Gå til innhold

Støtte til alenemødre?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Her snakker vi om skattbar inntekt

Hallo???! Hvordan kan man kalle trygd en inntekt? De har da helt klart ikke jobbet for pengene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er så sinnssykt smålig å kritisere støtteordninger til aleneforsørgere når samfunnet er innrettet slik at det er de fattigste og de "i midten" som finansierer de rikeste prosentene i landet... Og mer nå framover om budsjettet går gjennom: Du og jeg må betale mer moms, mer egenandel hos legen og får ikke satt ned barnehageutgiftene - for at de rikeste skal få betale mindre skatt.

Hvis dere skal kritisere "snyterne" som ikke bidrar - ta heller rikingene som flytter pengene sine ut av landet! Ta fotballproffene og rallykongene som har fått velferdstjenester og skolegang betalt av staten (som vi alle får) - for så, når de begynner å tjene masse, flytter pengene sine og ikke gidder betale skatt til Norge. Det er sånne som ikke bidrar, ikke en og annen aleneforsørger som får overgangsstønad til å utdanne seg etpar år... :roll:

Liten oppklaring ang. rettigheter: Man betaler ikke 5% skatt av inntekter som aleneforelder. Man får skatteklasse 2, forsørgerskatteklassen, det får også enhver gift person med kun en inntekt i husstanden, barn eller ikke (feks. hvis ektefellen studerer eller bare er hjemme og maler på porselen, den utarbeidende skal forsørge, og får derfor lavere skatt. Dette gjelder ikke samboere med felles barn, forstå det den som kan). Dessuten: Det er interessant at det er politisk ønske om at foreldre som er gift/samboende skal være mer hjemme med barna sine - uttalt mål med kontantstøtten - mens de som er enslige forsørgere åpenbart (støtteordninger kuttes, bidrag endres og aleneforsørgere får dårligere råd) skal ut i jobb. Interessant problemstilling. Denne berømte "valgfriheten" når det gjelder organisering av barnepass er rett og slett ikke ønsket for aleneforsørgere...

En siste ting - til de som mener man går ut av forhold pga. økonomi: Man har her i landet heldigvis økonomiske støtteordninger som gjør at folk ikke MÅ bli i et forhold av økonomiske grunner. Det er et gode! Men dere må også huske på, i all harmen over de enorme summene offentligheten øser utover late aleneforsørgere - at endel faktisk har opplevd at medforeldren dør fra dem...

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du jobbet for de pengene?

Eller er det avdrag fra støtten...

Det virker som mange som mottar støtte mener at de arbeider for pengene skjønner du..

Jeg har betalt 200.000 kr i skatt i år.. Men jeg har da gjort de rette valgene og da..

Men jeg vil gjerne at de skal gå til de fattige, ikke til de LATE!!

Siden jeg ikke alltid er like frisk og er alene med 3 barn i skolealder,så føler jeg absolutt at jeg jobber for pengene. det å ordne å fikse for 3 personer utenom en selv anser jkeg som en svært viktig jobb.

Jada du er kjempeflink å betale skatt, å det er jeg også.

Jeg betaler skatt av de trygdene jeg får og 4000,- kroner er så kjempemye i mine øyne,så da skjønner du at våre pengebegreper er forskjellige.

Jeg er ikke vant med å ha så mye men fikser ting alikevel. Du må ikke være så negativ mot oss som mottar trygd,det finnes mange grunner for denne situasjonen vi sitter i. Vi ser ikke ned på deg så hvorfor skal du se ned på oss. Det vil alltid være forskjell på mennesker,fattige,rike,de med utdannelse og gode jobber,de med en grusom bakgrunn uten utdannelse som bare ønsker å overleve. det er en jobb å ha barn,stelle rundt seg og har du noen gang tenk på det,at er det noen som er bedre til å styre økonomi og som kan få så mye ut av såpass begrensede midler så må det da være oss som er alene.

Men hører du oss klage på den måten som du gjør??

LATE sier du,vi har en jobb 24 timer i døgnet,lite søvn,masse ansvar,lite eller ingen avlastning,begrensede midler også kalle du oss late.

Jeg blir sint på uvitende mennesker,jeg vet selv hva jeg står for,at jeg er flink og klarer meg greit ( og jeg klager ikke )

Men ikke få andre til å føle seg små da,det er en ussel måte å hevde seg selv på synes jeg.

Denne måten å se ned på mennesker på brukte jeg mange år på å komme over,det var slike som deg som fikk meg til å føle meg lite verdt. Bli flau over meg og min situasjon,glane i bakken når jeg gikk forbi folk osv.

Så vær litt imøtekommende. ikke bryt de svake ned. det er nemlig det du gjør når du skriver slik.

Ord kan mange ganger såre mer enn slag i ansiktet,jeg har opplevd mange av begge deler,og synes at ordene er verst,de må det brukes år og behandling til å få vekk.

Blåmerkene går jo vekk etter noen dager.

Tenk på konsekvensene før du snakker.

Samme er det å kalle er overvektig person for feit for å få den til å slanke seg,det nytter ikke,du bare sårer og lager mer frustrasjon. Ting er ikke alltid som du tror du ser dem kjære deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det vi diskuterer er jo hvor mye penger aleneforeldre har å rutte med, som de får. Da kan man ikke kutte ut penger som f.eks. barnetryg og bidrag fra far, og si at man lever for kun 8500,- i måneden som man får i trygd.

Skrevet

Hallo???! Hvordan kan man kalle trygd en inntekt? De har da helt klart ikke jobbet for pengene.

Det får du spørre staten om. I skattesammenheng heter det inntekt, og det var det jeg snakket om her.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ingen handicap å ha ansvaret for barn alene. Tvertimot.

Hvorfor skal staten belønne en viss gruppe?

Det er da mange andre som er "alene" om barna, men det finnes ikke noen gunstig ordning for de.

Tenker da på de som er gift med sjøfolk,mange er borte i ukesvis.

De som er for forsvaret i utlandet, det er så mange andre grupper også.

Mange av de er konene hjemme pga barnaIkke en krone i lette av staten.

Skjønner det er fristende for mange unge jenter å la seg bli gravide pga pengene. Vi vet at det sker.

De tenker ikke lengre enn store summer på konto hver mnd, uten å gjøre en dritt selv.

Så kommer dagen da det off. forventer noe av de. da kommer sytingen.

mange enslige jobber og sliter.

Skrevet

Nei, men det er mange som klarer å legge sammen trygd, barnetrygd og bidrag, for så å sammenligne kun med sin egen lønnsinntekt.

De som bor sammen med barnets far, får også barnetrygd. Og de får bidrag fra barnets far, ikke som en fast månedlig sum, men i form av at de deler på utgiftene med barnet.

Hvor mange er det som jobber for en inntekt på 8500 kroner i måneden ?

Jeg misunner overhodet ikke aleneforeldre som lever på trygd. Jeg er VELDIG glad for at jeg slipper.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva om man kan behovsprøve barnetrygden da.

Da hadde nok staten innbrakt endel millioner på den måten og de da som betaler masse skatt vet at de pengene de betaler inn kommer bare til formål som er til det gode.

Hva slags behov har forledre med en barnetrygd når de selv kanskje har en inntekt på mange hundretusen hver??

I stedet for å ta fra de fattige og gi til de rike så kanskje man skal forlange litt av de velstående å gi til de fattige.

Fattige vil det alltid finnes og vi kan ikke lukke øynene for dem heller.

Alle får utdelt forskjellige lodd her i livet.

Når staten får inn ekstra millioner på den lmåten der,så kanskje det vil oppruste skolene litt,bedre den psykiske helsen her i landet,gi mer midler til de eldre og syke.

Ja jeg synes virkelig at man skal behovsprøve barnetrygden,ikke foro at jeg som alenemor skal få mer,men for at det skal bli mer rettferdig deling i dette samfunn.

Skrevet

Siden jeg ikke alltid er like frisk og er alene med 3 barn i skolealder,så føler jeg absolutt at jeg jobber for pengene. det å ordne å fikse for 3 personer utenom en selv anser jkeg som en svært viktig jobb.

Jada du er kjempeflink å betale skatt, å det er jeg også.

Jeg betaler skatt av de trygdene jeg får og 4000,- kroner er så kjempemye i mine øyne,så da skjønner du at våre pengebegreper er forskjellige.

Jeg er ikke vant med å ha så mye men fikser ting alikevel. Du må ikke være så negativ mot oss som mottar trygd,det finnes mange grunner for denne situasjonen vi sitter i. Vi ser ikke ned på deg så hvorfor skal du se ned på oss. Det vil alltid være forskjell på mennesker,fattige,rike,de med utdannelse og gode jobber,de med en grusom bakgrunn uten utdannelse som bare ønsker å overleve. det er en jobb å ha barn,stelle rundt seg og har du noen gang tenk på det,at er det noen som er bedre til å styre økonomi og som kan få så mye ut av såpass begrensede midler så må det da være oss som er alene.

Men hører du oss klage på den måten som du gjør??

LATE sier du,vi har en jobb 24 timer i døgnet,lite søvn,masse ansvar,lite eller ingen avlastning,begrensede midler også kalle du oss late.

Jeg blir sint på uvitende mennesker,jeg vet selv hva jeg står for,at jeg er flink og klarer meg greit ( og jeg klager ikke )

Men ikke få andre til å føle seg små da,det er en ussel måte å hevde seg selv på synes jeg.

Denne måten å se ned på mennesker på brukte jeg mange år på å komme over,det var slike som deg som fikk meg til å føle meg lite verdt. Bli flau over meg og min situasjon,glane i bakken når jeg gikk forbi folk osv.

Så vær litt imøtekommende. ikke bryt de svake ned. det er nemlig det du gjør når du skriver slik.

Ord kan mange ganger såre mer enn slag i ansiktet,jeg har opplevd mange av begge deler,og synes at ordene er verst,de må det brukes år og behandling til å få vekk.

Blåmerkene går jo vekk etter noen dager.

Tenk på konsekvensene før du snakker.

Samme er det å kalle er overvektig person for feit for å få den til å slanke seg,det nytter ikke,du bare sårer og lager mer frustrasjon. Ting er ikke alltid som du tror du ser dem kjære deg.

Jeg kaller da ikke en feit person for feit, jeg sier bare når han peser opp trappa at han burde få seg litt bedre kondis.

Min Aller Beste Kamerat er 100% uføretrygdet(bilkrasj), med to barn(uten hovedomsorg).

Han sier til meg at selv om han hadde vært frisk nok til å jobbe, så hadde han ikke gjort det, for trygden er så bra at han måtte tjent masse for å kunne klare det samme på egen lønning.

Dere får bostøtte i tillegg?

Normale, friske, sunne mennesker kan da jobbe selv om de har barn?

Synes at førsteprioritet må være det å komme seg ut i arbeidslivet.

Ikke gå fra kjæresten/samboer/ektefelle fordi kjærligheten skranter og en får mye mer støtte av staten.

Gjest Anonymous
Skrevet
I stedet for å ta fra de fattige og gi til de rike så kanskje man skal forlange litt av de velstående å gi til de fattige.
Herrmin, er det virkelig folk i år 2004 som tror at rike mennesker som tjener masse penger ikke betaler en krone til statskassen? Dette er mennesker som (ihvertfall de fleste av dem) har jobbet og slitt for å tjene den forumen de sitter på. Og penger de tar ut i aksjeutbytte blir ofte spyttet inn i nye virksomheter som igjen skaper arbeidsplasser som gjør at andre folk kan jobbe og tjene penger.

Ja jeg synes virkelig at man skal behovsprøve barnetrygden' date='ikke foro at jeg som alenemor skal få mer,men for at det skal bli mer rettferdig deling i dette samfunn. [/quote']Den rettferdige fordeling er jo at alle får det samme. Ikke det at de nødvendigvis behøver pengene, men hvor skal grensen gå for at noen skal bli fratatt barnetrygden? Hvor mye skal en person tjene eller eie før man sier at "nie, du får kalre deg selv?". Og hvorfor skal det være slik at mennesker som har stått på og lykkes med det de gjør kun skal betale til statskassen og ikke få noe igjen? Bare betale mer og mer for hvert år som går? Og atpåtil vite at pengene deres forsvinner rett i lomma på en del mennesker som ikke gidder å skaffe seg jobb, fordi de få en masse penger inn på kontoen hver måned? Det er jammen ikke rart at en del rike mennsker flagrer ut og setter pengene sine på steder der de ikke kan gå med i sluket til staten.
Gjest Anonymous
Skrevet

Som jeg skrev tidligere så jobber jeg kun 50% + ekstravakter. Som alenemamma til 3 aktive barn i skolealder er det umulig å jobbe 100% stilling i turnus uten at dette går utover omsorgen og oppfølgingen av barna.

Jeg vil bare presisere at jeg uansett stillingsprosent ikke får mer enn 330 kr ekstra i barnetrygd fra staten på barn pr mnd. Det er faktisk alt jeg mottar i statsstøtte. Bortsett fra barnetrygden som alle barn får uansett foreldrenes sivilstatus eller inntekt.

Når det gjelder utregning av bidrag regner trygdekontoret bidraget utfra at jeg jobber 80% stilling, selv om jeg bare jobber 50%. Dette fordi mødre med barn over 3 år forventes å jobbe minst 80%.

At jeg ikke finner det forsvarlig å jobbe mer enn jeg gjør går ikke utover verken staten eller barnefaren.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Så - fordi du Zaphire har en kamerat som er uføretrygdet og tjener godt på det - så er alle alenemødre snyltere. Kjempelogisk.

Bostøtte: er ikke forbeholdt aleneforsørgere, det kan alle få som oppfyller visse hvilkår (lav inntekt, forsørgerbyrde el.). Jeg vet ikke hvordan det regelverket er, har nemlig aldri (heldigvis!) hatt behov for det.

Det er mye som er vanskelig å forstå her i verden - misunnelsen over at det faktisk finnes støtteordninger for aleneforsørgere er en av de tingene jeg ikke forstår.

Ser jo i den forbindelse og at det er vanvittig mye uvitenhet og synsing ute og går. Helt klart flere som virkelig burde satt seg inn i tingene før de uttaler seg så skråsikkert. På den annen side - det ville vel ha ødelagt argumentrekka, så det er mye bedre å slenge med leppa pga. det man har "hørt".

Jeg forstår heller ikke hvordan noen kan tro at man forlater en mann FORDI man visstnok kommer bedre økonomisk ut av det ved å være alene?!?! Sier vel egentlig mest om de som tror det... Den som tror det vet heller ikke mye om hvordan man klarer seg økonomisk, i normalfall vil det uansett være mere lønnsomt å leve i et forhold (to inntekter) enn alene.

Skrevet

Vet om minst 3 damer som har gjort det av den grunn, eller at det har blitt enklere for dem å gå sin egen vei...

Og det første alle spør om når de vurderer å gå fra noen er; hvor mye penger har JEG krav på?

Det blir ofte sånn, dine penger, mine penger.

Ikke oss...

Når jeg gifter meg skal alt bli delt, unntatt min kjæres million, som han har jobbet for selv..

Den kan han få velge om han vil dele etterhvert når han ser at det ikke er pengene jeg er ute etter, fordi jeg har nok selv.

Sånn så han ser det så kunne han fremdeles ha vært sammen med x'en bare pga ungen sin.

Men det var hun som gikk..

Jeg tror mange menn har det slik jeg..

Vi damer tror alltid at gresset er grønnere..

(snakker av erfaring og)

Ja! Jeg er selvkritisk!

Det ser det ut som mange alenemødre ikke er, fordi de mener selv de er så fantastiske som ikke deler omsorgen med faren..

Skrevet

Vet du hva zaphire - du er ikke selvkritisk overfor deg selv - men du er DØMMENDE overfor andre. Det er to forskjellige ting.

Slik jeg leser det du skriver så er situasjonen som følger: DU ville altså vurdert pengesituasjonen om du skulle forlate en mann. DU tror altså at gresset er grønnere på den andre siden og vil derfor dra.

DU ville vurdert å få barn "alene" "fordi det er så lønnsomt".

Sier mer om deg det der, enn noe eller noen annen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er mange menn som velger å gå ut av forholdet fordi de ikke er klar for familieansvar og det som følger med.

Det er når han har gått,moren starter på nytt,får stønader og HAN må begynne å betale bidrag at han skriker ut om utnyttelse av systemet.

Egentlig tør han ikke innrømme at han egentlig ikke er innteressert i å betale ei krone til ungen/ungene.

Så fort det går utover dem og de blir stilt krav til,ja da er det masse stygge ord om at alenemødrene sitter på ei gullgruve,snylter,utnytter ja det som verre er.

Ei her inne kjenner 3 mødre som har valgt å avslutte forholdene pga økonomisk vinning,da må jeg si at jeg kjenner flere menn som har tatt halen mellom bena og stikki og nettopp laget alenemødre til dette samfunnet pga redsel og umodenhet.

Det er gøy å lage disse barna synes de men det er et hersend stress å ta vare på avkommet.

Hvem er det som tar den jobben med glede og kjærlighet,jo det er mammaene det.

Også blir det bare skitkasting igjen.

Gjest Far til 2
Skrevet
Vet du hva zaphire - du er ikke selvkritisk overfor deg selv - men du er DØMMENDE overfor andre. Det er to forskjellige ting.

Slik jeg leser det du skriver så er situasjonen som følger: DU ville altså vurdert pengesituasjonen om du skulle forlate en mann. DU tror altså at gresset er grønnere på den andre siden og vil derfor dra.

Sier mer om deg det der, enn noe eller noen annen!

Det virker på meg som om du leser et helt annet språk enn det Zaphirre skriver. Og det sier også en del om evnen til å forstå andre synspunkt enn sine egne.

Utifra de norsk kunnskapene jeg sitter inne med står det da virkelig at hun "kjenner 3 damer som har gjort det av den grunn" (ref. økonomi).

Det står vidre at hun ville la det være opp til partneren om han ville dele noe av sin opparbeidede formue.

Disse linjene klarer altså du å lese som følger, - sitat:

Jeg er usikker på hvem som er skyld i slike "misforståelser". Jeg tviler på at språkunnskapene er skyld i det. Neste naturlige valg er da ...

Til slutt ber jeg deg lese det første innlegget (fra trådstarter). Der sier hun bl.a., - sitat:

Er mulig jeg og sambo skal gå fra hverandre,...

Hvor mye kan jeg evt. få i støtte/bidrag etc?

I seg selv er ikke spørsmålsstillingen så ille. Men ettersom støtteordninger er det første STOOOORE deler av aleneforeldrene spør etter før et evt samlivsbrudd synes det ikke så rart at enkelte begynner å rope et varsku. Altfor få vurderer om de kan klare seg på egen arbeidsinntekt. Mange begynner med å sjekke ut støtteordningene, for deretter å regne seg frem til om de må ut i arbeidslivet eller ikke.

Kan det være at det er noen som begynner i feil ende ?

Far til 2

Skrevet

Merkelig: dersom man (som kvinne!) sier at man ønsker informasjon om hvilke ordninger som finnes om man er alene med omsorgen for barn - DA er man grådig da. Da har man vikarierende motiver mht. hvorfor man ønsker seg ut av et forhold "det er bare fordi hun får så nye".

I min verden er det sånn at man søker informasjon om hva som skjer hvis/når man har planer om å gjøre store endringer i sitt liv..... At trådstarter ønsker informasjon om hvilke ordninger som finnes er faktisk helt legitimt. I en hver annen situasjon ville ingen ANGREPET henne for å søke informasjon!

Selv om en del åpenbart ikke forstår det - det er å ta ansvar for seg og sitt liv når man orienterer seg i lover/regler/evt. økonomiske ordninger før man gjør en stor endring i tilværelsen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan ikke tenke meg at om 2 stk er glad i hverandre at den ene da velger pengene fremfor livsledsageren sin.

Den der tror jeg ikke noe på.

Det er vel når kjærligheten tar slutt og problemene blir så store at man ikke kan fikse dem selv at man flytter.

Jeg tror ikke mødrene er så iskalde maskiner som det enkelte ganger blir gitt uttrykk for her inne.

Det er nok mer komplisert enn som så.

Og spørre etter støtteordninger må da være greit. Å være hjemme med ungen/ungene sine lengst mulig før man skal ut i jobb er da bare sunt for ungene.

Hvorvidt noen går ut i jobb når ungen er 9 mnd eller 3-4 år er egentlig uviktig.

Dere som er imot støtteordninger er da også imot fødselspermisjoner da.

Kom deg uti jobb og la andre passe ungen din.

Tjen dine egne penger.

Men da ser dere det vel annerledes,fordi det er jo DERE.

Om dere har oppspart permisjon eller ikke er uvesentlig,dere blir da jaggu avhengig av systemet dere også den tiden dere har fødselspermisjon.

Skrevet
Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor skal skattebetalerne betale for at folk med barn blir alene. Jeg mener at har man vært voksen nok til å få barn' date=' bør man sannelig være voksen nok til å forsørge de også. Ikke la staten og andre ta regninga...[/quote']

Så du vil ha fattig/rik-tilstander i landet igjen?

Foreldre som blir alene og må klare alle utgifter på én lønning, som andre kan dele på to, kommer ikke særlig godt ut av det med mindre de har en veldig god inntekt selv. Og det er ungene det går utover hvis mamma alltid er blakk og de har mindre penger enn det faktisk koster å leve.

Du er tydeligvis ung og barnløs og har ikke følt noe som helst på kroppen ennå. Kanskje bor du til og med hjemme hos mamma og pappa? hva vet jeg...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...