Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #161 Skrevet 13. oktober 2004 Og dere mener bare at det skal fortsette å oppfordre jenter til å skille seg fra mannen for å få mer penger.. Ærlig talt, dette vet du vel selv at ikke stemmer? Selv om dette kanskje skjer hele tiden i din vennekrets så er det ikke det som er vanlig. Jeg, foreksempel, kjenner ingen som skiller seg fra mannen sin for å få mer penger så det er nok ikke så utbredt som du mener. Alle andre enn deg er nemlig ikke idioter. Jeg har lest alle innleggene dine, og det er nesten, jeg sier nesten, slik at jeg skulle ønske noe skjedde med deg slik at du trengte hjelp fra det offentlige da skulle du nok få se hvordan dette egentlig er!
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #162 Skrevet 13. oktober 2004 Og dere mener bare at det skal fortsette å oppfordre jenter til å skille seg fra mannen for å få mer penger.. Ærlig talt, dette vet du vel selv at ikke stemmer? Selv om dette kanskje skjer hele tiden i din vennekrets så er det ikke det som er vanlig. Jeg, foreksempel, kjenner ingen som skiller seg fra mannen sin for å få mer penger så det er nok ikke så utbredt som du mener. Alle andre enn deg er nemlig ikke idioter. Jeg har lest alle innleggene dine, og det er nesten, jeg sier nesten, slik at jeg skulle ønske noe skjedde med deg slik at du trengte hjelp fra det offentlige da skulle du nok få se hvordan dette egentlig er!
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 13. oktober 2004 #163 Skrevet 13. oktober 2004 Det er jo en del komiske innslag i denne debatten da : - kvinner forlater sine menn for å få mer penger - velferdsstaten kommer til å gå overende pga overføringer til alenemødre - velferdsstaten kommer til å gå overende pga snyltende alenemødre. At andre grupper - snyter på skatten/unndrar skatt - misbruker trygdeordninger har selvsagt intet å si. jaja - det viser vel egentlig at et par av debattantene egentlig er både for unge, umodne og unnskyld uttrykket dumme! til å skjønne noe av det som faktisk foregår.... i tillegg til at deres omgangskrets må være meeeeget spesiell. Blomst til mysan som både gidder å forklare (igjen og igjen) og som har gode perspektiver på realiteten for aleneforsørgere i dagens norge! Sissi
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #164 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg lurer nesten på om moren til stebarnet til Zaphirre er en av disse alenemødrene som snylter til seg for mye penger jeg, og bare lever herrens glade dager, mens Zaphirre og sambis sliter med bidrag og dagliglivets økonomi..... bare en tanke jeg plutselig fikk... ? Kanskje de jobber og sliter begge to, mens det masete og utakkenmlige kjerringa bare dasser rundt og mens tusenlappene renner inn hver måned...
Zaphirre Skrevet 13. oktober 2004 #165 Skrevet 13. oktober 2004 Nei hun fikk utdannelsen sin av min samboer, så hun er i arbeid, allikevel så krangler hun på kronene, vil selvsagt ha mer og mener at bidraget er for lite for at hun skal kunne opprettholde en slik livstil hun ønsker, samtidig vil hun ikke gifte seg, mest sannsynlig fordi da mister hun det doble barnebidraget. Vel... Når dere er så usaklige at dere går til personangrep på meg, så er jeg så usaklig at jeg forklarer meg kunn i fra mitt ståsted. Uansett, dette var en debatt om alenemødre, og om hva de får, hvis dere vil ha en debatt om snyltere som tjener mye men betaler ingenting i skatt så får dere starte en tråd om det. Jeg merker jo at det er mange alenemødre her, og mange kvinner som ikke klarer å se ting fra mannens ståsted. Det er kanskje fordi jeg føler større empati for menn(de er ærligere, lettere å snakke med og baksnakker mindre) enn for mitt eget kjønn, at jeg har dette synet her. Ikke fordi jeg er umoden. Du skrev det jo selv Mysan, at overgangs stønaden har minsket i løpet av de siste 10 årene, tror du at dette er fordi det har blitt misbrukt? ja, tror du at det vil fortsette å minske så lenge folk misbruker det? ja, det tror jeg: Jeg er for flat skatt, fast 27 prosent av ALLE inntekter, slik de har det i Estonia, der de har bedre levevilkår og bedre skole enn her.. Og når jeg snakker om skole, så er det barneskolene som jeg mener, enkelte plasser så er det uholdbart, brakkeskoler? Tror du ikke at de pengene som går til alenemødre som bare skilte seg fordi de forelsket seg i en ny der et lite øyeblikk vil kunne bygge mange fine barneskoler? Med et godt innemiljø slik at alles barn kan slippe å ha vondt i hodet?
Gjest Bestemor Skrevet 13. oktober 2004 #166 Skrevet 13. oktober 2004 Det er jo en del komiske innslag i denne debatten da : - kvinner forlater sine menn for å få mer penger - velferdsstaten kommer til å gå overende pga overføringer til alenemødre - velferdsstaten kommer til å gå overende pga snyltende alenemødre. At andre grupper - snyter på skatten/unndrar skatt - misbruker trygdeordninger har selvsagt intet å si. jaja - det viser vel egentlig at et par av debattantene egentlig er både for unge, umodne og unnskyld uttrykket dumme! til å skjønne noe av det som faktisk foregår.... i tillegg til at deres omgangskrets må være meeeeget spesiell. Sissi Jeg blir skremt over hvor nedlatene en del av dere voksne er i denne diskusjonen. Det er liksom bare dere som har rett i deres argumentasjon, og andre snakker liksom bare tull. Det må dere slutte med. Selvsagt vil ikke velferdsstaten gå under pga. av snyltende alenemødre, og selvsakt her ALL ANNEN snylting enten det gjelder skatteundragelser eller trygdeutbetalinger på feil grunnlag betydning. Men, det er ikke det som diskuteres i denne tråden. Her snakker vi om misbruk fra aleneforeldre, og mange sier her inne at de kjenner flere eksempler hvor dette foregår og det er da kanskje ikke så få som dere tror. Da er det jo bare et spørsmål om tid før det er "mange nok" som snylter før problemet blir så stort at det virkelig går utover de som trenger hjelp.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #167 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg blir skremt over hvor nedlatene en del av dere voksne er i denne diskusjonen. Det er liksom bare dere som har rett i deres argumentasjon, og andre snakker liksom bare tull. Det må dere slutte med. Selvsagt vil ikke velferdsstaten gå under pga. av snyltende alenemødre, og selvsakt her ALL ANNEN snylting enten det gjelder skatteundragelser eller trygdeutbetalinger på feil grunnlag betydning. Men, det er ikke det som diskuteres i denne tråden. Her snakker vi om misbruk fra aleneforeldre, og mange sier her inne at de kjenner flere eksempler hvor dette foregår og det er da kanskje ikke så få som dere tror. Da er det jo bare et spørsmål om tid før det er "mange nok" som snylter før problemet blir så stort at det virkelig går utover de som trenger hjelp. Her har du nok misforstått Bestemor! Denne tråden dreier seg om støtte til aleneforeldre, ikke misbruk fra aleneforeldre. Til tross fra hva mange tror så er det ikke ALLE aleneforeldre som misbruker ordningen!
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #168 Skrevet 13. oktober 2004 Vi vet jo og er enige om at det foregår snylting blant alenemødre. Det vi ikke er enige i er at det blir fremstilt som at alenemødrene som snylter; 1. er i flertall, og 2. er det største problemet for den norske økonomi. Jeg tror at akkurat denne gruppen er en liten dråpe i det store havet av snylting. Som jeg sa i et tidligere innlegg; dersom overgangsstønade forsvant tror jeg ikke jeg ville merket det på min skatt i det hele tatt. SÅ lite tror jeg det problemet er. Grunnen til at vi drar inn skattesnytere og andre snyltere er for å sette ting i perspektiv, nettopp fordi vi mener at det er DER problemet ligger. Zaphirre; jeg er helt enig med deg i det med flat skatt! Men jeg tror at 27 % kan bli veldig mye for de med de aller laveste inntektene. Alenemødre med butikkjobb f.eks. som tjener så vidt over to hundre tusen i året, og med huslån på la oss si åtte hundre tusen. De vil ikke klare så høy skatt. Tror jeg utifra egne inntekter og lån. Men hadde alle bidratt, ville veldig mye vært gjort. men det er altså ikke aleneforeldrene som står for hovedbyrden av mangel på penger her i landet. Zaphirre - du sier at du tror moren til dine stebarn ikke vil gifte seg av frykt for å miste den ekstra barnetrygden? Hallo - den er på ca en tusenlapp i måneden. Kanskje hun er redd for å gifte seg fordi en skilsmisse ikke akkurat er noen sommerferie? Eller fordi det fungerer utmerket å ikke være gift? Hvorfor er ikke du og sambis gift?
Zaphirre Skrevet 13. oktober 2004 #169 Skrevet 13. oktober 2004 Venter på ring! Hehe, den gullsmeden kan ikke se å få fingen ut. Venta nå i 2 måneder, men jeg har ikke hastverk. Satser på å gifte oss i 2006, da er vi ferdig med hus og greier. Nei, det er ikke alle alenemødre som snylter. Men mange gjør det, hva foreslår du som tiltak for at vi stopper den som gjør det, det er jo alltid slik at det som er gjort av de få, går ut over flertallet av de mange. Jeg er også for i utgangspunktet delt omsorg, så får begge foreldre lagt fram sine saker, og det blir upartisk bestemt hvordan barnefordelingen skal gjøres. Ikke slik som det er nå, at uansett nesten alt så har barn det best hos sin mor.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #170 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg er også for i utgangspunktet delt omsorg, så får begge foreldre lagt fram sine saker, og det blir upartisk bestemt hvordan barnefordelingen skal gjøres. Ikke slik som det er nå, at uansett nesten alt så har barn det best hos sin mor. Dette er jeg enig med deg i.
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #171 Skrevet 13. oktober 2004 Nå er det vel meklingsplikt i forbindelse med separasjon og skilsmisse, så det får man jo ta der? Meklingsplikten er jo nettopp på grunn av barna.. Tiltak for å stoppe snylterne. Ikke vet jeg - uansett vil det alltid finnes smutthull som de kan komme seg inn gjennom. Alenemødre som bor sammen med ny mann eller barnefar uten å melde fra f.eks. Dette er sikkert ganske vanlig blant snylterne, men det vil koste utrolig mye å bedrive kontroll på sånt, så lenge den nye mannen ikke har offisiell adresse der. Man vil jo ikke kunne bevise det heller, selv om tannbørsten hans står på badet. Da må det være opptil naboer og venner og sladre da. Vil du angi dine venninner som du vet snylter? Jeg er fremdeles mer for tiltak for å stoppe storsnyltingen jeg - du vet, skatteunndragelser. Der ligger det mye mer penger til kassa.
Zaphirre Skrevet 13. oktober 2004 #172 Skrevet 13. oktober 2004 Tror du ikke bare at de flytter til Monaco da? Det er det jo mange som gjør allerede pga at skattenivået er så høyt i Norge. Jeg er for behovsprøvd støtte, bevis at du trenger det, så får du det!
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #173 Skrevet 13. oktober 2004 Tror du ikke bare at de flytter til Monaco da? Det er det jo mange som gjør allerede pga at skattenivået er så høyt i Norge. Jeg er for behovsprøvd støtte, bevis at du trenger det, så får du det! Er det ikke slik da? Om man tjener for mye så får man kutt i overgangsstønaden foreksempel, og jeg tviler på at disse grensene er så voldsomt "vide".
Zaphirre Skrevet 13. oktober 2004 #174 Skrevet 13. oktober 2004 Ja, men du må ikke bevise det! Du kan bare si at du ikke deler bo med noen, så tror de på deg. Uansett så er det meklingplikt etter brudd med barn innvolvert, men det er ikke mekling om hvem som skal ha omsorg, det er mekling om hvor mye samvær far har rett på.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #175 Skrevet 13. oktober 2004 Ja, men du må ikke bevise det! Du kan bare si at du ikke deler bo med noen, så tror de på deg. Uansett så er det meklingplikt etter brudd med barn innvolvert, men det er ikke mekling om hvem som skal ha omsorg, det er mekling om hvor mye samvær far har rett på. Ok, så du mener at man må bevise at man ikke bor sammen med noen for å få støtte? Hmmm, hvordan skal det gjøres tro?
Zaphirre Skrevet 13. oktober 2004 #176 Skrevet 13. oktober 2004 Aner ikke! Sette merker på oss alle sammen slik at de kan overvåke hvor vi befinner oss?? (Spøk) Vet ikke, men det må bli en forandring, gjøre slik som i kina, at de må søke om å få lov til å få en unge? Bevise at den/de kan forsørges, akkurat på samme måte som når du søker etter lån? Nå er det nok noen som blir hissige, men jeg er tom for ideer. Vet bare at det sosialistiske samfunnet fungerer ikke så lenge det finnes snyltere!
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #177 Skrevet 13. oktober 2004 Tror du ikke bare at de flytter til Monaco da? Det er det jo mange som gjør allerede pga at skattenivået er så høyt i Norge. Jeg er for behovsprøvd støtte, bevis at du trenger det, så får du det! Ja, og de som har jobb får det ikke. Det er uansett kun snakk om til ungen er tre år. De fleste får ikke barn alene, men mange skiller lag i løpet av de første årene. Noen rekker å gjøre det før ungen fyller tre, andre ikke. Man bør kanskje kunne vise til at man er registrert hos aetat som aktiv arbeidssøkende eller at man er oppmeldt for utdanning? Noen vil utnytte systemet ved å skaffe seg barn igjen når de trå årene er utløpt, men på ett eller annet tidspunkt vil det stoppe seg selv. Man blir ikke rik av å ha huset fult av unger - det kan jeg garantere deg.
Gjest allium Skrevet 13. oktober 2004 #178 Skrevet 13. oktober 2004 Ja, men du må ikke bevise det! Du kan bare si at du ikke deler bo med noen, så tror de på deg. Uansett så er det meklingplikt etter brudd med barn innvolvert, men det er ikke mekling om hvem som skal ha omsorg, det er mekling om hvor mye samvær far har rett på. Tull. Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. Det finnes ingen regel noen steder som sier at mor skal ha omsorgen automatisk. Det eneste som er lovfestet, er at man skal rette seg etter "det som er best for barnet". Angående hvem man bor sammen med, så har man faktisk lovfestet plikt til å melde flytting til folkeregisteret. Hvis det ikke gjøres, er det lovbrudd. Det er det også hvis man ikke melder fra om at man har fått samboer. Forbrytere finnes i alle grupper. Hvorfor er det bare alenemødre som skal få unngjelde kollektivt ?
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #179 Skrevet 13. oktober 2004 ja, ikke sant? Det er jo det vi prøver å si hele tiden.... Mennesker er som de er, og derfor vil aldri anarki fungere heller...uten at det har noe som helst med dette å gjøre
diddi Skrevet 13. oktober 2004 #180 Skrevet 13. oktober 2004 Må innrømme at jeg ikke har lest mer enn den første halvparten av tråden. Håper det har kommet godt fram at overgangsstønaden kun gis frem til barnet er tre år, og kan forlenges dersom den som har omsorg (far eller mor) er i utdanning. Dersom en alenemor mottar overgangsstønad så er det trygdekontoret som overfører barnebidraget også. De trekker da ekstra fra bidraget fra far når mor mottar overgangsstøned. (I prinsippet dekker han deler av stønaden også). Vedrørende lav skatteprosent så skydes dette at en alenemor skattes i skatteklasse 2, med større klassefradrag. Dessuten så er det en del som kan skattes med ektra lav skatt dersom man har så lite å leve for at det er under grensene for livsopphold. (Uavhengig av om dette er overgangsstønad eller annen skattbar inntekt.) Så en som er alene med et ban på under tre år mottar overgangsstønad barnebidrag 2Xbarnetrygd kontantstøtte (eller støtte til barnetilsyn) bostøtte (Og til hun som viste til uføretrygd. Mange har forsikringsutbetalinger i tillegg til uførepensjonen. Og kanskje har de blitt ufør på jobb og har da yrkesskade, som gir høyere utbetaling.) Det vil alltid være noen som utnytter systemet. Men at folk på fohånd forhører seg om hvilke rettigheter man har før man flytter ut bør være en selvfølge. Jeg forstår ikke at man skal tynes for det. At folk er fremsynte og tar ansvar over egen sitasjon ved først å få oversikt over hvordan man økonomisk skal klare seg må være prisverdig. Skulle ønske at flere kunne tenke igjennom dette før situasjonen oppstår. Det er ikke fett å være alenemor på overgangsstønad. Riktignok er det flere som tror det, og noen kjenner sikkert alenemødre som har fått barn med tanke på de "gode støtteordningene" (husker en prest i Vennesla som gikk ut med en advarsel for noen år siden, da bygdas unge døtre hadde en liten epidemi av barnefødsler.) Før i tiden var det slik at mødre kunne går på overgangsstønad i frem til barnet var ti år. Da var mange møde hjemmeværende, og det var veldig vanlig. Uansett hva årsaken til at man er alene med omsorgen er, så er det ikke fett å leve på overgangsstønad, den gis kun i en kort periode (ment som en overgang), og all honnør til aleneforeldre: de har omsorgen for barnet alene, og må ta alt strevet i denne trassperioden (te-års alderen). Dessuten er det dårlig barnehagedekning for denne aldersgruppa (staten "sparer" jo da utgiftene til barnehageplass for barnet dersom mor er hjemme! ) Jeg hadde vært et totalt vrak dersom jeg skulle vært alene med barna mine nå ( 9 mnd og 4 år). Totalt utslitt. Min mann er en veldig verdifull ressurs til avlastning. Jeg får klore meg fast!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå