Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Det var akkurat et innslag på Søndagsavisa i P2 om innholdsmarkedsføring, med blant annet Kjersti Løken Stavrum i studio. Fikk bare med meg de siste minuttene. Mulig programmet kan høres på nett etter sending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var akkurat et innslag på Søndagsavisa i P2 om innholdsmarkedsføring, med blant annet Kjersti Løken Stavrum i studio. Fikk bare med meg de siste minuttene. Mulig programmet kan høres på nett etter sending.

 

Jeg hører på nå: https://radio.nrk.no/direkte/p2# (gikk direkte inn på en meny, og kom til kl. 11.36 Presseetikk.

Tror det stod at man kan høre på inntil 3 timer etter sending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese hva Thomas Moen, mannen bak United Bloggers, nå United Influencers skriver her http://thomasmoen.com/, men i kveld vil jeg lese.

Har såvidt lest litt, og ser han omtaler "bloggerne sine" som påvirkere (reklame), og at det viktige er ikke antall lesere, men å ha trofaste lesere. Han kaller det et sterkt publikum jfr. http://thomasmoen.com/you-dont-want-traffic-you-want-an-audience#more-138457 .

Selv har jeg vært opptatt av at reklame skal merkes nå i noen år, og har derfor vært innom en del blogger. Jeg har da fått med meg disse trofaste leserne som ser på bloggeren som en venninne. Jeg har da sett at enkelte lesere fremstår som naive i sin "trofasthet". Og det er mest sannsynlig dette Thomas Moen kaller "et sterkt publikum".

 

Jeg håper at flest mulig snarest blir bevisst på at "United Influencers bloggerne" sin hovedjobb er å påvirke oss (for å selge oss ulike produkt). Det er viktig å forstå at "venninnepratet" på bloggen er snakket fra en "god selger" som bruker "alle" midler for å fremstå troverdig. Det være seg vise bilder av familien sin, fortelle fra privatlivet sitt osv. 

 

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese hva Thomas Moen, mannen bak United Bloggers, nå United Influencers skriver her http://thomasmoen.com/, men i kveld vil jeg lese.

Har såvidt lest litt, og ser han omtaler "bloggerne sine" som påvirkere (reklame), og at det viktige er ikke antall lesere, men å ha trofaste lesere. Han kaller det et sterkt publikum jfr. http://thomasmoen.com/you-dont-want-traffic-you-want-an-audience#more-138457 .

Selv har jeg vært opptatt av at reklame skal merkes nå i noen år, og har derfor vært innom en del blogger. Jeg har da fått med meg disse trofaste leserne som ser på bloggeren som en venninne. Jeg har da sett at enkelte lesere fremstår som naive i sin "trofasthet". Og det er mest sannsynlig dette Thomas Moen kaller "et sterkt publikum".

 

Jeg håper at flest mulig snarest blir bevisst på at "United Influencers bloggerne" sin hovedjobb er å påvirke oss (for å selge oss ulike produkt). Det er viktig å forstå at "venninnepratet" på bloggen er snakket fra en "god selger" som bruker "alle" midler for å fremstå troverdig. Det være seg vise bilder av familien sin, fortelle fra privatlivet sitt osv. 

er det han morten ram parodierer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat et innslag på Søndagsavisa i P2 om innholdsmarkedsføring, med blant annet Kjersti Løken Stavrum i studio. Fikk bare med meg de siste minuttene. Mulig programmet kan høres på nett etter sending.

 

Jeg hører på nå: https://radio.nrk.no/direkte/p2# (gikk direkte inn på en meny, og kom til kl. 11.36 Presseetikk.

Tror det stod at man kan høre på inntil 3 timer etter sending

 

En liten oppsummering fra programmet:

 

Førsteamanuensis Jens Barland viser til at der er for mange ulike ord som blir brukt for å merke, slik at det blir utydelig for leserne. Det som er tydelig er annonse eller bilde av handlevogn. Men merking som f.eks. "partner" eller "samarbeid med", da forstår ikke leserne nødvendigvis at det er reklame.

 

Generalsekretær og sekretariatsleder for Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum uttaler at PFU er veldig bekymret for hvilken vilje det er til å lage forvirring. De er opptatt av at Vær Varsom plakat skal følges, men også opptatt av at det i et samfunnsperspektiv er forbudt med skjult reklame, da reklame skal se ut som reklame. Hun sier at redaksjoner eksperimenterer i overkant med hva som er tydelig. Hun viser da til at PFU fikk en god henvendelse fra en leser denne uken, der den som kontaktet PFU ikke skjønner ikke hva hun leser lengre. (Da hun sa dette, tenkte jeg med en gang på CecilieX sin mail...). 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Synes det er synd at så mange bloggere setter hele bloggverden i dårlig lys. Vel, det er vel kanskje fordi det er såpass mange av dem... Det er NOEN bloggere jeg personlig liker å lese, fordi de ikke bare er ute eller å bli kjent eller å tjene penger. Jeg liker å lese de som er ærlige, som ikke bare legger ut bilder av seg selv photoshoppet og hele pakka og faktisk bruker bloggen til noe positivt og godt, i stedet for å bare reklamere. Jeg leser svært få* (skrivefeil) blogger på blogg.no fordi det er så mye av det samme der.

 

Hannah Maggs sin blogg følger jeg, mest pga at jeg ser hennes videoer på YouTube. Hun er så ærlig og skriver om ting som interesserer meg. Litt beauty, litt om det å være mor til en smårolling, litt mat, litt om det å ha en bedrift (hun selger søte sminkevesker i forskjellige mønster). Jeg liker måten hun skriver på, at hun er såpass ærlig og ikke pynter på sannheten og ja... Hun er interessant. Jeg har fulgt henne siden hun startet og hun startet ikke for å bli kjent eller få penger. Det var en hobby, akkurat som det min blogg er. Ja... jeg har en blogg og det er min "dagbok" jeg har bestemt meg for å skrive i 10 hele år! Mitt prosjekt. Det er langt fra en rosablogg for å si det sånn  :fnise:

 

Men jeg skjønner deg godt. Det er så mange av de bloggerne som bruker "makten" sin feil, som bare gjør det for pengene, berømtheten. For meg personlig blir det helt feil. Hvis jeg nå skulle få flere lesere, vil jeg helst prøve å påvirke dem på en god måte. Få dem til å tenke. Spre glede! 

Endret av FruPotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg så ei i utlandet som hadde som jobb på sin blogg å retusjere bildene folk tok av en familie ute. jobben hennes var å gi dem privatliv. tror dere det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

En liten oppsummering fra programmet:

 

Førsteamanuensis Jens Barland viser til at der er for mange ulike ord som blir brukt for å merke, slik at det blir utydelig for leserne. Det som er tydelig er annonse eller bilde av handlevogn. Men merking som f.eks. "partner" eller "samarbeid med", da forstår ikke leserne nødvendigvis at det er reklame.

 

Generalsekretær og sekretariatsleder for Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum uttaler at PFU er veldig bekymret for hvilken vilje det er til å lage forvirring. De er opptatt av at Vær Varsom plakat skal følges, men også opptatt av at det i et samfunnsperspektiv er forbudt med skjult reklame, da reklame skal se ut som reklame. Hun sier at redaksjoner eksperimenterer i overkant med hva som er tydelig. Hun viser da til at PFU fikk en god henvendelse fra en leser denne uken, der den som kontaktet PFU ikke skjønner ikke hva hun leser lengre. (Da hun sa dette, tenkte jeg med en gang på CecilieX sin mail...).

Vedkommende leser "luftet sin frustrasjon". Hahahaha, huff! Jeg har forøvrig luftet min frustrasjon hos Institutt for journalistikk også, men ikke fått noe svar. Veldig bra at dere lenker til programmet, fikk lyttet gjennom sekvensen. I tillegg til det du oppsummerer, så bet jeg meg merke i at innholdsmarkedsføring også har bakgrunn i at man vil snike seg forbi reklamefilterne som man kan legge inn på sine smartenheter.

Det er veldig bra at PFU virker å være på hugget, kanskje man kan håpe på at de kan bruke initiativretten på å klage inn VGFamilieliv-serien. Hvis de ikke gjør det så tyder det jo på at de ser at reglveket slik det er nå ikke dekker problemstillingen. Da håper jeg de får på plass noe etter hvert.

Bra at Kjersti Stavrum snakket om muligheten for å miste sin troverdighet, hvis mediene eksperimenterer for mye. Litt slik som har skjedd med bloggerne, som noen nevner over her, så er nok teknikken lånt fra bloggerne i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Synes det er synd at så mange bloggere setter hele bloggverden i dårlig lys. Vel, det er vel kanskje fordi det er såpass mange av dem... Det er NOEN bloggere jeg personlig liker å lese, fordi de ikke bare er ute eller å bli kjent eller å tjene penger. Jeg liker å lese de som er ærlige, som ikke bare legger ut bilder av seg selv photoshoppet og hele pakka og faktisk bruker bloggen til noe positivt og godt, i stedet for å bare reklamere. Jeg leser svært få* (skrivefeil) blogger på blogg.no fordi det er så mye av det samme der.

 

Hannah Maggs sin blogg følger jeg, mest pga at jeg ser hennes videoer på YouTube. Hun er så ærlig og skriver om ting som interesserer meg. Litt beauty, litt om det å være mor til en smårolling, litt mat, litt om det å ha en bedrift (hun selger søte sminkevesker i forskjellige mønster). Jeg liker måten hun skriver på, at hun er såpass ærlig og ikke pynter på sannheten og ja... Hun er interessant. Jeg har fulgt henne siden hun startet og hun startet ikke for å bli kjent eller få penger. Det var en hobby, akkurat som det min blogg er. Ja... jeg har en blogg og det er min "dagbok" jeg har bestemt meg for å skrive i 10 hele år! Mitt prosjekt. Det er langt fra en rosablogg for å si det sånn  :fnise:

 

Men jeg skjønner deg godt. Det er så mange av de bloggerne som bruker "makten" sin feil, som bare gjør det for pengene, berømtheten. For meg personlig blir det helt feil. Hvis jeg nå skulle få flere lesere, vil jeg helst prøve å påvirke dem på en god måte. Få dem til å tenke. Spre glede!

Så bra at du kommer med dine perspektiver. Jeg tror at mange har startet ut som deg, med sin dagbok, og med et ønske om å nå ut på en positiv måte. Jeg håper du holder fast ved det. Problemet er jo at noen bloggerer har oppdaget at de kan tjene penger på bloggen, og da ser det ut til at de mister av syne hvorfor de begynte å blogge i utgangspunktet. De misbruker den tilliten som leserne har gitt dem, og leserne blir kun tenkt på som en mulig inntektskilde. Det er ikke bare bloggerne sin feil, slik det er nå er det mange som påvirker bloggerne til å tenke slik. Både nettverkene og annonsørene har oppdaget hvilken pengemaskin en blogg kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende leser "luftet sin frustrasjon". Hahahaha, huff! Jeg har forøvrig luftet min frustrasjon hos Institutt for journalistikk også, men ikke fått noe svar. Veldig bra at dere lenker til programmet, fikk lyttet gjennom sekvensen. I tillegg til det du oppsummerer, så bet jeg meg merke i at innholdsmarkedsføring også har bakgrunn i at man vil snike seg forbi reklamefilterne som man kan legge inn på sine smartenheter.

Det er veldig bra at PFU virker å være på hugget, kanskje man kan håpe på at de kan bruke initiativretten på å klage inn VGFamilieliv-serien. Hvis de ikke gjør det så tyder det jo på at de ser at reglveket slik det er nå ikke dekker problemstillingen. Da håper jeg de får på plass noe etter hvert.

Bra at Kjersti Stavrum snakket om muligheten for å miste sin troverdighet, hvis mediene eksperimenterer for mye. Litt slik som har skjedd med bloggerne, som noen nevner over her, så er nok teknikken lånt fra bloggerne i utgangspunktet.

 

:)

 

Det slo meg at den utydelig merkingen som førsteamanuensis Jens Barland viste til, samt generalsekretær og sekretariatsleder for Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum sin bekymring vedr. viljen som finnes for å lage forvirring rundt hva som er reklame også gjelder bloggerne, jfr. merking som "designsamarbeid", "xxx fra egen kolleksjon" o.l., samt bruk av argumentasjon som "gråsoneproblematikk" for ikke merke reklame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du kommer med dine perspektiver. Jeg tror at mange har startet ut som deg, med sin dagbok, og med et ønske om å nå ut på en positiv måte. Jeg håper du holder fast ved det. Problemet er jo at noen bloggerer har oppdaget at de kan tjene penger på bloggen, og da ser det ut til at de mister av syne hvorfor de begynte å blogge i utgangspunktet. De misbruker den tilliten som leserne har gitt dem, og leserne blir kun tenkt på som en mulig inntektskilde. Det er ikke bare bloggerne sin feil, slik det er nå er det mange som påvirker bloggerne til å tenke slik. Både nettverkene og annonsørene har oppdaget hvilken pengemaskin en blogg kan være.

 

Vil bare tilføye at det startet med at bedrifter o.l. oppdaget at de kunne få "gratis" reklame hos bloggerne ved å sende de produkt. Etter hvert forstod bloggerne at de ble utnyttet, og det vokste frem krav om at de også skulle ha en del av fortjenesten. Og det kan man jo fullt ut forstå, men så har flere på veien mistet/skiftet fokus, der det er reklame/tjene penger som er hovedfokuset, og hvordan få lesere/publikum som gjør dette mulig.. 

Bloggerne har hatt en troverdighet som har vært gull verdt, men dette vil nok (forhåpentligvis) endre seg etter hvert som flere og flere vil se på enkelte bloggere som "reklamekataloger". Den dagen det skjer, vil de ikke troverdighet til å selge produkter slik de hadde en gang. Hva som skjer da med reklame-bloggerne, blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Siden jeg nå har funnet ut hvordan man lenker, så legger jeg inn denne som er fra mars i år, der man får et innblikk i hvordan bloggerne ble kurset i hvordan de skal få flere lesere. Dette var den første samlingen som UB hadde (tror jeg) og allerede nå har de jo utviklet konseptet videre.

http://www.annebrith.no/2015/03/18/hvordan-fa-flere-lesere-pa-bloggen/

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Ha tålmodighet med meg. Jeg samler bare litt lenker fra det jeg har lest den siste tiden, som jeg har henvist til men som jeg ikke har kunnet lenke til før nå.

http://hanspetter.info/2014/11/jeg-elsker-content-marketing/

Her snakker han om innholdsmarkedsføringens fortreffelighet og sparker til de som driver med tradisjonell reklame. Han snakker også om forskjellen mellom god og dårlig innholdsmarkedsføring og drar opp en skillelinje som tilsier at man ikke kan kalle det innholdsmarkedsføring hvis den er dårlig laget, da er det dårlig innhold eller dårlig markedsføring.

Han gjør også et poeng ut av at det kun er god innholdsmarkedsføring dersom det oppleves som verdiskapende for leseren.

Edit: endret et sitat, slik at det ble riktig sitering

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bluebird1992

Veldig morsomt og motiverende å se at Cecilie Xs initiativ nytter! Håper gubberedaktøren må bite i seg det surmaga svaret sitt.

Bra jobba, Cecilie X! :-)

Edit: Skrivefeil.

Endret av TallulahBGood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobba, Cecilie! Og klart det nytter å si fra. Fordelen med den nye SoMe-hverdagen er jo at alle har en stemme. Bruk den!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha tålmodighet med meg. Jeg samler bare litt lenker fra det jeg har lest den siste tiden, som jeg har henvist til men som jeg ikke har kunnet lenke til før nå.

http://hanspetter.info/2014/11/jeg-elsker-content-marketing/

Her snakker han om innholdsmarkedsføringens fortreffelighet og sparker til de som driver med tradisjonell reklame. Han snakker også om forskjellen mellom god og dårlig innholdsmarkedsføring og drar opp en skillelinje som tilsier at man ikke kan kalle det innholdsmarkedsføring hvis den er dårlig laget, da er det dårlig reklame.

Han gjør også et poeng ut av at det kun er god innholdsmarkedsføring dersom det oppleves som verdiskapende for leseren.

Ser ut som den godeste Hansen har ombestemt seg litt om heksejakten på bloggerne, etter at han har havnet i Vixen-juryen og måtte pløye seg gjennom 600 blogger ;-)

http://hanspetter.info/2015/10/ikke-fritt-frem-fordi-du-er-fin/

Endret av Cornucopia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og: Kjempebra jobba, CecilieX!

Dette er viktig, riktig, og fortsatt forut for sin tid da folk og lesere flest ennå ikke har fått med seg noe av dette ennå.

Jeg elsker godt "innhold" men når det sauses sammen med markedsføring for å skjule reklame, er ikke innholdet lenger relevant eller troverdig.

Vi som lesere og forbrukere bør få hevde retten til å vite hva vi faktisk leser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Ser ut som den godeste Hansen har ombestemt seg litt om heksejakten på bloggerne, etter at han har havnet i Vixen-juryen og måtte pløye seg gjennom 600 blogger ;-) http://hanspetter.info/2015/10/ikke-fritt-frem-fordi-du-er-fin/

Det er alltid et godt tegn når noen kan innrømme at de har vært for raske på avtrekkeren.

Dette bringer meg tilbake til Vixen, som nevnt tidligere. Hva ER Vixen.no? Nettmagasinets ansvarlige utgiver er Chili Publications, som er et firma som spesialiserer seg på Content Marketing.

http://www.chilipublications.no/

Jeg lurer på om Vixen er selve definisjonen på content marketing, altså verdiskapende innhold for leseren, men markedsføring forkledd som redaksjonelt innhold. Når nå nevnte Hans Petter sitter i juryen, så synes jeg det er et betimelig spørsmål å stille seg.

Ingen har jo egentlig stilt noe spørsmålstegn ved Vixen Bloggawards med dette som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Veldig bra, Nicky B. Den sier mer om studien som ble omtalt på nrk P2 som er lenket til øverst. Fant mer gull i lenker som lå i artikkelen også:

http://www.medier24.com/nyheter/ntbs-journalistikk-blir-brukt-til-sponset-innhold-fra-vg-og-rema/

Kort oppsummert,

- NTB sine journalister vil sjekke juridisk om VG Familieliv kan bruke deres usponsede tekster i sitt sponsede innhold.

- Torry Pedersen snakker om Familieliv-satsingen som journalistisk innhold (???) som likevel er utenfor VG sin redaksjon. Tunga rett i munnen nå....

- 2 saker fra VG kommer opp i PFU, det er Bølgen-saken og Norsk tipping.....

Særlig Bølgen er jeg personlig spent på. Den var jeg midtveis i før jeg forstod at det var innholdsmarkedsføring. Dog kan jeg kjenne igjen at den var opplevdes verdiskapende for meg, fordi jeg fant innholdet svært interessant (faktabaserte tekster om ulike flomkatastrofer i Norge).

Edit: lagt til lenke. Fant den på forsiden den gangen og jeg tror ikke den var merket der. Nå ser jeg tydelig det sponsede merket med en gang jeg klikket meg inn.

http://sponset.vg.no/2015/nordisk-film-bolgen/

Takk igjen, Nicky B.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...