Gå til innhold

Innvandringsmotstand/muslimfrykt = lavere klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest -Tricia-

Kaster vel ut en brannfakkel her, men lar det stå til.. Jeg mener ikke å være stygg, er bare genuint nysgjerrig på dette.

For meg virker "innvandringsmotstand" av den typen som man ser her på Aktuelt-forumet (veldig redd for muslimer og terrorisme, støtter Hege Storhaug, mener at alle andre er "politisk korrekte" osv) forbundet med lavere sosial og kulturell klassetilhørighet.

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Jeg har mange venner jeg ser på som høyst oppegående og intellektuelle mennesker som alle er skeptiske til innvandring og islam generelt, så jeg er ikke enig i din teori. Det handler hverken om utdanning eller hvor bereist man er, det handler om sunn skepsis vs det å være litt dumsnill og tro at alt er en berikelse for samfunnet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har mye med at innvandringsmotstandere som ikke er spesielt intelligente ikke har skrupler når det gjelder å poste alle meningene sine på nett, for eksempel på Facebook. Lav intelligens gjenspeiles i ytringene. Derfor er det disse vi legger merke til, og mange som sliter litt med nyanseringen får dermed inntrykk av at "sånn er innvandringskritiske". Det ser vi hele tiden.

Så har vi innvandringsmotstandere som skjønner at det er sosialt selvmord å ytre sine meninger ute på nett, og disse legger man derfor aldri merke til. Ytterst få intelligente tør ytre sine meninger om de er på "feil side" i saken, men all ære til de som faktisk gjør det.

Anonymkode: 9fda5...4c3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster vel ut en brannfakkel her, men lar det stå til.. Jeg mener ikke å være stygg, er bare genuint nysgjerrig på dette.

For meg virker "innvandringsmotstand" av den typen som man ser her på Aktuelt-forumet (veldig redd for muslimer og terrorisme, støtter Hege Storhaug, mener at alle andre er "politisk korrekte" osv) forbundet med lavere sosial og kulturell klassetilhørighet.

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Nå er det vel slik at Hege Storhaug er velutdannet med et hovedfag bak seg fra Idrettshøyskolen (hovedfagspaven var om spiseforstyrrelser) og hun har også studert ved Norges Journalisthøyskole (trangt om nåløyet for å komme inn): https://no.wikipedia.org/wiki/Hege_Storhaug

Mitt inntrykk er at det er overvekt av radikale og sosialistiske mennesker som er positive til innvandring og flyktninger - dvs. folk som stemmer AP, SV, MDG, RV og til dels Venstre (selv om sistnevnte er et borgerlig parti).

 

 

 

 

 

Anonymkode: 16149...8cc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror årsaken til at det kun er disse vennene som skriver på facebook, er fordi vi med høy sosial og kulturell kapital er smarte nok til å ikke skrive dette på facebook.

Anonymkode: ab66e...59a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Eventuelt, så har de med utdannelse vett nok til å holde kjeft i "offentlighet". En annen sak er jo at det faktisk er de med lav sosial status som har mest grunn til å være redd for muslimer. Det er de som er nødt til å bo i de samme områdene som ufaglærte muslimer, må konkurrere med dem om jobber, for svekket velferdstilbud grunnet innvandring også videre. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få som poster politiske meninger på facebook som skriver noe vettugt, samme gjelder vi som diskuterer på forumer, men vi er i hvert fall anonyme.

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje det også har noe å si at innvandringen i større grad rammer de som lever "på bunn" mye mer enn de som har god utdanning og sitter godt i det. Det er klart det er mye lettere å ha masse hjerterom når man selv bor i et "blendahvitt" områder, sender barna til en tilsvarende skole og kan benytte seg av private helsetjenester om det skulle bli nødvendig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller at flere med høyere utdanning (og dem som tilhører den høyere sosiale klasse) holder seg unna kommentarfelt på nett, og forbeholder diskusjonen ansikt til ansikt i virkeligheten. I alle fall min oppfatning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det gjelder ikke alle, men det er jo forskjell på de som klarer å være saklig og argumentere for seg, og de som bare hyler ut en masse dritt uten rot i virkeligheten. Sistnevne er gjerne av "livets harde skole-typen", har jeg merket, og det virker som om det er disse som har størst behov for å ytre seg i kommentarfeltet til alle Norges nyhetskanaler.

Endret av Fnisu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Trump har en god utdanning, men er vell en av de verste muslimhaterne? Det er uansett stor forskjell på å hate muslimer og å være kritisk til innvandring. 

Anonymkode: d96fa...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig. De som hater innvandrere er normalt sett lavere utdannet og tjener ingenting. De er bitre over at sine egne liv gikk så på trynet at de leter etter en syndebukk. Denne syndebukken finner de i de ressurssterke fantastiske menneskene som strømmer til landet vårt for å bidra. Om de bare kunne tatt ansvar for sin egen utilstrekkelighet isteden for å projisere det over på en uskyldig tredjepart.

Right

Anonymkode: 17e29...7ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er de med "lavere klasse" som merker feilslått integrering mest. De med god utdannelse og god lønn bor oftere i "hvite områder", eller har råd til å flytte dit. De andre er nødt til å bo i ghettoen, eller ta jobbene der de møter på samfunnets skyggesider. Det siste er nok også årsaken til at mange politifolk er noe skeptisk til endel nasjonaliteter. De ser hvilke følger ansvarsløs innvandringspolitikk har.

Anonymkode: 9165c...4be

Tidenes bullshit, har selv bodd i såkalt "gettho" med mange innvandrere, og vet du hva? Det var steinhyggelig, trivdes bedre i min lille leilighet der under studietiden enn nå i en enebolig i et litt mer "respektabelt" strøk.

Anonymkode: ec966...c0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare idioter av lav standard og klasse som ikke ønsker at Norge skal lide samme skjebne som Sverige.

Det er bare rasistiske avskum som ikke ønsker 150 000 unge sterke analfabetiske menn med krigstraumer hit til Norge neste år. 

Vi akademikere derimot, vi har virkelig forstått det. Nei til grenser, KNUS RASISMEN, INGEN RASISME I VÅRE GATER, KNUS HØYRESIDEN, KNUS VESTEN, ALLAHU ACKBAR JIHAD !

Endret av WubWub
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har studert, jeg er lesehest og jeg er skeptisk til migrantflommen som foregår nu.

Og jeg tenker man må få lov å være skeptisk :) Jeg er også skeptisk. Men å være skeptisk betyr ikke at en hater innvandrere, asylsøkere, muslimer osv. Eller at man ikke unner dem et bedre liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Anonymkode: 37193...fa7

Har akkurat samme erfaring selv. Dessverre så virker det som om de som tilhører denne gruppen ikke evner å lese annet enn forenklede "nyhetsaker" om hvordan innvandring ødelegger for norge og nordmenn, og de tiltrekkes av enkle slagord, manipulerende bilder og slikt. Like dessverre er de fleste akademikere for dårlige til å ta til motmæle på et nivå som er interessant for "livets harde skole" alumner. Minner om dem som fremdeles ikke tror på global oppvarming.

Anonymkode: 39da7...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker man må få lov å være skeptisk :) Jeg er også skeptisk. Men å være skeptisk betyr ikke at en hater innvandrere, asylsøkere, muslimer osv. Eller at man ikke unner dem et bedre liv. 

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, tror du oppriktig at det "kun" er personer uten utdanning som er kritiske til innvandring, eller mener du at det er kun de uten utdanning som er åpen om sine meninger?

Personlig har jeg fem års utdanning og er vel det man kan beskrive som "resurssterk og meget intelligent" (jeg er anonym, så jeg kan skrive dette uten å skryte). Jeg er skeptisk til den høye innvandringen vi ser i dag av flere grunner (men jeg holder klokelig kjeft/prøver å holde en saklig tone når jeg diskutere dette):

1. Kostnadene ved å ta inn hundretusener inn til Norge er for høye, jeg ønsker faktisk at barna mine skal få pensjon.

2. Det er svært uetisk å åpne døra på gløtt inn til Europa for de klokeste hodene. De fleste ER faktisk igjen i nærområdene, og det er der vi må hjelpe! Skjønner ikke at noen, med samvittigheten i behold, ønsker å ta inn flere tusen mennesker når den ekstreme krisen befinner seg utenfor Europa.

3. Stjeler vi de kloke hodene er det ingen igjen til å bygge opp landene = øker sjansen for at diktatorer kommer til makten igjen og igjen

4. Multikulturalisme fungerer ikke.

5. Butikken Norge går veldig dårlig for tiden, vi må hjelpe oss selv samtidig som vi hjelper i nærområdene.

6. Vi kan ikke både hjelpe effektivt til i nærområdene i tillegg til å ta inn hundretusener/millioner til Europa, det er ikke mulig å bruke penger to ganger.

Jeg tror svært mange er skeptiske til innvandringen vi ser i dag, jeg tror også at de fleste ønsker å hjelpe til i nærområdene. På venstresiden har du de som har påberopt seg heltestatus og skriker/skryter ut om det på sosiale medier, på høyresiden har du tullinger/rasister som er helt maniacs i sosiale medier. De fleste, høyt utdannede og resurssterke, holder nok stort sett kjeft.

Anonymkode: 5e875...a54

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad i Kyb fra NTNU og en bachelor i matematikk og fysikk fra UiO, og jeg er i mot en ukritisk innvandring. Å ytre dette i sosiale medier vil jeg derimot aldri gjøre, da dette er sosialt selvmord. Mange aner ikke hvor mange dører som lukkes hvis man ytrer feil ting offentlig.

Anonymkode: d6516...7ab

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hater de som er annerledes. Og si at alle muslimer er onde terrorister er like galt galt og rasistisk som og si det samme om jøder,afrikanere, kinesere eller hvilken som helst annen nasjonalitet. Problemet er at mange av de som hater muslimer ikke forstår dette.

Noe jeg selv har skrevet her inne men da kommer det alltid en som hater alle muslimer med noen barnslige personangrep mot meg. Men det er vel noe man må forvente av folk som hater alt som ikke er som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad i Kyb fra NTNU og en bachelor i matematikk og fysikk fra UiO, og jeg er i mot en ukritisk innvandring. Å ytre dette i sosiale medier vil jeg derimot aldri gjøre, da dette er sosialt selvmord. Mange aner ikke hvor mange dører som lukkes hvis man ytrer feil ting offentlig.

Anonymkode: d6516...7ab

Ingenting galt å være kritisk til innvandring og ville ha strengere innvandringslover. Men som du sikkert vet er det forskjell på kritikk og direkte rasistiske uttalelser. Men som du nok også er klar over så er det ofte at folk blir kalt for rasister når de bare kommer med kritikk og dette er et problem.  . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...