Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette


Beccy87

Anbefalte innlegg

På 7.2.2017 den 14.39, Beccy87 skrev:

Hallo til deg, så hyggelig at du tråkker frem i lyset! :jepp:
Har du også dagbok?

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som er kjempe sær og ikke over meg av begeistring.
Den virker liksom bedre i teorien enn i praksis....
Har bare testet ut sittedelen en gang og da hadde Trollet på seg vinterdress så det gikk jo greit, men skal man sammenlikne kan man jo kalle emmaljungaen en stressless og donkeyen en barstol. :sprettoy:
I tillegg har ikke den versjonen jeg har greid å kjøpe inn fempunktsseler så da får vi ikke festa ham om han skal sitte i voksiposen... 

Det snødde når jeg skulle ut i dag og etter å ha knotet og bannet over det medfulgte regntrekket i over et kvarter så måtte jeg kaste det hardt i gulvet og gi opp. Jeg forstår verken frem eller bak, det er jo bittelite og kjempe trangt! :bond:
Og med et lite hull som skal være hvor? Må man ta av og på trekket hver gang ungen skal opp av vogna?
Tror jeg må søke det opp på youtube senere.. Endte opp med å ta det gamle ''teltet'' som fulgte med emmaljungaen, det er jo så stort at det kunne gått over en firlingvogn, litt dumt at det ikke er tett lengre bare.. men innen jeg kom meg ut så hadde det sluttet å snø så det løste seg greit allikevel. :P  

Tenker også at vi beholder vogna et par mnd til også selger den i bytte mot en billig sovevogn til barnehagen og et ståbrett til Trollet isteden. De ryker jo som varmbakst på finn så med mindre jeg herper den skikkelig så tror jeg ikke det skal bli noe problem å få igjen nesten alle pengene i alle fall. :)   

Jeg er en notorisk snikleser på forumet her, men innimellom titter jeg frem :P Jeg har dagbok, men er skikkelig dårlig på å oppdatere. Jeg har egentlig fryktelig mye å si, men jeg er omtrent kun på telefonen da jeg ikke har armene frie til å åpne dataen lenge nok for å skrive et innlegg, så da er det litt dårlig med oppdateringer nå. 

Jeg syns også vognen er super i teorien også, og den er god å trille, men jeg klarer bare ikke helt å bli fortrolig med den. Vi selger den nok snart, og håper jeg får igjen nesten det jeg ga for den. De koster jo så mye brukt! Er litt redd for å angre, men jeg bruker den ikke nok som søskenvogn til å rettferdiggjøre prisen på den (selv brukt), så da selger jeg den før jeg klarer å ødelegge noe! Storesøster blir 2 år neste måned og blir bare flinkere og flinkere til å gå rolig og fint ved siden av vogna, så da blir behovet mindre uansett! Og jeg er langt ifra klar til å dra alene med to små på kjøpesenteret og sånt, så til og fra barnehagen skal jeg nok klare å frakte oss uten den vogna!  

Håper ikke dere blir syke og! Her var mannen dårlig etter jeg hadde født.  Han var selvfølgelig mye dårligere enn meg... ikke at jeg var syk, men fødsel er fødsel... ikke akkurat godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skal jeg se om jeg finner boka di en dag @Shiver ;)  

I dag har jeg levert Trollet i barnehagen for første gang på fire uker! 
Barnehagen ligger litt over 2km gange herfra og ned i en dal, hvilket betyr en hel masse bakker. 
Jeg skal jo fortsatt ikke løfte og anstrenge meg sånn kjempe mye så jeg tørr/orker ikke hente for da må jeg dytte vogna opp en hel haug med bakker som er tunge for et vanlig menneske, men når man skal levere så er det jo nedoverbakker og det burde jo gå fint tenkte jeg.
Og det gjorde det, men jeg må jo løfte og bære ungen ut av vogna og inn i barnehagen og jeg merker at man holder jo igjen en del i nedoverbakker også så nå er jeg sliten og ganske øm i magen. Tror jeg skal vente til neste uke før jeg gjør det igjen. 
Men fint å komme seg ut litt da i alle fall. :P 

Mamma og mormor kommer på besøk i dag for å hilse på Bølla så her er det bare å hive seg rundt og rydde, vaske og lage mat til i ettermiddag, sove får jeg gjøre i morgen. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med besøk! :) Men du, du trenger vel ikke rydde og vaske så veldig for å få besøk av mamma og mormor vel? Husk at du har en tre uker gammel baby! :opplyser: 

Ser at dere har en enda lenger vei til bhg enn det vi har. Må dere gå hele veien, eller finnes det kollektivmuligheter? Har dere tenkt at Trollet (og Bølla etter hvert) skal gå der hele tiden, eller søker dere han etter hvert over til en som ligger nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, juliane skrev:

Kos deg med besøk! :) Men du, du trenger vel ikke rydde og vaske så veldig for å få besøk av mamma og mormor vel? Husk at du har en tre uker gammel baby! :opplyser: 

Ser at dere har en enda lenger vei til bhg enn det vi har. Må dere gå hele veien, eller finnes det kollektivmuligheter? Har dere tenkt at Trollet (og Bølla etter hvert) skal gå der hele tiden, eller søker dere han etter hvert over til en som ligger nærmere?

Neida, jeg skal ikke drive med nedvask heller. 
Er mer snakk om å rydde vekk alt som ligger å flyter, bytte ut dyna med sofaputer på stua, rydde og vaske litt på kjøkkenet og dra over gulvene med en mopp. ;)  
Også har jeg bestemt meg for å lage skinkepai og siden jeg ikke akkurat trives på kjøkkenet så er det den største oppgaven selv om det i seg selv er ganske enkel rett å lage. :P 

Ja vi går hele veien, det er jo ikke så langt. Google maps sier det er 2,2km men det er nok kortere enn det med en snarvei vi tar. Jeg brukte 20 min som sprek høygravid, mannen strener ned der på rett under 15 så det er fullt levelig. Men ja, vi har søkt på fire andre barnehager som ligger nærmere og står på venteliste der.. Jeg har jo tenkt å søke Bølla inn nå før mars og være kjempe optimist og håpe at vi kan få plass til høsten av (og heller betale for plassen uten å bruke den slik at hun kan starte i januar 18) og da ville det jo vært en klar fordel å kunne søke henne inn på søskenpri, men hvis Trollet da blir tilbudt en plass et annet sted i mellomtiden så vet jeg ikke helt hva vi gjør.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er 01.15 og Bølla ligger og prater og kaver som om det skulle vært tidenes fest her. 
Jeg eeeeeer så trøtt og vil bare at hun skal sovne så vi kan gå å legge oss. 
Hvor lang tid tar det før babyer forstår forskjellen på natt og dag igjen? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det kos med besøk? :)

Den der døgnrytmen altså... Er vel ikke før 3-4 mnds tid de begynner å få begrep om natt og dag. Men selv da er det vel ganske relativt :fnise: Har ei god venninne med barn på straks 4 mnd og de er nå kommet til leggetid rundt 20:00 med en mating 1 gang på natta og så soving frem til 06:00-07:00 etter det. Høres jo absolutt ikke feil ut å komme dit så raskt.

Har du funnet noen grei løsning med vogna og dørkarmen, eller må du bare montere den utfor leiligheten hver gang? Vi setter faktisk bare vogna utfor døra i oppgangen vi :flau: Vet at det egentlig ikke skal gjøres pga rømningsvei osv, men det er en ganske bred gang og det er kun vår leilighet som ligger innerst og bruker denne delen av gangen.. Så tenker vi fortsetter med det helt til styret gir oss beskjed at vi må stoppe med det.

God helg til dere :hjerte:

Endret av j86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

S var nesten tre mnd før vi tok natta før midnatt for første gang, men da tok det bare noen få dager før vi var nede på leggetid 19.30-20. :jepp: 

Vi har søkt S inn i nærmeste bhg nå fra 1. mars, i håp om å snike til oss en plass før hovedopptaket i august siden hun ikke har rett på plass da. (Siden hun allerede har bhgplass). Hadde vært så utrolig deilig å ha henne 400 meter unna (i riktig retning) istedenfor å måtte traske langt hver dag - og hun går jo i familiebhg og må jo bytte på et tidspunkt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, j86 skrev:

Ble det kos med besøk? :)

Den der døgnrytmen altså... Er vel ikke før 3-4 mnds tid de begynner å få begrep om natt og dag. Men selv da er det vel ganske relativt :fnise: Har ei god venninne med barn på straks 4 mnd og de er nå kommet til leggetid rundt 20:00 med en mating 1 gang på natta og så soving frem til 06:00-07:00 etter det. Høres jo absolutt ikke feil ut å komme dit så raskt.

Har du funnet noen grei løsning med vogna og dørkarmen, eller må du bare montere den utfor leiligheten hver gang? Vi setter faktisk bare vogna utfor døra i oppgangen vi :flau: Vet at det egentlig ikke skal gjøres pga rømningsvei osv, men det er en ganske bred gang og det er kun vår leilighet som ligger innerst og bruker denne delen av gangen.. Så tenker vi fortsetter med det helt til styret gir oss beskjed at vi må stoppe med det.

God helg til dere :hjerte:

Hyggelig med besøk ja, om enn noe stressende.. Men sånn er det jo med familie. :P 
Nå føles det veldig lenge til 3-4 måneder men så har det jo allerede gått 3 uker så det går vl ganske fort. Spørsmålet er vel heller om Bølla skal være en sånn en som følger den oppfatningen, det tror jeg nemlig ikke Trollet gjorde! :sjenert:

Nei den vogna og dørkarmen er og blir uenige så pr nå står vogna i gangen vår som singelvogn fordi det er bare jeg som bruker den til Bølla enn så lenge. Her er det faktisk oppmerket vognplass i gangen bortenfor inngangspartiet i blokka vår så vi tenker å sette den der etterhvert når vi skal bruke den mer som søskenvogn. Nå når vi skal ut med begge i morgen må vi til å montere den utenfor leiligheten ala minute. 

God helg til deg også! :)  

2 timer siden, juliane skrev:

S var nesten tre mnd før vi tok natta før midnatt for første gang, men da tok det bare noen få dager før vi var nede på leggetid 19.30-20. :jepp: 

Vi har søkt S inn i nærmeste bhg nå fra 1. mars, i håp om å snike til oss en plass før hovedopptaket i august siden hun ikke har rett på plass da. (Siden hun allerede har bhgplass). Hadde vært så utrolig deilig å ha henne 400 meter unna (i riktig retning) istedenfor å måtte traske langt hver dag - og hun går jo i familiebhg og må jo bytte på et tidspunkt uansett. 

Leggetid 19.30-20.00 er verdt å vente tre måneder på da! Jeg tror Trollet var nærmere et halvt år jeg før han var klar for natta så tidlig. :sjenert:
Hvordan er det egentlig med familiebarnhager? 
Er de med i opptaket på samme måte som kommunale og private eller fungerer det på samme måte som dagmamma? 

___________________________________________________________________________________

I dag har jeg hatt en veldig rolig dag hvor jeg har prøvd å sove mest mulig, men Bølla er ikke så glad i å sove, i alle fall ikke lenge av gangen og helst ikke alene... Fikk inn en halvtime her og der da og etter at jeg hadde gått på postkontoret for å hente en pakke til Trollet uten legitimasjon som resulterte i at jeg begynte å grine og måtte gå hjem uten pakke så fikk jeg lagt meg og sovet to og en halv time etter at mannen kom hjem også.. 

I morgen skal vi til Kongsberg i 90-årsdag og jeg merker at jeg gruer meg ganske mye. 
To barn i vogn på tbanen i 25 minutter også over på tog i nesten halvannen time, familieselskap (mannens side) i tre timer før vi tar samme ruta hjem igjen frister liksom ikke sånn kjempe mye.
Det at jeg har rasert hele klesskapet mitt i håp om å finne noe anstendig å ha på seg uten hell hjelper heller ikke på motivasjonen. Hadde jeg hatt mer energi hadde jeg dratt ut å kjøpt noe nytt men det har jeg jo ikke. 
Så da satser jeg på at alle de menneskene jeg aldri har møtt før ikke bryr seg om at jeg møter opp med mann og sønn i dress men selv har på meg et antrekk som gjør at jeg ser ut som jeg er der for å servere middagen (les: svart bukse og genser). 
Ja, og nevnte jeg at middagen er lagt til sånn at vi må reise midt i Trollets lur og kommer hjem en time etter leggetid? :pinar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snik leser igjen her! Sjekk timesexpressen til kongsberg, kan hende tidene dems passer bedre overens med unga :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, HarleyQuinn skrev:

Snik leser igjen her! Sjekk timesexpressen til kongsberg, kan hende tidene dems passer bedre overens med unga :)  

Ja det er den vi skal ta, men siden selskapelighetene begynner kl 15.00 så blir reisetidene upassende uansett hva vi gjør. 
Får bare krysse fingrene og håpe på godt humør. 
Det hjelper i alle fall på motivasjonen at Trollet sov til nærmere 07.00 i dag med bare 4 oppvåkninger og alle var etter 03.00. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Beccy87 skrev:


Hvordan er det egentlig med familiebarnhager? 
Er de med i opptaket på samme måte som kommunale og private eller fungerer det på samme måte som dagmamma? 

Lykke til med familieselskap og reising! Krysser fingrene for at det går bedre enn fryktet. Og du? Alle har forståelse for at en nybakt mamma ikke har et klesskap fullt av klær som passer! :jepp: 

Familiebarnehager er med i opptaket på vanlig måte ja, det eneste er at de ikke har plass der lenger enn til de er tre år. Dvs at S ikke har rett på ny plass i hovedopptaket dette året, men neste år har hun det igjen siden hun ikke får fortsette i familiebarnehagen. Men jeg tror det er mest de aller minste som går der, i vår bhg er de hvertfall fire ettåringer, så hvis alle slutter til høsten er det jo kjipt for S å bli igjen med bare nye ettåringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at vi har barnehagen som nærmeste nabo, gjør virkelig logistikken til en drøm. 

Håper familieselskapet gikk bra. Jeg synes du er tøff som drar. Kjenner jeg meg selv rett, så hadde jeg blitt hjemme og sendt mann og barn avgårde.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk faktisk veldig fint i går. :jepp:
Vi dro litt tidligere så Trollet fikk hele luren sin i vogna så begge barna sov mesteparten av togturen begge veier. 
For vi tok selvfølgelig toget @HarleyQuinn, vet ikke helt hva jeg tenkte på med timesekspressen der.. med dobbelvogn og det hele så er tog mye bedre enn buss! 
Eneste nedturen var at jeg ble tatt i billettkontroll på banen og det er så utrolig surt for jeg har ALLTID billett til vanlig men hadde ikke kjøpt ny 30-dagers fordi jeg nesten ikke har vært utfor døren siden fødselen og det gikk helt i glemmeboka til kontroløren plutselig stod forran oss. Skal prøve å sende inn en klage og vise til at jeg har hatt 30-dager billett kontinuerlig de siste 4 årene, tror ikke jeg kommer til å slippe boten men det er verdt et forsøk... En veldig sur 1000-lapp det der altså! :( 

I dag har det vært morsdag og den har glidd greit forbi. 
Vi feirer ikke sånt her hjemme og det er helt greit, jeg hadde ikke forventet meg noen gave eller stas fra mannen, meeeeen jeg kjenner faktisk litt på skuffelsen over at jeg ikke fikk noe hjemmelaget med i sekken til Trollet på vei hjem fra barnehagen på fredagen.. :sjenert:
Han er kanskje for liten? Eller så har de sluttet med å lage sånt i barnehagene nå? Eller så er deg bare vår barnehage som er teit? 
Er det andre her som har fått gaver med hjem fra barnehagen?
Nå føler jeg meg teit men jeg husker så godt at vi lagde sånt når jeg var liten og at det var kjempe stas så jeg trodde egentlig det var vanlig... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det heller ikke noe fra barnehagen. Har inntrykk av at man i stor grad har sluttet med slike ting, fordi det er så mange som ikke har A4-familier så det kan være sårt for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting fra barnehagen her heller. (Ikke noe fra mannen heller for øvrig, men det hadde jeg heller ikke forventet...) Tror gjerne Nori har et poeng med at de ikke vil trampe på evt såre følelser, noen har flere mødre, noen har bonusmødre og noen har ikke mamma i det hele tatt...

Så utrolig surt å bli tatt i kontroll! Det er jo ekstra surt når man alltid ellers har billett, for da har man jo ikke spart noen penger på å faktisk snike heller... Jeg klarte faktisk å argumentere meg bort fra en bot i en lignende situasjon som deg, fløy på bussen med vogn og hadde såvidt fått plassert den før kontrolløren var på plass. Hadde jo helt glemt å kjøpe billett, men da jeg viste han at jeg kjøpte enkeltbilletter stadig vekk (dette var da jeg var i perm og ikke hadde månedskort) slapp jeg faktisk unna. Så det er verdt et forsøk! :jepp: Nå har jeg årskort nettopp for å slippe å tenke på det hver mnd, tror jeg ofte sniker den første turen etter at kortet har gått ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at turen gikk fint :)

Her laget barna i barnehagen et kort på farsdag, så da regner jeg med de gjorde det på morsdag også. Men det er vel mye godt det at det jobbes med å rettferdiggjøre alt for barna, slik at den som for eksempel har to fedre skal slippe å bli lei seg for at de ikke har en mor. Synes kanskje det er litt merkelig at alt hele tiden skal gjøres likt. Jeg tenker at det heller ville vært fint å lære barna at det er forskjeller på folk, men det er helt greit, og alle er like mye verdt uansett. Men dette er vel ikke opp til meg å bestemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner trøst i at flere ikke har fått noe fra barnehagen selv om jeg ikke synes noe om det argumentet at man ikke kan gjøre det fordi ikke alle har en mamma og da kan bli lei seg. Synes det er viktigere å lære barna at vi er forskjellige og at det er greit.. Men men... :sjenert:

Bølla har kavet noe så forferdelig det siste døgnet. I natt var hun helt umulig med kjempe tett nese og ville ikke sove uansett hva jeg gjorde stakkars. Etter x antall runder med saltvann, nesesuger, opp, ned, byss og bær var jeg så trøtt at jeg kalte henne en drittbaby... Ikke mitt stolteste øyeblikk... :( 
I dag har hun vært oppå meg stort sett hele dagen, fortsatt tett og hun har nok litt vondt i magen også for hun har ikke bæsjet på to dager.. 
Er litt forvirret for et kjapt søk på google sier at bittesmå babyer som får morsmelk ikke kan få forstoppelse og at det kan gå flere dager mellom hver bæsjebleie mens at de som får mme skal ha avføring hver dag for ikke å få forstoppelse fordi de kan bli så harde i magen av nettopp mmeen. 
Nå kjører jo vi en god cocktail av 50-50 her så da vet jeg ikke helt hvilke regler som gjelder oss? :vetikke:
Jeg har tenkt litt på om vi kanskje burde gi henne malt.. men så har jeg hørt at det kan gjøre vondt verre, at man ikke skal gi det til babyer under 6mnd, kan føre til mye luft og kan til og med trigge cøliaci senere, og DET vil jeg jo ikke ha noe av!!! 

Hun promper greit og fint så det er jo ikke helt tett der... Og hun skriker ikke hele tiden, bare roper til innimellom og jeg ser at hun ikke har det noe kjekt.. Har prøvd både massasje og sykling uten resultater...
Jeg vet ikke jeg... 
Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M hadde en del vondt i magen tidligere og det var ikke noe kjekt! Jeg ble så lei meg når hun gråt og presset :( Jeg så litt filmer om massasje og bevegelser med beina. Det hendte at hun feis skikkelig :fnise: Jeg kjøpte semperdråper, men vet ikke om det hadde så veldig effekt. Det ble bare mindre og mindre etterhvert. 

Men jeg hadde heller prøvd semperdråper eller miniform enn malt :Nikke: Vet dessverre ikke hvilke bæsjeregler som gjelder med blanding. Vi gav også litt mme i starten, men M har bæsjet hvert femte minutt siden hun ble født :ler:

Dette var jo ikke et hjelpsomt innlegg i det hele tatt :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt for mye om rs-viruset i termingruppa i går så pakket jeg med meg Bølla og gikk ned på åpen helsestasjon. Fikk en helsesøster der til å sjekke henne litt og vi ble enige om at ja, hun er tett og nei det er ikke kjempe alvorlig. Blir hun verre så drar vi til legen. 
Nå i dag er hun bedre og hun serverte tidenes bæsjebleie og det helt uten malt eller andre mystiske tilsetninger så her er det bare god stemning igjen. :)  

Jeg leverte Trollet i barnehagen i dag tidlig og hjelpes meg så dårlig jeg er i formen! :bond:
Ikke bare er jeg i ferd med å bli enda sykere, det er et fjell av grus i halsen og natten har bestått av feberdrømmer og svetting, men jeg har jo ingen kjernemusklatur igjen! 
Jeg føler meg helt mørbanket fra knærne og opp til brystet nå etter bare den lille turen der. Håper det er noe som går seg til etterhvert som jeg kommer meg mer ut for å gå rundt på denne måten er rimelig uaktuelt!
Jeg har meldt meg på trilletur rundt sognsvann med termingruppa på fredag så det skal bli spennende å se hvordan kroppen takler det, håper det er noen andre der som er komfortable med snegletempo så jeg ikke blir den eneste. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...