Gå til innhold

Livet med lille K ☺


maja87

Anbefalte innlegg

1 time siden, Weebs skrev:

Normal og normal, fru Blom :fnise: Jeg leser her hver dag altså, men siden min ammeerfaring er i minus så har jeg ingen tips å komme med. 
Men det høres veldig bra ut om det har løsnet for dere nå. Håper det går seg til og ordner seg hundre prosent! Amming er i hvert fall noe jeg har et sterkt ønske om å få til. Lag melk, pupper!!! :opplyser:

Kanskje ikke helt normal, men i hvertfall en hverdag preget av annet enn amming, bleier og søvn - enn så lenge 😉 

Krysser fingrene for at amming går som smurt for deg☺ Ønsker også sterkt å amme, men begynner å forberede meg på at det muligens ikke blir slik - selv om jeg ikke har gitt opp ☺ Har lagt henne til 2-3 ganger i dag, for å prøve unngå at hun ikke glemmer de 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra dere er fornøyd med helsesøster og har fått støtte og veiledning. Det er så viktig det! Vi har samme erfaring med HS her og har også blitt ringt opp for oppfølging.  Betyr utrolig mye :)

Dette kommer til å gå bra.  Du gjør virkelig alt for jenta di og mer kan du ikke få til :klem:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjela skrev:

Så bra dere er fornøyd med helsesøster og har fått støtte og veiledning. Det er så viktig det! Vi har samme erfaring med HS her og har også blitt ringt opp for oppfølging.  Betyr utrolig mye :)

Dette kommer til å gå bra.  Du gjør virkelig alt for jenta di og mer kan du ikke få til :klem:

 

Takk 😊 Ja, gjør alt for henne, som enhver mor 😉

Men må innrømme at jeg syns det er litt sårt å tenke på at det kanskje ikke blir noen amming på oss 😕 Det praktiske skal vi nok finne ut av, men så er det den kosen og nærheten amming gir også da, som ikke blir den samme. Kjenner at det i allefall er veldig viktig for meg at det kun er jeg og faren som mater. Kanskje etterhvert andre kan få gjøre det, men ikke på lenge nei 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før E ble født hadde jeg et ønske om å amme. Dette gikk dessverre ikke da jeg rett og slett ikke hadde melk. Jeg prøvde å pumpe og legge henne til for amming flere ganger om dagen, men E ble bare mer og mer urolig i tillegg til at vekten gikk ned. Jeg vet ikke hvor mange dager og netter det gikk før jeg fant frem MME og flaske til henne, og da fikk hun endelig mat! Jeg prøvde å pumpe og oppmuntre til amming, men etter 3,5 uke orket jeg ikke mer. Med en totalt mengde per døgn på rundt 20 ml var det ingen gevinst å holde på med ammingen. Jeg hadde fått nesespray som kunne hjelpe, men på grunn av manglende produksjon var det ikke vits.

Jeg hadde mine stunder der jeg tenkte på hvor fæl jeg var som ikke fikk ammet henne, for alle andre klarte det jo! Men etterhvert som tiden gikk og hun vokste seg større og større var jeg veldig glad for at jeg var sikker på at hun fikk i seg den maten hun trengte. Den kom ikke fra meg, men vi fikk matsituasjonen til å bli en koselig stund :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kos og nærhet med amming, men man får det fint med babyen sin selv om man ikke ammer altså :) Det er selvfølgelig litt sårt akkurat når man forstår at ammingen er over - men man blir fort vant til den nye situasjonen med MME og flaske også.

Og så er det jo en del fordeler med det også, så absolutt ikke verdens undergang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carouselle skrev:

Ja det er kos og nærhet med amming, men man får det fint med babyen sin selv om man ikke ammer altså :) Det er selvfølgelig litt sårt akkurat når man forstår at ammingen er over - men man blir fort vant til den nye situasjonen med MME og flaske også.

Og så er det jo en del fordeler med det også, så absolutt ikke verdens undergang :)

Helt klart ☺ Gjenopptas ikke ammingen kommer det til å gå helt fint 👍 Har allerede et mye bedre forhold til jenta mi nå som det ikke er en kamp med amming og konstant redsel for at hun ikke får det hun trenger 😕

Har du noen tips angående flaske-hverdag og det å være på besøk/tur osv? Akkurat nå er det litt uaktuelt da, siden hun mates hver andre time (knapt tid til pumping, mating, blanding og vasking 😂), men det er forhåpentligvis bare frem til tirsdag. Satser på hver tredje etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, maja87 skrev:

Helt klart ☺ Gjenopptas ikke ammingen kommer det til å gå helt fint 👍 Har allerede et mye bedre forhold til jenta mi nå som det ikke er en kamp med amming og konstant redsel for at hun ikke får det hun trenger 😕

Har du noen tips angående flaske-hverdag og det å være på besøk/tur osv? Akkurat nå er det litt uaktuelt da, siden hun mates hver andre time (knapt tid til pumping, mating, blanding og vasking 😂), men det er forhåpentligvis bare frem til tirsdag. Satser på hver tredje etter det. 

Jeg husker at det etterhvert ble veldig rutinert med flaskematingen, sånn presis hver tredje time fra morgen til kveld + en nattflaske. Det var jo ekstremt enkelt å forholde seg til! Visste akkurat når vi trengte å ha maten klar :) Men det var fra hun var ca 3-4 måneder og utover. I begynnelsen er det ikke så strukturert ;)

Ferdigblandet Nan er fantastisk på tur! :) Vi brukte nesten bare det etterhvert. Vi hadde med termos med varmt vann (for å lage vannbad) og passende beholder + flaske, og ferdig Nan. Så var det bare å varme den i vannbadet og servere. Men pulver og kokt vann er jo selvfølgelig billigere :) 

Sterilisator er kjekt, spesielt om man ikke har induksjonsovn (det går så tregt å koke opp vann og det er fort gjort å tørrkoke kjeler på eldre komfyrer). 

Også finnes det en Nan hvor melkeenzymene er spaltet for ekstra følsomme mager, hvis dere skulle oppleve trøbbel med fordøyelsen til lille K og Nan :) Og det finnes jo andre merker man kan bruke også, men folk får si hva de vil om Nestle altså. For oss som må ty til MME så er det veldig greit! Også husker jeg at vi brukte mye malt! Klissete ekle greier, men bra for fordøyelsen når den ikke går som normalt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går fort, men de inneholder ikke akkurat mye forskjellig 😂 I og med at K skal mates hver andre time går tiden i mellom til å pumpe, ordne mme, vekke, bytte bleie, mate (hun spiser tregt så går fort en halvtime og vel så det) og deretter enten legge en sovende bebi i nestet eller kose med henne. 

De siste tjue minuttene har hun sovet etter mat så da har jeg rukket å fore begge hundene, tømt papirsøppel og satt på tørketromlen. Så fornøyd med meg selv 👏👏 Rakk å spise et par skiver mellom de forrige to øktene, og hadde besøk av en kamerat før det. Hadde heldigvis pumpet før han kom så alt det andre gikk jo fint selv med besøk. 

Begynner virkelig å skjønne hva folk sier om at man ikke rekker så mye den første tiden! Men, jeg nyter bebien og heldigvis er både jeg og samboer helt klar over at husarbeid og annet er mindre viktig. Han er og helt enestående til å hjelpe til selv om han er på jobb ☺ Skulle bare mangle på en måte, men samtidig ville jeg forstått om han ikke tilbydde seg den siste matingen for kvelden og den første på morra  (pumper for den på natten, men dropper de to han tar. Nok med 10 pumpinger om dagen!) ☺ 

Hadde besøk i går kveld også. Av en venninne jeg egentlig ikke har så mye å gjøre med, og kommer alltid på hvorfor når vi treffes 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.8.2016 at 1.52, Sjela skrev:

Enig med det at dagene går i ett selv om de ikke har det mest spennende innholdet :hoho:

 

Den 28.8.2016 at 4.25, Chandra skrev:

Enig i den! Dagene går vanvittig fort!

Hehe, godt det er flere som ikke har de mest spennende dagenr om dagen 😉 Men jeg er flink til å huske det alle sa på forhånd; at jeg skulle nyte dagene fordi denne tiden går så fort. Så jeg stresser ikke, bare nyter å se på den lille, sløve sammen med henne og samboer i senga og ikke egentlig bry meg så mye om resten av verden. Samt å ikke hele tiden planlegge og tenke på i morgen, neste uke,måned osv. ☺

---

I dag skal lille K veies igjen. Etter 4-5 dager med intensiv mating må hun ha godt opp en solid dose 😉 Hvis ikke er hun på noe vis syk, og det verken tror eller håper selvsagt!! Mat annenhver time, så mye hun orker må vises på den vekta i dag altså😂

Merker at hun er så mye mer nysgjerrig og våken enn bare for noen dager siden. Mye mer med liksom. Så helt klart at utviklingen går fort 👏

Nå ligger hun på/ved brystet, så hun ikke skal glemme det 😉 Ikke sugd så mye, mest kos, men det er helt greit 👍

Samboer har fri i dag etter jobbhelg. Så i dag skal jeg endelig få tatt med hunden min ut på fjellet en tur mellom pumpingene, eventuelt hoppe over en. Hunden min (utehund) har stått så og si i ro i to uker nå... Hu begynner å bli rastløs selvfølgelig 😕

På en måte er jeg glad jeg avlivde den andre bebien kom. Nok å ha dårlig samvittighet ovenfor en. Jakthunden tar samboer seg av, men kan ikke kreve at han også tar min hver dag (ikke for det, vi deler jo på begge, men jakthunden er kun ett år og krever mye mer enn min på 10 år..). Ikke tør jeg ta henne noe inn heller fordi jeg er usikker på hvordan hun vil reagere på bebien (ikke god erfaring med for eksempel valper..). 

Fikk vasket soverommet i går, pluss en klesvask. Ikke verst😉

Planer om å bestille nytt kamera i dag. Ødela dessverrr speilreflekskameraet mitt på ferien... Ønsker å få tatt noen flotte bilder av bebien asap. Mobilkamera er liksom ikke så fresht.. Usikker på om det er fotograf på stedet vi bor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lille K blitt veiet og funnet perfekt 😍 3500 gram var hun i dag, og toppet fødselsvekta med 10 gram 😉 Kaller det nesten ikke fødselsvekt jeg da, var ikke lenge hun hadde den stakkar..

Overlykkelig over at jenta har gått så bra opp i vekt, men det skulle jo bare mangle med den tidvise tvangsforinga vi har bedrevet i helga 😕 Så selv om jeg er glad er jeg og forvirret. Hva skal vi nå da? Helsesøster (en annen en hun vi har, hadde fri i dag) sa vi skulle halvere mme-mengden og legge henne ofte til brystet. Skulle ikke tenke så mye på klokka, mer når hun viste tegn til sult. 1) Jeg aner jo ikke om hun får noe i seg av sugingen/suttinga. Det er også en tidvis kamp. Sliter med å legge henne til så vi beggw sitter komfortabelt. Ender som regle ned at jeg bare har henne i armene, uten noen pute, eller liggende 2) Hun har fått ulike mengder mme til hvert måltid, hvordan vet vi hva vi halverer? 3) Hvordan skal jeg la vær å bekymre meg for om hun får i seg nok? Vi kan jo ikke veie hele tiden! 4) Skal jeg fremdeles pumpe, eller spare det til henne? 

Blæ! Med andre ord ganske usikker... Sånn sett har mora mi et poeng "gi henne flaske, så vet du hva hun får". Men nope mamma, jeg vil amme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kveld var ganske dritt.. Egentlig er de fleste kvelder ganske dritt. Alt føles så håpløst i det klokka bikker seks 😂 

I dag har lille K puppet flere ganger. Men hun får nok ikke sugd ut mange dråpene, er nok mest for smokkens skyld. Men er viktig å gi gode assosiasjoner står det. Har bare pumpet en gang i dag, så det venter henne når hun våkner. Vi skal gi hver tredje time nå, og maks 100 ml hvert måltid + legge henne til før måltidet. Akkurat det siste er lettere sagt enn gjort. Ikke enkelt å legge henne til puppen når hun ikke har troa på at det kommer mat derifra når hun først er blitt sulten 😕

Ser det er en tråd i forumet om hvorvidt ammehysteriet er gått for langt. Jeg tror ikke det er ammehysteriet mot mor som er det verste/største, det største presset legger vi nok på oss selv. I hvertfall er det slik for min del 😯 Hadde jeg lagt vekk tanken om at jeg vil amme, at det er det jeg intenst ønsker og tenker er det beste så kan det nok (helt sikkert!) hende det ville vært til det beste både for meg og samboer, og deretter også lille K. Men,i og med at jeg ikke legger vekk dette ønsket så er det ikke det beste å gi opp... 

Håper å ikke bryte ut i gråt eller sinne i ettermiddag slik at vi kan trille en tur, og at jeg kan få tatt en tur med hunden min. Hun er den største taperen her i huset 😕😭

Mye skriving her om dagen 😉 Kanskje det er det som blir redningen fra depresjon 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er terapautisk å skrive det ut :) Er ikke sikkert løsningen kommer av den grunn, men det er ikke godt å bære på tankene og frustrasjonen alene heller. Og det er ikke alltid det hjelper å snakke med samboer/mann heller! Jeg husker i hvert fall at mannen var nær å gi opp langt oftere enn jeg selv var, HAN syntes det var stress. Ganske provoserende egentlig :angry: Men han sier jo i ettertid at han tenkte på meg og Minis beste - selv om jeg har noen minner om at han sukket og stønnet seg over hvor slitsomt det var med koppmating og sterilisering osv.. :dry: Faktisk hadde vi aldri kranglet og kjeftet oss i mellom før ammeproblemene dukket opp! Så det var faktisk ganske omveltende for hele forholdet vårt. Husker så godt første gang jeg virkelig glefset til mannen - det var på helsestasjonen - da han tok helt styringen over samtalen med helsesøster og ammeutfordringene våre. Da merket jeg at for første gang så kunne jeg ikke lenger bare skyve ting under teppe fordi det var mest praktisk, men faktisk stå opp for en annen liten forsvarsløs person (Mini) selv om det betydde at jeg måtte krangle med "gubben" i offentlighet. Ammeproblemer er ingen lek altså! 

Jeg har i hvert fall veldig stor forståelse for at det opptar deg og din hverdag, for det var helt altoppslukende for meg i den samme perioden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carouselle skrev:

Tror det er terapautisk å skrive det ut :) Er ikke sikkert løsningen kommer av den grunn, men det er ikke godt å bære på tankene og frustrasjonen alene heller. Og det er ikke alltid det hjelper å snakke med samboer/mann heller! Jeg husker i hvert fall at mannen var nær å gi opp langt oftere enn jeg selv var, HAN syntes det var stress. Ganske provoserende egentlig :angry: Men han sier jo i ettertid at han tenkte på meg og Minis beste - selv om jeg har noen minner om at han sukket og stønnet seg over hvor slitsomt det var med koppmating og sterilisering osv.. :dry: Faktisk hadde vi aldri kranglet og kjeftet oss i mellom før ammeproblemene dukket opp! Så det var faktisk ganske omveltende for hele forholdet vårt. Husker så godt første gang jeg virkelig glefset til mannen - det var på helsestasjonen - da han tok helt styringen over samtalen med helsesøster og ammeutfordringene våre. Da merket jeg at for første gang så kunne jeg ikke lenger bare skyve ting under teppe fordi det var mest praktisk, men faktisk stå opp for en annen liten forsvarsløs person (Mini) selv om det betydde at jeg måtte krangle med "gubben" i offentlighet. Ammeproblemer er ingen lek altså! 

Jeg har i hvert fall veldig stor forståelse for at det opptar deg og din hverdag, for det var helt altoppslukende for meg i den samme perioden! 

Haha, kjenner meg igjen i det å plutselig glefser til mannen. Vi har ikke hatt to koselige uker akkurat..  Men, i dag sendte han meg ut på fjellet med hunden. Der hjalp ☺ Alt blir bedre eller går over ☺ Og heldigvis veit jeg jo at han tilgir humøret mitt når ting er blitt bedre 👍 "Godt" å høre noen kjenner seg igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, maja87 skrev:

Haha, kjenner meg igjen i det å plutselig glefser til mannen. Vi har ikke hatt to koselige uker akkurat..  Men, i dag sendte han meg ut på fjellet med hunden. Der hjalp ☺ Alt blir bedre eller går over ☺ Og heldigvis veit jeg jo at han tilgir humøret mitt når ting er blitt bedre 👍 "Godt" å høre noen kjenner seg igjen.. 

Så deilig å få komme seg litt ut og få litt luft! :) Det hørtes veldig fornuftig ut! 

De fleste forhold tåler vel noen humpete perioder! Selv om jeg angrer litt på at vi ikke meldte oss på et av disse samlivskursene de tilbyr på helsestasjonen. Høres jo kleint ut, men samtidig tror jeg mannen hadde hatt godt av å få litt råd fra en utenforstående. Hjelper liksom ikke når jeg skal komme med velmenende råd visstnok :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I natt har K vært urolig. Våknet ved to-tiden, ga henne en flaske halv tre. Hun roet seg egentlig ikke ordentlig igjen, måtte ligge oppå brystet. Så var det ny flaske halv seks. Sto opp og pumpet litt før det. Sov litt før ny mating halv ni, og etter måtte hun ha nye underholdning 😂 

Gikk ut å trillet en time etter neste mating. Kjempedeilig ☺ Nå ligger hun utenfor i vogna og sover. Første gang! Jeg er ute og sjekker hele tiden, til tross for babycall 🙈 Og jeg ser ned i vogna fra vinduet... Men lua hennes detter ned i ansiktet hele tiden 😕 

Håper å få til en tur med hunden etter middag som i går. Også må jeg få sovet litt i dag og! Kjenner det trengs... Samboer trenger det antakeligvis like mye når han kommer hjem fra jobb. Jaja, vi kan ikke klage for hun har hittil vært eksemplarisk om natten, så kan være det bare var en urolig natt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei, kanskje denne ammingen ikke var ment for meg? 

I går kveld ble jeg plutselig skikkelig dårlig. Den ene puppen ble sååå vond, fikk skikkelig frostanfall, kvalm og vondt i hodet. Samboer var ute med hundene så måtte sende melding til han.. Hadde feber og brystet var varmt, hovent og rødflammet. Aha, typisk... brystbetennelse altså 😕 

Samboer tok vare på K i natt og i formiddag. Jeg fikk time hos legevakta hvor det viste seg at infeksjonen var høy på måling, rett på antibiotika. I tillegg fikk jeg nesespray for å hjelpe utdrivningsrefleksen. Føler meg elendig.. I tillegg måtte samboer på kveldsvakt, bebien skrek og jeg bør pumpe. Samboer: "Det er bare en ting som hjelper". Smokk.. ja, begge vet 😯 Dytta inn en smokk og det ble stille ☺

Forstår jo at K ikke ser poenget med å suge pupp når hun kan få flaske.. og nå med smokk i tillegg. Blir helt fortvilet av å google og lese om amming. "Ikke introduser flaske før 3-4 uker", "Ikke smokk", "Her er en video om tilkobling"... blaa bla i det uendelige! Det var helsesøster som sa vi skulle legge vekk ammingen et par uker og bruke flaske, så skulle vi prøve igjen da. Ender vel med at vi må prøve på egenhånd tenker jeg 😡 

Vi har gjort alle feil i boka😭 Men, hvordan skal jeg få fiksa en brystbetennelse uten en bebi som suger, en bebi som skriker slik at jeg ikke får pumpet, når jeg knapt får sovet eller spist?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Hei, snikleser som nå MÅ melde seg. 

Finnes det noen du kan ringe som kan komme og passe baby mens du får sovet, spist, tatt en varm dusj og pumpet deg? Brystbetennelse MÅ du ta på alvor, det er et helvete. Noen - en kollega fra jobb, nabo, hvem som helst? Hvis ikke bør samboeren din bli hjemme fra jobb - det er en egenmelding som heter "hjemme med sykt barn eller barnepasser". Den skal dere ta i bruk - for du ER syk og må få anledning til å bli bra. 

Lykke, lykke til og god bedring! :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes helt forferdelig ut. :( Håper du får noen til å komme hjem til deg eller at mannen kan dra fra jobb. Høres ikke gøy ut å ha det slik. :(

Ikke tenk at du har gjort alle feil. Dere har fulgt de rådene dere har fått og hva mer kan man forvente? Jeg er imponert over hvor hardt du har stått på for å få til ammingen, og er det noen som har fortjent å få det til er det deg!

God bedring! :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...