Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Severus skrev:

Laksenam? Det er en ny del av Vietnam tror jeg

Jepp! Akkurat som den lille, koselige byen Porkyo i Japan ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Marimba skrev:

Nå som vi er innom på fra boller til burritos, så må jeg jo tipse om en annen blogg som lager mat fra brunnen: http://fbtb.blogg.no/  En mann på 30 år som tester ut alle oppskriftene i FBTB i alfabetisk rekkefølge, og evaluerer de på innkjøp, fremgangsmåte, estestikk og smak. Den bloggen har jeg ledd godt og lenge av :ler: 

Åh den hadde jeg nesten glemt, tror han var på B forrige gang jeg var innom, da har jeg litt underholdning til i morgen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marimba skrev:

Jeg stiller meg i kø bak dere som reagerer på saltmengden. Smak og behag er nå en ting, og dersom noen virkelig har lyst på alle de helseulempene som kommer med høyt saltinntak fordi de bare lever en gang, så skal de absolutt få lov til det. Men når de samme menneskene ser på det som sin nådegave å lære opp resten av det norske folket i hjemmekokkulering, da passer det seg ikke! 

Halve greia med at mange foretrekker hjemmelaget fremfor torolaget (eller andre variasjoner) er jo nettopp for å få ned saltinntaket. Så har man en gruppe som heter mat fra bunnen, hvor saltinntaket plutselig er mangedoblet? Det henger ikke på greip, det er misvisende og jeg synes også det er passe hyklerisk (spesielt når enkelte mener gruppa er vår tids matopplæringskanal ala  førtidens Ingrid Espelid Hovig). 

Kjære admins i MFB. Når dere ser på det som deres oppgave og opplyse det norske folk, så ta utgangspunkt i det som er best for det norske folk! Her er det sikkert riktignok like mange ulike meninger som hva som er bra og ikke som det er medlemmer i MFB, men uansett så har dere et godt utgangspunkt med at gruppa deres skal være fri for dietter og sykdommer. Hva med å løfte nivået enda et hakk videre, og bruke helsedirektoratets anbefalinger som en slags pekepinn? 

Hilsen frustrert lærer i Mat og Helse. 

Jeg var hos en fysioterapeut for en stund siden og hun sa til meg at Toro, Fjordland osv. var ikke så "feil" mat næringsmessig, bortsett fra saltet! Nå drar jeg konklusjoner, men i følge dem så kan man like gjerne spise Fjordland som hjemmelaget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marimba skrev:

Nå som vi er innom på fra boller til burritos, så må jeg jo tipse om en annen blogg som lager mat fra brunnen: http://fbtb.blogg.no/  En mann på 30 år som tester ut alle oppskriftene i FBTB i alfabetisk rekkefølge, og evaluerer de på innkjøp, fremgangsmåte, estestikk og smak. Den bloggen har jeg ledd godt og lenge av :ler: 

Ser for meg at alle herfra nå er innom bloggen, og lesertallet flyr i været! :laugh:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brimi skrev:

Jeg var hos en fysioterapeut for en stund siden og hun sa til meg at Toro, Fjordland osv. var ikke så "feil" mat næringsmessig, bortsett fra saltet! Nå drar jeg konklusjoner, men i følge dem så kan man like gjerne spise Fjordland som hjemmelaget. 

Stemmer det. Fjordland er et helt greit alternativ.

Anonymkode: 254c8...f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, NumberSix skrev:

Ser for meg at alle herfra nå er innom bloggen, og lesertallet flyr i været! :laugh:

Den bloggen er den beste bloggen jeg noen gang har lest (kan ikke skryte på meg å ha lest mange, men likevel P )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Poppie skrev:

Den bloggen er den beste bloggen jeg noen gang har lest (kan ikke skryte på meg å ha lest mange, men likevel P )

Haha det tenkte jeg også! Det er jo faktisk en god tanke bak, og bildene der var faktisk bedre enn MFB bloggen. De burde hatt flere steg for steg bilder, og mer enn bare oppskriften og ferdig med det. Utrolig kjedelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Cambria skrev:

Fantastisk blogg! Ser ut som han ikke fikk fullført prosjektet, og det er synd. Men jeg har mange timer med morsom (og til tider lærerik) lesing forran meg før jeg er ferdig med den :hoppe:

Tusen takk for tipset!  :helen:

Han vart sikkert dårlig av å ete fiskefarse...🙈😂 Han gløymde nok eit steg i den oppskrifta ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, daemonia skrev:


Av Tanja og Av Camilla i hver eneste oppskrift ser bare rart ut. De kunne heller skrevet under med navn i bunn av innleggene. 

 

 

Syns det er helt greit at de skriver av Tanja/Camilla i overskriften. Gjør det mye lettere for meg å unngå å klikke meg inn når innleggene ligger på forsiden av blogg.no 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Drea skrev:

Han vart sikkert dårlig av å ete fiskefarse...🙈😂 Han gløymde nok eit steg i den oppskrifta ja..

Han skrev jo at han ikke smakte på den da?

Anonymkode: ce259...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Drea skrev:

Hjelper nok lite. Det som gjentas ofte der er at man burde gå fra ferdigmat til hjemmelaget mat for å senke saltinntaket betraktelig, og det er jo akkurat det hun gjør må du vite  :D 

Endret av Wenda
skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som spør om oppskrift på Holiday-dip'en til Tanja der -  et medlem legger ut et bilde av oppskriften, og Tanja kommer til i kommentarene hvor hun svarer:

Smak til med salt. Endel kan syns det er for mye.
Denne er ikke så egnet for barn slik den står mht salt.


Noe sier meg at de helt klart følger med her inne, og tar til seg det som blir sagt.
(Tenk så mye enklere det ville vært om de tillot "gjestene" sine å komme med tilbakemeldinger som ikke var udelt postitive på siden sin også....)

Anonymkode: ff467...912

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, hockeyfrue skrev:

Åh, får ikke fjernet siteringen. 

Var nettopp innom bloggen, og må si jeg stusset fælt da jeg leste overskriften "flettekrans/kringle - med bilder av Tanja". Trodde hun hadde lagt ut bilder av seg selv, og forsto ikke helt hva det hadde med den kringla å gjøre... Det er så horribelt mange skrive- og grammatikkfeil der inne at jeg grøsser litt av hele greia. 

I mitt fredagstrøtte hode så jeg for meg T i alskens spenstige poseringer med flettekrans/kringle! :ler:

 

Ser i diskusjonen rundt svenske kjøttboller med mandelstappe at en person spør etter grønnsaker til og skriver at den oppskriften hun har er med grønnsaker. Etter at både C sjøl og flere andre har kommentert at de tradisjonelt ikke skal serveres med grønnsaker, kommer en berømmelig MFB-kommentar fra en gjest: ...unødvendigt å kommentere syns eg og eg har ALDRI fått grønnsaker te dette i Sverige!!!

Lengre ned kommer det fra en annen gjest:
Blir sjokkert av hvordan enkelte skal leke matpoliti ovenfor andre. *Navn*, har du alltid kun spist sunn mat, og aldri skippet grønnsakene? du burde prøve en gang, ganske befriende å virkelig kunne kose seg en gang innimelom uten å alltid måtte tenke på kolesterol, vitaminer, mettet fett, raske karbohydrater, mineraler, E-stoffer, saltmengde osv

Og så skriver en annen igjen: Skjønar ikkje at enkelte er så pirkete når det blir lagt ut ein kjempegod matrett! Då er det betre med velfortent ros,enn kritikk!

Blir de mer hårsåre nå tror jeg de må legge ut oppskrift på kalde omslag! :fnise:

I samme tråden kommer det forresten fram at de har stengt for muligheten til å kopiere bilder fra bloggen. Fornuftig nok,men interessant at de sikrer seg mot misbruk av egne bilder når de er så glade i å tjuvlåne andres bilder og bruke i MFB :rolleyes:

 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SE PÅ DETTE DA!!! 1/3 neve salt???????

 

1,5 kg hvetemel
1/3 neve salt
1/3 neve sukker
1 pk tørrgjær
50 g smør smeltes
1 dl nøytral olje
7 dl vann

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om hun aldri har fått servert grønnsaker til kjøttboller i Sverige, så lurer jeg på hvor hun har spist kjøttboller. 

Hos min svenske familie og hos alle mine svenske venner, i tillegg til svenske spisesteder så har det blitt servert grønnsaker til kjøttbollene :P 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Om hun aldri har fått servert grønnsaker til kjøttboller i Sverige, så lurer jeg på hvor hun har spist kjøttboller. 

Hos min svenske familie og hos alle mine svenske venner, i tillegg til svenske spisesteder så har det blitt servert grønnsaker til kjøttbollene :P 

Min svenske eks sa at de aldri spiste grønnsaker til kjøttbollene. Kanskje det kommer an på hvor i landet og sånt?

Eller så kom han fra en usunn familie :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha med grønnsaker pga.smaken. Ellers blir det for ensformig.

Anonymkode: 16e02...892

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige og det finnes sikkert forskjellige tradisjoner i Sverige når det kommer til hvilket tilbehør man har til kjøttbullarna, men å kommentere at det bør være grønnsaker til er tydeligvis veldig slemt og unødvendig der i gården! :rolleyes: Må ikke komme her og pirke på oppskriftene til sjefskokkene! :opplyser:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...