Gå til innhold

Støtte til alenemødre?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor skal skattebetalerne betale for at folk med barn blir alene. Jeg mener at har man vært voksen nok til å få barn' date=' bør man sannelig være voksen nok til å forsørge de også. Ikke la staten og andre ta regninga...[/quote']

Man får heller ikke penger i hue og ræva bestandig. Det er i en overgangsperiode. Og en annen ting er det at de som får overgangsstønad betaler faktisk skatt av den, så de betaler til seg selv de og...

Og hvorfor skal de ikke få hjelp? Fordi de ikke på en eller annen måte kan bo sammen med barnets/barnas far? Er ganske egoistisk tanke, syns jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og hvorfor skal de ikke få hjelp? Fordi de ikke på en eller annen måte kan bo sammen med barnets/barnas far? Er ganske egoistisk tanke' date=' syns jeg...[/quote']

Greit at de ikke kan bo sammen med barnets/barnas far, men de må da søren meg klare å forsørge ungene likevel uten ekstra støtter fra staten? Andre folk må jobbe for å overleve....

Skrevet

Hjelpen er jo i en overgangsfase. Det er ikke alle som misbruker ordningen.

Når man blir alene får man dobbelt opp med utgifter. Og da trenger man penger... Før så delte man en husleie i to, nå må hun eller han som blir alene betale både husleie og det meste for barna. Og de må ha nytt sted å bo osv...

Det er mange aleneforsørgere som klarer seg uten hjelp også - det er faktisk de aleneforsørgerene som jobber og tjener penger selv... Og de betaler også skatt, så jeg syns ikke argumentet om at skattebetalerne sponser aleneforsørgere holder vann...

Det er alltid noen som misbruker, selvfølgelig. Men, det blir så feil å skjære alle over en kam.

Det er mange som snyter på skatten også - men de får goder av skattebetalernes penger allikvel mht skole, helsevesen osv. Og det finnes de som bare sitter på ræva og tar i mot dagpenger uten å ville prøve å skaffe seg jobb, og de får nyte godt av skattebetalernes penger.

Jeg syns det er dårlig gjort å gå ut og "henge" eneforsørgere som snyltere. Ungene til de som blir alene får nyte godt av pengene som skattebetalerne bidrar med, og barn kan ikke noe for hvordan foreldrene ter seg ihvertfall... Uten de pengene hadde ikke barna en sunn og trygg og god oppvekst. Og det fortjener alle barn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Henger meg på den siste her jeg.

Er jo selvsagt også en aleneforsørger.

Jeg hadde jobb da jeg ble gravid, og tjente ok, men ikke nok til å førsørge ett barn i tillegg til alle andre utgifter.

Var jo greitt nok da jeg var alene, for da hadde jeg bare meg selv, og jeg trengte ikke den standaren ett barn trenger.

Jeg sa derfor opp jobben, fikk henne og var hjemme i 1 år før jeg begynte på utdannelsen min. Nå har jeg 3 år igjen av utdannelsen min, men 1 år igjen av støtten jeg får, og da må jeg fint begynne å jobbe samtidig som jeg går på skole. Har da fått støtte i 5 år grunnet nødvedig utdanning.

Jeg er evig takknemlig for all støtte jeg har fått, slik at jeg fikk mulighet til å gi min datter ett godt liv selv uten at faren var i bildet.

Må bare nevne at man ikke får overgangstønad om man jobber fullt. Jeg hadde en 30% stilling, og jeg merket det på overgangstønaden. Tror det var ca 60 øre av hver kroner man tjener som blir trukket fra stønaden.

Ronja_80 i.i

Gjest Madam Felle
Skrevet

Og du har ikke fått med deg, at det finnes mange arbeidsledige her i landet du. :roll: For å kunne forsørge noen, så må man først få en jobb. Og i dagens samfunn, så vokser ikke jobbene på trærne.

Skrevet

Eeh... jeg håper ikke den var til meg, men til hun før meg?

Bare for å supplere det du skriver der...

Hvis du har vært uheldig i å ikke få jobb - kanskje nettopp ferdig med utdannelse fordi du gjerne vil ha en jobb som betaler litt - så får du ikke noe fra AETAT heller, for du har ikke hatt inntekt...

DET er en bra start på karrieren det...

Skrevet

Og du har ikke fått med deg, at det finnes mange arbeidsledige her i landet du. :roll: For å kunne forsørge noen, så må man først få en jobb. Og i dagens samfunn, så vokser ikke jobbene på trærne.

Jo jeg har fått med meg det, men jeg har også fått med meg at det er flere ledige stillinger nå enn på lenge. Folk er ofte kravstore i valg av jobb. Innstillingen til mange arbeidsledig (snakker ikke om alle, men mange) er at de ikke gidder å ta en jobb de ser på som nedverdigende (feks gå med avisen - altså ta flere ruter hver dag, rengjøring, butikkarbeid etc), fordi det ikke nødvendigvis gir like mye utbetalt som dagpengene. Jeg kan forstå at det ikke alltid er drømmejobben, men det må da være bedre (og mye bedre for CV'n) å aktiviseres enn å sitte på ræva hele dagen. Når man går arbeidsledig har dessuten Aetat tilbud på diverse kurs (feks innen data) som er gratis, men som mange lar være å benytte seg av siden de får penger uansett.

Og dette var ikke snakk om arbeidsledige, men om aleneforsørgere.

Er selv vokst opp med en alenemor til 3 barn. Og vi hadde hverken bil, mobiltelefoner eller internett da dette ble sett på som ekstreme luksusvarer. Hvis det er så mange med dårlig råd her, hvorfor ikke starte med å si opp internett abonnementet? Det koster flesk, og er sårt trengte penger for mange...

Skrevet

Kan ikke svare for de andre her, men jeg er ikke eneforsørger lenger - men jeg har vært det, og jeg føler at det er riktig å forsvare eneforsørgere her... derfor gjør jeg det.

Kan nok være at noen nekter å ta jobb fordi de ser det som nedverdigende, men når man er eneforsørger så er man også alene om barna, og da er ihvertfall et par av forslagene dine litt vanskelig å kombinere med å være alene med barn.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg skjønner at du er veldig ung, Tvilling, for maken til uvitenhet skal man lete lenge etter. Norge er tross alt en velferdsstat - hvor målet er at alle landets borgere skal ha et minimum og leve av. For all del - du må gjerne mene at vi ikke skal ha det, så jeg antar at du også vil ha vekk alle former for uføretrygd - en kan vel skylde seg selv der og. Alderspensjon burde og kuttes ut - den enkelte får sørge for å spare.

Personlig er jeg glad for at jeg lever i et samfunn som iallfall har som ideal at ingen skal leve i fattigdom, og man skal få støtte når man trenger det.

Forøvrig: verken mobil, internettabonement eller bil regnes som utpregede luksusvarer i dagens Norge.

Jeg har vært aleneforsørger i en del år, så jeg tror iallfall at jeg vet hva man kan få/ikke få i støtte. Det er faktisk ikke allverden, så å basere en økonomi på det er umulig. I tillegg kommer det faktum at FLERTALLET også blant alenemødre JOBBER!!! sjokk over alle sjokk - vi forsørger faktisk oss selv! Og barna våre!!!

Man burde faktisk være litt varsom med å uttale seg om saker man åpenbart har null peiling på....

Gjest Anonymous
Skrevet

I Norge så er det jo sånn, at barn er i fokus, BARN skal leve opp i trygge levevilkår, og de skal ikke lide..

Derfor får alenemødre støtte fra staten, for dere som er uvitne og er i mot dette.

Jeg skal fortelle dere at det er ikke rart det blir mange alenemødre i Norge, når man får barn, blir det lettere å gå i fra hverandre, fordi man krangler gjerne mere... om barneoppdragelse, og hvor mye frihet den andre partneren hadde i forrige uke, og hvor lite husarbeid den tar i forhold til den andre, hvem som bader og skifter mest bleie på ungen, ja jeg kan fortsette lenge jeg...

Men det jeg vil frem til, er at når man får et barn, så blir gjerne tilværelsen snudd opp ned, man får mye ekstraarbeid som tærer på kreftene, og da blir det også lette å krangle når man er sur og utslitt..

Det er kjempemoro å ha barn også, men også mye slit!

Jeg elsker sønnen min over alt på jord, og vil helst ikke at han skal vokse opp med en eneforsørger.

SELVFØLGELIG kan det jo være noen som utnytter systemet med å utnytte staten, men det er ikke så mange av dem tror jeg, de alenemødrene som jeg kjenner fant det umulig å leve sammen med barnefaren, og det forstår jeg godt også, når jeg tenker på gærn de fedrene var..

Barn skal vokse opp i trygge hjem, mener dagens samfunn, og det er jeg helt enig i !

Barn må ikke lide mer enn nødvendig synes jeg, når mor og barn går fra hverandre.

Men mor og far skulle prøvd alt for å redde forholdet først, gå til familieterapi eller ett eller annet, før man fikk støtte, slik at man ikke fikk det så lett , muligens.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det faktisk hadde vært slik at folk ikke gidder å jobbe fordi de får så mye i trygd eller er for kravstore til jobbene slik at de velger trygd,hva hadde da skjedd med 10.000 vis av unger i dette land om trygdene de har å leve av forsvinner??

Bare lurer.

Vil de som er imot trygt at det skal gå utover ungene???

For uansett så vil det jo det.

Skal man da sette alle på barnehjem da??

Det koster Norge milliarder å bygge ut nok barnehejm,lønne,fosterforeldre,adoptivforeldre.

Dette her blir jo bare galt.

Det er lett å slenge ut meninger uten å tenke på konsekvensene ser jeg.

La oss nå si at alle stønader forsvant,hva da med ungene???

Jeg er alenemor,trygdet og lever og ånder for de kronene jeg får.

Det er ikke mye men vi klarer oss.

Ungene har alt de trenger men jeg mangler jo litt av hvert,derfor er jeg så stolt over at jeg brukte 30,-kroner på 3 par sokker til meg selv idag.

Er det noen som tror at vi blir fete eller.

Jeg betaler skatt hver mnd.

Det går 4000 i statskassa fra lommen min,så jeg synes da at jeg er med å bidrar også.

Skrevet
Hvis det faktisk hadde vært slik at folk ikke gidder å jobbe fordi de får så mye i trygd eller er for kravstore til jobbene slik at de velger trygd,hva hadde da skjedd med 10.000 vis av unger i dette land om trygdene de har å leve av forsvinner??

Bare lurer.

Vil de som er imot trygt at det skal gå utover ungene???

For uansett så vil det jo det.

Skal man da sette alle på barnehjem da??

Det koster Norge milliarder å bygge ut nok barnehejm,lønne,fosterforeldre,adoptivforeldre.

Dette her blir jo bare galt.

Det er lett å slenge ut meninger uten å tenke på konsekvensene ser jeg.

La oss nå si at alle stønader forsvant,hva da med ungene???

Jeg er alenemor,trygdet og lever og ånder for de kronene jeg får.

Det er ikke mye men vi klarer oss.

Ungene har alt de trenger men jeg mangler jo litt av hvert,derfor er jeg så stolt over at jeg brukte 30,-kroner på 3 par sokker til meg selv idag.

Er det noen som tror at vi blir fete eller.

Jeg betaler skatt hver mnd.

Det går 4000 i statskassa fra lommen min,så jeg synes da at jeg er med å bidrar også.

Har du jobbet for de pengene?

Eller er det avdrag fra støtten...

Det virker som mange som mottar støtte mener at de arbeider for pengene skjønner du..

Jeg har betalt 200.000 kr i skatt i år.. Men jeg har da gjort de rette valgene og da..

Men jeg vil gjerne at de skal gå til de fattige, ikke til de LATE!!

Skrevet

Det virker som mange som mottar støtte mener at de arbeider for pengene skjønner du..

Jeg har betalt 200.000 kr i skatt i år.. Men jeg har da gjort de rette valgene og da..

Endelig noen som skjønner poenget.

Skrevet

Er man lat når man passer barna sine?

Det kommer jo veldig an på hvor gamle barna er også. Og man får ikke støtte fra staten etter at barna er kommet over et visst alderstrinn...

Og støtten kommer barna til gode... Det er barna som slipper å vokse opp i fattige hjem... Man betaler skatt både på overgangsstønad og dagpenger, så man gjør sitt selv om man går hjemme.

Og - det er ikke alle som går hjemme og "later seg" på statens og skattebetalerenes penger. Syns det er urettferdig å slå ned på en liten gruppe så de får dårlig samvittighet.

Skrevet
Er man lat når man passer barna sine?

Langt derifra, men man skal da ikke kunne kreve betalt for det?

Hva hvis alle tenkte sånn og ingen jobbet, hvem skulle drevet Norge da? Hvor skulle staten fått inntektene sine fra? Skatt betalt av arbeidsinntekt er inntekt til staten. Man kan ikke regne skatt av trygd, dagpenger etc som det samme. Bruttokostnadene for dette (altså før skatt)er det staten som betaler med skattebetalernes penger...

Skrevet

Langt derifra, men man skal da ikke kunne kreve betalt for det?

Hva hvis alle tenkte sånn og ingen jobbet, hvem skulle drevet Norge da? Hvor skulle staten fått inntektene sine fra? Skatt betalt av arbeidsinntekt er inntekt til staten. Man kan ikke regne skatt av trygd, dagpenger etc som det samme. Bruttokostnadene for dette (altså før skatt)er det staten som betaler med skattebetalernes penger...

Men, hvor stor gruppe er det snakk om da?

Alle tenker ikke sånn samma søren, det blir for dumt å si det...

Og et så jævelig (pardon my french) rikt land som Norge har råd til det...

Uansett er det dårlig gjort å henge ut en svak gruppe på den måten. Det blir det samme som en ikke helt ukjent politiker gjorde for noen år siden, det... Det er ikke flertallet som snyter på staten når man er eneforsørger. Det er mange som syns det er en skam å ikke klare seg selv og som jobber selv om man er alene. Det er - såvidt jeg vet - bare en liten gruppe som misbruker systemet... Tror jeg...

Skrevet
[

Mener du man er lat dersom man motar overgangstønad? Alle som gjør det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Endelig noen som skjønner poenget.

Er det virkelig ingen som har fått med seg at aleneforsørgere er blandt de svakeste i samfunnet?

Og forresten, tusen takk for skattepengene deres folkens. Jeg og barnet mitt lever virkelig livets late dager i sus og dus, med flust av penger og alt hva vi måtte ønske oss :sjarmor:

GET REAL!!!!!

Gå noen meter i en aleneforsørger`s sko før dere kommer med uvitende og bortimot latterlige meninger.

Tullballer :wink:

Ronja_80 i.i

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener du man er lat dersom man motar overgangstønad? Alle som gjør det?

Neida, vi er ikke alle late. Jeg er fulltidsstudent, og har gått på skole i noen år nå, samtidig som jeg tar godt vare på datteren min hver eneste dag. Lat? Tror ikke det nei. Du ser vel det agurk, at uvitenhet er grunnen til mye dømmende pissprat.

Ronja_80 i.i

Skrevet

Sier bare, det virker som det er gunstigere for mødre å flytte fra typen, bare pga all støtten de får..

Tidligere virket det som at du ikke begynte å få unger før du kunne forsørge dem selv, at det faktisk var ganske viktig.

Men nå får en jo så mye støtte atte..

Mener at mange alenemødre har gått i fra et forhold på feil grunnlag!

Jeg vet at mange har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...