Gå til innhold

Innvandringsmotstand/muslimfrykt = lavere klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg er helt enig. De som hater innvandrere er normalt sett lavere utdannet og tjener ingenting. De er bitre over at sine egne liv gikk så på trynet at de leter etter en syndebukk. Denne syndebukken finner de i de ressurssterke fantastiske menneskene som strømmer til landet vårt for å bidra. Om de bare kunne tatt ansvar for sin egen utilstrekkelighet isteden for å projisere det over på en uskyldig tredjepart.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en overvekt av "de jævla muslimene"-holdninger hos de som har gått "livets harde skole":

Anonymkode: 54282...b7d

Haha, de er så morsomme da. Skal selge mlm dritt og klage over hvor vanskelig alt er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot innvandring, og har tidligere fullført en femårig universitetsutdannelse med toppkarakterer.

... Holder meg for god til å slenge meg inn i håpløse kommentarfelt på nett. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med TS, og de to første setningene til AmbivalentReaction :P

Ja, jeg er helt enig. De som hater innvandrere er normalt sett lavere utdannet og tjener ingenting. De er bitre over at sine egne liv gikk så på trynet at de leter etter en syndebukk. Denne syndebukken finner de i de ressurssterke fantastiske menneskene som strømmer til landet vårt for å bidra. Om de bare kunne tatt ansvar for sin egen utilstrekkelighet isteden for å projisere det over på en uskyldig tredjepart.

Dette handler ikke om sjalusi, men om uvitenhet og liten eksponering for det en selv er kjent med.

Men ja, det er en sterk connection mellom de høyreekstreme og de som har gått "livets harde skole" :P

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fantastisk morsomt å lese enkelte av deres kommentarer på facebook, vg, etc. Så utrolig mye tåpelig folk kan få seg til å skrive, spesielt i disse dager.. Jeg har gått fra å irritere meg over dem til å finne det litt underholdende. Og samtdig ganske glad for at de fleste i min omgangskrets ikke har slike holdninger som mange av de har. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS, og de to første setningene til AmbivalentReaction :P

Dette handler ikke om sjalusi, men om uvitenhet og liten eksponering for det en selv er kjent med.
Men ja, det er en sterk connection mellom de høyreekstreme og de som har gått "livets harde skole" :P

Mangler det en ikke der en plass? Jeg kan heller ikke se hvor jeg nevner sjalusi, det går an å være bitter over sin egen tilværelse uten å være sjalu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster vel ut en brannfakkel her, men lar det stå til.. Jeg mener ikke å være stygg, er bare genuint nysgjerrig på dette.

For meg virker "innvandringsmotstand" av den typen som man ser her på Aktuelt-forumet (veldig redd for muslimer og terrorisme, støtter Hege Storhaug, mener at alle andre er "politisk korrekte" osv) forbundet med lavere sosial og kulturell klassetilhørighet.

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Fordi det er de med "lavere klasse" som merker feilslått integrering mest. De med god utdannelse og god lønn bor oftere i "hvite områder", eller har råd til å flytte dit. De andre er nødt til å bo i ghettoen, eller ta jobbene der de møter på samfunnets skyggesider. Det siste er nok også årsaken til at mange politifolk er noe skeptisk til endel nasjonaliteter. De ser hvilke følger ansvarsløs innvandringspolitikk har.

Anonymkode: 9165c...4be

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg tror det er en overvekt av "de jævla muslimene"-holdninger hos de som har gått "livets harde skole":

Anonymkode: 54282...b7d

Det er mitt inntrykk, også. Det er gjerne de samme som deler fantastisk banale «visdomsord» (dumskapsord), sånne med grusomt manipulerte naturbilder eller gråtende barn i bakgrunnen. Og som er barnevernsskeptikere. 

Mulig innvandringsskepsisen er mer jevnt fordelt i befolkningen, men at de som øser ut av sin vrede, og som aktivt deler mange de mest lettforståelige artiklene, stort sett kommer fra de lavere sosiale lagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis at folk med utdannelse ikke er skeptiske til innvandring som foregår. Det er vel heller at de har vett til å ikke lufte meninger som de vet de vil bli dømt på av mange på venne listen. Så jeg tror vel det henger mer sammen med innsikt over dette, samtidig som det å skrive nedsettende om andre mennesker ikke fører til noe annet en større polarisering og mer hat. Man kan være skeptisk til innvandring uten å trenge å dele det med hele facebook.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig innvandringsskepsisen er mer jevnt fordelt i befolkningen, men at de som øser ut av sin vrede, og som aktivt deler mange de mest lettforståelige artiklene, stort sett kommer fra de lavere sosiale lagene. 

Flott konklusjon, diskusjon avsluttet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er de med "lavere klasse" som merker feilslått integrering mest. De med god utdannelse og god lønn bor oftere i "hvite områder", eller har råd til å flytte dit. De andre er nødt til å bo i ghettoen, eller ta jobbene der de møter på samfunnets skyggesider. Det siste er nok også årsaken til at mange politifolk er noe skeptisk til endel nasjonaliteter. De ser hvilke følger ansvarsløs innvandringspolitikk har.

Anonymkode: 9165c...4be

De som er intelligente og fornuftige nok til å ta seg en utdannelse, de som ikke gjør det er jo ikke akkurat de skarpeste verktøyene i skuret. Alle får gratis utdannelse i Norge, fatter ikke at folk ikke benytter det tilbudet. Det finnes forøvrig ingen ghetto i Norge. 

At personer med fascistiske tendenser trekkes til yrker som politi er ikke noe nytt. Det er også en utbredt ukultur med rasisme i politiet i Oslo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med høy utdanning pleide vel å støtte kommunistene også, og vi vet hvordan kommunismen endte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

1. Med internettet har påvirkningsmulighetene blitt mange. Medieparadigmet er, eller har ihvertfall vært inntil nylig, at man søker de ressursene som har samme ståsted som seg selv. Det blir flere ekkokammer og mange har nå muligheten til å samles rundt de samme meningene, altså får de meningene forsterket. De menneskene som ikke har utdannelse og/eller begynner å dra på årene har ikke hatt behovet for kildekritikk i samme grad som nå. Og i en verden hvor det blir mer og mer vanskelig å vite hvem avsender og dens etos er, vil det bare være naturlig at mange tar ting for god fisk.

2. Retorikken til de med lavere utdannelse er mer spisset enn de som har utdannelse. Det handler ikke nødvendigvis om intellekt, men heller kultur. Utdannelse på et høyere nivå, vil jeg argumentere for, handler mer om å lære seg å argumentere og reflektere i et nyansert perspektiv. Altså vil retorikken til de uten høyere utdannelse være mer spisset, noe vi vil anse som "mer ekstremt", selv om meningene ikke nødvendigvis er mer radikale eller satt på spissen enn det utdannede har.

3. Jo mindre er du vet, jo mer høylytt er du. Ikke det at de med utdannelse er dumme, men hvis man ikke klarer å se ting fra en annen synsvinkel enn sin egen, og attpåtil mangler innsikt i tematikken, vil du skrike høyere og mer bombastisk.

4. Hvis man vil påvirke noen til å ta ditt ståsted er det sjeldent lønnsomt å antagonisere meningsmotstanderen eller fremstå som uinteressert i å høre andres synsvinkel. De med utdannelse tenker kanskje mer i den retningen enn de uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har 6 års universitetsutdannelse og er innvandrerkritisk, men spammer ikke tråder på KG med alt jeg kommer over av innvandrer- eller muslimrelaterte saker. 

Anonymkode: 6a0f7...796

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig bare at TS er fordomsfull, rasistisk, diskriminerende og driver med demonisering av de som ikke mener det samme som hun, så hvor opplyst kan du da være?

Anonymkode: c084c...da5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre smarte mennesker er mer mottakelige for å tro på idiotiske påstander...

Fremmedfrykt finnes i alle mennesker, jeg selv er skeptisk...! Jeg er sammen med en østens mann med 7-8 års bakgrunn på universitetet har denne frykten. Det er normalt!

Jeg og ei venninne møtte på en mann i oslo for en stund siden, han gikk forbi en dame i slør og var ikke redd for å rope "stikk hjem til der du kommer fra din HORE!". Venninna mi er IKKE redd for å si hva hun mener om slikt, og det endte med at han stod og påstod at han arbeidet i politiet. Tenk, denne frekke mannen i 50årene som kaller en tilfeldig dame med slør for hore for så å si at han jobber i politiet? Selvfølgelig jobbet han ikke i politiet, han ville bare skremme oss.
Tror alle skjønner at denne mannen har gått på "livets hard skole", så lite reflektert han var.

Fremmedfrykt eller innvandringsfrykt er ok å ha, men det er HVORDAN vi handler som avgjør hvor mentalt tilbakestående vi er. HER kommer dette med utdanning inn, de med høyere utdanning og som har lest litt er voksne nok i hodet til å skjønne at man skal oppføre seg pent.

Anonymkode: cd5f7...b98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motstand skyldes primært at innvandringen blir en enorm økonomisk byrde, som skal betales av et minkende antall arbeidstagere.

Tall fra Sverige viser at innvandrere i dag utgjør 16% av befolkningen, men 55% av de langtidsledige, og mottar 60% av all økonomisk støtte. Etter hvert som gruppen med innvandrere øker, blir beskatningsgrunnlaget  mindre. Integrasjonen i Sverige er mislykket.

Det jeg og mange andre ønsker, er å stramme inn og avvise de som ikke har flyktningestatus. Det er selvsagt bedre å bo i Norge enn i Marokko eller Afghanistan, men de har ikke flyktningestatus og vil ta opp ressurser for andre som trenger det mer.

Hva religion angår, så skal ikke den brukes som en unnskyldning for å få spesialbehandling. Hvorfor skal de kreve strengere kleskoder i Oslo enn i Tajikistan? Link: http://thediplomat.com/2015/04/what-not-to-wear-in-tajikistan-the-hijab/

http://thediplomat.com/wp-content/uploads/2015/04/thediplomat_2015-04-03_15-33-01-386x216.jpg

President Emomali Rahmon’s Mother’s Day speech (made on March 8, better known as International Women’s Day in the rest of the world). Rahmon reportedly criticized those wearing black robes or hijabs, saying such outfits were not traditionally Tajik and that “wearing the hijab and blindly copying a culture that is foreign to us is not the sign of having high moral and ethical standards for women.”

 

Endret av Yvonne
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...