Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette

Beccy87

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Sjela skrev:

Marengsen er helt stiv så du trenger ikke kakeform :) du bare tegner sirkelen opp på frihånd på bakepapir og fordeler marengsen på det området. Eventuelt tegner opp mange små om man vil lage  porsjoner ;)

Beklager avsporing i dagboka Beccy! 

Aha! Den hjernen altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare si at: Lage marengs er jo SÅ LETT, så hvorfor bruke toropose? Skjønner det på kaker altså, men akkurat marengs? Jeg vil ikke tro det sparer noe særlig tid når man må piske det hele stivt likevel? Man får jo noen eggeplommer til overs, men da kan man lage deilig eggekrem og ha på - nammenam :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miore skrev:

Må bare si at: Lage marengs er jo SÅ LETT, så hvorfor bruke toropose? Skjønner det på kaker altså, men akkurat marengs? Jeg vil ikke tro det sparer noe særlig tid når man må piske det hele stivt likevel? Man får jo noen eggeplommer til overs, men da kan man lage deilig eggekrem og ha på - nammenam :nigo:

Til mitt forsvar :PFordelen med den posen er at det blir null svinn. Jada, jeg vet at eggeplommene kan brukes, men de ender allikevel bare opp med å ligge i kjøleskapet en evighet før de finner veien til søpla :plystre:Og så tar det litt tid å dele eggeplomme og eggehvite. Så jeg synes faktisk ikke den posen er så gal jeg :fnise:

Men hjemmelaget eggekrem hørtes veldig godt ut da :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet opp en oppskrift på sykt god eggekrem, om jeg så må si det selv (broren min blir helt vill hvis jeg lager den til ham, spiser eggekrem på alt til det er tomt):

5 eggeplommer

175 mL H-melk

125 g sukker

140 g romtemperert smør i biter

frø fra 1 vaniljestang ELLER et par t-skjeer med sånn "ekte" vaniljesukker (hvit stripete boks med fjes på)

Pisk sammen alt unntatt smøret. Varm på medium-høy varme til det koker (jeg har komfyr som går fra 1-9 i tillegg til "pluss" som er full gass, og pleier å bruke 7). Pisk som en maniac med vispen i ca 2 minutter mens det "blopper" og koker. Ta gryta av varmen. Ha smøret oppi, og rør rundt til det har smeltet og blandet seg i resten. Hell gjennom et dørslag og over i en bolle e.l. - da får man bort eventuell "eggerøre" om man ikke har pisket hardt nok. La det stå i romtemperatur til det har kjølt litt, kjøl deretter i kjøleskap til det har stivnet litt. Spis på pavlova, til brownies, til bær, eller med skje - nam NAM!

Men ser at man kan spare inn noen minutter på den posen, altså :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Det vet jeg ikke for jeg vet ikke hva du mener. Heller den ut liksom? :klo: 

Gratulerer med leilighet!! :hoppendeglad::danse: Kan jeg go gså få link, pretty please? ?? :nigo: Så utrolig digg! 

Gratulerer med halvveis gjennomført produksjon også... Nå går det fort! 

Jeg synes det har gått kjempe fort til nå også jeg da... :P 
Link er sendt! ;) 

19 timer siden, Sjela skrev:

Marengsen er helt stiv så du trenger ikke kakeform :) du bare tegner sirkelen opp på frihånd på bakepapir og fordeler marengsen på det området. Eventuelt tegner opp mange små om man vil lage  porsjoner ;)

Beklager avsporing i dagboka Beccy! 

Litt bakeavsporing er alltid ok! ;) 

____________________________________________________________________________________

Nå har vi ryddet og vasket hele leiligheten og er klare til besøk i morgen. 
Selve bursdagsfesten skal vi ha et annet sted enn her men en del av mannens familie kommer langveisfra så vi tenker å invitere dem hjem hit på kvelden for middag. 

Det ble suksessterte i går og jeg smakte ikke på bunnen, men gulkremen ble kjempe god så jeg har virkelig troen. :jepp:
Og det var faktisk ikke så vanskelig så det skal jeg jammen meg lage igjen, angrer på jeg ikke lagde nok til to for det er nok den kaken som kommer til å gå unna først i morgen. 
Ellers har jeg brukt hele ettermiddagen på å bake og dekorere muffins og nå er jeg både sliten og lei og i ferd med å bli litt sur fordi jeg ikke aaaaaner hva jeg skal ha på meg i morgen. 
Vi har sagt at det ikke er noen kleskode, ''ikke joggedress og ikke bunad'', så da tenker jeg at jeg må prøve å finne meg noe litt penere enn det vanlige Lisbeth-fra-side-om-side-antrekkene jeg har tråkket rundt i de siste dagene. :P
Jeg kommer helt sikkert til å angre når jeg står og stresser i morgen tidlig men jeg oooorker ikke tenke mer på det nå!   

Også vet jeg ikke om jeg har nevnt det men Trollet har begynt å gå alene nå!!!!!! 
Foreløpig ikke mer enn ett eller to skritt uten støtte men oi så gøy og åh, så stolte vi er! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var bursdagsfeiringen over for denne gang og det gikk over all forventning. :jepp:
Vi var 14 stykker til sammen på tapas, kaker og kaffe og Trollet var i storform hele dagen. 
Mannen og jeg har vært sammen i 4 år og dette var første gang familiene våre møttes, med unntak av mamma og svigermor som møttes en gang tidligere i år og min bror og pappa som ikke var tilstede. 
Noen vil kanskje synes det er litt snodig etter så mange år, men siden vi ikke er særlig familiære så har det ikke falt seg naturlig før nå og neste gang blir vel når vi skal feire Bøllas 1-års dag! :fnise:

Fikk mange fine gaver også, Trollets favoritt er en liten tresykkel og et sett med duplo, min favoritt er hakkebakken-servise og Obos-medlemskap. ;) 

Etter feiringen dro vi hjem og slappet av litt før mannens mor og søster + mann og to barn kom hjem til oss for litt mer kaker og snop. De ble litt lengre enn vi hadde lyst til siden jeg helst legger meg i 9 tiden men siden de bare er her en gang i året så var det helt greit. :P  
Rett etter at de var gått så våknet Trollet med et skrik og en kropp som var glooodvarm.
Målte temperaturen til 39,8 og regner med det er en forsinket reaksjon på 1-års vaksinen. Fikk gitt ham en paracett og byttet på å traske over stuegulvet med ham på skulderen i flere timer før han endelig sovnet i sengen sin i halv 3 tiden. Han våknet igjen til vanlig tid 05.30, slukte 1 1/2 kopp med nan og feberen hadde gått ned til 38,3. 
Han har vært i godt humør, litt slapp og litt sutrete innimellom men mest blid og fornøyd. Han spiser og drikker godt og har sovet nesten to timer til nå så satser på at feberen snart går bort og at han er i god form til barnehage igjen i morgen. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått! Skjønner det der med å være lite familiære. Første gangen familien til meg og mr. miore møttes var vel i bryllupet vårt tenker jeg. Neste gang var ettårsdagen til mini-m  sommer - nesten syv år etter ;) 

God bedring til Trollet, får håpe feberen er borte vekk i morgen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper formen til Trollet er bedre i dag! :klem: 

Bra at feiringen var en suksess! Masse kakerester igjen som dere kan mumse på de nærmeste dagene, eller? :lur: Våre familier møttes for første gang i fjor sommer, da var jeg høygravid og mamma nektet å vente lenger. :hoho: Da hadde vi vært sammen i nesten 6 år, men siden foreldrene våre bor langt fra hverandre og vi et tredje sted hadde det ikke vært naturlig før. Nå derimot har de jo hengt altfor mye sammen: sommeren i fjor, velkomstfesten til S, oppussing i sommer OG svigers ble med hjem til mamma og pappa etterpå noen dager og nå er det snart bursdagen til S. :bond: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollet er bedre i dag og har vært i barnehagen men natten som var var virkelig et mareritt. 
Han gråt og skrek og gråt og skrek stort sett hele natta. :sad:
Han sovnet litt og våknet etter 10-15 minutter, ville ikke ligge, ville ikke bli bært, ville ikke kose, ville ingen ting hele natta på repeat. 
Du vet det er dårlig stemning hjemme når du velger å reise på jobb for å starte kl 6 isteden for 7! :blink:  
Vet ikke om vi skal skylde på vaksinen, at det muligens er flere tenner på vei (han sikler som en foss), at han går mer og mer nå eller at vi hadde så mye besøk og intrykk i helgen, eeeeelller om det bare er en ny liten fase vi må kjempe oss igjennom. 
En ting er sikkert; vi håper, håper, håper at natten nå blir bedre for vi er trøtt, trøtt, trøtt! 

Heldigvis har vi et lass med kaker igjen etter Lørdagen så det er en liten trøst. 
Hjelpes meg så mye kaker jeg har spist de siste dagene!! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en forferdelig natt. Man blir så desperat og fortvila. Og det blir jo bare verre av at unge ikke aksepterer noe man prøver på. Håper dere alle får en bedre natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten som var ble litt bedre. 
Jeg sov i alle fall bedre (skulle bare mangle siden jeg la meg kl. 21!) og Trollet sov lengre strekk,  han var oppe en 4-5 ganger men bare korte perioder før han roet seg ned og sovnet igjen. I dag hadde han sovet to lurer i barnehagen så er spent på å se hvordan det går i kveld. 

Vi har nådd en ny milepæl i dag(om man kan kalle det det), da han kom hjem fra barnehagen med sitt første skrubbsår. 
På nesen! :rodmer:
Det går hardt for seg nå når han prøver seg mer og mer på å gå uten støtte og i dag hadde han rett og slett gått på tryne på asfalten. 
Han ser så tøff og søt ut at jeg smelter helt! :fnise:

Ellers sier jeg meg offisielt ferdig med å spise kaker nå, jeg har ikke veid meg denne uken men er sikker på at jeg har gått opp både en og to kilo fordi kostholdet har vært helt ute å kjøre. Nå er det tilbake til faste rammer og kos kun i små mengder i helgene! Så får noen andre ta ansvaret for å spise opp den halve marsipankaka som fortsatt står i kjøleskapet.  :opplyser:

Mannen har også startet sin siste uke i permisjon nå. Denne sommeren har virkelig flydd av gårde og vi er veldig spent begge to på hvordan hverdagen blir fremover nå når vi begge skal jobbe fulltid. 
Ser for meg at det kan bli en tøff høst det her med mye jobbing på mannen, flytting og meg som høygravid.. 
Krysser fingrene for at vi ikke kaster hverandre over rekverket på verandaen underveis. :P  

Dette ble mye usammenhengende og et ganske rotete innlegg.. Men men... Sånn får det bli når det går fort unna i svingene. Nå er det tid for kveldsmat og seng for troll, jeg håper nemlig å holde meg våken til å se fødeavdelingen i fred og ro! :P  

Endret av Beccy87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi nå har kjøpt leilighet (det føles ikke helt som om vi har kjøpt siden vi verken har signert kontrakten eller fått nøklene enda) så er det lurt at vi sparer litt penger både her og der sånn at vi har litt penger til overs til litt nye møbler osv, så i dag har jeg gått i sparemodus på internetten. :danse:

Husker ikke hvilken dagbok jeg leste det i men etter å ha hørt om dem i barnehagen også klikket jeg hjem 8 refillbare smoothie poser (som forøvrig også var på salg). Det går jo så sykt mye penger på disse smoothie posene fra butikken siden Trollet elsker dem. Jeg ser også for meg at jeg kan fylle dem med yoghurt, grøt og andre godsaker. 
En liten stemme inni meg sier at dette er et prosjekt som kommer til å være gøy den første uka også blir de liggende å støve bort i en skuff, men den velger jeg å overse fullstendig. :P 

Har også vært innom sparkjøp en tur og klikket hjem et par bodyer i ull og litt andre ting siden vi nå går mot kjøligere tider. 
Må ta turen ut i ordentlige butikker en dag også for å finne litt flere bukser og gensere til Trollet. Den andre dagen kom han hjem med hull på kneet! Jeg skulle ønske jeg var en sånn mamma som hadde symaskin og kunne lappet den, men istedenfor er jeg dessverre en sånn mamma som da turer ut på nærmeste H&M og kjøper ny... Var det noen som sa sparemodus?  :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten: 

19.00 - Trollet sovner i sengen sin etter kos og sang uten en eneste protest eller suttring! :danse:

04.40 - Trollet våkner med et skrik. 

04.42 - Trollet sover igjen uten problemer. 

04.50 - Brannalarmen går fordi naboen svir pizza, hele blokka evakueres. :murvegg:

... Er vel relativt unødvendig å legge til at Trollet mente det var uaktuelt å legge seg igjen når vi fikk gå inn igjen 10 min senere.... 

Veldig fornøyd med Troll som sov hele natta igjen på første gang på leeeeenge og gleder meg til å flytte til et nytt borettslag med mindre partysvensker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh, jeg blir voldelig i humøret av sånt. Hadde gitt de partysvenskene en skikkelig kokos for deg om jeg hadde hatt muligheten!

Det første halve året til mini-m hadde naboen håndverkere hver. eneste. dag. De pigget opp to bad... Og det slo ikke feil, de startet på de mest bråkete oppgavene HVER gang mini-m akkurat hadde sovnet. Jeg holdt på å gå bananas, og måtte stadig minne meg selv på at det virkelig ikke er innafor å kjefte ned folk for å gjøre jobben sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, miore skrev:

Åååh, jeg blir voldelig i humøret av sånt. Hadde gitt de partysvenskene en skikkelig kokos for deg om jeg hadde hatt muligheten!

Det første halve året til mini-m hadde naboen håndverkere hver. eneste. dag. De pigget opp to bad... Og det slo ikke feil, de startet på de mest bråkete oppgavene HVER gang mini-m akkurat hadde sovnet. Jeg holdt på å gå bananas, og måtte stadig minne meg selv på at det virkelig ikke er innafor å kjefte ned folk for å gjøre jobben sin. 

Da hadde det klikket for meg og jeg hadde nok ikke klart å unngå å kjefte. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21+0 i dag! 

:hoppendeglad:

Termin
29. Januar 2017  

Hvor langt på vei
21 uker er overstått, 19 uker igjen
Gravid-måned 5 og 2. trimester 

Dager igjen
147 dager har gått og 135 dager er igjen

Kjønn
:babyjente:

Navn
Navnet er klart, hun skal hete O men vi kaller henne mest for Bølla

Bøllas størrelse
Like stor som en baby bok choy. 
Hun er ca 400 gram og 26cm fra hodet til føtter! 

Kjenner du bevegelser
Ja
Fortsatt bare jeg som kjenner det inni meg men regner med det ikke er lenge igjen til mannen også kan kjenne. 

Form
Formen er fortsatt god. 

Plager
Litt sliten i bekkenet noen ganger når det blir mye stress på jobb.
Merker at det gjør mer og mer vondt i symfysen (?), det gjør for eksempel vondt å stå på ett ben. 

Cravings
Ikke noe som utpeker seg voldsomt. 
Har spist myyyye kake denne uka, men det er ikke cravings, det er bare fordi vi har feiret bursdag. :P 
Synes det er godt med frukt og toast med leverpostei.
Også melk da, melk er sykt godt! 

Humør
Humøret er jevnt over god stemning. 
Jeg kan til vanlig være en stor ball av følelser og kanskje ikke alltid like lett å ha med å gjøre men nå er jeg mer en jevn strek.. 
Vi har heller ikke hatt noen voldsomme episoder ala  ''the nan incident of 2015'' eller ''den gangen jeg kalte mannen dum'' så det er jo et godt tegn. Mannen sier også at jeg er (og jeg siterer ordrett) ''enklere å ha med å gjøre denne gangen''  så det er ikke bare inni mitt eget hode heller. :fnise:

Vektøkning
+ 3 kg
Jeg har gått opp 2 kg den siste uka, det må være alle kakene og det slutter nå! 

Strekkmerker
Ingen nye enda

Innkjøp og utstyr
Tråler fortsatt finn i jakt på brukt søskenvogn til billigere pris en ville 17 000! 
Også er jeg på utkikk etter nytt jobb antrekk som kan passe til magen min som begynner å bli ordentlig tydelig nå. 

Neste kontroll
Blir hos lege 10. Oktober, da er jeg i uke 24. 

Fødselsforventninger
Prøver å ikke tenke så mye på den fødselen. 
Den er fortsatt langt frem i tid og de tankene ligger i en boks til vi får innkalling til fødselsprat på Ullevål. 

Hodet ned/festet
Det hodet er vel fortsatt sånn ca ''all over the place'', sååå nei.. :P 

Utålmodig 
Nei, jeg holder fortsatt på å venne meg til tanken på at jeg er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du er jo over halvveis! :bond:

Har du/dere gjort dere noen tanker om at barna blir ganske tette. Googlet litt i dag og fant masse som ikke akkurat var oppløftende.. Mange som mente at det burde være minst tre år mellom barn, helst fire.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...