Mari Y Skrevet 13. oktober 2016 #101 Skrevet 13. oktober 2016 9 timer siden, antbug skrev: Det høres iskaldt ut, men jeg mener at det av økonomiske grunner er best at det fødes så få mennesker med Downs som mulig. Kostnadene for livet til et menneske som er avhengig av at ansatte gjør det meste for dem, kanskje må bo på institusjon, trenger mye hjelp fra helsevesenet og ikke er i stand til å jobbe og betale skatt er enorme. Mennesker med Downs lever også forholdsvis lenge. Det blir veldig, veldig mye penger totalt. Jeg som de fleste andre synes de er skjønne og jeg tror mange av dem har gode liv selv om de ikke kan leve helt som oss andre, men jeg synes likevel ikke det er riktig gå inn for å jobbe aktivt med folks holdninger for å beholde Downs-menneskene som art. Noen vil alltid bli født, men de er jo forholdsvis enkle å oppdage allerede tidlig i svangerskapet, og fra et samfunnsøkonomisk perspektiv tror jeg vi skal være glade for at ikke alle blir født. Er ikke sånn at man ikke får til noen av de tingene, fordi man har en utviklingshemming. Man heller ikke nødvendigvis avhengig av hjelp 24 timer i døgnet, man kan være avhengig av hjelp langt mindre enn det, selv om man bor i en bolig.
Mari Y Skrevet 13. oktober 2016 #102 Skrevet 13. oktober 2016 1 minutt siden, Herandjetzt skrev: Utfallet er uansett det samme. Folk med down dør tidligere og har store utfordringer livet gjennom. Ikke så mye nå lengere. Folk med Downs blir eldre enn de ble tidligere. I tillegg kan en med psykisk utviklingshemning være godtfungerende, noe som innebærer at man kan klare seg ganske greit selv. Det kan kreve en del tilrettelegging, men man likevel klare seg i voksen alder.
Mari Y Skrevet 13. oktober 2016 #103 Skrevet 13. oktober 2016 9 timer siden, calleia skrev: Jeg svarer kun på hovedinnlegget nå, og har ikke lest hele tråden.. Jeg syntes at det er viktig å ta vare på mangfoldet , og av den mener jeg at vi har behov for alle mennesker, ikke bare de som er "samfunnsperfekte".. Hvordan ville dere beskrevet det perfekte mennesket egentlig? Er det utseende , intelligensen eller personligheten som teller mest? Jeg har aldri møtt varmere mennesker enn de med DS. Uselviske og rause.. Jeg skulle ønske vi kunne tatt lærdom! Personlig kjenner jeg mennesker som har en utviklingshemming og mennesker som er såkalt 'funksjonsfriske', og til folk med psykiske lidelser eller innvandrerbakgrunn. Jeg tenker igrunn at mennesker er for sammensatte til å sette i 'bås'. Det blir som å si at alle nordmenn er like. Har man lett eller moderat psykisk utviklingshemning sier det ikke så mye om hvem du egentlig er, men heller noe av hva du er.
Herandjetzt Skrevet 13. oktober 2016 #104 Skrevet 13. oktober 2016 7 minutter siden, Mari Y skrev: Ikke så mye nå lengere. Folk med Downs blir eldre enn de ble tidligere. I tillegg kan en med psykisk utviklingshemning være godtfungerende, noe som innebærer at man kan klare seg ganske greit selv. Det kan kreve en del tilrettelegging, men man likevel klare seg i voksen alder. Downs er like fullt et uønsket syndrom, med store kostnader for samfunnet, den rammede og familien, som vi i dag i lang større grad enn tidligere kan unngå. Verden går heldigvis fremover. 2
Mari Y Skrevet 13. oktober 2016 #105 Skrevet 13. oktober 2016 Akkurat nå, Herandjetzt skrev: Downs er like fullt et uønsket syndrom, med store kostnader for samfunnet, den rammede og familien, som vi i dag i lang større grad enn tidligere kan unngå. Verden går heldigvis fremover. Tja. Det er gjerne det det påstås, men har egentlig aldri sett noe bevis for det. Utviklingshemning kan også ramme i ulik grad. Ergo er det ikke nødvendigvis slik at det rammer likt. Så om man snakker om en utviklingshemmet, kan det like godt være at man lærer noe saktere enn gjennomsnittet, men man kan likevel klare seg såpass at man har ingen eller lite tilsyn. Jeg omgåes utviklingshemmede ganske mye, så jeg er kjent med en del av dette.
Herandjetzt Skrevet 13. oktober 2016 #106 Skrevet 13. oktober 2016 1 minutt siden, Mari Y skrev: Tja. Det er gjerne det det påstås, men har egentlig aldri sett noe bevis for det. Utviklingshemning kan også ramme i ulik grad. Ergo er det ikke nødvendigvis slik at det rammer likt. Så om man snakker om en utviklingshemmet, kan det like godt være at man lærer noe saktere enn gjennomsnittet, men man kan likevel klare seg såpass at man har ingen eller lite tilsyn. Jeg omgåes utviklingshemmede ganske mye, så jeg er kjent med en del av dette. Ja, det er sant at alle ikke er like. Men kan man unngå de mer alvorlige utviklingshemninger (downs er et eksempel) med de utfordringer de kan og vil innebære for det enkelte, må jo det være et gode.
Mari Y Skrevet 13. oktober 2016 #107 Skrevet 13. oktober 2016 2 minutter siden, Herandjetzt skrev: Ja, det er sant at alle ikke er like. Men kan man unngå de mer alvorlige utviklingshemninger (downs er et eksempel) med de utfordringer de kan og vil innebære for det enkelte, må jo det være et gode. Også for folk med Downs er graden av utviklingshemning forskjellig. Jeg er sålangt enig i at abort er abort og enhver kvinnes rett til å avgjøre, uavhengig av om barnet har Downs eller ikke. Jeg synes liksom ikke det er greit å gi et foster samme verdi som et menneske. Det må som sagt være opp til hver enkelt forelder. Men jeg synes likevel det er viktig å si seg uenig, der mennesker ser ut til å basere sine synspunkter på manglende kunnskaper. Jeg har lest historier fra foreldre som har frustrert med sine utviklingshemmede barn, jeg har også lest historier om foreldre som har lyktes veldig bra sine utviklingshemmede.
Herandjetzt Skrevet 13. oktober 2016 #108 Skrevet 13. oktober 2016 Ja, det bør være opp til den enkelte. Folk må respekteres enten de velger løsning A eller B. Jeg vet helt klart hva jeg ville valgt, og mitt valg er nøye gjennomtenkt, noe jeg tror det ofte er i dag når man faktisk har et valg.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #109 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg synes det er synd at noen vil tvinge andre til å føde barn med Downs bare for å kunne føle seg bedre med sine egne Downs-barn eller fordi de er religiøse ekstremister. Anonymkode: 9b997...3c6 8
Gjest Naturbarn1 Skrevet 13. oktober 2016 #110 Skrevet 13. oktober 2016 1 time siden, Mari Y skrev: Jeg er litt usikker på om de er så mye pengesluk som det folk antar. Dessuten tror jeg vi som samfunn taper ved å ikke ta hånd om de svake. Vi alle blir hvel gamle og syke en gang, må si jeg gremmes over tanken på at man blir syk og i tillegg havner på et hjem der jeg kanskje ikke blir godt nok ivaretatt. Får man komme på et hjem da? Mente og lese at de ville ha de boende hjemme. Uansett hvor syke og svake folk er.
linsejesus Skrevet 13. oktober 2016 #111 Skrevet 13. oktober 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er synd at noen vil tvinge andre til å føde barn med Downs bare for å kunne føle seg bedre med sine egne Downs-barn eller fordi de er religiøse ekstremister. Anonymkode: 9b997...3c6 Grunnen til at noen vil "tvinge" kvinner til å føde barn er at de mener fosteret er et menneske, det er ikke vanskeligere enn det.
Persephone Skrevet 13. oktober 2016 #112 Skrevet 13. oktober 2016 14 timer siden, Naturbarn1 skrev: De er jo ikke perfekte. De er og et pengesluk for staten. Så hva er best for samfunnet. Mor og fars ekte kjærlighet til et barn som ikke er 100 % funksjonsfrisk. Eller at samfunnet bør fremstå som 100 % perfekt? Jeg mener at ...... Må bære barnet frem uansett om de har Downs eller ikke. Det er et liv. De gir masse EKTE glede. Veeeel, det er da litt drøyt å si at man må børe frem barnet uansett. En del mennesker har virkelig ikke kapasitet til å få et barn med Downs. Downs kan ramme barnet i forskjellig grad, og man kan ende opp med alt fra et barn som er relativt "normal" til et barn som trenger ektremt mye oppfølging og aldri vokser opp mentalt. Man kan jo faktisk ende opp med å måtte passe på et "barn" som aldri blir mer enn et par år mentalt resten av sitt eget liv. Er det noe man kan tvinge på folk? Det er jo like ille som å tvinge alle som er gravide med barn med Downs til å beholde barnet. Dette bør være opp til hver enkelt mor å bestemme.
sol87 Skrevet 13. oktober 2016 #113 Skrevet 13. oktober 2016 Andre får gjøre som de vil, men hvis jeg kan unngå det, vil jeg ikke føde barn med Downs syndrom. Alle sykdommer og lidelser er en belastning for samfunnet, og vi bør gjøre vårt beste for å ta vare på dem vi har, friske som syke, samtidig som vi minimerer risikoen for å bringe syke mennesker til verden. 2
Miss-T Skrevet 13. oktober 2016 #114 Skrevet 13. oktober 2016 På Sunday, November 08, 2015 den 10.06, AnonymBruker skrev: Jeg vet dette er et sårt tema for mange og jeg mener ikke å tråkke folk på tærene. Jeg håper på en saklig diskusjon og uten personangrep. Dette er en ting jeg har tenkt på lenge. Jeg synes ikke mennesker med downs eller andre syndromer er mindre verdt, jeg behandler dem ikke dårlig eller ser ned på dem. Men jeg lurer på om det nødvendigvis er det beste for dem selv at de ble født? Stort sett så kan de ikke ta vare på seg selv, de har sjelden sjangs å være selvstendig eller stifte egen familie. Er ikke dette en livskvalitet alle burde få mulighet til? Er det da virkelig det beste at mennesker med alvorlige syndromer blir født for å så leve et såpass begrenset liv? Jeg ønsker ingen vondt som er i livet, og er ikke for sjokkbehandlinger, andre tragiske påfunn som har blitt funnet på tidligere osv. Jeg mener bare at kanskje disse syndromene ikke skal bli født, at det blir påkrevdt abort når slike tilfeller blir oppdaget. Det må være vondt å leve så begrenset. Anonymkode: c27c0...80b Så ond du er! Alle barn har rett til å bli født! Alle barn har rett til å få leve! Abort bør bare være tillatt dersom det er fare for mors liv, man er for fattig, man er narkoman/alkoholiker og ikke klarer å ta vare på seg selv og et foster igjennom et svangerskap eller av en annen grunn ikke er i stand til å ta vare på seg selv og et foster igjennom et svangerskap.
Gjest Naturbarn1 Skrevet 14. oktober 2016 #115 Skrevet 14. oktober 2016 11 timer siden, Mari Y skrev: Jeg er litt usikker på om de er så mye pengesluk som det folk antar. Dessuten tror jeg vi som samfunn taper ved å ikke ta hånd om de svake. Vi alle blir hvel gamle og syke en gang, må si jeg gremmes over tanken på at man blir syk og i tillegg havner på et hjem der jeg kanskje ikke blir godt nok ivaretatt. Får man komme på et hjem da? Mente og lese at de ville ha de boende hjemme. Uansett hvor syke og svake folk er.
Gjest Naturbarn1 Skrevet 14. oktober 2016 #116 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Alle syndromet blir man uansett ikke kvitt. De ligger i våre gener, så lenge vi av kjøtt og blod lever.. I mange generasjoner. Da bør alle være roboter. Og alle mennesker av kjøtt og blod bør utryddes. Da kan man klare og utrydde alt som ikke er 100 %. Endret 14. oktober 2016 av Naturbarn1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #117 Skrevet 14. oktober 2016 11 timer siden, Herandjetzt skrev: Downs er like fullt et uønsket syndrom, med store kostnader for samfunnet, den rammede og familien, som vi i dag i lang større grad enn tidligere kan unngå. Verden går heldigvis fremover. ...Sa Adolf Hitler. Det er så flott å se folk føle seg som overmennesker Anonymkode: 6e7cd...6c9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #118 Skrevet 14. oktober 2016 21 timer siden, calleia skrev: Jeg svarer kun på hovedinnlegget nå, og har ikke lest hele tråden.. Jeg syntes at det er viktig å ta vare på mangfoldet , og av den mener jeg at vi har behov for alle mennesker, ikke bare de som er "samfunnsperfekte".. Hvordan ville dere beskrevet det perfekte mennesket egentlig? Er det utseende , intelligensen eller personligheten som teller mest? Jeg har aldri møtt varmere mennesker enn de med DS. Uselviske og rause.. Jeg skulle ønske vi kunne tatt lærdom! Skal vi også slutte å forske på mulige kurer mot kreft "fordi vi trenger mangfoldet"? Skal vi la et visst antall kvinner med Zika-virus føde barn fordi "vi trenger mangfoldet"? Skal vi jobbe for å øke antallet barn født med føtalt alkoholsyndrom fordi "vi trenger mangfoldet?" Hvor går grensen for hvilke og hvor mange sykdommer og syndromer man skal påføre barna sine "for mangfoldets skyld"? Hvor mange prosent av mennesker synes du bør ha Downs syndrom for å sikre "mangfoldet"? Og ikke minst; hvorfor tror du det handler om at alle mennesker helst skal være perfekte? Vi har nok av mangfold blant mennesker uten at vi skal påføre barn vonde syndromer med viten og vilje. Ingen mennesker er perfekte. Mennesker med Downs syndrom har veldig ofte både fysiske og psykiske plager. For eksempel er hjertefeil vanlig. Ønsker du dette for dine barn? Eller bare andres? Poenget mitt er at sykdommer for faen ikke har noe med "mangfold" å gjøre!! Anonymkode: dfa55...48f 5
linsejesus Skrevet 14. oktober 2016 #119 Skrevet 14. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal vi også slutte å forske på mulige kurer mot kreft "fordi vi trenger mangfoldet"? Skal vi la et visst antall kvinner med Zika-virus føde barn fordi "vi trenger mangfoldet"? Skal vi jobbe for å øke antallet barn født med føtalt alkoholsyndrom fordi "vi trenger mangfoldet?" Hvor går grensen for hvilke og hvor mange sykdommer og syndromer man skal påføre barna sine "for mangfoldets skyld"? Hvor mange prosent av mennesker synes du bør ha Downs syndrom for å sikre "mangfoldet"? Anonymkode: dfa55...48f Det er ingen som påføres Downs eller kreft. Det er noe man er født med eller er så uheldig å pådra seg. Når de først er her må vi ta vare på dem så godt vi kan. Er man for fri abort har det ikke noe å si hvorfor man ønsker abort. Da er ikke Downs en bedre grunn enn f.eks feil kjønn. Skal ma ha rett, og slippe å bli fordømt, til å avbryte et svangerskap må det også være like greit å fullføre det. Klart en del syndromer koster samfunnet. Det gjør også narkomane, NAV-snyltere, kronisk syke og byfolk som går seg fast i fjellet. Men dette landet har mer enn nok penger til å betale for alt dette. Du og jeg ville uansett ikke merket særlig økning i livskvalitet om vi fjernet alle som er en økonomisk byrde. Men først og fremst er dette samfunnet bygget på at alle skal ha like rettigheter, uavhengig av evnen til å bidra.
Herandjetzt Skrevet 14. oktober 2016 #120 Skrevet 14. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: ...Sa Adolf Hitler. Det er så flott å se folk føle seg som overmennesker Anonymkode: 6e7cd...6c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå