Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette

Beccy87

Anbefalte innlegg

OBS:

Skryte innlegg av Trollet, langt, langt og kun for spesielt interesserte!
:mynona:

Trollet er en turbo om dagen, han er høyt og lavt, opp og ned både i kropp, hodet og humør. 
Tenker flere ganger om dagen at vi er utrolig heldige som har fått akkurat denne lille gutten som vår og at Bølla har litt av hvert å leve opp til om hun skal bli like kul. :P  

Siden jeg sitter og leser tilbake gjennom alt det andre rælet jeg har skrevet her inne og kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg kommer til å gjøre det igjen om både et halvt års  og ett års tid for å sammenlikne Bølla og Troll så tenkte jeg at det kanskje kunne vært greit å skrive litt mer om hvordan Trollet er akkurat nå. :jepp:

Han er 1 år og 4 måneder nå - 16, snart 17 måneder og kan rett og slett ikke beskrives som annet enn en liten gladgutt, en god ball av sjarm.
Han smiler og ler mest av alt. :nigo: 
Han er veldig trygg på de aller fleste han møter - tilvenning i den nye barnehagen er et godt eksempel på det. 
Han elsker biler, dyr og bøker og leker mest med små plastdyr, digger dyrelyder, biler og duplo, ja også liker han godt å tegne men bare hvis han får holde alle fargene og mamma tegner ''bæ'' på komando. 
På tv ser han aller helst på peppa gris, daniel tiger og sauen shaun, også elsker han pudding-tv. 
Synger eller spiller vi en sang så danser han i vei og favoritten akkurat nå er ''på låven sitter nissen''. 
Han spiser stort sett det aller meste av mat vi gir ham, det eneste han ikke vil ha er makrell i tomat - og det er forsåvidt helt greit! :P 

Han våkner fortsatt tidlig om morgenen, stort sett mellom 05.30 og 06.00. 
Da står vi opp, skifter bleie og ut av pysjamas før vi går på kjøkkenet og ordner en kopp med nan og en skive med enten leverpostei eller skinkeost. (sjelden han spiser den skiva, men han får den hver dag fordi om) mens vi smører matpakke til barnehagen. I den får han skive eller rester fra middag dagen før, og avokado og kanskje ett egg eller banan. 
Mellom 07.30 og 08.00 (enten hjemme eller i barnehagen) får han en liten skål med yoghurt og havregryn og tilbud om banan, druer eller annen frukt til frokost. 
I barnehagen spiser de i 11 tiden og da får han skive med pålegg før han legges rundt 11.30 og nå i det siste har han begynt å sove 1,5 til 2 timer! :overrasket:
Mat igjen ca kl 14.00 og middag ca kl 17.00. 
Hvis han ikke har spist særlig mye til middag så lager vi også en porsjon med grøt til kvelds rundt 18.30 og en kopp med nan. 
Vi starter kvelds stellet mellom 19.00 og 19.30, vi synger en sang for ham mens vi har ham på skulderen på mørkt rom (med nattlys), legger han i sengen, pakker dyna rundt og stryker litt på hodet før vi sier natta og går ut.
Som regel må vi inn igjen 1-3 ganger fordi han roper/skriker, men da legger han seg ned selv med en gang vi kommer inn og alt vi gjør er å pakke dyna rundt igjen og gå også har han stort sett sovnet inn før klokka blir 20.00. 
Han våkner fortsatt 2-3 ganger i løpet av natten men er da for det meste rask til å sovne igjen, det holder stort sett at vi går inn og pakker ham inn i dyna igjen. 

Den siste måneden har han også blitt kjempe god på å prate, fått såååå mange ord, noen som bare jeg og mannen forstår og fortsatt bare ett og ett, ingen setninger men oi, oi, oi så flink jeg synes han er! 
Ordbok følger: 

Spoiler

Mamma
Pappa
Beta (besta)
Ja
Nei
Der
Vann
Bamm/Bann (Banan) 
Ddddrrrrrrrttttte (drikke/melk)
Denne (jeg vil har den) 
Titte (sitte) 
Bot (bok)
Ball
Esten (hest) 
Mø (ku)
Bæ (sau)
Giiiiiiiiis/dddrrrrriiis (gris)
Nin (kanin)
Vovva (hund)
Musa (mus)
Tatta (and) 
Huhu (ugle) 
Di (ferdig - som i ferdig å spise) 
Otta (votter, sokker og tøfler) 
Balli/Balla (bleie) 
Nisse
Pise (spise)
Pisse (dusje eller pusse tenner) 
Bissen (bussen) 
Bil 
Tuttu (tog/tbane)
Bi (bie) 
Manne (mannen eller månen) 
Ys (lys)
Isse (heisen)
Lolle (trollet)
Bebiiii (baby)
Tatta (takk takk) 

Han har fått 4 fortenner både oppe og nede og en jeksel på hver side oppe og nede og foretrekker å få pusse de selv så det er en daglig liten kamp. :P 
Han er lang og tynn, bruker 86/92/98 i klær og veier ca 11kg (10kommaettellerannet på 15mnd kontrollen)  

Han forstår så mye og når vi spør om vi skal skifte bleia eller dra i barnehagen så sier han ja og går inn på badet eller bort til vognen. Ikke alltid like lett å få han til å ''komme hit'' når vi skal kle på eller noe, men at han forstår godt og hører etter er helt klart. :) 

En fantastisk flott liten gutt er det, jeg gruer meg til han skal bli ordentlig trassig (for vi ser allerede nå at han er like sta som mammaen), og synes at dette er den beste perioden så langt! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig å lese Beccy :) Det er virkelig så godt å kjenne på det at ens barn er så fantastisk søte, gode, blide og flinke. Den stoltheten er så god å kjenne på, og ikke minst den kjærligheten som ikke kan sammenlignes med noe annet. Han høres ut som en nydelig gutt :) og du skal nok se at tross litt trass, så går det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er i overkant avslappet når det gjelder mitt eget barn, men jeg synes hun ene som jobber i barnehagen til Trollet er litt for triggerhappy når det kommer til telefonen. 
Hun ringte meg en times tid etter at jeg hadde levert i dag (senere enn vanlig riktignok for han sov til 07.10 i dag så vi forsov oss kraftig!!! Heeeeeeelt greit!) og sa at han hadde hatt et par runder med intens gråting, peking mot døren og ''mamma borte!''. 
Altså det stikker jo så langt inn i mammahjertet mitt at det er helt fælt, men hva godt skal den informasjonen gjøre meg her da egentlig? 
Det er jo ikke noe hjelp i å løpe å hente ham hjem igjen, det vil jo være dager da han savner oss mer enn vanlig og det må bare leves igjennom tenker jeg...  
Så den infoen er jo fin å ha, men jeg kunne kanskje fått den når vi hentet da? Og ikke mens det stod på? 

Eller er jeg rar nå? :klo:

Vi ble i alle fall enige om at hun skulle prøve å ta opp det arket vi har liggende i sekken hans med bilder av meg, pappaen og besta så kanskje det kunne være litt trøstende og jeg har ikke hørt noe siden så jeg regner med det går greit... :vetikke:

Det er forøvrig besta som skal hente ham i dag fordi jeg og mannen skal på ''keisesnittkurs'' på Ullevål. 
Aner ikke hva det innebærer og har ikke fått noe annen informasjon enn å møte opp på føde/gyn kl .15.30. 
Det er jo aaaalt for lite informasjon for en planleggingsfreak som meg så jeg føler meg kjempe rebelsk her jeg sitter i uvitenheten og tenker at vi får ta det som det kommer og håper på det ikke varer så alt for lenge. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Jeg er helt enig med deg, det er ikke informasjon du trenger å få før ved henting, og kanskje ikke da heller. Det måtte jo da i så fall ha vært at hun ba deg om å hente litt tidligere, slik at han fikk litt kortere dag? Jeg har selv vært såvidt innom en småbarnsavdeling i bhg for mange år siden, og det er jo helt vanlig at de gråter og lurer på hvor mamma er. Da er det jo om å gjøre for bhg å takle det ved å avlede og trøste så godt det lar seg gjøre...

Det der Trollet ditt høres forresten helt herlig ut! :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollet høres veldig fin ut! Jeg er helt enig at nå er den beste tiden, men nå har jeg følt at ting bare har blitt bedre og bedre siden 6 måneders alder. Nå skal det sies at jeg synes de første månedene rett og slett var tortur da.. :sjenert: 

Lykke til på kurs i dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh, hva er poenget med å ringe hvis det ikke er for å be deg om å hente? Gi deg dårlig samvittighet? :vetikke: Jeg fikk en lattermild beskjed under hentingen her om dagen om at mini-m hadde påpekt nesten kontinuerlig hele dagen at "mamma ikke hjemme! Mamma på jobb!" Hun hadde ikke vært trist, men det stakk litt i samvittigheten likevel - jeg har tydeligvis jobbet litt mye på nyåret :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt lyst til å vite det, men ikke før henting. De kunne heller sendt en mld evt for å gi beskjed om at barnet var litt lei seg og derfor kunne man kanskje hente litt tidligere hvis det var mulighet. Ringe å si sånt er bare slemt. 

Lykke til på kurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, det er sånn info man kan ta ved henting. Hva forventet hun egentlig at du skulle gjøre? Slippe alt du hadde i hendene og komme løpende? :vetikke: 

Lykke til på kurs! Skjønt, nå er du vel kanskje ferdig? Var det nyttig? Shit, tenk at det er under en uke igjen! :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at jeg ikke er helt på tur som syntes at den telefonen var unødvendig. :jepp:
Kanskje de har noen andre foreldre der som er veldig overbeskyttende, ikke vet jeg... 
Litt usikker på om jeg skal gidde å ta det opp heller.. Skjer det igjen så kanskje.. :vetikke:
Men noe jeg skal ta opp er at i dag er 4 dagen de ikke har giddet å ta inn voksiposen fra vogna etter at Trollet har sovet ute. Vi lar vogna stå igjen ute når vi leverer men tar inn posen sånn at den skal være god og varm når han skal sove, og siden vi triller vogna hjem igjen hver dag så skal han sitte i den samme posen på vei hjem og da vil vi jo gjerne at den skal ha inne temperatur og ikke -grader. 
Vi er vel ca de eneste som ikke har vogna stående der over natta så det er vel der rutinene svikter men jeg synes allikevel at det er for mye at jeg nå må gi den samme beskjeden en 5 gang... :opplyser:

Kurset gikk veldig fint, føler jeg fikk svar på det jeg lurte på og føler meg litt mer forberedt nå. :jepp:
Det er litt av et rituale jeg skal igjennom dagen før og selve dagen og med fasting, klyx (heldigvis uten rier og i ''koseligere'' omgivelser i form av mitt eget bad denne gangen), dusjing med spesialsåper og det hele, i tillegg til oppmøte på sykehuset kl 07.00 om morgenen så må det planlegges litt.
Også har vi jo Trollet som skal balanseres oppi alt det her så jeg kjenner godt på at vi er jo utrolig heldige som har mamma her som ikke bare har sagt ja til å ta ham hele den dagen, men i tillegg har tatt seg fri de to neste dagene også i tilfelle vi skulle trenge hjelp. :) 

Nå er denne dagen snart over også så nå er det snaaaart bare 5 dager igjen!!!! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at kurset gikk fint, og at du føler at du har fått god informasjon:)

At barnehagen ringte og fortalte det er jo bare helt merkelig! I alle dager, hva skulle det være godt for? Nei det var virkelig sært.

Herlig innlegg om trollet forresten :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at du fikk svar på det du lurte på! Litt av et rituale du skal gjennom! :sjokkert: Har dere i utgangspunktet tenkt at mannen drar hjem og er hjemme med Trollet om nettene? Eller dere må kanskje det uansett, for du må kanskje ligge på barsel og ikke på hotellet? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, juliane skrev:

Så godt å høre at du fikk svar på det du lurte på! Litt av et rituale du skal gjennom! :sjokkert: Har dere i utgangspunktet tenkt at mannen drar hjem og er hjemme med Trollet om nettene? Eller dere må kanskje det uansett, for du må kanskje ligge på barsel og ikke på hotellet? :klo: 

Vi har snakket litt om det nå og tenker at vi får bare planlegge ut i fra at alt går kjempefint med både meg og baby denne gangen og da vil planen være: 
Mamma kommer til oss 05.45 Onsdags morgen
Vi bestiller taxi kvelden før som henter oss 06.15 og kjører oss til Ullevål. 
Mamma blir så igjen og står opp med Trollet (hvorvidt han er våken når vi drar blir jo spennende å se) og både leverer og henter han i barnehagen den dagen. 
Vi vet jo ikke enda hvilket klokkeslett vi får operasjonsstua men om vi får den tidligste starten (07.30) så er jeg tidligst ute av post operativ kl 12.00 og blir da flyttet over til barsel avdelingen. 
Der blir vi nok bare jeg og mannen så lenge han kan (synes å huske at besøkende blir kastet ut rundt 19.30) så da drar han hjem og sover og leverer Trollet i barnehagen dagen etter før han kommer på sykehuset igjen og er der sammen med oss hele dagen, mens mamma henter. 

Litt usikker på når vi vil ha Trollet til å komme på sykehuset, må rett og slett se an formen min. 
Også vil jeg faktisk være på barsel lengst mulig selv om jeg mest sannsynlig må ligge på delerom for jeg husker sengene på det barselshotellet som heeeeelt krise etter snittet sist, høye og vanskelige å komme seg ut av. I tillegg til at jeg er usikker på hvor trygg jeg kommer til å føle meg der alene for ja, vi tenker vel mest at mannen kommer til å reise hjem for å være med Trollet hver natt. 
Mamma har ikke mulighet til å ha ham hjemme hos seg over natten og han har aldri vært borte fra oss lengre enn en barnehagedag heller så vi tenker de holder at jeg blir borte lenge og ikke begge to. 

Går alt etter planen så får jeg og Bølla lov til å reise hjem på Lørdagen og selv om jeg vet at andregangsfødende ofte får reise hjem tidligere om alt går greit så tenker jeg at det kanskje er like greit å være der så lenge som mulig og bare fokusere på Bølla så lenge jeg kan, selv om jeg merker det stikker i hjertet allerede fordi jeg vet jeg kommer til å savne Trollet så mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en tur på butikken i sta og endte opp med fuglebæsj i håret. 
Heldigvis vet jo alle at det betyr at man skal få penger og DET er jo alltid hyggelig. :nori:
Nå håper jeg bare ikke de pengene er det at nav godkjente foreldrepengesøknaden min i går, har vært litt stresset for at de ikke skulle gjøre det før langt ut i februar, men da regner jeg med jeg får en utbetaling i løpet av neste uke en gang og det trengs. 
Januar er alltid en tynn måned og det hjalp heller ikke på at jeg nettopp brukte 500kr på klyx og spesialsåpe til ks forberedelsene. 500kr for tortur... Det er suuuuure penger det! :dry:

Ellers leker vi ''siste-leken'' fullt ut her i huset og kjører da selvfølgelig på med at i dag er siste lørdagen vi er bare 3 stykker og siste lørdagen på leeeenge hvor jeg og mannen kan kose oss med litt frihet på kveldene. 
Så vi har store planer om å bestille et lass med indisk take away (apropos januar er en dyr måned lissåm :P) så fort Trollet har sovnet for kvelden og bare kose oss med alt for mye mat og en semi-dårlig film på netflixen. :rodmer:

Ønsker med det alle som er innom her en riktig god helg! :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg :)

Håper det kommer litt penger utover foreldrepengene. Aldri hørt den før. 

Det må være lov å kose seg litt ekstra når det er de siste dagene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste-helgen raser avgårde og i dag har jeg ENDELIG fått pakket fødebaggen. 
I alle fall neeesten helt. Mangler litt toalettsaker osv men det tar vi jo på dagen. :) 

Ellers har mannen vært kokemester i dag og vi har fått sterilisert en hel haug med flasker og pumpe utstyr. 
I morgen skal jeg få hentet den siste baby pakken og kjøpt inn litt mer ull og vaske litt til før vi vi får ryddet plass til babykurven på soverommet vårt også ER VI KLARE! (i alle fall i teorien)

Nå ser jeg at det begynner en håndballkamp og siden jeg har jobbet intenst med å overtale mannen til å reise å handle McDonalds til meg når Trollet sovner så tror jeg jeg skal jobbe litt med plusspoengene mine og odsen her og heller avslutte dette og gå inn og avløse ham der han sitter og tegner ''bææ'' på rommet til Trollet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...