Gå til innhold

Livet med lille K ☺


maja87

Anbefalte innlegg

Enig i at samboeren din må ta i bruk egenmelding eller at du blir sykmeldt fra permisjonen slik at han stepper inn. Du er jo slett ikke frisk slik du er nå. Det høres så vondt ut, stakkars lille deg :klem: 

Jeg hadde akkurat samme opplevelse som deg, å innse at vi hadde gjort alle feil i boka  (etter beste mening og alltid etter råd fra fagfolk - jordmødre/helsesøstre/lege osv). Det var sukkervann, introduksjon av flasker, MME, .. ja.. det meste. Men der og da var situasjonen ganske desperat (alt dette skjedde på sykehuset altså, så det var ikke noe hobbyprosjekt vi drev med hjemme heller..). Det er bare så rart å lese om så mange like tilfeller som mitt eget i ettertid - fordi vi trodde vi var de eneste i verden som slet og hadde heller ikke de beste forutsetningene for å få det til. Hvis det er såpass vanlig å få utfordringer med ammingen så må det jo gjøres noe drastisk med barselomsorgen og helsestasjonenens rolle/kapasitet. For ingen kan si noe på innsatsen din, det er helt klart :klem:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Carouselle skrev:

Enig i at samboeren din må ta i bruk egenmelding eller at du blir sykmeldt fra permisjonen slik at han stepper inn. Du er jo slett ikke frisk slik du er nå. Det høres så vondt ut, stakkars lille deg :klem: 

Jeg hadde akkurat samme opplevelse som deg, å innse at vi hadde gjort alle feil i boka  (etter beste mening og alltid etter råd fra fagfolk - jordmødre/helsesøstre/lege osv). Det var sukkervann, introduksjon av flasker, MME, .. ja.. det meste. Men der og da var situasjonen ganske desperat (alt dette skjedde på sykehuset altså, så det var ikke noe hobbyprosjekt vi drev med hjemme heller..). Det er bare så rart å lese om så mange like tilfeller som mitt eget i ettertid - fordi vi trodde vi var de eneste i verden som slet og hadde heller ikke de beste forutsetningene for å få det til. Hvis det er såpass vanlig å få utfordringer med ammingen så må det jo gjøres noe drastisk med barselomsorgen og helsestasjonenens rolle/kapasitet. For ingen kan si noe på innsatsen din, det er helt klart :klem:

 

Huff, fryktelig irriterende at det skjer med så mange ja! På en måte godt å vite at man ikke er den eneste som ikke får det til og som må ty til desperate løsninger. I ettermiddag tok hyn brystet en stund, bare som smokk, men da tenker jeg at det er et ørlite håp om at vi kan få henne til å ta ordentlig tak etterhvert? Nå er jeg på det stadiet at jeg ikke vil gi opp pga at jeg hater å styre med de flaskene, ikke så mye for mitt ønske lenger.. Men så leser og hører jeg om så mange som sier den første og kanskje andre måneden er trøblete, så..

Takk for fine ord forresten, både fra deg og @Chandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så vondt av deg :( Jeg har jo ingen tips å komme med heller, så jeg føler bare jeg kommenterer det samme hver gang. "Håper dere finner en løsning", osv.  :klem:
Hvis det viser seg at erstatning blir eneste løsning så ikke få dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Weebs skrev:

Jeg får så vondt av deg :( Jeg har jo ingen tips å komme med heller, så jeg føler bare jeg kommenterer det samme hver gang. "Håper dere finner en løsning", osv.  :klem:
Hvis det viser seg at erstatning blir eneste løsning så ikke få dårlig samvittighet for det.

Skjønner godt at det ikke er så mye tips å komme med 😉 Håper virkelig dette løser seg i en fei for deg! Mitt tips er å være litt forberedet, det var ikke jeg.. Eller, jeg visste jo at det muligens ikke kom til å gå, men ante lite om hva man burde prøve og hvordan, at det skulle føles så nederlag å eventuelt gi opp osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med puppene på tørk og ser The Kardashian på tv (for lat til å finne noe nytt på netflix etter OITNB) 😂 Akkurat pumpa meg med den elektrisk brystpumpen jeg fikk kjøpt brukt av ei i byen. Den er ikke så fancy, en elektrisk utgave av den jeg har som håndpumpe. Men den var mer effektiv, fikk til og med ut på "dumme puppen" 😊 Så nå står 50ml og venter på lille til neste mating. I følge en ammehjelper jeg snakket med i går var det bra å ha klart å øke produksjonen til 30-40ml med en håndpumpe, så er stolt 😂

Fikk også hjelpebryst i posten i går. Prøvde det i går kveld, men det gikk ikke og endte i skrik fra lille og gråt fra meg. Samt en krangel mellom meg og samboer... Vi ønsker begge å fortsette å forsøke, men uten at det skal bli sånn her jevnlig. Forsøkte derfor igjen i dag, først fikk det litt bra, så skar det seg, men vi holdt ut litt og til slutt ga vi resten på flaske. 

Vært ute med hunden, deilig ☺😊☺

Nå er samboer på jakttrening med jakthunden vår, mens jeg er hjemme. Er i mye bedre form, antibiotikaen gjør susen 👍 Antar det blir enda bedre nå når pumpingen går letter så jeg får tomt meg. 

Lille K er så søt ☺ Vi har introdusert smokk, hun koser seg såå med den at det får bare være. Enten tar hun brystet etterhver eller så gjør hun det ikke. Smokken skal hun få ha 😆 Hun ligger fortsatt i pysjen, men får se om vi gidder skifte før det eventuelt trengs 😉 

På tirsdag skal jeg på barselsgruppe på helsestasjonen. Grugleder meg litt. Blir fint å se noen andre, men er litt småbekymret for det med mating (om det treffer et av mattidspunktene..herregud det løser seg jo!). Håper det er noen bra damer som jeg kan treffe jevnlig, gleder meg som sagt til å være litt mer sosial igjen. Selv om jeg godtar at disse ukene er unntakstilstand 😉

Nå skal jeg klikke hjem et kompakt systemkamera 😃 ødela speilreflekskameraet mitt på ferie.. 

Ble langt igjen, et under om noen gidder å lese! (strengt tatt skriver jeg for meg selv, men er ålreit med litt innspill iblant). Får heller vise meg fra en annen side i andres dagbøker, så folk ikke tror ammeproblemer er der eneste som opptar meg for tiden 😂😂😂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpebryst var vel det eneste jeg ikke testet sist.. og akupunktur.. Men jeg var veldig nær! Spent på hvordan det funker for dere :) Høres jo ut som det både var litt trøblete, men at det også hadde litt for seg? 

Elektrisk pumpe må jo til om du skal belage deg på pumpe! Skjønner ikke at du orker manuell, så bra du har fått en som det er litt mer futt i :)

Synes det var tidlig å møte barselgruppe? Vi møttes to måneder etter fødsel tror jeg? Da er jo gjerne rutinene mer etablert, selv om man selvsagt alltid får dårlig timing når man skal på noe som f.eks. barseltreff. Var veldig skeptisk til barselgruppe opprinnelig, men herregud så deilig. Vi var en gjeng hvor alle slet enten det var med amming, kolikk, ektemenn eller andre ting. En skikkelig dysfunksjonell barselgruppe :fnise: Veldig deilig å ha en slik gjeng hvor man kan være åpenhjertig og ærlig :)

Ha en fin kveld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Carouselle skrev:

Hjelpebryst var vel det eneste jeg ikke testet sist.. og akupunktur.. Men jeg var veldig nær! Spent på hvordan det funker for dere :) Høres jo ut som det både var litt trøblete, men at det også hadde litt for seg? 

Elektrisk pumpe må jo til om du skal belage deg på pumpe! Skjønner ikke at du orker manuell, så bra du har fått en som det er litt mer futt i :)

Synes det var tidlig å møte barselgruppe? Vi møttes to måneder etter fødsel tror jeg? Da er jo gjerne rutinene mer etablert, selv om man selvsagt alltid får dårlig timing når man skal på noe som f.eks. barseltreff. Var veldig skeptisk til barselgruppe opprinnelig, men herregud så deilig. Vi var en gjeng hvor alle slet enten det var med amming, kolikk, ektemenn eller andre ting. En skikkelig dysfunksjonell barselgruppe :fnise: Veldig deilig å ha en slik gjeng hvor man kan være åpenhjertig og ærlig :)

Ha en fin kveld :) 

Hehe, kanskje jeg får håpe på en dysfunksjonell barselsgruppe 😂 Ja, jeg og syns det var ganske tidlig? Vår er jo ikke fire uker en gang.. Her finnes ingen rutiner og jeg har ikke vært på annet enn en liten trilletur alene med bebien. Strengt tatt skal jeg liksom ikke bære henne i bilstolen selv enda en gang.. Det regner jeg med er safe nå da 😃  Men, men. Blir ny veiing og samtale med HS på tomannshånd etter gruppetimen. 

Hjelpebryst er litt plundrete, men snakket med ei på en gruppe i går som sa det var løsningen for de (hadde mye av de samme problemene). Så siden jeg hadde bestilt, er det verdt å forsøke ☺

Akupunktur - skjer ikke 😉 Da er jeg mer enn fornøyd med å pumpe så lenge jeg gidder det så hun i hvertfall får mm. 

Her har vi spist taco og ligger nå på sofaen 😆 Ha en fin kveld du og 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg jammen jeg skal prøve hjelpebryst om jeg igjen skal få problemer! :)

Jeg er superskeptisk til alternativ medisin, så når jeg vurderer akupunktur - da er jeg rimelig desperat :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.9.2016 at 9.17, Carouselle skrev:

Da tror jeg jammen jeg skal prøve hjelpebryst om jeg igjen skal få problemer! :)

Jeg er superskeptisk til alternativ medisin, så når jeg vurderer akupunktur - da er jeg rimelig desperat :fnise:

Forsøkte hjelpebryst igjen i formiddag (krever litt hjelp så måtte ta det før samboer dro på jpbb). Fungerte litt, så ble hu utålmodig og grinete. Ga oss før det eskalerte 😉 

---

I går trillet vi en time med ei venninne og jeg plukket opp et bæresjal jeg hadde kjøpt. BB-slen het det, vevd type. Syns det var enkelt å knyte henne inn i, men har ikke vært ute med det enda. Kanskje senere i dag 😃 Var behagelig å ha på i hvertfall. Skal sies at etter vi gav henne smokk har det vært mindre nødvendig med konstant byssing rundt og rundt i stua 😂 

Snart kommer ei venninne på besøk for spise middag med meg og kose med bebien☺ Burde fått til en pumping på denne tiden, men med våken bebi og besøk underveis får det vente 😉 Ikke lett å få til 6-8 ganger om dagen! 

Er nådd punktet hvor jeg tenker at dersom HS i morgen ikke har veiledning eller tips som får dette til å løsne i riktig retning, gir vi opp snart. Eller, jeg endrer mening hele tiden. Men jeg ser jo at bebien har det mye bedre med flaske og smokk, en konstant frustrasjon når jeg forsøker å legge henne til 😕 

Venter fortsatt på pakken fra jollyroom.. Har bestilt babygym og to uroer (den ene til newborn stolen og en til å ha over stellebordet 👍). Fortsatt ikke fått bestilt kamerat.. Har fanen oppe på telefonen, men ikke ferdigstilt kjøpet enda 😂 Gleder meg til nytt kamera så må få ut fingeren i kveld! 

Nå hører jeg bil komme så regner med det er besøket 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke slite ut hverken mammaen eller lille frøkna med amming/pumping eller flaske. Jeg tok valget selv da hun var rundt 3 uker om at det ikke var vits å holde på lenger. Med nærmest null melkeproduksjon og frustrert baby  fant jeg ut at nok var nok. Min HS hadde full forståelse for det, og håper din har det også om hun ikke har mer råd/veiledning.

Kos deg med venninnebesøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Småkjekset skrev:

Man skal ikke slite ut hverken mammaen eller lille frøkna med amming/pumping eller flaske. Jeg tok valget selv da hun var rundt 3 uker om at det ikke var vits å holde på lenger. Med nærmest null melkeproduksjon og frustrert baby  fant jeg ut at nok var nok. Min HS hadde full forståelse for det, og håper din har det også om hun ikke har mer råd/veiledning.

Kos deg med venninnebesøk :)

Fint å høre at andre har gitt seg etter "så"kort tid. Har litt inntrykk av at en del holder på både 7-8 uker og mer. Klart, det er en kort periode dersom det ender med å lykkes. Men ganske lang om det ikke fører frem.. Har også lite melk, og det ser ut til å være vanskelig å øke den vha bare pumping 😕 Tror absolutt HS vil ha forståelse for om vi gir opp ☺

Venninna mi har nå reist videre på trening, koselig med middagsselskap ☺ Håper lille snart sovner, hu har mer eller mindre vært våken siden 10.30 i dag! Skal sies at hun pleier å sove fra 6-7 på kvelden til ca 10 om morran kun avbrutt av måltider og bleiebytter 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, maja87 skrev:

Fint å høre at andre har gitt seg etter "så"kort tid. Har litt inntrykk av at en del holder på både 7-8 uker og mer. Klart, det er en kort periode dersom det ender med å lykkes. Men ganske lang om det ikke fører frem.. Har også lite melk, og det ser ut til å være vanskelig å øke den vha bare pumping 😕 Tror absolutt HS vil ha forståelse for om vi gir opp ☺

Venninna mi har nå reist videre på trening, koselig med middagsselskap ☺ Håper lille snart sovner, hu har mer eller mindre vært våken siden 10.30 i dag! Skal sies at hun pleier å sove fra 6-7 på kvelden til ca 10 om morran kun avbrutt av måltider og bleiebytter 😃

Vet om flere som holdt på i altfor lang tid og slet seg ut på det, så valgte å gi oss før vi ble for frustrerte. 

Godt hun har et godt sovehjerte :hjerte: Hvor gammel er hun nå? Synes tiden bare flyr avgårde så klarer ikke å henge med alltid ;) Kan være et utviklingssprang som gjør at hun ikke har sovet på dagen, men så lenge hun tar det igjen i løpet av natten er det ikke noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Småkjekset skrev:

Vet om flere som holdt på i altfor lang tid og slet seg ut på det, så valgte å gi oss før vi ble for frustrerte. 

Godt hun har et godt sovehjerte :hjerte: Hvor gammel er hun nå? Synes tiden bare flyr avgårde så klarer ikke å henge med alltid ;) Kan være et utviklingssprang som gjør at hun ikke har sovet på dagen, men så lenge hun tar det igjen i løpet av natten er det ikke noe å bekymre seg over.

Ja, ønsker å klare gi meg før det blir hekt texas om det ikke går. Verdens undergang er det ikke! 

Hun blir fire uker torsdag ☺ Nå innrømme at dise utviklingssprangene det snakkes om har jeg ikke peiling på.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Småkjekset skrev:

Her er litt info. Husker jeg leste my på disse sidene når E var liten, og blir nok ikke mindre denne gangen!

 

Takk! Da skal jeg lese meg opp litt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingssprangene ja, husker jeg hadde en app om disse sist. Hadde aldri hørt om det før jeg heller. Det var godt å alltid ha noe å skylde på hvis Mini var litt urolig og trassig en dag, "Åja det er et utviklingssprang!" :fnise: Neida, men det var faktisk ganske interessant å lese om når det stod på :) Særlig om man ikke kan så mye om barns utvikling fra før, og jeg kunne ingenting! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har lille K og jeg vært ute av huset med bil for første gang 😉 På helsestasjonen på gruppekontroll. Nå veide hun hele 3800 gram, lagt på seg 300 siden forrige mandag 😉 Ikke noe å si på spiselysten nei 😂 Resten av kontrollen var bare klein..? Vi var tre stykker, ingen hadde noen spørsmål, helsesøster hadde litt info og så dro vi hvert til vårt. Uten å ha introdusert oss selv en gang. Sjansen for at vi finner på noe sammen er ca. 0! Men, men mange som har fått barn her i år, og noen kjenner jeg så det skal nok gå greit! 

Merket det ganske godt i såret da jeg bar bilstolen med bebien oppi. I følge retningslinjene jeg fikk skulle jeg jo ikke ha gjort det, men må man så må man! Gleder meg så til å kunne trille så langt jeg vil og hvor jeg vil ☺ 

Nå sitter jeg og venter på pc oppdateringer i håp om å få fremkalt litt bilder, etter inspirasjon fra @Chandra. Tror jeg må begynne med lister over hva jeg ønsker gjøre i løpet av dagen jeg også. Så føler jeg at jeg gjør litt! 

Bestilte meg nytt kamera i går også. Dette https://www.tek.no/artikler/test-panasonic-lumix-dmc-gf7/191613. I fargen brun og sølv. Når det kommer skal jeg få tatt fine bilder av bebien. Samboer er ikke så opptatt av å ta bilder (tror det eneste vi har av oss er er par selfier...), noe som irriterer meg litt 😉 Har knapt bilder av meg selv med mine foreldre, sånn vil ikke jeg at det skal være for mine barn! 

Appropo barn i flertall så hintet jeg om lillebror i går 😂 Haha, skulle tro at i fjerde uke med bebi er ikke en ny graviditet det man bør tenke på! Men jeg ønsker søsken (har jo et, men ikke her og det er ikke mitt barn) til lille, og mannen min er 15 år eldre enn meg, så evig kan vi ikke drøye 😉

Angående ammingen hadde ikke HS så mye mer tips, men hun skulle kontaktw ammehjelpen for meg og høre om de hadde noe mer å komme med. Skal ringe meg i morgen. Hun har veldig forståelse for om vi nå kaster inn håndkle, vi har prøvd mye og en god stund nå syns jeg. Men ønsker ikke gi opp pumpingen, så har kjøpt ei ny pumpe, en best i test pumpe, fra finn som blir sendt fredag. Så da får jeg se om jeg har mer melk enn det jeg nå får ut, og kanskje jeg kan øke produksjonen litt. 

Jezzez.. jeg trenger selskap! I morgen kommer foreldrene mine på besøk noen dager, da trenger jeg kanskje ikke belemre nettet med alle mine tanker 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekt gjort å tenke på enda en liten :nigo: Som du sier pga alder er det ikke noe å vente med. Mannen min er 7 år eldre enn meg, så selv om jeg hadde hatt god tid enda følet han at han kom til å bli en så gammel pappa om det tok lang tid denne gangen. 

Håper HS/ammehjelpen har noe å komme med, hvis ikke gjør du absolutt alt du kan for å få det til. Bøyer meg i støvet for det! :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.9.2016 at 7.17, Småkjekset skrev:

Sprekt gjort å tenke på enda en liten :nigo: Som du sier pga alder er det ikke noe å vente med. Mannen min er 7 år eldre enn meg, så selv om jeg hadde hatt god tid enda følet han at han kom til å bli en så gammel pappa om det tok lang tid denne gangen. 

Håper HS/ammehjelpen har noe å komme med, hvis ikke gjør du absolutt alt du kan for å få det til. Bøyer meg i støvet for det! :pls:

Først må vi begynne med aktiviteter som kan resultere i barn igjen 😂 Men det er nært forestående tror jeg 😉 Er jo egentlig kun det at bebien ligger i midten som hindrer oss 😂

HS ringte ikke i går.. Men jeg har ikke prøvd å legge henne til verken i dag eller i går. Føles som jeg egentlig har innfunnet meg med at det ikke blir amming, kanskje jeg gjør et forsøk neste uke når foreldrene mine har dratt. Jeg har forsøkt mye, virker som både jeg og lille har det best med flaske, mme og noe pumpemelk 👍

Har gjort en god innsats! Nå er det mamming foran amming som de sier 😉 

Endret av maja87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille K er i dag 4 uker 😊 Tiden går skikkelig fort! Syns jeg ser smil og hun er veldig våken og nysgjerrig. Hittil har hun sovet hele natten og vært mye våken på dagene, men nå ser det ut til å være en del dagblunder og litt mer urolige netter (heldigvis verken gråt eller skriking så langt, bare pludring 😆 Men ikke så lett å sove gjennom det 😂). 

I dag har jeg og lille K vært på trilletur til byen 😆 Var ganske nervøs for dette, hva om vi ikke er hjemme igjen til mating? 

Men etter at hun hadde sovet en god blund skiftet jeg på henne og gikk (stellevesken med skift, flaske med kokt vann og pulverpakken var allerede klar👍). Mamma er på besøk så vi gikk sammen. Trenger jo hjelp til å trille vogn i bakker fremdeles.. 

I byen fikk jeg byttet noen bebiklær vi hadde fått i gaver, kjøpt en gave til nevø som straks fyller 1 år og handlet inn mer flaskeutstyr. Innser at det ikke blir amming (selvfølgelig kan jo alt plutselig snu, men tror neppe det, det får være en bonus i så fall) så da kjøpte jeg et par flasker til (slippe å vaske og kjøre i mikro flere ganger i døgnet) og en boks som man kan ha ferdig dosert mme pulver. I tillegg kjøpte jeg en ny smokk (hu brukee kun mam sitt utstyr, verken smokk eller flaske i avent er godkjent 😉) og en easytran pipett. 

Bilder fremdeles ikke bestilt.. Kanskje nå er tiden?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...