Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei på gruppa som la ut bilde av den tørreste lille deigen. Hun hadde fulgt oppskriften etter punkt og prikke så hun lurte på hva som gikk galt. Noen delte oppskriften i kommentarfeltet (noe som sikkert også er i mot reglene for da blir det jo færre klikk på bloggen, men veldig greit for oss andre som ikke gir den bloggen klikk). Men i hvert fall så var oppskriften som følger:

Var det denne oppskriften du gikk ut fra?
Søte vaniljesausboller (20-25 stk)

1 kg hvetemel
150 g smør
5 dl vaniljesaus(hjemmelaget eller kjøpt)
2 dl  sukker (eller mindre om du vil)
2 egg ( 1 av de til pensling)
1 pose tørrgjær
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 ts kardemomme (sløyfes om du vil)

????

Alle forstod at her manglet det jo væske i deigen unntatt en admin som forklarte det hele med at hun hadde for tørt mel🙈. T ble  tagget, men lot vær å si noe. 

Tenker at når en oppskrift er så dårlig og alle som har hatt suksess med den har tilsatt mer flytende så kan vel den som har laget oppskriften komme med en forklaring. Og hun kan ikke si at hun ikke har sett det for hver gang noen skryter av boka så er det hjerter, kyss og klem umiddelbart. 

Anonymkode: c56bd...7b5

Det var nå voldsomt til vanilje også da. 5 dl vaniljesaus og 2 ts vaniljepulver???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Honey Dew said:

Det var nå voldsomt til vanilje også da. 5 dl vaniljesaus og 2 ts vaniljepulver???

Og veldig rart med en pose tørrgjær og 2 ts bakepulver i en så liten deig. Har egentlig aldri følt behovet for å ha bakepulver i gjærdeig. Sjekket oppskriften til «det søte liv» og det virker ut som at alle disse ekstra tingene er for å kompensere for at hun egentlig har stjålet oppskriften. Originalen inneholder et ekstra egg. Men vaniljepulver og bakepulver hjelper ikke for å erstatte et egg. 

Anonymkode: c56bd...7b5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei på gruppa som la ut bilde av den tørreste lille deigen. Hun hadde fulgt oppskriften etter punkt og prikke så hun lurte på hva som gikk galt. Noen delte oppskriften i kommentarfeltet (noe som sikkert også er i mot reglene for da blir det jo færre klikk på bloggen, men veldig greit for oss andre som ikke gir den bloggen klikk). Men i hvert fall så var oppskriften som følger:

Var det denne oppskriften du gikk ut fra?
Søte vaniljesausboller (20-25 stk)

1 kg hvetemel
150 g smør
5 dl vaniljesaus(hjemmelaget eller kjøpt)
2 dl  sukker (eller mindre om du vil)
2 egg ( 1 av de til pensling)
1 pose tørrgjær
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 ts kardemomme (sløyfes om du vil)

????

Alle forstod at her manglet det jo væske i deigen unntatt en admin som forklarte det hele med at hun hadde for tørt mel🙈. T ble  tagget, men lot vær å si noe. 

Tenker at når en oppskrift er så dårlig og alle som har hatt suksess med den har tilsatt mer flytende så kan vel den som har laget oppskriften komme med en forklaring. Og hun kan ikke si at hun ikke har sett det for hver gang noen skryter av boka så er det hjerter, kyss og klem umiddelbart. 

Anonymkode: c56bd...7b5

For tørt mel 😂😂😂

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marimba skrev:

For tørt mel 😂😂😂

Mel kan ha varierende mengde fuktighet i seg, derfor kan det variere litt hvor mye væske man trenger. Ikke noe nytt det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig hvetemel har et vanninnhold på Max 15%. Ved særlig langvarig oppbevaring i tørt innemiljø han vanninnholdet synke noe, men ikke nok til at det kan oppveie for det manglende væskeinnholdet i oppskriften... dersom Admin virkelig tror på dette så burde de kanskje fått en oppfriskning i mattekunnskapene?

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og veldig rart med en pose tørrgjær og 2 ts bakepulver i en så liten deig. Har egentlig aldri følt behovet for å ha bakepulver i gjærdeig. Sjekket oppskriften til «det søte liv» og det virker ut som at alle disse ekstra tingene er for å kompensere for at hun egentlig har stjålet oppskriften. Originalen inneholder et ekstra egg. Men vaniljepulver og bakepulver hjelper ikke for å erstatte et egg. 

Anonymkode: c56bd...7b5

Hvorvidt hun har stjålet den eller ikke, skal jeg ikke spekulere i. Men det som i alle fall er tydelig - og gjennomgående tendens i en rekke av oppskriftene - er at wanna-be-dronningen åpenbart har null peiling på oppgaven til de ulike ingrediensene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Viktualia skrev:

Mel kan ha varierende mengde fuktighet i seg, derfor kan det variere litt hvor mye væske man trenger. Ikke noe nytt det.

Joda. Mange vet at man skal holde tilbake litt på melet og se det an når man baker gjærdeig, men her virka det jo heller som det var oppskriften det var feil med. 

Som admin da ville det vært mye bedre å svare at det er lurt å tilsette litt og litt mel i gjærbakst, men i at dette tilfellet burde adminene ta en gjennomgang av oppskriften heller enn å bare avfeie med at melet var for tørt. 

Har ikke adminene i MFB en slags "lærerrolle"?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marimba skrev:

 

Har ikke adminene i MFB en slags "lærerrolle"?

Mere som vaktbikkje og promoteringsrolle vil jeg si 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf said:

Mere som vaktbikkje og promoteringsrolle vil jeg si 

Spot on ✌🏻

Anonymkode: c56bd...7b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Marimba skrev:

Joda. Mange vet at man skal holde tilbake litt på melet og se det an når man baker gjærdeig, men her virka det jo heller som det var oppskriften det var feil med. 

Som admin da ville det vært mye bedre å svare at det er lurt å tilsette litt og litt mel i gjærbakst, men i at dette tilfellet burde adminene ta en gjennomgang av oppskriften heller enn å bare avfeie med at melet var for tørt. 

Har ikke adminene i MFB en slags "lærerrolle"?

Nææææ... de skal forsvare T med alle midler, pushe blogg og bok....

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei på gruppa som la ut bilde av den tørreste lille deigen. Hun hadde fulgt oppskriften etter punkt og prikke så hun lurte på hva som gikk galt. Noen delte oppskriften i kommentarfeltet (noe som sikkert også er i mot reglene for da blir det jo færre klikk på bloggen, men veldig greit for oss andre som ikke gir den bloggen klikk). Men i hvert fall så var oppskriften som følger:

Var det denne oppskriften du gikk ut fra?
Søte vaniljesausboller (20-25 stk)

1 kg hvetemel
150 g smør
5 dl vaniljesaus(hjemmelaget eller kjøpt)
2 dl  sukker (eller mindre om du vil)
2 egg ( 1 av de til pensling)
1 pose tørrgjær
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 ts kardemomme (sløyfes om du vil)

????

Alle forstod at her manglet det jo væske i deigen unntatt en admin som forklarte det hele med at hun hadde for tørt mel🙈. T ble  tagget, men lot vær å si noe. 

Tenker at når en oppskrift er så dårlig og alle som har hatt suksess med den har tilsatt mer flytende så kan vel den som har laget oppskriften komme med en forklaring. Og hun kan ikke si at hun ikke har sett det for hver gang noen skryter av boka så er det hjerter, kyss og klem umiddelbart. 

Anonymkode: c56bd...7b5

En ting jeg stusser på med den oppskiften... ikke pizzamel???

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke spesielt lite væske i den oppskriften (som sagt, ett egg mer i Det søte liv sin, mulig det utgjør en veldig stor forskjell, men flere har visst fått bra resultat også) - og MFB sin er lagt ut først. De gjør mye dust, men jeg synes ikke dette er blant det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gaea skrev:

Altså, det er ikke spesielt lite væske i den oppskriften (som sagt, ett egg mer i Det søte liv sin, mulig det utgjør en veldig stor forskjell, men flere har visst fått bra resultat også) - og MFB sin er lagt ut først. De gjør mye dust, men jeg synes ikke dette er blant det. 

Jeg har ikke klikket meg inn på bloggen, men det ser ut til at den dukket opp på facebooken hos meg i går for første gang... har du publiseringsdatoen på bloggen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Fruktninja skrev:

Jeg har ikke klikket meg inn på bloggen, men det ser ut til at den dukket opp på facebooken hos meg i går for første gang... har du publiseringsdatoen på bloggen???

Ja, 15.10.2018. Det søte liv sin oppskrift ble publisert i januar i år (hevder for ordens skyld ikke at sistnevnte kopierer førstnevnte heller). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gaea skrev:

Ja, 15.10.2018. Det søte liv sin oppskrift ble publisert i januar i år (hevder for ordens skyld ikke at sistnevnte kopierer førstnevnte heller). 

Kan aldri tenke meg at en seriøs blogger kopierer oppskiftene til dronningen av MFB

Anonymkode: d1dbc...0cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitfocuse/Desiree har vel også en lignende oppskrift, bare en sunn versjon. Iallefall boller med vaniljesaus. Og den oppskriften tror jeg at jeg lagde i fjor sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det søte liv skriver også selv at tipset om å bruke vaniljesaus kom fra en leser. Resten av mengdene er temmelig identiske med en annen bolleoppskrift på samme blogg.

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/mormors-beste-boller

1dl mer vaniljesaus enn melk har gitt 50g mindre smør. 1ts kardemomme er byttet ut med 1ss vaniljesukker. Tenker det er en naturlig tilpassning for å bruke hele vaniljesauspakken og forsterke vaniljesmaken :)

Anonymkode: 9f10d...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan aldri tenke meg at en seriøs blogger kopierer oppskiftene til dronningen av MFB

Anonymkode: d1dbc...0cc

Ja, er det jeg sa.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Zeitgeist skrev:

Akkurat vaniljeboller er ikke noe nytt. Fant blant annet denne som er fra 14. oktober, 2014

Men disse er ikke som de som lå ute på MFB, disse er med vaniljefyll. De fra MFB var vaniljesausen i selve deigen.

Anonymkode: aa49d...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...