Gå til innhold

Livet med lille K ☺


maja87

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Hoppelopp skrev:

Hei! Min lille jente lå også i seteleie. Som deg var jeg så klar for normal fødsel og var så skuffet over at hun lå i seteleie. Hun hadde ligget på tverrs lenge, så hadde en liten mistanke om at dette var en liten sta jente som ikke kom til å snu seg. Ble henvist til måling av bekken og mitt bekken var for smalt for setefødsel så ting ble bestemt for meg. Jeg fikk tilbud om vendingsforsøk, men fordi lillemor hadde ligget i tverr/seteleie så lenge bestemte vi oss for å droppe det! Vi fikk dato for planlagt KS og det var rart, men samtidig fint! Jeg tok det veldig rolig på slutten for ville ikke at noe skulle skje før datoen. Jeg gruet meg også veldig til KS, men det gikk bedre enn forventet! Dette ble langt, men ville egentlig bare ønske deg lykke til! Det viktigste er jo tross alt at alt går bra med lille og deg, og selvom det blir KS nå betyr det ikke at du ikke kan føde vanlig neste gang :) 

Tusen takk for at du delte 😊 Godt å høre at det går helt fint 👍 Her har de ikke målt bekken, og tror heller ikke det blir aktuelt. Legen jeg var til før jeg hadde ul og vendingen mente at jeg nok var en god kandidat før setefødsel i og med høyden min (hva nå det enn sier 😂). Hadde jeg bodd sørpå så kanskje, men her må jeg ut av fylket for å prøve. Det sammen med redsel for at noe skal skje er unødvendig stress syns jeg 😯 Blir jo litt stas å få en dato også! (selvfølgelig kaaaan den jo teoretisk snu seg enda, men velger å ikke håpe for mye 😉). 

---

Permisjonsstart i dag! Samboer må jobbe i dag og i morgen, til tross for ferie. Sov lenge, har spist ostesmørbrød og drikker nå kaffe. Eneste plan i dag er å handle inn for bl.a. å bake til fryseren 😉 Samboer og jeg skal fiske i kveld. Antakeligvis den siste turen i sommer for min del 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så spent på datoen du får! Kommer du til å dele den her? Kusina til mannen hadde planlagt keisersnitt forrige uke og det tror jeg var 2 uker før termin. Jeg er så spent på dine vegne! Skal sykehuset ringe å gi deg beskjed eller hva? 

Kos deg den siste tiden! Baking og fisking høres herlig ut. Jeg har fått dilla på ostesmørbrød den siste tiden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chandra skrev:

Jeg er så spent på datoen du får! Kommer du til å dele den her? Kusina til mannen hadde planlagt keisersnitt forrige uke og det tror jeg var 2 uker før termin. Jeg er så spent på dine vegne! Skal sykehuset ringe å gi deg beskjed eller hva? 

Kos deg den siste tiden! Baking og fisking høres herlig ut. Jeg har fått dilla på ostesmørbrød den siste tiden. :P

Jaa, ser ingen grunn til ikke å dele den når jeg alt har delt at det blir 😉 Snakket nettopp med sykehuset, det blir i uke 38 eller 39, de skulle se på det nå med en gang og sende innkalling. Det beste var at hun jeg snakket med, som også var der forrige uke, var så positiv til valget mitt om elektiv keisersnitt. Ingen forsøk på å overtale ☺ Fortalte at det fine med planlagte var at mannen fikk være med ☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Det er jo ikke lenge til! :) 

Jeg hadde absolutt valgt det samme som deg og er glad de ikke presser en til å prøve og føde om ungen ligger i sete. Det har alltid vært min skrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det samme hvis jeg var i din situasjon! Nå kan du ha mannen der og dere kan forberede dere sammen :) Det blir bra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chandra skrev:

Spennende! Det er jo ikke lenge til! :) 

Jeg hadde absolutt valgt det samme som deg og er glad de ikke presser en til å prøve og føde om ungen ligger i sete. Det har alltid vært min skrekk. 

😊👍

4 timer siden, Weebs skrev:

Jeg hadde gjort det samme hvis jeg var i din situasjon! Nå kan du ha mannen der og dere kan forberede dere sammen :) Det blir bra! :jepp:

😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her har det skjedd ting! Jeg hadde også gjort det samme i din situasjon. Kjedelig at det ender sånn, men godt at mannen får vært med og at du ikke blir presset til å føde når baby er i seteleie:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag tre av permisjonslivet. Jeg som har påstått hardnakket hele veien at jeg ikke ønsker bebien før etter termindatoen, både fordi jeg har hatt store planer og fordi jeg ikke ville miste de tre ukene, ombestemmer meg 😉 Der vil si jeg hopper ikke av utålmodighet etter å få bebien NÅ, men kroppen har gått i dvalemodus så får ikke akkurat utrettet noe uansett 😕 

Merkelig, et så problemfritt svangerskap ender i total mangel på energi.. Jeg som har trent hele veien, ikke lagt på meg allverden og ellers vært frisk ligger her helt utmattet 12.30 😂 Sto opp 10.30 etter en dårlig natts søvn.. Spist frokost, skrevet en "what to do" liste og satt på en maskin med klær. Puh! Haha 😂 Plutselig skjønner jeg hvorfor permisjonen starter tre uker før termin 😕

Samboer er borte frem til søndag, så har allverden av tid å slå i hjel..alene. Skal få unna det jeg har på listen da som bl.a. inneholder

-klargjøre bilen og bilsete

-klargjøre seng og sette den inn til oss

-sykhusbag til meg og bebien

-klargjøre stellebord (hva har man der, tar i mot tips👍)

-støvsuge og shine huset litt før avreise til sykehus (legges inn om en uke)

-avlive den ene hunden min.. bestilt tid... blir trist, men samtidig føles det nødvendig 😭

Lagde noen middager til fryseren på mandag, tenkte jeg skulle fikse noen til, men får se om formen strekker til. Rett og slett veldig slitsomt å stå lenge/tråkke frem og tilbake... Virker bare så kjekt å ha litt klart i fryseren den første tiden av middag og fyltehorn/pizzasnurrer  og div. 

Gleder meg til bebien kommer og altså ☺ Vi har snakket litt om hvordan det blir. Samboer spesielt er veldig opptatt av at vi må være klar over at alt ikke blir rosenrødt, det er ikke som alle gir inntrykk av i sosiale medier. Han har jo opplevd det før, og det betrygger meg faktisk å høre at han ikke forventer en perfekt bebitilværelse med opplagt partner, shinet hus, stram mage og ellevill lykkerus ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit med en liste så du har planen klar :) Jeg får skikkelig skikkelig vondt i hjertet på dine vegne når det gjelder hunden. Men dette vet du at er det rette valget, så etter hvert kommer dette til å gå bra :hjerte: Heldigvis får dere maaaasse å fokusere på fremover. Babyen er snart her! 

Enkle middager er helt sikkert greit å ha klar! En stor form med lasagne holder seg veldig godt i frysen :) Nå fikk jeg skikkelig lyst å lage pizzahorn. Åå, tror jeg må det neste uke når jeg har fri!

Synes nesten vi er litt heldige som har mannfolk som har vært gjennom dette her. Her i heimen er også mannen veldig realistisk. Av og til på grensen til pessimistisk! :fnise: Han bytter på "bare én unge, dette blir barnemat" og "nå er det slutt på søvn, sex, og alt! Og babyen er ikke noe kjekk i starten, altså! Synes ikke det begynte å bli gøy før de sikkert var et halvt år, jeg!" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Weebs skrev:

Det er veldig greit med en liste så du har planen klar :) Jeg får skikkelig skikkelig vondt i hjertet på dine vegne når det gjelder hunden. Men dette vet du at er det rette valget, så etter hvert kommer dette til å gå bra :hjerte: Heldigvis får dere maaaasse å fokusere på fremover. Babyen er snart her! 

Enkle middager er helt sikkert greit å ha klar! En stor form med lasagne holder seg veldig godt i frysen :) Nå fikk jeg skikkelig lyst å lage pizzahorn. Åå, tror jeg må det neste uke når jeg har fri!

Synes nesten vi er litt heldige som har mannfolk som har vært gjennom dette her. Her i heimen er også mannen veldig realistisk. Av og til på grensen til pessimistisk! :fnise: Han bytter på "bare én unge, dette blir barnemat" og "nå er det slutt på søvn, sex, og alt! Og babyen er ikke noe kjekk i starten, altså! Synes ikke det begynte å bli gøy før de sikkert var et halvt år, jeg!" :ler:

Ja, heldigvis blir det mye nytt fokus fremover. Og vi har jo fremdeles to hunder igjen ☺ Var lasagne jeg laget og frøs ned i 1-2 posjoner. 

Nå har jeg vært på apoteket og handlet pannetermometer, check! Ei vennine kommer hit etter jobb så skal vi lage middag. Hyggelig med besøk, men ærlig talt virker det nesten uoverkommelig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig at formen skranter nå på slutten! Men er vel helt normalt å bli sliten og trøtt mot slutten (jeg føler meg sliten og trøtt hele tiden, jeg da :P ). Smart med en to do liste! Jeg og sliter litt med stellebordet :fnise: tenker klær, bleier, termometer, zinksalve, såpe, olje, kluter/våtservietter..er vel ikke noe mer da?:klo:

Kanskje du kan spørre din mor eller noen andre i nærheten om å være behjelpelig og enten lage mat til deg som du kan fryse ned eller komme og hjelpe deg å lage? Er sikkert deilig å ha sånt klart etter fødselen ja:jepp: det meste kan jo fryses ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser :vinke:

Er i innspurten av svangerskapet jeg og! Begynner permisjonen om et par uker! Og så spennende at du ikke vet kjønn! :babysmokk: 

Vi har heller ikke valgt navn enda, venter en gutt vi da. Har jente fra før :) Jentenavn er jo såå mye enklere enn guttenavn :klo:

 

Skal prøve å henge litt med her inne! Gøy med andre som venter barn i disse tider! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Strikkesokken skrev:

Huff, kjedelig at formen skranter nå på slutten! Men er vel helt normalt å bli sliten og trøtt mot slutten (jeg føler meg sliten og trøtt hele tiden, jeg da :P ). Smart med en to do liste! Jeg og sliter litt med stellebordet :fnise: tenker klær, bleier, termometer, zinksalve, såpe, olje, kluter/våtservietter..er vel ikke noe mer da?:klo:

Kanskje du kan spørre din mor eller noen andre i nærheten om å være behjelpelig og enten lage mat til deg som du kan fryse ned eller komme og hjelpe deg å lage? Er sikkert deilig å ha sånt klart etter fødselen ja:jepp: det meste kan jo fryses ned :)

Samme jeg tenker om stellebordet, trengs sikkert ikke mer 👍 Bor langt unna min familie, men mannens er her. Får se om det blir litt baking i helgen ☺

1 time siden, Carouselle skrev:

Innom og hilser :vinke:

Er i innspurten av svangerskapet jeg og! Begynner permisjonen om et par uker! Og så spennende at du ikke vet kjønn! :babysmokk: 

Vi har heller ikke valgt navn enda, venter en gutt vi da. Har jente fra før :) Jentenavn er jo såå mye enklere enn guttenavn :klo:

 

Skal prøve å henge litt med her inne! Gøy med andre som venter barn i disse tider! 

Hyggelig med lesere ☺ Ja, spennende å ikke vite kjønn. I og med at de ikke kunne se det var gutt slo liksom mannen og en del andre fast at det er jente. I starten var jeg flink å handle nøytralt, men det gled litt ut. Spesielt av min mor 😂 Så mulig en eventuell liten gutt må tåle litt rosa og søte ting 😉 Enig med at jentenavn er enklest..selv om vi ikke har landet på et enda da. 

Lykke til med innspurten du også 😃😃

---

I dag har jeg avlivet den ene hunden min. Det var rart og litt trist selvsagt, men det føles rett. Selv om det nå virker litt tomt..

Videre har jeg støvsugd og vasket bilen, og montert bilsetet. Kjøpt stoff (eller en kul gardin da) som jeg skal trekke om en kul stol med. Må bare finne en stiftepistol her i huser først. Mener jeg har sett en her er sted, ny kostet nesten 800 🙈 Ikke aktuelt! 

Nå kjeeeder jeg meg. Er alene frem til søndag, og med begrenset energi til å gjøre ting/gå tur og få folk å henge med så blir spesielt ettermiddagen laaang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det var trist å høre at du måtte ta farvel med hunden din. Skumleste litt i dagboken din bakover, så forstod at det var planlagt en stund.. Har ikke kjæledyr selv så klarer nok ikke forstå akkurat hvor vanskelig det er, men tror det må være veldig tøft! 

Du har sikkert nevnt det før, men skal du ha en ny hund etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Emiliania skrev:

Kondolerer :klem: 

Takk 😊

33 minutter siden, Carouselle skrev:

Huff, det var trist å høre at du måtte ta farvel med hunden din. Skumleste litt i dagboken din bakover, så forstod at det var planlagt en stund.. Har ikke kjæledyr selv så klarer nok ikke forstå akkurat hvor vanskelig det er, men tror det må være veldig tøft! 

Du har sikkert nevnt det før, men skal du ha en ny hund etter dette?

Ja, det er trist, men føles rett og antakelig til rett tid med tanke på det som skal skje. 

Vi har to til, så en erstatning for han i dag blir det ikke med en gang. Men etterhvert vil jeg nok ha en til 😊

---

I dag har jeg sett nesten hele sesongen av jordmødrene på NRK. Så den for noen år siden, men da brydde jeg meg jo ikke 😉 Kjenner at det er litt sårt at jeg vet at jeg skal ha keisersnitt fremfor å føde. Selv om jeg har bestemt meg for at det ikke er noe mindre prestasjon eller mindre stor opplevelse å få bebien ved keisersnitt er det litt vemodig 😕 En liten del av meg håper at bebien har snudd seg før mandagens jordmorkontroll slik at jeg kan føde normalt, den andre delen av meg gleder seg til torsdagen for da kommer bebien 😉 Det er jo ikke gitt at jeg må ha keisersnitt ved en senere graviditet fordi jeg har det nå, men sannsynligheten er visst noooe større. Der gjør meg faktisk litt betenkt.. 

Regner med at når bebien er kommet spiller det ingen rolle hvordan 😆😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppdatering og oppsummering (antakeligvis den siste, så kanskje den blir litt lang.. Skriver også på pc for første gang så da er det enklere ;-) Men får ikke frem noen smilefjes eller lignende..)

Uke: Inne i min 39. uke i dag. 38+0 og 16 dager til termin.

Permisjon: Begynte i permisjon 1.8, rett etter tre uker ferie. Første uken har jeg kjeeeedet meg. Gjort en del småting, men formen er ikke helt slik jeg hadde planlagt nå mot slutten ;-)

Kjønn: Uvisst fremdeles. De kunne ikke se det på OUL. Da slo samboer egentlig litt fast at det er en jente, og mange hev seg på den konklusjonen. Selv har jeg ønsket hele veien å være åpen for at det også kan være en gutt. De nøytrale innkjøpene har allikevel dreiet seg mer og mer i jentekategorien. Hvis jeg leser kjerringrådene er det en gutt ;-) Jeg må innrømme jeg håper på jente da, det er vel helt naturlig at man ønsker seg sitt eget kjønn. Blir det en gutt så blir jeg like glad, det er jeg helt sikker på så skjemmes ikke over å si at jeg ønsker meg en jente!

Navn: Nope.. ikke landet på navn enda. Det vil si vi har et jentenavn som han foreslo og som jeg syns er greit. Så kanskje det er det vi har landet på? Til syvende og sist er ikke hvilke navn bebien får det viktigste i verden, så lenge begge liker det og har gode assosiasjoner til det :-)

Leie: Seteleie på denne sta krabaten. For en uke siden ble det forsøkt en ytre vending (som var vondt.. har lest om flere som ikke syns det, men det gjaldt ikke her) som ikke var vellykket. Da ble det bestemt i samråd med lege at jeg får planlagt keisersnitt.

Liv i magen: Ja, masse liv. I og med at den ligger i seteleie er det mye spark på den ene siden, og hodet beveger/gnager under ribbeina. Syns fortsatt det er stas med bevegelse og spark. Det kommer jeg til å savne i det bebien er ute.

Tanker om fødsel/keisersnitt: Jeg har gjennom hele svangerskapet skjøvet tankene om fødsel fremfor meg. Det har vært så langt frem i tid og jeg har tenkt at det er ikke så mye å planlegge/forberede seg til, så derfor har jeg ikke gjort det. Da jeg for en uke siden forsto at jeg ikke skal føde på naturligvis gikk det mange tanker igjennom hodet mitt. Blandet følelse mellom å være redd for keisersnitt (det er jo en relativt alvorlig operasjon med de risikoer et inngrep alltid har) og sorg over å ikke kunne føde på naturlig måte. Jeg har nå lest en del om KS, og føler meg trygg på at det kommer til å gå bra. Jeg har også helt og holdent bestemt meg for at jeg ikke får tenke at det er et nederlag å ikke føde naturlig (denne gangen). Svangerskapet skal ikke få ende i en skuffelse over å ikke "få ta eksamen" :-) Nå vet jeg datoen for KS, og det føles egentlig ganske ålreit å vite når bebien kommer, jeg vet at jeg slipper å vente i opptil fire uker til (med mindre den plutselig snur seg ned før kontroll på mandag da...).

Vektoppgang: 12 kilo. Satte meg et mål om maks 15 kilo, det trodde jeg at var ambisiøst, men det klarer jeg jo fint. Er som jeg har skrevet før veldig overrasket over å ikke ha est ut i det vide og brede :-) Har faktisk troen på at kroppen kommer til å komme seg relativt kjapt etter at bebien er ute. Misforstå meg rett; det er ikke et mål å se ut som før innen kortest mulig tid - om noen gang!

Fysisk form: Gjennom hele svangerskapet har den vært kjempe god. Har trent, gått på ski og til fots som før. Har trent styrke og følt meg helt fin. Men så sa alt plutselig litt pang i slutten av den andre ferieuken. Isjasen forverret seg kraftig som førte til at jeg knapt kunne gå 500 meter uten at det verket veldig. Kastet inn håndkle og bestemte meg for å ikke presse meg til å gå så mye da det gjorde så vondt. Det hjalp, isjasen er i sjakk nå. Men nå er jeg så sliten og har lite tiltakslyst. Det vil si jeg har lyst til å gjøre ting, men energien strekker ikke til. Føler konstant at jeg burde gjøre noe (rydde litt, gå tur med en hund, støvsuge, brette litt klær, fikse litt osv osv), noe som gjør at jeg så og si aldri slapper av med god samvittighet.....

I starten var jeg litt kvalm og en del trøtt. Andre trimester var så og si helt problemfritt, og magen kom egentlig ikke før i slutten av 20-ukene, og ble virkelig ballong i det jeg begynte på ferie for 4 uker siden. Kan fremdeles bøye meg for å knytte skoene, kommer greit ut av seng og sofa (det er selvsagt litt tyngre, men føler meg ikke hvalross). Det er først de siste ukene ting har blitt tyngre. Håper jeg får et tilsvarende svangerskap neste gang (forutsatt at bebi gir mersmak da, og at jeg kan bli gravid igjen!).

Psyken: Humøret har variert veldig i løpet av svangerskapet. Har hatt tider med kort lunte, men det som har skremt meg har vært alle opp- og nedturen jeg har følt. Plutselig kan jeg bli skikkelig lei meg, føle at alt er helt bånn i bøtta og at livet virkelig ikke er helt på min side. Som regel helt uten grunn! Hatt mye følelser knyttet til at samboer har et barn fra før. Han har måtte bruke mye tid på å overbevise meg om at dette barnet er like viktig å spesielt, at fødsel er like spennende osv osv. Det er urettferdig av meg å kreve denne bekreftelsen, men jeg innrømmer glatt at det har og nok fremdeles er vanskelig å forsone seg med. Samboer fortjener all ære for å takle dette så godt som han har gjort. Det har blitt mange tårer i løpet av svangerskapet, men når jeg tenker tilbake husker jeg i hovedsak alt det gode og alle gangene jeg har gledet meg!

Innkjøp: Vi har det vi trenger nå i første omgang. Foruten en bæresele eller sjal.

Forventninger til tiden etterpå: Jeg håper at jeg kan bli en som virkelig nyter barseltiden og permisjonen med bebien. At jeg bruker tiden på å kose med bebien og sørge for at vi har det godt som en familie - fremfor å stresse med at alt må være perfekt. Samboer er veldig klar på nettopp det, ting er ikke perfekt i starten. Det vil bli slitsomt og tungt, men det er allikevel veldig fint og kun for en veldig kort periode av livet vårt. Jeg vil også at vi sørger for at vi fremdeles er kjærester midt opp i alt dette. Vi begge er veldig avhengig av nærhet og å være sammen, så vil nok merke det fort dersom det forsvinner. Håper jeg får til ammingen, men har forstått at det ikke er en dans på roser.

--

I dag har jeg ikke store planer. Store planer fungerer ikke så godt om dagen ;-) I løpet av helgen må jeg støvsuge og vaske, sånn at det er klart til vi drar på sykehuset neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin oppdatering! Tenk at du er mamma om under en uke! 

Du kan bare glede deg. Det er skummelt men fy så fantastisk og man kommer raskt inn i rollen. Jeg er så spent på å høre hva du får. :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese oppdateringen :) Nå er det ikke lenge igjen! 

Det med å være fysisk og fortsatt være kjærester etter fødsel er veldig viktig. Likevel ble det endring her helt naturlig. Jeg hadde noen tanker med bekymring om at følelsene hadde forsvunnet men mannen (og jeg) leste at det var vanlig at man ikke hadde øyne for andre enn bebis i begynnelsen :)Jeg følte ikke like stort behov for å være inntil og kose på mannen og det gikk vel noen dager etter fødsel før vi kysset og klemte hverandre. Greit å være forberedt på at dette også er normalt ;)  Jeg var uansett veldig glad for at han var der og savnet han jo når han ikke var det så vi ville selvfølgelig være på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...