Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan ha utrolig, med vekt på utrooolig, mye smør i en potetstappe uten at det blir "fettsuppe" eller lignende. En veldig berømt potetstappe består av omtrent en tredjedel smør. Det er veldig godt. Men da heter det plutselig pommes puree de Robuchon, eller Heston Blumenthals mashed potatoes og er selvsagt ikke hverdagsmat. Og du får en spiseskje eller noe.

Endret av Viktualia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hva er dette, suppe?

2. Hvorfor kokefaste? HVORFOR? Herregud, hun dama der er helt på jordet. 

3. Hvorfor så masse fløte og så melk i tillegg? Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg aldri har laget potetstappe selv uten at mamma guider meg (på studentbudsjett blir det pose hvis jeg skal ha potetstappe), men da har vi alltid hatt i smør og en skvett fløte på slump, men da mener jeg en SKVETT også. 

Anonymkode: 0cb29...201

Dette er oppskiften på den berømte "Tanja-stappa" hentet fra bloggen....

kokefaste for at dette visstnok gir det beste resultater....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Viktualia skrev:

Man kan ha utrolig, med vekt på utrooolig, mye smør i en potetstappe uten at det blir "fettsuppe" eller lignende. En veldig berømt potetstappe består av omtrent en fjerdedel smør. Det er veldig godt. Men da heter det plutselig pommes puree de Robuchon, eller Heston Blumenthals mashed potatoes og er selvsagt ikke hverdagsmat. Og du får en spiseskje eller noe.

En av verden beste pureer det! :) mmmmm!!!

MEN- den er ikke laget på kokefaste pottiser akkurat! Det er en rett som stiller store krav til potet med riktig tørrstoffinnhold og som dermed kan bære uhorvelige menger smør/fløte..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står den oppskrifta der helt seriøst svart på hvitt i boka? 

Hvor er forlaget, de kan ikke gi ut noe sånt? 

Når man har som misjon å lære folk å lage mat fra bunnen ( og da tenker jeg implisitt sunnere) så gjør man dem en skikkelig bjørnetjeneste ved å presentere noe slikt. Tenk om folk oppfatter dette som normalkost ettersom den tross alt er fra bunnen og da sikkert er sunn også. 

 

 

Jeg skal innrømme at jeg kan putte litt smør i potetmosen når den skal være litt finere... Men 3 dl fløte i tillegg? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marimba skrev:

Står den oppskrifta der helt seriøst svart på hvitt i boka? 

Hvor er forlaget, de kan ikke gi ut noe sånt? 

Når man har som misjon å lære folk å lage mat fra bunnen ( og da tenker jeg implisitt sunnere) så gjør man dem en skikkelig bjørnetjeneste ved å presentere noe slikt. Tenk om folk oppfatter dette som normalkost ettersom den tross alt er fra bunnen og da sikkert er sunn også. 

 

 

Jeg skal innrømme at jeg kan putte litt smør i potetmosen når den skal være litt finere... Men 3 dl fløte i tillegg? 

Jeh har aldri sett boken fysisk (lokale bokhandelen ville ikke ta den inn, kun på bestilling) så jeg aner ikke, men den er på bloggen, bla under "pølse stroganoff" som igjen er en typisk hverdagsrett. (Riktignok med 2 dl fløte og 2 dl CF..)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fruktninja skrev:

Jeh har aldri sett boken fysisk (lokale bokhandelen ville ikke ta den inn, kun på bestilling) så jeg aner ikke, men den er på bloggen, bla under "pølse stroganoff" som igjen er en typisk hverdagsrett. (Riktignok med 2 dl fløte og 2 dl CF..)

Fy faen, nesten en halv liter rent fett.......

Anonymkode: 366cf...067

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen, nesten en halv liter rent fett.......

Anonymkode: 366cf...067

Ca 2800 kalorier i en middag til 4, om man kun regner melkefettet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en person med PT foran navnet sitt og har et friskt profilbilde spør om fiskeoppskrifter da blir det ikke linket noe særlig til bloggen. Virker ut som alle automatisk tenker at hun spiser nok sunt så da var det lite utvalg i bloggen😅

Lurer også på hvorfor mange av de bildene av matrettene T legger ut på siden hele tiden kun inneholder kjøtt og potet/pasta/ris. Mangler jo et element, altså grønnsaker. Og hvis det er noe så er det noen brokkolibuketter som ser så utilpasse ut. Eller 1 cherrytomat. 

Trodde matbutikkene kuttet prisene på frukt og grønt for tiden så selv uføretrygdede alenemødre kunne ha råd til litt salat ved siden av potetsuppa. 

Anonymkode: c56bd...7b5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fruktninja skrev:

Ca 2800 kalorier i en middag til 4, om man kun regner melkefettet..

Jeg forstår ikke hvorfor ingen reagerer? Vektklubb er jo ute og fronter gode lavkalori middager, media advarer mot usinn livsstil og snakker om veknedgang, så klarer et forlag å gi ut en kokebok som er som et skattkart til en trippel bypass operasjon? Wtf!

Anonymkode: 366cf...067

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nevnte "potetmos og pølse stroganoff" oppskriften er det INGEN grønnsaker utover 1 paprika og 1 løk i stroganoffsausen, og 15-18 asterixpoteter da....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fruktninja skrev:

I nevnte "potetmos og pølse stroganoff" oppskriften er det INGEN grønnsaker utover 1 paprika og 1 løk i stroganoffsausen, og 15-18 asterixpoteter da....

Den oppskrifta har hun "lånt" av en svensk matblogger......

Anonymkode: aa49d...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaja..

20190129_154107.jpg

Anonymkode: 806d5...bd8

Nå måtte jeg leee! Jeg sier det på dialekt, men har aldri sett det blitt skrevet slik 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må da være noe av det mest næringsfattige man kan finne på å lage til middag? Mer eller mindre bare fett, salt og raske karbohydrater😩

20190129_195134.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, vscare skrev:

Dette må da være noe av det mest næringsfattige man kan finne på å lage til middag? Mer eller mindre bare fett, salt og raske karbohydrater😩

20190129_195134.jpg

Feier seg helt fint inn i rekken av typiske MFB retter....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, vscare skrev:

Dette må da være noe av det mest næringsfattige man kan finne på å lage til middag? Mer eller mindre bare fett, salt og raske karbohydrater😩

20190129_195134.jpg

Vet de ikke at det er noe som heter grønnsaker??? 

Anonymkode: aa49d...57a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Vet de ikke at det er noe som heter grønnsaker??? 

Anonymkode: aa49d...57a

Er ikke tomatpure grønnsak?...

 

 

 

Ja, jeg tuller........😎

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, onyx skrev:

Er ikke tomatpure grønnsak?...

 

 

 

Ja, jeg tuller........😎

😂😂😂😂😂😂 jo, kanskje det....

Anonymkode: aa49d...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fruktninja skrev:

Feier seg helt fint inn i rekken av typiske MFB retter....

Mhm! Ofte så inneholder rettene i det minste et bitte lite snev av oppfinnsomhet da, men det her er jo faktisk bare noe som er mer usunt og næringsfattig enn... makaroni med kjøttdeig og ketchup😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, onyx skrev:

Er ikke tomatpure grønnsak?...

 

 

 

Ja, jeg tuller........😎

Var det samboeren sa også, forskjellen mellom deg og han er at han mente det i relativt fullt alvor😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...