Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Og nå har de jammen meg laget potetmos av Tanja. Først pinnekjøtt av C, nå altså potetmos av T ...

Forøvrig så reagerer jeg på bruken av ordene a) "smakstilsetninger", og b) "sleivspark". 

a) Det heter "ingredienser" for svarte svingende!!! Smakstilsetninger blir feil - de tilsettes for å gi en spesiell smak

b) Jeg anvender titt og ofte sleivspark, men så er jeg da også en sleivkjefta person. Men jeg har til dags dato aldri vispet med en sleivspark, ei heller brukt dette når jeg har laget potetmos. 

 

Jeg bruker den der stapperen til å røre med også jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist
30 minutter siden, Severus skrev:

Jeg bruker den der stapperen til å røre med også jeg.

Da blir det ikke potetmos av T !!! Fy skamme seg!!! Der skal du nemlig bruke sleivspark. :tongue:

Jeg har en sånn der stappedings i metall, og den blir for stor til å røre med, så da finner jeg frem go'sleiva mi. Og da! blir det potetmos skal jeg si deg!!! For å baske i selvskryt - potetmosen min er legendarisk god :fnise: (og milevis fra slankekost, for her er det både fløte og smør i - samt Maldonsalt, ferskrevet muskatnøtt, ristet og nykvernet pepper, og et egg. Noen ganger koker jeg også et par hvitløksfedd sammen med potetene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Hva er det egentlig de mener med sleivspark? Jeg har prøvd å tenke meg frem til hvilken kjøkkenredskap de mener, men alt er jo milelangt unna i skrivemåte :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Auri skrev:

Men altså... Hva er det egentlig de mener med sleivspark? Jeg har prøvd å tenke meg frem til hvilken kjøkkenredskap de mener, men alt er jo milelangt unna i skrivemåte :ler:

En spark med innebygget sleiv? Da kan man lage store mengder potetmos ved å kjøre sparken over potetene. Kanskje man kan gjøre dette mens potetene fortsatt ligger i åkeren, så kan man høste ferdig potetmos med sleiva mens man sparker? Veldig tidsbesparende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det aner meg at denne bloggen kan bli ei gullgruve hva kaudervelsk og andre språklige krumspring angår. 

Jeg humrer nå med en skikkelig ond latter ... Cruella Deville-nivå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lafemmemauvaise skrev:

Da blir det ikke potetmos av T !!! Fy skamme seg!!! Der skal du nemlig bruke sleivspark. :tongue:

Jeg har en sånn der stappedings i metall, og den blir for stor til å røre med, så da finner jeg frem go'sleiva mi. Og da! blir det potetmos skal jeg si deg!!! For å baske i selvskryt - potetmosen min er legendarisk god :fnise: (og milevis fra slankekost, for her er det både fløte og smør i - samt Maldonsalt, ferskrevet muskatnøtt, ristet og nykvernet pepper, og et egg. Noen ganger koker jeg også et par hvitløksfedd sammen med potetene)

Sleivspark har vel ingenting med mat å gjøre? Et sleivspark er en form for ironisk spøk

Anonymkode: 87ee8...8ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Auri skrev:

Men altså... Hva er det egentlig de mener med sleivspark? Jeg har prøvd å tenke meg frem til hvilken kjøkkenredskap de mener, men alt er jo milelangt unna i skrivemåte :ler:

Det lurer jeg også på!

Jeg bruker både svigermor og mandolin til matlagingen, men sleivspark har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 502d6...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen velger å gi småbarn noe av denne oversaltede maten. Er jo livsfarlig. 

Anonymkode: 16e02...892

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg er en saltelsker, i dag hadde jeg én teskje salt i en stor gryte potetstappe og synes det var mer enn salt nok! Fem teskjeer salt er jo nok til en storkjøkkenporsjon! Sånne mengder hører ikke hjemme i noen form for privathusholdningsoppskrift.

Anonymkode: e2608...0a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinkset skikkelig en gang jeg skulle lage lapskaus. Jeg glemte å vanne ut lammekjøttet før jeg hadde det oppi og lapkausen ble helt uspiselig. Ut i fra saltmengden så hadde den sikkert vert helt perfekt for enkelte fra MFB :P

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jeg er en saltelsker, i dag hadde jeg én teskje salt i en stor gryte potetstappe og synes det var mer enn salt nok! Fem teskjeer salt er jo nok til en storkjøkkenporsjon! Sånne mengder hører ikke hjemme i noen form for privathusholdningsoppskrift.

Anonymkode: e2608...0a7

Salt er jo rene brekkmidlet hvis en bruker for mye av det

Anonymkode: 87ee8...8ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker omtrent aldri salt når jeg lager mat, jeg salter heller i ettertid. Husker den oppskriften T la ut med ekstreme mengder salt i en dip, aldri i verden om den kan bli god

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, MalloryK skrev:

Jeg bruker omtrent aldri salt når jeg lager mat, jeg salter heller i ettertid. Husker den oppskriften T la ut med ekstreme mengder salt i en dip, aldri i verden om den kan bli god

Prøvde den dippen, den var ikke så god enda jeg mer enn halverte saltmengden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den dippen hun la ut oppskrift på så var det flere som kommenterte at den ble for salt og mengdene salt (faktisk uten å bli sparket ut!), da svarte hun at hun er over middels glad i salt og hun velger å leve her og nå og nyte livet (noe i den duren der...) Greit nok det, men man bør virkelig ta til seg helsemyndighetenes anbefalte råd når det gjelder saltinntak, det kan jo være direkte farlig med for høyt inntak! Ikke bare for henne, men og for barna som tåler mindre mengder enn voksne. 

Hun burde iallefall moderert saltmengdene på de oppskriftene hun legger ut på en offentlig matblogg. Hva om det er f.eks yngre mennesker som ikke aner noe som helst om farligheten ved for høyt saltinntak og følger oppskriftene hennes slavisk? På fb-gruppen så er det bare "gjestene" som leser oppskriftene, men på en blogg så er det jo alle som ramler innom den. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er forkastelig når mennesker ikke tar til seg kritikk i det hele tatt og bare svarer med at "jammen sånn liker jeg det". Blir som når jeg var meget ung og kjemperedd for å drite meg ut, og lagde mat til min første kjæreste. Risen var jo ikke nesten ikke kokt, men når han kommenterte det så turte jeg ikke svare annet enn at jeg likte at risen var litt hard :ler:  

Jeg også elsker salt mat. Altså, jeg ELSKER det, og jeg når jeg lager noe til bare meg, men samboeren sniker og smaker på så hoster og harker han fordi han syns det er for salt. Men jeg bruker langt ifra de mengdene som T har skrevet i sine oppskrifter. I tillegg så ville jeg ALDRI server så salt mat til barn. Og jeg har ikke barn en gang, men likevel så skjønnet jeg såpass 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt herlig tråd! Dere som avbestiller Adams matkasse: jeg ville rett og slett oppgitt grunnen til dem. F.eks. at dere ikke vil bli assosiert med Gudinna både pga. atferd, men mest pga. de helseskadelige oppskriftene som legges ut, helseskadelige er jo de for alle og enhver, men spesielt for barn! 

Anonymkode: 6f4b1...263

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun et medlem som er innom gruppen Mat fra Bunnen en gang i blant. Ikke veldig  inspirerende, men noen gode oppskrifter innimellom. Noe jeg derimot reagerer på er denne tråden. Greit at dere ikke liker MFB eller hun som har startet den, men derfra til å holde liv I en tråd som dette i evigheter med flere tusen innlegg!!! Det virker som om dere er kastet ut og aldri har kommet over det :-) Kan dere ikke bare droppe å gå inn på denne gruppen eller eventuelt lage deres egen? Det er veldig mye uinteressant på Facebook, men man må jo ikke se på alt. Jeg tror dette er den sureste og mest negative tråden jeg noensinne har sett. Har dere virkelig ikke noe annet å gjøre??

Anonymkode: 9b663...c6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hva du mener. Jeg er nemlig medlem enda. 

Du hadde nok sett mer av galskapen om du var innom oftere og leste hva bl.a. admin skriver til gjestene sine. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...