Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kun et medlem som er innom gruppen Mat fra Bunnen en gang i blant. Ikke veldig  inspirerende, men noen gode oppskrifter innimellom. Noe jeg derimot reagerer på er denne tråden. Greit at dere ikke liker MFB eller hun som har startet den, men derfra til å holde liv I en tråd som dette i evigheter med flere tusen innlegg!!! Det virker som om dere er kastet ut og aldri har kommet over det :-) Kan dere ikke bare droppe å gå inn på denne gruppen eller eventuelt lage deres egen? Det er veldig mye uinteressant på Facebook, men man må jo ikke se på alt. Jeg tror dette er den sureste og mest negative tråden jeg noensinne har sett. Har dere virkelig ikke noe annet å gjøre??

Anonymkode: 9b663...c6d

Er heller ikke kastet ut, valgte å gå selv. Sureste og mest negative tråden? Nice try1 Har mye annet å gjøre, det hindrer meg ikke i å sette spørsmålstegn ved måten gruppen blir styrt på. Og ja, det er allerede laget en annen gruppe, der medlemmene er medlemmer og ikke annenrangs gjester. Det er  heller ikke snakk om å ikke like T som person, men vi stiller spørsmålstegn ved en del av det hun og resten av adm gjør. 

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok turen innom bloggen deres i dag. Og kjære vene.... Jeg pleier ikke å henge meg opp i skrivefeil, men mengden der var virkelig ikke bra. Iallefall ikke om du skal drive en seriøs matblogg. (Og nei, det ser ikke ut som om dysleksi er årsaken her, det ser mer ut som hastverks- og slurvefeil.)

Kjære Tanja - (jeg vet at du er innom her og leser - hvis ikke så er en av dilterne dine det, og kan overbringe beskjed, tenker jeg). Vær så snill og få en av admin-jentene/gutten din til å ta en språkvask / korrektur lesing på oppskriftene dere legger ut der.


Som for eks. den lasagne oppskriften.
- Hva er "samla oelek" ?
- Hva er "indigriensene"?

Seibiff-oppskrift:
- Det heter seifilet - ikke seifile
- Det heter gulrot - ikke gulerot

Karbonadedeiggryta - hvor
man skal "vispe inn melka med sleivspark til den blir luftig".
Slå av autokorrektur funksjon kanskje????

Og denne oppskriften her som jeg kopierer inn under innlegget , som kom opp i gryterett kategorien (men fikk den opp uten navn) 
- 400 ? 600 gr karbonadedeig
-
Tilsett fløtemysost ? bulljongterninger

Er du ikke helt sikker på mengdeforhold eller hvilken av ingrediensene som skal i?

1 paprika opphagget

2 kjøttbulljong tern

Altså - jeg skjønner jo hva du mener der det bare er snakk om stavefeil, men det er mange av dem. Veldig mange. Dette er skikkelige slurvefeil og gir et veldig uprofft intrykk. Jeg anbefaler denne siden:
http://www.sprakradet.no/

Ellers ønsker jeg deg lykke til videre med bloggen.
 

 
Sitat

 

Finn en middels stor kasserolle.
150 gr bacon
400 ? 600 gr karbonadedeig
salte og pepper
4 dl vann
3 opphakket charlottløk
1/2 purre i skiver
1 paprika opphagget
15 skiver fløtemysost
2 kjøttbulljong tern
 
Stek bacon i gryta tilsett karbonadedeigen .
salte og peppre
 
Ha i vann 
Tilsett løk/paprika/purre
Tilsett fløtemysost ? bulljongterninger
Tilslutt ha over 3 dl fløte
1 ss soyasaus
1 1/2 ts timian .
Rør inn 2 ss creme fraiche
 
Serveres med poteter, potetmos eller ris.


 

 

Anonymkode: ff467...912

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kun et medlem som er innom gruppen Mat fra Bunnen en gang i blant. Ikke veldig  inspirerende, men noen gode oppskrifter innimellom. Noe jeg derimot reagerer på er denne tråden. Greit at dere ikke liker MFB eller hun som har startet den, men derfra til å holde liv I en tråd som dette i evigheter med flere tusen innlegg!!! Det virker som om dere er kastet ut og aldri har kommet over det :-) Kan dere ikke bare droppe å gå inn på denne gruppen eller eventuelt lage deres egen? Det er veldig mye uinteressant på Facebook, men man må jo ikke se på alt. Jeg tror dette er den sureste og mest negative tråden jeg noensinne har sett. Har dere virkelig ikke noe annet å gjøre??

Anonymkode: 9b663...c6d

Ok, takk for ditt innspill! Det blir arkivert under kategorien "Jadetharvijoaldrihørtfør".

Jeg er fremdeles medlem der inne og akter å være der så lenge jeg finner det interessant :)
"Vi" har forresten også laget en egen gruppe som vi liker veldig godt: Mat fra grunnen. Du er hjertelig velkommen inn dit for mer inspirasjon til oppskrifter, og med på kjøpet får du lov til å linke og slipper å forholde deg til rare regler! ;)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkelig rørt langt inn i hjertesmertesjelen min da jeg leste blogginnlegget om hvordan facebookgruppa ble til. Så trist og lei seg da hun var i butikken og så ned i handlevogna til andre kunder. Ferdigpizzaer og det som verre var. 

 

mat fra bunnen har altså en visjon om å redde Norge fra Grandiosa og annen ferdigmat.

:engel:

Anonymkode: 6f4b1...263

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble skikkelig rørt langt inn i hjertesmertesjelen min da jeg leste blogginnlegget om hvordan facebookgruppa ble til. Så trist og lei seg da hun var i butikken og så ned i handlevogna til andre kunder. Ferdigpizzaer og det som verre var. 

 

mat fra bunnen har altså en visjon om å redde Norge fra Grandiosa og annen ferdigmat.

:engel:

Anonymkode: 6f4b1...263

Jeg synes de kunne ha tatt seg bryet med å lage en youtubevideo med teksten skrevet på fine bilder og skikkelig trist stemningsmusikk! Det kan sikkert skape mer sympati og omtanke for bloggen og MFB! :sol:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens jeg var der inne oppdaget jeg plutselig at det ikke bare er matoppskrifter, men innebygget i oppskriftene ligger også fremgangsmåte til å lage redskaper!

Grillet marinert kyllingfilet...

litt ned på siden (pc- en min nektet å kopiere)

Rør blandingen godt sammen

pensle filene

Hvert kvarter tar du en skje

og heller på nytt over filene

 

Filene kan helt sikkert brukes til å skjære kyllingen i fine biter :fnise:

Anonymkode: 6f4b1...263

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og mens jeg var der inne oppdaget jeg plutselig at det ikke bare er matoppskrifter, men innebygget i oppskriftene ligger også fremgangsmåte til å lage redskaper!

Grillet marinert kyllingfilet...

litt ned på siden (pc- en min nektet å kopiere)

Rør blandingen godt sammen

pensle filene

Hvert kvarter tar du en skje

og heller på nytt over filene

 

Filene kan helt sikkert brukes til å skjære kyllingen i fine biter :fnise:

Anonymkode: 6f4b1...263

:fnise:

Ja, det er viktig at det er penslede filer man bruker. Er det kniv blir det feil! 

:filer: 

Endret av daemonia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg ut av mfb.

Årsaken er blogg. Så en oppskrift når jeg åpnet fb i dag. Trykte på den og kom rett inn på bloggen. Vel de får bestemme seg. Blogg eller Facebook.  Når jeg trykker på linken, så bør det være frivillig å gå på bloggen. Vel, jeg skal ikke inn på noen blogg. Er mdl i en daxebookgruppe....syns det er direkte frekt. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og mens jeg var der inne oppdaget jeg plutselig at det ikke bare er matoppskrifter, men innebygget i oppskriftene ligger også fremgangsmåte til å lage redskaper!

Grillet marinert kyllingfilet...

litt ned på siden (pc- en min nektet å kopiere)

Rør blandingen godt sammen

pensle filene

Hvert kvarter tar du en skje

og heller på nytt over filene

 

Filene kan helt sikkert brukes til å skjære kyllingen i fine biter :fnise:

Anonymkode: 6f4b1...263

Dette er så herlig! "Spådommen" min om at bloggen kom til å bli en gullgruve for kaudervelsk og språklige krumspring slo til med en eneste gang. 

Min neste spådom: "Noen" kommer til å dra "Men jeg har jo dysleksi"-kortet. 

Jamfør Dysleksiforbundet har mellom 5-10% av Norges befolkning dysleksi*. Merkverdig er det at når språket til noen kritiseres, så dras altså "Men jeg har jo dysleksi"-kortet. Beklageligvis er dette ofte egendiagnoser, og er etter min mening et hån mot faktiske dyslektikere, og bidrar bare til negativ stigmatisering av en gruppe mennesker med lese- og skrivevansker.

*Kilde: http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dysleksi/Dysleksi%3A+Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar.9UFRjG1S.ips

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt kjipt at dysleksi er et ganske kronglete ord, ikke helt lett for dem som faktisk har det å skrive!

 

Og det er ganske tydelig at det der ikke dysleksi, det er latskap...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble skikkelig rørt langt inn i hjertesmertesjelen min da jeg leste blogginnlegget om hvordan facebookgruppa ble til. Så trist og lei seg da hun var i butikken og så ned i handlevogna til andre kunder. Ferdigpizzaer og det som verre var. 

 

mat fra bunnen har altså en visjon om å redde Norge fra Grandiosa og annen ferdigmat.

:engel:

Anonymkode: 6f4b1...263

Altså - jeg tror folk heller ernæringsmessig bør spise ferdigpizza en gang i blandt enn mye av det som legges ut på MFB. Det er så mye fett, karbo, kalorier og sukker i en og samme rett av og til at jeg ikke kan skjønne hvorfor ikke alle de aktive medlemmene der inne triller.

 

Nå for tiden irriterer jeg meg over "Tanjas" horn. Det er så og si kopi av Trines. Grrrrr.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Hei§enberg skrev:

Altså - jeg tror folk heller ernæringsmessig bør spise ferdigpizza en gang i blandt enn mye av det som legges ut på MFB. Det er så mye fett, karbo, kalorier og sukker i en og samme rett av og til at jeg ikke kan skjønne hvorfor ikke alle de aktive medlemmene der inne triller.

 

Nå for tiden irriterer jeg meg over "Tanjas" horn. Det er så og si kopi av Trines. Grrrrr.

At hun tør...! Trine er en seriøs og stor matblogger, Gudinna rekker henne ikke til anklene en gang. Gi Trine et lite vink. Hun har nok måtte takle folk som har kopiert henne før. Jurist er hun og😏

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At hun tør...! Trine er en seriøs og stor matblogger, Gudinna rekker henne ikke til anklene en gang. Gi Trine et lite vink. Hun har nok måtte takle folk som har kopiert henne før. Jurist er hun og😏

Anonymkode: d877a...8fb

Trine har et veldig fint innlegg om dette på siden sin, kalt §§§ eller noe. Og der kommer det jo frem at det er lite man egentlig kan gjøre med selve teksten som en oppskrift er. Heldigvis tror jeg Trines anseelse og gode rykte er så stort at hun ikke lider noe tap av denne manglende krediteringen. 

Endret av Hei§enberg
manglet et ord
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hei§enberg skrev:

Trine har et veldig fint innlegg om dette på siden sin, kalt §§§ eller noe. Og der kommer det jo frem at det er lite man egentlig kan gjøre med selve teksten som en oppskrift er. Heldigvis tror jeg Trines anseelse og gode rykte er så stort at hun ikke lider noe tap av denne manglende krediteringen. 

Du har nok rett, noe tap lider hun nok ikke. En oppskrift er jo heller ikke copyright på. Synd ikke T har nettikette nok til å kreditere likevel. 

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og en ting til; jeg syns det er rart at hun skriver "av Tanja" på alt. Andre matbloggere legger jo bare ut navnet på retten? 

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Auri skrev:

Jeg synes det er litt kjipt at dysleksi er et ganske kronglete ord, ikke helt lett for dem som faktisk har det å skrive!

 

Og det er ganske tydelig at det der ikke dysleksi, det er latskap...

Dysleksi er jo det ordet folk som påberoper seg denne lidelsen,uten å ha den, kan skrive riktig faktisk

Anonymkode: 87ee8...8ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom denne bloggen et par ganger nå bare for å se hvordan kvaliteten på dette var. 
Og så la jeg merke til 80-talls pizzaen. Hva er så delikat med den egentlig? Synes ikke den ser noe mindre ut som oppkastpizza enn noe annet som det ble påpekt i tråden her av hanen i kurva for noen uker siden :skratte:

 Men det er vel innbydende så lenge det deles av admins der eller i MFB :)

Ellers synes jeg oppsettet av bloggen er ekstremt uprofesjonelt. Midtstilt skrift er bare irriterende å lese. Synes ikke det gir inntrykk av at det er seriøst. 
Skrivefeil... Åh hjelpes, for noen dumme skrivefeil! Første bud når man skal ha en matblogg burde vel være å kunne skrive ingrediensene rett? Eller å i det hele tatt klare å skrive ingredienser rett... 
Og til sist: 
Av Tanja og Av Camilla i hver eneste oppskrift ser bare rart ut. De kunne heller skrevet under med navn i bunn av innleggene. 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om jeg kan risikere at oppskriftene mine havner på bloggen hvis jeg publiserer den på Facebook - siden? 

Jeg er mest irritert over gruppa. Jeg liker å lage mat "fra bunnen", eksperimenterer en del og har mange vellykkede oppskrifter å dele... Men alle reglene og diktaturet tar bort gleden. 

Anonymkode: 7f316...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...