Gå til innhold

Innvandringsmotstand/muslimfrykt = lavere klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

de som er av den såkalte "høyere" klassen:

trenger ikke bo rundt flyktninger. de bor i sine flotte hjem med sine ellers så flotte og "hvite" naboer.
skolene er hvite.
jobbene deres er trygge. 

de har lett for å belære oss normale om at vi må gjøre ditt og datt fordi de har økonomisk råd til det og de ikke må leve med konsekvensene slik som oss vanlige borgere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er fantastisk morsomt å lese enkelte av deres kommentarer på facebook, vg, etc. Så utrolig mye tåpelig folk kan få seg til å skrive, spesielt i disse dager.. Jeg har gått fra å irritere meg over dem til å finne det litt underholdende. Og samtdig ganske glad for at de fleste i min omgangskrets ikke har slike holdninger som mange av de har. 

Du kan ikke vite hva din omgangskrets tenker. Jeg har en venninne som har snakket mye offentlig om at flyktningene må hjelpes, og at innvandrere har rett på norsk støtte. Men til meg, som ønsker stengte grenser, har hun sagt at hun er livredd muslimsk innvandring, vil ha dem ut og hun omtalte en asylsøker som voldtok en norsk kvinne som "jævla ni**er". 

Anonymkode: cad09...011

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kommer fra et ganske så velmøblert hjem, og svigers tjener over 2 mill i året på mannens lønn alene og bor i et fint strøk på Oslo vest. Nå er jo ingen av oss så veldig "høylytte" på sosiale medier at det gjør noe, men vi kan ofte sitte i stuen å diskutere det oss i mellom. Jeg personlig har ikke noe i mot flyktninger og innvandrere, men jeg syntes det burde bli håndtert på en helt annen måte. Alle, enten dere vil innrømme det eller ikke, ser jo at det ikke funker slik der gjøres per i dag.

Når de som bor i nærheten av asylmottak klager over menn som dukker opp på skolene og tar bilder av jentene i gymmen, når folk blir voldtatt og ranet, når de klager over den hjelpen de får, disse skulle jo aldri blitt sluppet inn i første omgang. Er mange snille normalt fungerende mennesker som også kommer, og disse har jeg absolutt ikke noe i mot, men disse drukner jo dessverre    I strømmen. De som oppfører seg som de skal er vanskeligere å legge merke til en de som er idioter. Om alt går helt perfekt en dag, men du snubler plutselig i vannpytt og rekker akkurat ikke bussen, så konmer hjem og rekker akkurat ikke å se ynldingsprogrammet ditt på tvn, da er det lett å si at du har skikkelig uflaks i dag, når sannheten er at alt egentlig har gått veldig bra utenom disse tre stakkarslig tingene :)

De som gjør noe galt som asylsøkere, utenom små kulturelle misforståelser så klart, altså om det er vanlig å ta med seg et eple gratis (dårlig eksempel), burde miste retten på asyl med en gsng, vi burde ha nulltoleranse for voldtekt osv.

Anonymkode: 59859...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er like mange innvandringskritiske blant "overklassen", om ikke mer. Ikke for å snakke ned de du sikter til, men jeg tror  at ved lavere utdannelse og med en litt annen oppdragelse så har man kanskje ikke det "filteret" og dermed skriver det de mener og det som provoserer dem. Velutdannede er kanskje litt mer beskjedne. Noen er for eksempel oppdratt til å tenke at politiske valg og synspunkter er "personlig" og ikke skal snakkes om.

 

Så kommer det jo helt ann på hva slags utdanning man sikter til og da, har man master i typiske sosialistiske fag så er man vel mer åpen for våre nye landsmenn.  

 

 

Anonymkode: 0107c...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige faktorer her. 

Utdannelse: kommer an på åssen man ser det. Mange skoleverk i Norge er venstrevridde. Men selvfølgelig ikke alt. Den kan debatteres i det vide og brede.

Nettdebatt: de som er mer sosialt intelligente holder seg for gode til å kommentere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god lønn, høy utdanning, er belest og kulturell, men er med fakta i behold overbevist om at utlendingepolitikken ført i Europa de siste 25 år kommer til å medføre at velferdsstatene i det store og det hele kommer til å bli avviklet, og at mine barn kommer til å vokse opp i en mye mindre trygg hverdag enn det vi har.

Sier jeg dette høyt på jobb, facebook eller kommentarfelt? Nei, til det er den private kostnaden alt for høy.

Anonymkode: 27b9d...a78

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok litt sånn "same shit, different wraping". Såkalte lavere klasser og de med høyere status mener nok ofte det samme, men de med penger, fine jobber og enda finere boliger uttrykker det kanskje ikke i like stor grad i frykt for å bli sett på som mindre dannet og politisk ukorrekte.

Man kan også anta at mange i høyere sosiale lag eier bedrifter eller er ledere på arbeidsplasser hvor de ansetter folk. Det er ingen hemmelighet at innvandrere fra ikke-vestlige land har store problemer med å få jobb selv om de har høy utdannelse og arbeidserfaring fra hjemlandet. De sier ikke "deg vil vi ikke ansette fordi du har et utenlandsk navn" i avslaget på jobbsøknaden, men takk for din interesse....hvis man i det hele tatt får svar. 

Men det skal jo bli spennende å se hva folket på Montebello i Oslo sier om 1000 flyktninger som naboer i villastrøket.

Anonymkode: b6522...09f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om hvilken "klasse" man tilhører men om at de som har lavere intelligens ikke tenker seg om før de lirer av seg dritt på facebook. Det gjelder ikke bare innvandring, men om alt mulig. De som for eksempel skriver om at "ungen endelig har bæsja i do, har vært så forstoppet at det var bra det kom en kabel:D". Disse er i samme kategori som personene som legger ut om "den fæle innvandringen". 

De som er normalt intelligente tenker at det ikke er PK å skrive om sine meninger om innvandring. Mange ser på dette temaet i svart-hvitt og de er redde for å bli sett på som rasister og fremmedfiendtlige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang fullført videregående, og er ikke motstander av innvandring. Synes det virker som om det er de mer velstående som er mest skeptiske til innvandring og blandede kulturer, enn de som ikke er det. Utdannelsesnivå henger ikke sammen med hvorvidt man er velstående eller ei, og tror heller ikke det henger sammen med fremmedfrykt eller ikke. Så jeg er ikke helt med på det du sier TS :)

Endret av Fiberhusk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster vel ut en brannfakkel her, men lar det stå til.. Jeg mener ikke å være stygg, er bare genuint nysgjerrig på dette.

For meg virker "innvandringsmotstand" av den typen som man ser her på Aktuelt-forumet (veldig redd for muslimer og terrorisme, støtter Hege Storhaug, mener at alle andre er "politisk korrekte" osv) forbundet med lavere sosial og kulturell klassetilhørighet.

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Hvem tror du merker mest på kroppen at tusenvis av asylsøkere strømmer til landet og krever resurser av staten? Rike sosialister fra vestkanten, eller slitere på Tøyen som har nok med å få de økonomiske hjulene til å gå rundt?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang fullført videregående, og er ikke motstander av innvandring. Synes det virker som om det er de mer velstående som er mest skeptiske til innvandring og blandede kulturer, enn de som ikke er det. Utdannelsesnivå henger ikke sammen med hvorvidt man er velstående eller ei, og tror heller ikke det henger sammen med fremmedfrykt eller ikke. Så jeg er ikke helt med på det du sier TS :)

Du mener utdanning ikke har noen sammenheng med velstand/lønn å gjøre? Interessant :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Folk som har litt mellom ørene deler ikke sånt med gud og hver mann på facebook. Sensitive meningsytringer kommer man heller med på andre arenaer. Men det betyr ikke at man er positiv til disse sakene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener utdanning ikke har noen sammenheng med velstand/lønn å gjøre? Interessant :P 

Det er mange som er født "velstående". Født inn i rike familier, og arver mer enn en vanlig person med vanlig lønn kan drømme om å tjene i løpet av hele sitt liv. Det er også mange som kommer fra dårlige kår som kan utdanne seg godt, og alikevel ikke bli en vanlig "velstående" person, selv om de kommer til å tjene mer enn deg og meg til sammen. Jeg tror at du nok sikkert forstår hva jeg mener. Du trenger ikke utfordre meg, selv om jeg nok ikke har like høy utdannelse som deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er født "velstående". Født inn i rike familier, og arver mer enn en vanlig person med vanlig lønn kan drømme om å tjene i løpet av hele sitt liv. Det er også mange som kommer fra dårlige kår som kan utdanne seg godt, og alikevel ikke bli en vanlig "velstående" person, selv om de kommer til å tjene mer enn deg og meg til sammen. Jeg tror at du nok sikkert forstår hva jeg mener. Du trenger ikke utfordre meg, selv om jeg nok ikke har like høy utdannelse som deg ;)

grunnen til at jeg spurte deg dette spørsmålet er fordi at jeg er nysgjerrig på hva du egentlig mener. Det er nemlig en ganske klar sammenheng mellom utdanning og lønnsnivå, nå idag mer enn noensinne:) Uavhengig om noen blir født "velstående" eller ei, som også er en selvfølge.

edit: at jeg utfordrer deg, eller hva du nå måtte kalle det, har ikke noe med din utdanning å gjøre, ei heller min. Det handler om at du kom med en rar uttalelse som ikke later til å ha noen rot i virkeligheten.

Endret av King in the North
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om hvilken "klasse" man tilhører men om at de som har lavere intelligens ikke tenker seg om før de lirer av seg dritt på facebook. Det gjelder ikke bare innvandring, men om alt mulig. De som for eksempel skriver om at "ungen endelig har bæsja i do, har vært så forstoppet at det var bra det kom en kabel:D". Disse er i samme kategori som personene som legger ut om "den fæle innvandringen". 

De som er normalt intelligente tenker at det ikke er PK å skrive om sine meninger om innvandring. Mange ser på dette temaet i svart-hvitt og de er redde for å bli sett på som rasister og fremmedfiendtlige. 

En utmerket illustrasjon på venstresidens hat mot vanlige arbeidere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En utmerket illustrasjon på venstresidens hat mot vanlige arbeidere.

Hat? Venstreside? Jeg verken hater arbeiderklassen eller tilhører venstresiden. Jeg skulle gjerne skrevet det jeg egentlig mener om innvandring på sosiale medier, men jeg velger å ikke gjøre det for å unngå å bli kalt både det ene eller det andre. Mange klarer ikke å se lengre enn sitt eget blødende hjerte på denne saken. Jeg ser på det som dødfødt å diskutere med noen som nekter å se saken gjennom andres(mine) mer objektive øyne. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster vel ut en brannfakkel her, men lar det stå til.. Jeg mener ikke å være stygg, er bare genuint nysgjerrig på dette.

For meg virker "innvandringsmotstand" av den typen som man ser her på Aktuelt-forumet (veldig redd for muslimer og terrorisme, støtter Hege Storhaug, mener at alle andre er "politisk korrekte" osv) forbundet med lavere sosial og kulturell klassetilhørighet.

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Skal jeg linke til artikkel og overføring fra VG om mottak på Montebello:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/nabo-om-planlagt-asylmottak-paa-oslos-vestkant-det-er-en-invasjon/a/23581038/

 

Anonymkode: 10655...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig. De som hater innvandrere er normalt sett lavere utdannet og tjener ingenting. De er bitre over at sine egne liv gikk så på trynet at de leter etter en syndebukk. Denne syndebukken finner de i de ressurssterke fantastiske menneskene som strømmer til landet vårt for å bidra. Om de bare kunne tatt ansvar for sin egen utilstrekkelighet isteden for å projisere det over på en uskyldig tredjepart.

Nå er det nok ikke riktig så enkelt, og du går jo i den samme fellen som de "innvandrerhaterne" du kritiserer (dvs. uttaler deg om saken uten å vise nyanser). 

Selv er jeg høyt utdannet, jobber med et yrke som fordrer den samme utdannelsen og bor i et område der de fleste er ressurssterke. Men jeg er like fullt mot storstilt innvandring som vi har sett de siste 10-20 årene, der det er litt for enkelt å komme til Norge og få tilgang til diverse stønader og ressurser på lik linje med folk som har bodd her i tiår eller hele livet, og som også har jobbet her lenge. Dette handler ikke om innvandrerhat eller rasisme men at samfunnet og velferdsstaten slik vi kjenner det i det store og hele er et spleiselag som baserer seg på tillit, samt at flest mulig opparbeider seg de nødvendige kunnskapene og ferdighetene som kreves for å delta i arbeidslivet. Det handler ikke om de som kommer er mørke eller hvite, men det handler om at en vesentlig andel av de som kommer nettopp ikke har de nødvendige forutsetningene til å kunne sørge for egen inntekt. Mange behersker heller ikke språket og/eller har svært mangelfull skolegang, og det blir jo naturlig nok vanskelig å få jobb om disse forutsetningene ikke er oppfylt.

Når en større andel av befolkningen ikke kan bidra i arbeidslivet så skaper det også en skjevhet mellom de som jobber og de som står utenfor og som på ulikt vis rammer begge grupper. De som står utenfor blir stadig mindre aktuelle for arbeidslivet etterhvert som CV-hullet bare vokser og vokser, det er ikke fryktelig lett å få jobb om man har en 10-20 år på en eller annen form for offentlig stønad. De som allerede er i jobb opplever på sin side gjerne stadig høyere arbeidsbelastning. Med et høyere skatte- og avgiftstrykk (som følge av at en stor andel av befolkningen som står utenfor arbeidslivet) så kommer mer arbeidspress i kjølvannet. Bedriftene må være mer effektive for å forbli lønnsomme hvilket igjen går utover muligheten for å ansette flere, og tendensen med at færre må gjøre stadig mer forsterker seg i mange bedrifter. Nå handler selvfølgelig ikke all effektivisering om skatter og avgifter, men det utgjør jo en del av det. Poenget er uansett at når færre må gjøre stadig mer, så øker det sannsynligheten for overarbeide og utbrenthet. I min egen bransje er det f. eks. ikke uvanlig at folk går på en smell både en og flere ganger i løpet av et normalt karriereløp. Hadde næringslivet kunne drevet med noe mindre risiko som følge av at flere fulgte "samfunnskontrakten" så kunne man også ansatt flere.

Til nå har jeg ikke engang nevnt kulturelle utfordringer. De fleste som kommer er greie, men når man har åpnet for innvandringsfrislipp så øker man også sannsynligheten for at enkelte radikale kommer. Det er heller ikke helt uproblematisk at det kommer mange fra en gitt kultur. Vi vet (med basis i statistikk) f. eks. at norske elever er i mindretall ved flere skoler i Oslo. Vi vet at det i flere tilfeller har hatt en negativ effekt for læringsmijløet på disse skolene, og at flere foreldre som følge av det har valgt å bosette seg i en annen bydel eller flytte ut av byen. Det handler igjen ikke om "skumle og fæle innvandrere", men at læringsmiljøet "ghettofiseres" når andelen elever fra kulturer som er forskjellige fra den "typisk norske" blir stor nok. 

Anonymkode: 0ec22...bcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Med internettet har påvirkningsmulighetene blitt mange. Medieparadigmet er, eller har ihvertfall vært inntil nylig, at man søker de ressursene som har samme ståsted som seg selv. Det blir flere ekkokammer og mange har nå muligheten til å samles rundt de samme meningene, altså får de meningene forsterket. De menneskene som ikke har utdannelse og/eller begynner å dra på årene har ikke hatt behovet for kildekritikk i samme grad som nå. Og i en verden hvor det blir mer og mer vanskelig å vite hvem avsender og dens etos er, vil det bare være naturlig at mange tar ting for god fisk.

2. Retorikken til de med lavere utdannelse er mer spisset enn de som har utdannelse. Det handler ikke nødvendigvis om intellekt, men heller kultur. Utdannelse på et høyere nivå, vil jeg argumentere for, handler mer om å lære seg å argumentere og reflektere i et nyansert perspektiv. Altså vil retorikken til de uten høyere utdannelse være mer spisset, noe vi vil anse som "mer ekstremt", selv om meningene ikke nødvendigvis er mer radikale eller satt på spissen enn det utdannede har.

3. Jo mindre er du vet, jo mer høylytt er du. Ikke det at de med utdannelse er dumme, men hvis man ikke klarer å se ting fra en annen synsvinkel enn sin egen, og attpåtil mangler innsikt i tematikken, vil du skrike høyere og mer bombastisk.

4. Hvis man vil påvirke noen til å ta ditt ståsted er det sjeldent lønnsomt å antagonisere meningsmotstanderen eller fremstå som uinteressert i å høre andres synsvinkel. De med utdannelse tenker kanskje mer i den retningen enn de uten?

Du skriver mye fornuftig her, særlig med tanke på det første punktet. Man ser ganske mange i 50-60 årene som utviser liten grad av nettvett med tanke bastante og skarpe uttalelser og dette er ganske synlig i dag med tilgang til sosiale medier og liknende. For bare 15-20 år siden var ikke dette like synlig. Ikke det at det bare er mennesker fra denne generasjonen som uttaler seg skarpt på nett, men det er en påfallende sammenheng mellom det å ikke ha hatt tilgang til disse mediene under egen oppvekst og det å lire av seg det ene og andre på nett. 

Anonymkode: 0ec22...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...