Gjest Far til 2 Skrevet 6. oktober 2004 #41 Skrevet 6. oktober 2004 Felles omsorg som utgangspunkt ved samlivsbrudd kunne gjort mye for mange tusen barn som i dag lever på aleneforeldrenes trygd. Ikka alle barn. Men kansje 30% (70.000-80.000 barn) kunne fått en bedre hverdag med mer omsorg fra samværsforeldre. Det ville medført at det fortsatt ville være en mindre gruppe barn ble avhengig av aleneforeldrenes trygd. Men kansje det ville føre til færre misbruk ? Far til 2
Polly Ester Skrevet 6. oktober 2004 #42 Skrevet 6. oktober 2004 Sier bare, det virker som det er gunstigere for mødre å flytte fra typen, bare pga all støtten de får.. Tidligere virket det som at du ikke begynte å få unger før du kunne forsørge dem selv, at det faktisk var ganske viktig. Men nå får en jo så mye støtte atte.. Mener at mange alenemødre har gått i fra et forhold på feil grunnlag! Jeg vet at mange har det. Du provoserer! Mener du at man skal holde sammen for enhver pris? Og hvis man ikke klarer å holde sammen for enhver pris, så er man lat, udugelig og snylter på samfunnet? Hva er feil grunnlag for å gå ifra en person, da? Du som vet alt, mener jeg... Hvis mannen har f.eks vært utro, skal man holde sammen allikevel - fordi man har barn og man må få hjelp om man skal klare seg i en overgangsperiode? Om mannen har vært slem, skal man holde ut for ungens del, fordi man ikke skal få hjelp og støtte fra staten? Hva hvis den andre forelderen dør? Skal man ikke da engang få hjelp og støtte? Er enig med det gjest over her skriver, prøv for helvete å være aleneforsørger selv, så skal vel pipa få en annen låt, tenker jeg... Og igjen - det er ikke alle som snylter og snyter, men det er kanskje en liten gruppe som vet å sno seg, men slutt for svarte å skjære alle over en kam... Er det mulig? "det virker som det er gunstigere for mødre å flytte fra typen, bare pga all støtten de får.." Det høres faktisk ut som du mener alle aleneforsørgere er følelsesløse i tillegg...
Zaphirre Skrevet 6. oktober 2004 #43 Skrevet 6. oktober 2004 Alle vet jo at kjærligheten halter av og til... I gode og onde dager er det noge som heter... Men det er visst ikke et spørsmål Jeg mener at utgangspunktet skal være delt daglig omsorg, og så intern avtale utover det.. Da hadde staten og oss skattebetalere bidratt til andre trengende områder..
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2004 #44 Skrevet 6. oktober 2004 Alle vet jo at kjærligheten halter av og til... I gode og onde dager er det noge som heter... Men det er visst ikke et spørsmål Jeg mener at utgangspunktet skal være delt daglig omsorg, og så intern avtale utover det.. Da hadde staten og oss skattebetalere bidratt til andre trengende områder.. Jada,jada,jada..... Høres så forferdelig enkelt ut. Selvfølgelig hadde det vært gunstig at jeg hadde delt omsorg med barnets far, da kunne jeg fortsatt fast i jobben min. Pluss jeg hadde hatt mindre utgifter og mer tid til studier. Og for å ikke snakke om datteren min da, som åpenlyst hadde fått en mye mer opplagt mamma. Men det lar seg i vårt tilfelle dessverre ikke gjøre. Vi er AVHENGIGE av overgangsstønaden for å klare oss, hvis jeg skal få muligheten til en utdannelse. Jeg bidrar ikke så mye for øyeblikket til staten, men jeg er student, og det er vel å investere i samfunnets fremtid ettersom jeg har forstått. Jeg kommer til å betale min del til staten, akuratt som jeg gjorde før jeg begynte med utd. Slapp av, ta det med ro folkens. Overgangsstønaden er bare i nettopp en overgang. Alle som mottar dette vil etter 3 år være nødt til å bidra med noe, slik som alle andre.
Gjest agurk Skrevet 6. oktober 2004 #45 Skrevet 6. oktober 2004 Alle vet jo at kjærligheten halter av og til... I gode og onde dager er det noge som heter... Men det er visst ikke et spørsmål Jeg mener at utgangspunktet skal være delt daglig omsorg, og så intern avtale utover det.. Da hadde staten og oss skattebetalere bidratt til andre trengende områder..
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2004 #46 Skrevet 6. oktober 2004 Det er ikke egne skattesatser for aleneforsørgere. Hvis skatten blir lav, er det fordi inntekten er lav, og med samme lønnsinntekt, får man samme skatt. Den eneste skattefordelen man får, er skatteklasse 2, men det kan man få hvis man er gift også, og skal leve på én inntekt. Selvfølgelig er det uavhengig av kjønn. ikke egen skattegreie, men så lenge man har det man kaller trygd, så har de j...stort særfradrag. derfor lav skatt
Dina Skrevet 6. oktober 2004 #47 Skrevet 6. oktober 2004 Felles omsorg som utgangspunkt ved samlivsbrudd kunne gjort mye for mange tusen barn som i dag lever på aleneforeldrenes trygd. Ikka alle barn. Men kansje 30% (70.000-80.000 barn) kunne fått en bedre hverdag med mer omsorg fra samværsforeldre. Det ville medført at det fortsatt ville være en mindre gruppe barn ble avhengig av aleneforeldrenes trygd. Men kansje det ville føre til færre misbruk ? Far til 2 Så enig, så enig!
Gjest allium Skrevet 6. oktober 2004 #48 Skrevet 6. oktober 2004 ikke egen skattegreie, men så lenge man har det man kaller trygd, så har de j...stort særfradrag. derfor lav skatt Kan du fortelle konkret hvor den regelen er, og hva den går ut på, for den har jeg aldri hørt om.
Gjest agurk Skrevet 7. oktober 2004 #49 Skrevet 7. oktober 2004 Kan du fortelle konkret hvor den regelen er, og hva den går ut på, for den har jeg aldri hørt om. Du får endel skattefradrag som alenemor. Husker ikke helt men det er mye!
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #50 Skrevet 7. oktober 2004 Vi er AVHENGIGE av overgangsstønaden for å klare oss, hvis jeg skal få muligheten til en utdannelse. Jeg bidrar ikke så mye for øyeblikket til staten, men jeg er student, og det er vel å investere i samfunnets fremtid ettersom jeg har forstått. Jeg kommer til å betale min del til staten, akuratt som jeg gjorde før jeg begynte med utd. Slapp av, ta det med ro folkens. Overgangsstønaden er bare i nettopp en overgang. Alle som mottar dette vil etter 3 år være nødt til å bidra med noe, slik som alle andre. Utdannelsen burde du vels trengt tatt ha tenkt på før du fikk barn. Andre gjør det og betaler for utdannelsen sin selv, og andre kostnader forbundet med det å leve. Og selv om du kommer til å jobbe etter studiene og må betale skatt som andre, så kommer du aldri til å dekke inn det du nå får i støtte, og samtidig bidra til fellesskapet. Pengene du nå får nå er finansiert av andre og du klarer maks å tilbakebetale dette med din skatt i fremtiden. Du bidrar altså ikke med noe ekstra til statskassen utover dette.
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #51 Skrevet 7. oktober 2004 Du får endel skattefradrag som alenemor. Husker ikke helt men det er mye! Man før altså overgangsstønad, barnetrygd for ett barn mer enn man har, bostøtte og meget lav skatt... også hevder aleneforeldre at de har det vanskelig?
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #52 Skrevet 7. oktober 2004 Et konkret eksempel: Alenemamma for 3 barn i skolealder. Får ikke overgangsstønad for barn over 8. Får barnetrygd for 4 barn istedet for 3. Får barnebidrag fra far. Dvs kr 330 ekstra pr barn fra staten. 1693 pr barn i barnebidrag fra faren. Fordi jeg ikke har noen å dele ansvaret med i hverdagen, kan jeg ikke jobbe full stilling. Jobber 50% stilling + ekstravakter som sykepleier. Årslønn max 185 000. I tillegg koster det å ha barn, mat, klær, bolig med plass til 4 personer, aktiviteter. Ferie har vi ikke hatt råd til i år. For meg hadde det selvsagt vært økonomisk lønnsomt å om faren hadde hatt hovedomsorgen. Det vil verken faren eller barna. Og jeg føler meg priviligert som får være så mye sammen med barna mine. Men et liv i materiell luksus kan vi se langt etter. Heldigvis er det beste i livet gratis.
Tvilling76 Skrevet 7. oktober 2004 #53 Skrevet 7. oktober 2004 Fordi jeg ikke har noen å dele ansvaret med i hverdagen' date=' kan jeg ikke jobbe full stilling. Jobber 50% stilling + ekstravakter som sykepleier. Årslønn max 185 000. [/quote'] Hvorfor kan du ikke jobbe fulltid selv om du er aleneforsørger???? Hadde man vært 2 om ansvaret hadde da begge jobbet fulltid så den må du nok lenger ut på landet med...
Gjest allium Skrevet 7. oktober 2004 #54 Skrevet 7. oktober 2004 Du får endel skattefradrag som alenemor. Husker ikke helt men det er mye! Kan du ikke være så snill og fortelle meg om den regelen ! Siden du vet det så godt mener jeg. Jeg trodde jeg hadde orientert meg ganske godt i dette, siden det nettopp har begynt å gjelde meg, men kan ikke for mitt bare liv finne annen skattefordel enn skatteklasse 2, og den er jo ikke begrenset til aleneforeldre. Ikke er det spesielt mye heller. Eller vet du ikke, du bare "tror", og "har hørt".
Gjest allium Skrevet 7. oktober 2004 #55 Skrevet 7. oktober 2004 Man før altså overgangsstønad, barnetrygd for ett barn mer enn man har, bostøtte og meget lav skatt... også hevder aleneforeldre at de har det vanskelig? Jeg har fortsatt til gode å se dokumentasjon for den "meget lave skatten". Forøvrig får jeg verken overgangsstønad eller bostøtte. Ikke har jeg det vanskelig heller, men jeg har ingen problemer med å se at andre kan ha det.
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #56 Skrevet 7. oktober 2004 Det er ikke egne skattesatser for aleneforsørgere. Hvis skatten blir lav, er det fordi inntekten er lav, og med samme lønnsinntekt, får man samme skatt. Den eneste skattefordelen man får, er skatteklasse 2, men det kan man få hvis man er gift også, og skal leve på én inntekt. Selvfølgelig er det uavhengig av kjønn. Her tar du helt feil,det er nemlig det om du er alene og mottar kun trygd,hvordan i alle dager kan det ha seg at damene på likningskontoret sier slik da??? Tror de vet det bedre enn deg,og hvordan kan det ha seg at når jeg har betalt 2% i skatt av overgangs-stønaden,så har jeg aldri fått baksmell. Hadde dette vært feil så hadde vel baksmell vært et kraftig bevis på det. En dame skulle fastsette skatten min,hun fikk den til å bli 5%, da kommer det en annnen dame og forklarer henne noe og som at jeg kom under visse regler ,så da ble det fiksa.
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #57 Skrevet 7. oktober 2004 en her inne spurte om disse ordningene gjalt fedrene også, det var ikke snakk om å være alenemor men alene om omsorgen for barn. Så reglene er de samme om du har innovertiss eller utovertiss så lenge du er alene med et eller flere barn. Var dette et forsøk på å sette mødrene i et dårlig lys eller??? Selvfølgelig får far det samme som mor om det er han som ender opp med å ha barna alene.
Gjest allium Skrevet 7. oktober 2004 #58 Skrevet 7. oktober 2004 Her tar du helt feil,det er nemlig det om du er alene og mottar kun trygd,hvordan i alle dager kan det ha seg at damene på likningskontoret sier slik da??? Tror de vet det bedre enn deg,og hvordan kan det ha seg at når jeg har betalt 2% i skatt av overgangs-stønaden,så har jeg aldri fått baksmell. Hadde dette vært feil så hadde vel baksmell vært et kraftig bevis på det. En dame skulle fastsette skatten min,hun fikk den til å bli 5%, da kommer det en annnen dame og forklarer henne noe og som at jeg kom under visse regler ,så da ble det fiksa. Skattebegrensning for svært lav inntekt ja. Den gjelder ikke bare aleneforeldre. Og som du sier, den gjelder bare om du mottar kun trygd. Er det 8500 kroner i måneden omtrent ? (vet ikke nøyaktig, har aldri fått overgangsstønad). Skikkelig fett. Klart vi uansvarlige, umoralske alenemødre spekulerer i å trykke ut unge etter unge for å få lov å leve på det beløpet.
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #59 Skrevet 7. oktober 2004 Ingen aleneforeldre mottar kun trygd, gjør de vel?
Gjest allium Skrevet 7. oktober 2004 #60 Skrevet 7. oktober 2004 Ingen aleneforeldre mottar kun trygd' date=' gjør de vel?[/quote'] Her snakker vi om skattbar inntekt, så jo, det finnes nok noen som gjør det. Uten at jeg skal si hvor mange, for det vet jeg ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå