligvis er jeg i bedre humør når jeg våkner i morgen.... :P

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele dagboka di, og må bare si; tidenes :hoho: langlesning! Jeg digger den!

Bare en liten(eller kanskje litt stor) ting: Du skriver om temping, sjekking av sekret, CL, CD, spotting, TCOYF og andre ting jeg ikke forstår... Gidder du å forklare, eller vis meg en internettside jeg kan gå på for å forstå!?

Skjønner jo hva det dreier seg om, da, men vet ikke hva spotting er f ex! Eller hva du sjekker med tempen din?

Og en ting til: Vil du fortsatt anbefale det, sånn som du gjorde i første innlegg? Har bare sett så mange :evil: etter anbefalinga di, at jeg er litt usikker...

Lykke til massemasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg forklare litt om tempuing, og diverse....

*hold deg fast* :ler:

Temping: Måler temperaturen under tunga hver dag til samme tid, med et termometer som viser to desimaler. En kan også tempe vaginalt, eller analt, men det har jeg ikke prøvd - synes det å måle under tumga passer kjempefint for meg. Ved å tempe hver dag finner jeg ut om jeg har hatt EL (EggLøsning), eller om det fremdeles er "hoppe-i-høyet-tid :roll:

(siden jeg har uregelmessige sykluser, så er det greit å finne ut om en har hatt EL, eller om en fremdeles venter på EL - slik at jeg slipper å gå rundt å tro at ejg kanskje er gravid, uten å ha hatt EL engang...)

Temperaturen holder seg på et "lavt" nivå før EL, og stiger etter EL.... OG det er her CL kommer inn i bildet.... CL er en forkortelse for CoverLine, og som "settes" 0,05*C over den høyeste av de 6 tempene FØR EL...

*tunga rett i munnen nå* :P

En får "bekreftet" EL ved å ha 3 høye temper over CL - sammenhengende (helst)

Du kan lese litt mer her: http://www.snartgravid.com/html/temp.asp

Skjekking av sekret: "Hver" morgen rundt EL-tider stikkes en finger inn i skjeden, og kjenner hvordan det kjennes ut "der oppe"... Skjede-sekretene forandrer seg etter hvor du er i syklusen, og det er en grei måte å finne ut hvor langt "en" har kommet... Når det nærmer seg EL-tider blir sekretet nesten som eggehvite, og det er dette slimet en er på "jakt" etter til enhver tid...

Du kan lese mer om dette her: http://www.snartgravid.com/html/eggslim.asp ... Det står også "definisjonen" på spotting der...

Dette er kanskje litt vanskelig å "holde rede på" sånn i første omgang, men det "kommer" litt etter litt, skjønner du...

For å slippe å "holde rede" på alle disse tempene selv, har jeg gått til annskaffelse av det som da het TCOYT (Taking Charge Of Your Fertility), men som nå heter Ovusoft.

Dette er et program hvor jeg taster inn temperaturene mine hver dag, i tillegg til sekret, spotting, ol., og dette programmet "regner" da ut når mine fertile dager er, i tillegg til at det regner ut CL - så da slipper jeg å gjøre så mye selv.

Med hjelp av dette programmet får du også lagt tempene ut i en chart, slik at andre kan kommentere tempene dine, eller du kan spørre andre om hjelp til tolking, eller hva du nå egentlig ønsker.... KJEMPEKJEKT :Nikke:

I tillegg så estimerer dette programmet når en mest trolig venter EL, og når en venter Mens...

I tillegg kan du registrere samleier hver dag, og programmet kommer med en "prognose" på om dere "traff" i forhold til EL.

Et KJEMPEHÆRLIG programm, for å si det enkelt....

ET av de "finessene" programmet har, er å angi: Dersom du blir gravid denne syklusen, så får du termin....." Dette er jo litt morro å "følge med" da, men desverre så har jeg ikke fått brukt denne "på ordentlig" enda :cry:

Du kan laste ned en 15 dagers gratis prøve-versjon av programmet på www.ovusoft.com (koster ca 250-300 kr å kjøpe det - som jeg har gjort, men det er greit å prøve det først)

Dette er en av mine charter, hvor du kan se før-EL temper, CoverLine, og etter-EL temper: http://www.ovusoft.com/cgi-bin/chart.pl/ch...hiquita?cycle=5

Du ser også her at tempen "faller" før mensen kommer...

(Alle de små runde smilene er "samleie-smil" :sjarmor:

CD: En forkortelse for Cycle Day, eller Syklusdag på "Norsk" (Når en bruker Ovusoft, så går det masse i ord hentet derifra når programmet er på engelsk)

1 mens-dag regnes som syklusdag 1 = CD 1

Når jeg bruker Ovusoft, så holder dette programmet også "telling" på hvilken CD jeg er på.

Inne på www.snartgravid.com så er vi også en egen "klubb" hvor det er flere som bruker Ovusoft, som kan spørrre hverandre om ting vi lurer på, støtte hverandre opp, eller "blåse" ut på - hver sin gang.... :roll:

JEg vil fremdeles anbefale denne "metoden" for å bli mer kjent med kroppen sin (selv om jeg har hatt noen utblåsninger med mange :evil: :evil: :evil: innimellom, men det er vel mest av frustrasjon over min egen kropp som aldri kan bli stabil....*sukk* )

Hmm... Dette ble VELDIG langt, men men....

Det gjør vel ikke noe...

Bare spør mer dersom det er noe du lurer på...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte jo myye mere nå, og kan sikkert skjønne enda mer hvis jeg skikkelig går inn for det!!

Greit å vite hva som finnes av supre hjelpemidler når dagen er inne... Venter vel litt til, sidn jeg har en sykdom som helst skal være i sjakk før graviditet.

Ok, da kan det altså hende at jeg "bruker" deg en annen gang også, som "lærer/veileder"!

Fint at det finnes sånne... 8)

Ellers Lykke Til :hoppe: (dette er en hoppende baby)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk information om hur det fungerar!

Sån information skulle alla kvinnor få hemskickad. Det borde kunna hjälpa många som vill bli gravida och kanske hindra en del oönskade graviditeter.

Jag "tvingade" min man att läsa din långa förklaring och han börjar förstå mer om kvinnokroppen nu.

lycka till

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter på EL!!!!

:kjempesinna::frustrert::sinna::forvirra:

Bananmannen er heldigvis hjemme igjen da, etter å ha vært borte i hele helga, så nå er det ingen tvil hva vi skal til med, nei :Hehe:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje

Kanskje

Kanskje

Kanskje

Kanskje

Kanskje har jeg nå hatt EL!!! :Hehe:

Jeg er i dag på CD 19, og jeg tror kanskje at jeg har hatt EL på CD 17 *håpe håpe*

Tempen steg med over 0,3 garder fra CD 17 - Cd 18, og i dag steg den enda mer....

Desverre så hadde jeg noen VELDIG rare temper tidligere denne syklusen (begynnte på 36,35, og gikk nedover fast og trutt til 35,99 dagen før "EL").... Så noen CL er det nok for mye å håpe på her, ja!!!

På "EL-dagen" dippet tempen ned til 35,75, for så å bli 36,06 i går, og 36,15 i dag!!!!

Nå X'er jeg "nesten" alt jeg har for at dette har vært EL....

(X'er ikke atl, for noen "gleder" må en jo ha også) :oops:

Jeg er bare SÅÅÅÅÅ spent nå - kan nesten ikke vente til å våkne i morgen og ta tempen.....

(OG jeg saom egentlig har lyst på 1 glass vin også, men DET blir nedprioritert nå, ja) :ler:

*håpe-klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjempesinna:

:sinna:

:frustrert:

:evil:

Det var nok mest sansynlig ikke EL alikevel.... *sukk*

Og jeg som ggynnte å øyne håp her.....

JAJA, det er vel bare å ta en runde eller flere i sengehalmen til da.....

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Heisann Chiquita!

Ville liksom bare inn å si hei jeg da liksom. Ser at jeg ikke har vært her før, og det må det jo bli en slutt på ja! Veldig lærerrikt innslag du hadde her for noen innlegg siden. Lærte masse. Kanskje Magnhildmannen skulle få se en liten leksjon. Men han er litt slitsom, for nå vet han litt for mange symptomer på graviditet og han går derfor å analyserer meg for å finne ut om jeg er gravid. Altså, han er MYE værre enn meg!!!

Men du får fortsette jakten på EL. Jeg håper på IKM i dag jeg då, men det virker litt ille. Tror nok mensen er på vei nå ja... :cry: Jaja, bedre lykke neste gang!

Klem Magnhild

dag 27...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heia Chiquita

Håper at det snart klaffer for dere nå :D Dette skal gå bra gitt......det blir kankje en 2003 baby på dere da. Masse støv fra Limbo og Madeleine i magen kommer deres vei.

Tvi tvi.

22+4 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare lyst til å skrive en hilsen i dagboken din og ønske dere

lykke til videre med prøvingen. Håper at dere snart får klaff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Chiquitavennen!

Ser på charteren din at tempen svinger opp og ned...en smule frustrerende!!! Huff og huff!

Håper EL dukker opp snarest mulig, og at dere får utnytta sjansen!!!

Hvordan går det med studiene? Mye å gjøre?

Jeg har jo perm frem til fødsel + litt etterpå, men starter på´n igjen med fordypninga så fort formen tilsier det. Kutter ut 2 fag som jeg tar igjen om 1 år. Må nok innrømme at jeg tenker på alt annet enn studiene... :oops: ...skulle liksom lese til eksamen jeg nå *ups*.

Leser krim istedenfor jeg ;)

Og er fremdeles på biljakt ;) Det har vært labert med annonser i avisa (og på nett)...vi er på utkikk etter stasjonsvogn (Opel Astra kanskje? Eller "vanlig" bil som Vectra. Som du skjønner så er det Opel det går i...mannen i huset kan å mekke på de sjø ;) Takk og pris for at han er så flink med det merket, på den måten har vi unngått mange katta-i-sekken-kjøp! Utrolig hvor mye kjeltringer det er som selger biler gitt :( )

Satser på at vi finner en i løpet av uka ;)

Nei nå må jeg krype til køys, må prøve å sove litt.

Du får komme med ei oppdatering snart da, og håper at du kan skrive: Jippi! EL er her! :hoppe:

Klem fra Zafir og Lillebror (10 dager igjen til termin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh....

Nå har det vært mange innom dagboka mi, ja, med masse lykke-ønskninger... TUSEN TAKK SKAL DERE HA!!!!

Men desverre må jeg nok en dag skrive at jeg fremdeles ikke har hatt noe EL....

MEn tempen har vært sånn noenlunde stabil da i de siste 2-3 dagene, så det kan jo være håp.... *X-er fingrene*

Har nå kommet på skolen igjen ja, etter endt praksis....

Endelig, tenker jeg..... Jeg er nå egentlig så lei av barnehage-yrket, at jeg vet ikke hva.....

Jobbe i barnahage tror jeg ikke at jeg skal....

Gleder meg nå til neste studieår, da vi skal ha praksis på barneskolen... *jippi*

Er spent på å se om det er noe jeg kan like, eller om jeg må begynne "helt" på nytt igjen med utdanninga mi.....

DET ser jeg mørkt på, ja!!!!

Ellers så har jeg ikke helt fått kommet meg inn i lese-rutinene igjen - prøver mest mulig å slappe av etter praksisen enda - var jo helt utkjørt!!!!!

MEn jeg begynner å komme meg nå....

Sitter på skolen nå, forresten, og skal ikke hjem til Bananmannen før på torsdag (vel, jeg skal hjem dersom EL-testene slår ut før den tid da) :oops: *håpe håpe*

Ikke orker jeg å dra på hybelen heller, for da vet jeg at jeg egentlig burde begynne å lese til eksamen - noe jeg IKKE har motiavasjon til!!!!!

Nei, da blir jeg heller litt lengre på skolen, sånn at jeg får "surfet" litt....

Og det er ett eller annet som sier meg at jeg kommer til å være mye på skolen denne uka...

(Har jo ikke noe penger heller, så det er jo ikke så mye annet jeg kan gjøre av "aktiviteter" som ikke beuker for mye energi)

Hmmm....

Har forresten ikke så mye å skrive....

Jo, forresten, når jeg kommer hjem til hybelen skal jeg grave nesa i et "Ditt Bryllup"-blad som Bananmannen kjøpte til meg her om dagen, slik at jeg skulle få noe å "gjøre" mens jeg var på hybelen....

*åååhhh... han e så hærli!!!* :sjarmor:

Skriver mere senere...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CD 29, og jeg har fått en "svak" blødning :(

Jaja, hadde jo begynnt å innstille meg på at jeg ikke skulle få noen EL denne syklusen da, så nå er det bare å vente på neste sjanse....

Hadde jeg bare hatt penger skulle jeg ha ringt til gyn denne uka for å fått time, men jeg har ikke penger før om ca 2 mnd (pga alle regningene som kommer nå om våren) :cry:

Får bare satse på at det går neste mnd da.....

Det positive er jo at jeg har en "normal" syklus på andre måter....

28 dagers syklus er jo 2normalt" - 1. gang i mitt liv at jeg har opplevd det!!!! :roll:

Noe som var litt "morsommt" denne syklusen, var at Persona testen ga meg et mulig positivt svar lørdag for 14 dager siden, og det passer jo helt perfekt med min lutealfase på 12 dager....

Men jeg hadde jo ikke EL da, selv om Persona antydet det...

Men litt av en tilfeldighet da!!!!!

*klem*

Chiquita

- som faktisk er i godt humør-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må inn her og klemme litt på Chiquitajenta vår - *klemme*

Syns du er kjempeflink til å holde humøret oppe selv når tanta viser sitt nærvær (litt :evil: og :kjempesinna: og :frustrert: innimellom er fullt forståelig! ;) )

Så rart at EL skal være så uberegnelig da?!?! Og at Persona ga EL selv om du ikke hadde det?!?!

Håper den kommer i denne syklusen da....er på tide, ikke sant? ;)

Se her...kanskje dette vil hjelpe litt:

~~~~~~ EGGELØSNINGSVIBBER ~~~~~~

Kos deg i helga da!

Klem fra Zafir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Zafir....

Får håpe det hjelper til neste syklus....

Jeg synes også det er rart at Persona viser positiv, selv om jeg ikke har EL....

Den gjorde det i forrige syklus også.....

Neste syklus tror jeg ikke jeg kan teste med Persona, for jeg får da ikke EL da :hoho::hoho::hoho::hoho:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt i dagboka di....... og ønsker deg masse lykke til samt at jeg sender over en dundermix med:

{{{{{{{{ SKIKKELIG EL-RASLING }}}}}}}}

Ha en fortsatt fin helg,

og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...