Gå til innhold

Støtte til alenemødre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke meningen å diskriminere mitt eget kjønn, eller å ta fra dem som virkelig trenger det.

Men det kan jo ikke fortsette slik?

Og det nytter ikke å bare skatte mer på de aller rikeste, da tar de jo bare hele formuen sin med seg og flytter utenlands.

Min mor er høyt utdannet, den senere tid har hun etablert 2 mastergrader.

Men da hun startet talt hun på kronene.

Vi arvet bare klær fra søskenbarn. Nå snakkes det om barnemote og at ungene skal få alt det du selv ikke fikk som liten(Sagt av min egen samboer). Gjett om vi har diskutert det!

Er folk nøysomme, så går det greit. somregel...

De det ikke går greit med, fordi om de er nøysomme, de er fattige, de trenger støtte...

Ikke en mor som av prinsipp ikke vil gi sine barn klær de har arvet..

Det var litt utenfor sporet, men det er du som anklager meg for å ikke ville hjelpe de mest trengende, sier bare at barn hadde hatt det mye bedre hvis det var to foreldre som samarbeidet. Og staten hadde spart penger som de kunne brukt på nye skoler, bedre ventilasjon, o.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-zapphire - vi vet da alle at barna selvsagt har det best om foreldrene samarbeider!!! Men - du skjønner det, lille venn, at virkeligheten er ikke alltid sånn.

Virkeligheten er heller ikke sånn at man nekter å arve klær??? Noen har råd til og ønske om å kjøpe motetøy til barna sine - men å si at det er alle??

Dessuten - hvorfor hevder du hardnakket at det er støtte til aleneforsørgere som er mest ødeleggende for velferdsstaten? Er det flere snyltere i den gruppen enn f.eks. blant de som mottar uføretrygd??

Livserfaring, jenta mi, er noe du åpenbart mangler bøtter og spann av!

Skrevet

Handlet tråden om alenemødre og støtten, eller de som snylter på trygden, leseferdigheter, det mangler du.

Skrevet

Kjipt at mine foreldre og sikkert jeg også har betalt skatt sånn at du har fått mer eller mindre gratis skolegang ass..... f*** og!

Jepp, helt riktig! Skolegang skal være frivillig og ei heller sponses av det offentlige

Skrevet

OOOO Takk Zaphirre for at du vekket meg og fotalte hvilken luksus og overflod jeg har levd i disse årene etter at mannen min stakk av med den 10 år yngre sekretæren. :kyss: (Jada, jeg vet jeg er på kanten av temaet medsøstre, men jaggu får vi være litt rause vi snylterne også)

Han lever i armod med eget hus, leilighet og biler til en mill., jeg forstår jo at han ikke kan betale skatt og bidrag når han har så mye ellers.

Slue meg kjører rundt i en rødflekkete, 20 års skramlekjerre, for at de som tross alt jeg snylter på ikke skal bli SÅ lei seg , tar mange hensyn jeg. Jeg har 6 års høyskoleutdanning og en grei jobb, men jeg liker best og mest snyltemidlene. Tror faktisk jeg må ta meg en sykmelding jeg, får senebetennelse av tellinga av alle tusenlappene jeg får. Ja, tror du ikke jeg får lurt eksen til å ta ungene innimellom også, slik at jeg kan bruke alle pengene jeg får - rekker jo ikke det ellers. Ja han kan jo ikke ta dem i høytider da, for da må han og hun på hotell å slappe av, fordi de er så stressa.

OG så du - ar du sett listene i Vg i dag - tenk deg den gjengen av snyltere da:

Sykepenger 31735

RehaB. og attføring 20645

Uføre 44882

Aldersp. 83320

Fødselspenger (fysj) 10402

Medisiner og tek hjelpemidler 16962

Andre helseformål 10032

og så da ... Familiestønader 5316

- alt dette er i milliarder. Hva skal gamle, syke og uføre + div med så mye penger - gi dem til oss som ikke greier å holde oss i ekteskapet, så skal vi nok få sirkulasjon på gryna.

Unnskyld - nesten alle på denne tråden (- mange er nok "lette på tråden også" - alenemødre ER det -) men jeg hadde så lyst og koste meg så fælt med å skrive dette!

Mysan, du er jaggu tålmodig og iherdig! :transe:

Gjest Anonymous
Skrevet

Så dyrt med alderspensjon...

Ikke så rart at de anbefaler oss å då egne pensjonsavtaler...

Skrevet

Stakkars. Her er det mange bitre kvinner... som i tillegg er sjalu på de som tjener godt og har slått seg bra opp i livet....

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

tvilling - tydelig at du har misforstått totalt. Det handler ikke om å være verken bitter eller misunnelig. Det handler om evnen til å se lenger enn sin egen nesetipp og sine egne fordommer.

Skrevet
OOOO Takk Zaphirre for at du vekket meg og fotalte hvilken luksus og overflod jeg har levd i disse årene etter at mannen min stakk av med den 10 år yngre sekretæren.

Han lever i armod med eget hus, leilighet og biler til en mill., jeg forstår jo at han ikke kan betale skatt og bidrag når han har så mye ellers.

Slue meg kjører rundt i en rødflekkete, 20 års skramlekjerre....

Hvordan er det mulig å misforstå denne bitterheten??

Skrevet

Fordommer?

Her er det snakk om at det er blitt for enkelt å bryte et samliv..

Hvis du ser på dinside.no i dag så står det at foreldre som deler omsorg får 54 tusen, mens hvis kun en har omsorg så får den personen 78 tusen.

Hva ville du valgt, delt omsorg eller 2 tusen kroner mer i måneden?

Skrevet
Stakkars. Her er det mange bitre kvinner... som i tillegg er sjalu på de som tjener godt og har slått seg bra opp i livet....

Og hva har egentlig det med denne diskusjonen å gjøre?

Å bli bitter og misunnelig når man er i en håpløs livssituasjon er da helt naturlig! Skal det også brukes mot alenemødrene mener du? "Nei, de sure grinete kjerringene der fortjener ikke noe bedre. Har ikke engang klart å slå seg opp her i verden, så de kan bare holde kjeft." Jeg regner med at du selv sitter fornøyd og takknemlig i en situasjon tilsvarende Operas, da, siden du kan sette deg på din høye hest på den måten.

Og nei, jeg er ikke alenemor selv.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg syns det er utrolig arrogant å hevde at det er "for enkelt" å gå. At samfunnet vårt blir mer og mer egoistisk og preget av "instant satisfaction"/manglende konsekvenstenking er jeg enig i. En god del av innleggene i denne tråden er jo også helt klart preget av total egoisme (hvorfor skal jeg....) og total manglende evne til å se konsekvenser eller sammenhenger i det store og hele.

Men: Hvilke kriterier er det som er akseptable for å avslutte et samliv? hvem skal bestemme hvilke kriterier det er og - ikke minst - hvem skal kontrollere om man oppfyller kravene? Skal det kanskje være slik at dersom man ikke oppfyller kriteriene - så får man heller ikke støtte??

Gjest *Dina* i.i.
Skrevet
Fordommer?

Hvis du ser på dinside.no i dag så står det at foreldre som deler omsorg får 54 tusen, mens hvis kun en har omsorg så får den personen 78 tusen.

Får foreldre som deler omsorg kr. 54 000? Av hvem? Hmmm... dette må jeg sjekke opp! Har hatt delt omsorg i 5 år, og har ikke fåått en krone fra noen! :ler::ler: Presiserer at jetg er overhodet ikke bitter, og klarer meg alledes utmerket! :wink:

Skrevet

Jepp, helt riktig! Skolegang skal være frivillig og ei heller sponses av det offentlige

Det blir kjempefint for da er det bare de med penger som får skolegang også. Akkurat sånn som det var for noen hundre år siden.... jippiiii!!!!

Skrevet
Fordommer?

Eeeh... med delt omsorg har man også mindre utgifter da.... da bor nemlig ungene like mye hos begge partene.

Skrevet
Fordommer?

Hva ville du valgt da?

Jeg ville nå valgt det som er best for ungen min, vel! Og som noen andre her nevnte - det er ikke alltid det er best for barnet å være halve tiden hos den andre forelderen. Det er ikke alltid at den andre forelderen er i stand til å ha barnet hos seg halve tiden.

Men, hadde du valgt 2000 kroner mer i mnd selv, når du visste at barnet ikke hadde hatt det godt hos far? Selvfølgelig ikke.

Og hvis barnet hadde hatt det godt hos far og dere virkelig kunne hatt barnet annenhver uke, så hadde du valgt det - du hadde ikke valgt det bort heller, for å ikke ta imot 2000 kr.

Jeg ville ihvertfall ikke latt dette handle om penger hvis jeg hadde hatt valget. Det har jeg ikke...

Og en annen ting; det er ikke alltid barna har det bedre med to foreldre. Jeg har en mor som valgte å bli i sitt forhold der mannen hennes var slem mot både henne og ungene. Pga økonomi. Hun hadde ikke klart økonomien uten mannen, og valgte å lukke øynene. Hurra for moren min som ikke snyltet på samfunnet...

Gjest Bestemor
Skrevet

Jeg syns det er herlig å lese at det er flere unge kvinner her som sier i fra om denne galskapen. For det er ikke til å stikke under en stol at mange (ikke alle), men mange alenemødre helt klart får støtte i hua og ræva uten å løfte en finger selv. Også får de et barn til med en ny mann de ikke vil ha, når støtteordningene opphører slik at de får en ny runde. Det finnes mange eksempler på dette, min datter og et par av hennes venninner utnytter alt de kan få fra staten, ja det er flaut å være vitne til. Det er riktig nok ikke slik at dette gjelder majoriteten av alenemødre, men dere som er alenemødre burde være de første til å kritisere de som gjør slikt for det er dere det går utover til slutt. I stedenfor sitter dere og sier at nei da, alenemødre gjør da ikke slik og henviser til at man kan være alenemor pga. av dødsfall osv. Selvsagt kan man det, men det er da ikke slike tragiske tilfeller som kritiseres, men heller de som velger å bryte opp familien fordi man vet at man får støtte nok til å ha det ok på egenhånd.

Godt å se at neste generasjon kvinner som de to som her får masse pepper tenker helt annerledes, det gir håp for fremtiden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det som slår meg mest når jeg leser denne tråden, er hvor forferdelig det står til med mennene i dette landet. :-( Det virker jo som om de er uansvarlig, uduglige og voldsmenn hele gjengen. :o Og mødrene? Neiiii, vi har ikke gjort noe galt, vi er bare søte og snille og vil det beste for familien vår hele tiden vi, det er han som er den store og slemme og som ikke kan noe som helst. Rart han klarer å ta vare på seg egentlig. Tror det er blitt slik jeg nå, at kvinner skal klare og mestre alt selv, og vi skal bestemme hvordan ting skal være, mannen har ikke lenger noe han skulle ha sagt, og våger de å ikke gjøre som vi vil og sier, ja så kan de bare pakke baggen sin og reise.

Skrevet

Til Bestemor: Hvis du leser tråden slik som jeg har gjort, så ser du at det er enkelte her som vil ha bort støtteordningene, og da skjærer man alle over en kam, og så er det ingen som får noe.

Og konsekvensene blir - for mange - at de blir i forhold der far eller mor er destruktive og ikke bra for barna. Mange barn som må lide for at samfunnet ikke hjelper til da...

Skrevet
Det som slår meg mest når jeg leser denne tråden, er hvor forferdelig det står til med mennene i dette landet.

Noen menn... noen familier...

Ikke alle. Men noen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...