Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Har fått svar fra PFU, det ligger øverst, eposten som jeg sendte ligger underst.

Hei

Takk for din henvendelse.

Alle kan klage på tekstreklame, det vil si på det man opplever som uklare skiller mellom journalistikk og butikk, hit til PFU. Etter at vi mottar en klage, vil vi vurdere hvorvidt det er grunnlag for igangsettelse. Er det det, så vil klagen sendes innklaget medium som får tilsvarsrett.

Etter tilsvarsrunden er over vil PFU vurderer hvovidt det som det klages over er i tråd med Vær varom-plakatens tekstreklameregler som står punktvis i kap 2.

Du kan lese Vær Varsom-plakatens kap 2 her på www.pressse.no. Her er det også et klageskjema om du ønske å benytte deg av, om du ønkser det.

Til orientering vil flere slike saker komme opp til vurdering i PFU nå 27. oktober. Det har også tidligere vært slike såkalte "content marketing"-saker oppe i PFU, du kan finne de i PFU-basen som også ligger på presse.no

PFU-sekretariatet,

Norsk Presseforbund

Hei

Den siste tiden blitt mer og mer oppmerksom på innholdsmarkedsføring i riksdekkende medier. Til nå har jeg som lesere klart å avdekke om det jeg leser er reklame og hvem det er som er avsender av reklamen. Eksempler er Aftenpostens skriverier på vegne av Veidekke (utviklingen av Løren området, også nevnt på journalisten.no) og VG sin serie med tekster om flomkatastrofer i Norge knyttet til filmen Bølgen. Ved å lese litt kritisk så finner jeg ut hvem det er som er avsender, og at dette ikke er tradisjonelt redaksjonelt stoff.

Nå har jeg støtt på en tekstserie der jeg ikke greier å forstå hva som er hensikten med tekstene som skrives.

VG partnerstudio har skrevet en tekstserie i samarbeid med Rema 1000. De handler om kosthold. Ingen steder i tekstene er Rema 1000 nevnt, annet enn at logoen til Rema 1000 er profilert der det står at VG familieliv har skrevet dette i samarbeid med Rema 1000. Ved siden av kan man trykke på en lenke der man får forklart "hva dette er".

Der står det at VG Partnerstudio ikke er en del av redaksjonen, men at redaktøransvaret fortsatt gjelder.

Jeg henvendte meg til ansvarlig redaktør Torry Pedersen pr e-post, for å få svar på hvem det er som er riktig kontrollorgan for den type innhold, PFU eller forbrukerombudet. Det vil han ikke svare meg på fordi "han aner ikke hva jeg vil klage på, så det får jeg nesten finne ut selv".

Jeg er en vanlig leser, som i liten grad har oversikt over hva som er de juridiske skillelinjene, hva som hører inn under FO og hva som hører inn under PFU. Jeg forstår ikke hva det er jeg leser, om det er reklame eller om det er en artikkel. Jeg forstår heller ikke hva det innebærer at teksten er "skrevet i samarbeid med Rema 1000". Hva som er Rema 1000 sin rolle og om de har lagt noen føringer fremstår som fullstendig skjult. I følge VG så er tekster skrevet av VG Partnerstudio ikke redaksjonelt stoff, men likevel er det knyttet redaktøransvar til tekstene. Hvis jeg vil klage på dette, så må jeg først vite hvem som er riktig kontrollorgan, og dermed hvilke regler som gjelder. Er det markedsføringsloven, er det Vær Varsom Plakaten, eller er det Tekstreklameplakaten som sier noe om denne typen "artikkel"?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Jeg har lest gjennom kap. 2, og uansett hvordan jeg snur og vender på det, så kan det bli vanskelig å vinne frem med en klage.

Det snakkes om ...redaksjonelt innhold.,,,(2.1), journalistisk innhold.... (2.3), journalistisk omtale...redaksjonelt arbeid... (2.7), journalistisk virksomhet...(2.8), redaksjonelle medarbeidere....(2.9). Alle disse postene henviser altså til redaksjonelle forhold som jo VG sitt Partnerstudio ikke er en del av, ref beskrivelsen på VG.

Rema1000-saken er å betrakte som reklame, selv om det ser ut som redaksjonelt innhold, så nevnte punkter kan ikke gjelde. Det er merket, og samarbeidet er tydeliggjort.

Den eneste muligheten jeg kan se er å gå på redaktøransvaret og gå på integritet i forhold til bindinger jmf 2.2 ( som er noe av det som ble trukket frem i lenken til medier24). Eventuelt 2.6 som går på å avvise kommersielt innhold som kan forveksles med journalistisk presentasjon.

Det jeg gjerne vil ha svar på er hva som er Rema 1000 sin vinning i å sponse VG sin artikkelserie, all den tid det ikke er åpenbart hva det reklameres for, selv om det er merket som annonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra PFU, det ligger øverst, eposten som jeg sendte ligger underst.

Hei

Takk for din henvendelse.

Alle kan klage på tekstreklame, det vil si på det man opplever som uklare skiller mellom journalistikk og butikk, hit til PFU. Etter at vi mottar en klage, vil vi vurdere hvorvidt det er grunnlag for igangsettelse. Er det det, så vil klagen sendes innklaget medium som får tilsvarsrett.

Etter tilsvarsrunden er over vil PFU vurderer hvovidt det som det klages over er i tråd med Vær varom-plakatens tekstreklameregler som står punktvis i kap 2.

Du kan lese Vær Varsom-plakatens kap 2 her på www.pressse.no. Her er det også et klageskjema om du ønske å benytte deg av, om du ønkser det.

Til orientering vil flere slike saker komme opp til vurdering i PFU nå 27. oktober. Det har også tidligere vært slike såkalte "content marketing"-saker oppe i PFU, du kan finne de i PFU-basen som også ligger på presse.no

PFU-sekretariatet,

Norsk Presseforbund

........

 

Det høres ut som de har flere klager inne allerede, så da er det bare å krysse av datoen og evt. følge med hvis de sender direkte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bluebird1992

Veldig viktig og spennende greier. Takk for at dere gidder å skrive emails og å engasjere dere utover her på forumet. Jeg synes dette er en ubehaglig utvikling, og er enig i at det er lett å få inntrykk at all intergitet er borte til fordel for penger i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Takk.. :)

Jeg legger merke til at artikkelforfatter er daglig leder i PR og kommunikasjonsbyrået Trigger AS -  https://www.trigger.no. Interessant at han som kjenner bransjen også reagerer, og kommer med gode faglige innspill i debatten.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig velformulert artikkel!

 

Jeg lurer på om VG/journalistene faktisk tror på det selv når de bedyrer at de har gjort alt de kan for å merke tydelig, samtidig som det er åpenbart for alle med hjerne at de tvert i mot gjør alt for at leserne skal overse at disse artiklene er ren markedsføring?

 

Samme som hos bloggerne: Det at de påstå/tror at de merker "så tydelig som overhodet mulig" gir kun mening dersom det de har som utgangspunkt og mål er å ikke merke overhodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Ho,ho,ho. Denne likte jeg godt, litt mindre lett å avspise med et kort svar for redaktøren i VG denne.

Sikkert morsomt for Dagbladet å ta et stikk på VG sin bekostning. Jeg moret meg i alle fall så, så takk for deling:)

Som bevisst/skeptisk/småsur medieforbruker må jeg jo ta med i betraktningen at forfatteren kan ha sin egen agenda.....de slåss jo litt nå, de som driver med tradisjonell reklame og de som sverger til content marketing. Alle monner drar, så bra at det blir publisert, det øker forbrukerbevisstheten til alle som leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

PFU sendte meg en ny epost i dag, med lenker som den forrige skulle ha hatt.

Lenken under gir oversikt over saker der content marketing har vært tema:

http://presse.no/avansert-sok/?_sfm_sak_vvpl=5513

Jeg må lære meg å lenke, ser at den ikke funker som direktelenke, kanskje helt ubrukelig?

Johooo! Den funka:)

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

PFU sendte meg en ny epost i dag, med lenker som den forrige skulle ha hatt.

Lenken under gir oversikt over saker der content marketing har vært tema:http://presse.no/avansert-sok/?_sfm_sak_vvpl=5513

Jeg må lære meg å lenke, ser at den ikke funker som direktelenke, kanskje helt ubrukelig?

Johooo! Den funka:)

Litt statistikk på en fredags ettermiddag.

Lenken viser til 52 saker (usikker på hva som er søkeordet, muligens er det tekstreklameplakaten).

41 gav fellelser i PFU.

9 av klagene er sendt inn av privatpersoner, der har 7 gitt fellelser.

Resten av klagerne er i hovedsak andre medieansatte, som redaktører og journalister (initiativretten er godt representert)

PFU skriver i sak 315/14 at det er uvanlig at lesere påklager brudd på tekstreklameplakaten.

Dette reiser noen problemstillinger;

1. Er PFU en instans som lesere finner hensiktsmessig å benytte seg av som klageinstans?

2. Er leserne særlig oppmerksomme når det gjelder skillet mellom reklame og redaksjonelt stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har løpt noen bloggere ute i gaten her. skjønner ikke poenget...

 

er det sånn at når bloggere samles så tar de masse biler og snakker om likes? Antar det er hovedtemaet på festene deres...

 

hva er lønnen deres verdt om noen år? er det verdt det mtp fremtidsutsikter osv? de blir jo bare mobbet hele tiden. men herregud... søte jenter. for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det har løpt noen bloggere ute i gaten her. skjønner ikke poenget...

 

er det sånn at når bloggere samles med vennene sine så tar de masse bilder, og snakker om likes? Antar det er hovedtemaet på festene deres, men jeg kan ta feil.

 

hva er lønnen deres verdt om noen år? er det verdt det mtp fremtidsutsikter osv? de blir jo bare mobbet hele tiden. 

 

jeg kan se at noen menn er engasjert i blogging. er det feminint eller kommer det an på temaet? jeg leste om noen som var kjempe engasjert i noen av toppbloggerne. en mann. syntes det hele virket skikkelig rart. :fnise:

 

men herregud... søte jenter. for all del.

Endret av trulta__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for ti år siden at jeg hadde noen kompiser som blogget. Ingen jenter blogget den gangen, blogging var en sær nerdeinteresse for kvisete tenåringsgutter som drev med gaming og leste manga.

 

But the times they are a-changing ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Ok, nå skjønner jeg enda mindre av VG partnerstudio. Jeg kunne forstå at kostholds " artiklene" hadde noe med Rema 1000 å gjøre, Rema 1000 selger jo mat. Men hva er sammenhengen her?

http://sponset.vg.no/familieliv/rema1000/90-anja-johansen-betaler-for-nannyhjelp-jeg-er-ingen-typisk-husmor

Hvorfor sponser Rema 1000 en "artikkel" med dette innholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, nå skjønner jeg enda mindre av VG partnerstudio. Jeg kunne forstå at kostholds " artiklene" hadde noe med Rema 1000 å gjøre, Rema 1000 selger jo mat. Men hva er sammenhengen her?

http://sponset.vg.no/familieliv/rema1000/90-anja-johansen-betaler-for-nannyhjelp-jeg-er-ingen-typisk-husmor

Hvorfor sponser Rema 1000 en "artikkel" med dette innholdet?

Kan det ha noe med at intervjuobjektet nevner "tacokvelder" i en setning, og under artikkelen annonserer Rema for "en sunnere, mer miljøvennlig taco"?

Jeg må tygge litt mer på dette.

Endret av Cornucopia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ikke finner det, eller er hele VGs Familieliv-seksjon borte? Finner ikke artiklene på forsiden lengre og finner heller ikke seksjonen under menyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...