Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Så sant, så sant! Og det er en liten industri der ute av mennesker som jobber for å promotere bloggerne. Du kan se på United Bloggers for eksempel, som på sin første bloggersamling hadde fokus på hvordan man kan få flere klikk, og ikke på hvordan man lager godt innhold. Og når bloggeren må holde seg med PR-byrå, eller medierådgiver så er det lite igjen av det som tidligere var genuint. Og denne klø på ryggen nettverksgjørma som har blitt diskutert her på KG er mer av samme ulla. Det er en samrøre mellom ulike aktører i bloggverden som vaker i landskapet mellom å være uetisk og ulovlig. Foreløpig finnes det jo ikke kontroll- og klageinstanser som sitter med de rette redskapene til å få endret på dette heller. Verken FO eller PFU (i forhold til bindingene mellom bloggere og media) sitter på sanksjonsmuligheter som ville kunne hatt effekt. Jeg lurer på hvordan vi ser på dette om 50 år, jeg håper at vi kan le av det, litt sånn som vi har ledd og ristet på hode av en god del andre trender.

Er det sånn at det er fare for et kupp og at bloggerne kommer til å overta makten i Norge? Holder de på med infiltrasjon av det økonomiske og politiske systemet og pressen? Da er jo dette ganske skummelt. Er PST klar over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dukker ikke opp noen bloggere på feeden min. Betyr det at jeg har kjedelige venner? Det eneste gangen jeg kommer over bloggere er når jeg leser Nettavisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Er det sånn at det er fare for et kupp og at bloggerne kommer til å overta makten i Norge? Holder de på med infiltrasjon av det økonomiske og politiske systemet og pressen? Da er jo dette ganske skummelt. Er PST klar over dette?

Hahaha! Bra kommentar! Mulig du prøvde å være ironisk i forhold til at jeg hisser meg opp over småting, men poenget ditt er i så fall det samme som jeg har kommet frem til. Hvis det irriterer meg så mye, så bør jeg la være å lese blogger.

Spøk til side dog, noe av det noen bloggere holder på med er av en sånn karakter at det burde få søkelyset på seg. For meg handler det om hvordan det perfekte livet de fremstiller påvirker unge lesere, det handler om kroppspress og fokus på forbruk og utseende. Når bloggerne lurer leserne sine til å tro at man selv er perfekt ved å redigere seg selv tynnere og penere, eller fremstå som eksperter på ting de ikke vet noe om. Den andre delen av det handler om skjult markedsføring, og hvordan bloggeren utnytter sin relasjon med leseren til å tjene penger.

Så jeg er litt ambivalent, for på den ene siden så bør man jo unngå ting som åpenbart gjør en forbanna, men samtidig så vil jeg jo ikke at bloggerne skal få fortsette som de gjør. Jeg svarer deg seriøst, men er helt klar over at du muligens synes at jeg må være århundredets idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det dukker ikke opp noen bloggere på feeden min. Betyr det at jeg har kjedelige venner? Det eneste gangen jeg kommer over bloggere er når jeg leser Nettavisen.

Det betyr at du og dine venner har gjort kloke valg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått utdelt en egen vilje og den er fin å bruke hvis du vil unngå å lese blogger.

 

Bare et vennlig tips

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått utdelt en egen vilje og den er fin å bruke hvis du vil unngå å lese blogger.

 

Bare et vennlig tips

Det er jo lett å si, men det viser seg jo at det ikke er så enkelt for alle likevel. Jeg er voksen, og klarer fint å unngå å lese blogger og bruker minimalt med tid på å sammenligne meg med en photoshoppet reklameplakat som later som om hun er min beste venninne. Men for mange unge jenter er jo dette nettopp det eneste referansepunktet de har mtp hvordan de skal leve livene sine, og det synes jeg er bekymringsfullt. At det er slike verdier de tar med seg i livet, altså. Og det er jo det samme uansett om JEG leser bloggen eller ikke. Og hvis jeg forstår trådstarter rett så er det dette hun vil fram til.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Det dukker opp linker til blogger på min facebook, men de kan jeg jo lett scrolle forbi

Ellers så går jeg ikke aktivt inn for å lese blogger, og dermed er jeg også helt uvitende om hva som skjer i bloggverdenen

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å bli så irritert over bloggere siden det er så enkelt å overse dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er jo lett å si, men det viser seg jo at det ikke er så enkelt for alle likevel. Jeg er voksen, og klarer fint å unngå å lese blogger og bruker minimalt med tid på å sammenligne meg med en photoshoppet reklameplakat som later som om hun er min beste venninne. Men for mange unge jenter er jo dette nettopp det eneste referansepunktet de har mtp hvordan de skal leve livene sine, og det synes jeg er bekymringsfullt. At det er slike verdier de tar med seg i livet, altså. Og det er jo det samme uansett om JEG leser bloggen eller ikke. Og hvis jeg forstår trådstarter rett så er det dette hun vil fram til.

Da forstår du trådstarter helt rett:)

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg kaster ikke bort tiden min på blogger jeg ikke liker, og de gangene jeg kommer over en "type rosa blogg". Så tar jeg det for det det er, reklame, retusjering,oppstilt og tilgjorte bilder, er jo ikke ekte ? Dette er kommet for å bli, de selger produkter og mange lar seg lure av vennindefølelsen med bloggeren.

Men som datteren min og hennes venner på 16 sier, vi leser blogger som vi leser motekataloger og blader. De finner inspo til klær, hår og sminke, men de skjønner at personen i bloggen ikke er den samme personen i virkligheten. Men om jeg blir irritert, nope .

Man unngår det, som man unngår dårlig tv med avknappen, som man unngår kjøpe magasiner/blader man ikke liker osv. 

Hvorfor oppsøke ting man ikke liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg kaster ikke bort tiden min på blogger jeg ikke liker, og de gangene jeg kommer over en "type rosa blogg". Så tar jeg det for det det er, reklame, retusjering,oppstilt og tilgjorte bilder, er jo ikke ekte ? Dette er kommet for å bli, de selger produkter og mange lar seg lure av vennindefølelsen med bloggeren.

Men som datteren min og hennes venner på 16 sier, vi leser blogger som vi leser motekataloger og blader. De finner inspo til klær, hår og sminke, men de skjønner at personen i bloggen ikke er den samme personen i virkligheten. Men om jeg blir irritert, nope .

Man unngår det, som man unngår dårlig tv med avknappen, som man unngår kjøpe magasiner/blader man ikke liker osv. 

Hvorfor oppsøke ting man ikke liker?

Jeg er glad for at dine tenåringer greier å se forbi det perfekte bildet, det betyr at noen har gjort en god jobb med å utvikle deres kritiske sans. Når jeg leser en del av kommentarfeltene rundt omkring så støter man på ganske mange som ikke innehar denne evnen. Du kan se det på måten de skriver på at de er unge, og de forholder seg til bloggeren som om hun skulle være deres største idol. Jeg vet ikke om sammenlikningen er god, men hvis du ser på tenåringsjentene som går bananas i Oslo sentrum når kjente band er på besøk, så er vel ikke evne til kritisk sans og det å ha et fornuftig forhold til sitt idol noe jeg tenker på aller først.

Det er bra at du mener at de fleste undommer forholder seg greit til bloggere, men jeg våger påstanden at det finnes en god del som ikke gjør det. Så ja, jeg kan la være å oppsøke ting jeg ikke liker, men det er jo kanskje slik at man også bør engasjere seg når noe ikke er som det burde være. Det ligger et alvor bak startinnlegget mitt, og jeg har forsøkt å utdype det jeg mener når jeg svarer dere som mener at det finnes en enkel løsning i å bare slutte å lese blogger.

All ære til de på KG som har bidratt til at bloggere blir avslørt og får fokus i media, for det kan i alle fall åpne øynene på noen og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ikke så enkelt som at man bare kan overse ting man ikke liker. Jeg mener at disse kommersbloggerne har (alt for) mye makt, og jeg synes derfor ikke det er så enkelt som å bare late som man ikke ser dem og la være å bry seg om hva de skriver om. Jeg tenker at man ved å ikke forholde seg til hva de gjør, hva de skriver om, hvordan de maskerer godt betalte innlegg bak "kjære dere, dere bare MÅ prøve denne FANTASTISKE nye maskaraen/lydboka/rettetangen/joggevognen/naturlige prevensjonsmetoden/whatever" så ercman med på å dekke til at er det et helt ekte problem som man bør bry seg om. Jeg synes ikke det er greit at folk skal tjene seg styrtrike på å kamuflere godt betalte reklameinnslag som hjertelige og velmente venninneråd. Og nei, alle unge klarer ikke å skille mellom kommersielt og ikke-kommersielt innhold i bloggene. Det har faktisk vært forsket på.

Jeg synes ikke det er greit. Ergo er jeg på lag med Cecilie, jeg blir trist, sur, sint og provosert. Hvis bloggerne skal være med på leken/ha en plass i mediene, må de følge reglene og ikke prøve å lure folk. Inntil de gjør det, forbeholder jeg meg retten til å bry meg, så før dere andre være så likegyldige dere vil.

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på et godt råd til deg:

Ikke les blogger

Nei, det er ikke så enkelt som det. Det har jo blitt sagt flere ganger her inne, at det er ikke bare å ignorere det man ikke liker. Det blir jo som om man skal snu seg vekk fra det som er feil, fremfor å prøve å gjøre noe med det, for å forandre det. 

Slik jeg ser det er det mange her inne som med rette ønsker å protestere mot en utvikling som går i helt vanvittig retning. Jeg støtter CecilieX, Pøbelsara og flere andre meningsytrere her, dette er det bedre å forsøke å gjøre noe med, enn bare å la det seile og gå - mye av den kommersielle bloggingen er det all grunn til å bli betenkt og provosert over. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er ikke så enkelt som at man bare kan overse ting man ikke liker. Jeg mener at disse kommersbloggerne har (alt for) mye makt, og jeg synes derfor ikke det er så enkelt som å bare late som man ikke ser dem og la være å bry seg om hva de skriver om. Jeg tenker at man ved å ikke forholde seg til hva de gjør, hva de skriver om, hvordan de maskerer godt betalte innlegg bak "kjære dere, dere bare MÅ prøve denne FANTASTISKE nye maskaraen/lydboka/rettetangen/joggevognen/naturlige prevensjonsmetoden/whatever" så ercman med på å dekke til at er det et helt ekte problem som man bør bry seg om. Jeg synes ikke det er greit at folk skal tjene seg styrtrike på å kamuflere godt betalte reklameinnslag som hjertelige og velmente venninneråd. Og nei, alle unge klarer ikke å skille mellom kommersielt og ikke-kommersielt innhold i bloggene. Det har faktisk vært forsket på.

 

Først vil jeg si at jeg er utrolig glad for at du ikke skjærer alle bloggere over samme kam. Jeg begynner å bli svett av å høre "skjønner ikke hvorfor folk leser blogger, det er jo ikke annet enn meningsløs navlebeskuing og reklame for produkter" når det er så mange blogger der ute som berører så mange interessante tema. Føler det blir litt som å si at man ikke skjønner seg på folk som hører på musikk, for å så kun bruke Justin Bieber og hans likemenn som eksempel. Det er jo så uendelig mye mer enn det!

Uansett, til sakens kjerne. Jeg er helt enig med deg, og krever at rosabloggerne må bli flinkere til å merke innlegg som inneholder sponsing mye bedre enn de gjør, og at det får konsekvenser for dem hvis de ikke gjør det. Noen er flinke til å følge regelverket, men andre igjen virker det nesten som at prøver å misforstå med vilje. Sophie Elise kan for en gangs skyld brukes som et godt eksempel, dessverre på hvordan det ikke skal gjøres, da den mikroskopiske merkingen hennes, som bringer assosiasjoner til den stereotypiske lille skriften i forsikringspapirer, er helt horribel.

 

Det de gjør er jo å få alle blogglesere til å bli mistenkelige og sette seg i forsvarsposisjon. Kritisk tenkning er riktignok bare sunt, men når resultatet blir at en sitter med piggene ute og angriper alle som anbefaler et produkt i bloggen sin for å drive med ulovlig markedsføring er noe galt. Jeg har selv måttet gå andre veien og merket de få innleggene jeg har i min blogg hvor jeg snakker varmt om et produkt, uansett om det er en hudkrem eller en bokhylle fra IKEA, med at dette innlegget IKKE er sponset for å unngå få slengt dritt i kommentarfeltet. Jeg har nemlig aldri mottatt noen sponsede midler i forbindelse med bloggen min, selv om det har vært noen tilbud - jeg har bare valgt å takke nei til alt fordi jeg ikke var komfortabel med det av ulike grunner.

 

Kort fortalt - rosabloggerne må bli flinkere til å følge markedsføringsloven, og det må få konsekvenser for dem om de ikke følger den.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå til dags handler det om klikk, klikk, klikk, og hele greia er blitt en fullstendig surrealistisk verden der markedskreftene rår. Jeg er drittlei bloggverden!

Jeg er drittlei av overskrifter som bare er konstruert for å få deg til å gå inn på innlegget slik at klikkene blir registrert.

Jeg er drittlei av hverdagsinnlegg som er konstruert slik at man ikke skal skjønne at de er kjøpt og betalt.

Jeg er drittlei av å få feeden full av blogginnlegg som alle handler om samme sponsorevent eller produkt.

Jeg er drittlei av bloggere som klager over hvor tøft det er å være blogger, når de samtidig ler hele veien til banken.

Jeg er drittlei av bloggere som later som de er hyggelige, når de egentlig kun er opptatt av hvordan de kan utnytte leserne sine til å kjøpe ubrukelige produkter.

Jeg er drittlei av at bloggerne ikke bruker sin påvirkningkraft til noe som faktisk er samfunnsnyttig eller viktig eller ikke for egen vinning.

Jeg er drittlei av bloggere som skriver innlegg som åpenbart er konstruert for å skape klikk, og som etterpå skal være offer når kommentarfeltet går varmt.

Jeg er drittlei av at blogglisten toppes av bloggere som ikke tar ansvar for det faktum at de er forbilder for mange unge mennesker.

Jeg er drittlei av at jeg lar meg hisse opp av bloggere og at jeg dermed bare kan betraktes som en nyttig idiot.

 

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig.

 

 

Da er det jo veldig fint at den er så lett å unngå.

 

Både ja og nei. Det er lett for meg å unngå, fordi jeg interesserer meg ikke for det de skriver om (mote/sminke/hva de spiser til lunsj) og markedsføringsteknikkene/konseptet og produktene treffer ikke meg som målgruppe.

 

Spør du derimot en tenåringsjente eller hennes foreldre så får du antagelig et annet svar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

Nei, det er ikke så enkelt som det. Det har jo blitt sagt flere ganger her inne, at det er ikke bare å ignorere det man ikke liker. Det blir jo som om man skal snu seg vekk fra det som er feil, fremfor å prøve å gjøre noe med det, for å forandre det. 

Slik jeg ser det er det mange her inne som med rette ønsker å protestere mot en utvikling som går i helt vanvittig retning. Jeg støtter CecilieX, Pøbelsara og flere andre meningsytrere her, dette er det bedre å forsøke å gjøre noe med, enn bare å la det seile og gå - mye av den kommersielle bloggingen er det all grunn til å bli betenkt og provosert over. 

 

Jo det er faktisk så enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mocchhaa

Hva er det å irritere seg så mye for, da? Det er jo bare en blogg. Er sjeldent plaget med det, og ser det svært lite. Vil jeg lese en blogg så går jeg på bloggen. Bortsett fra det ser jeg lite om disse bloggerne. 

 

Desuten, jeg forstår de da. Kan man tjene masse penger på dette, så go for it. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er faktisk så enkelt.

Hvor synes du grensen går for å bry seg om uetisk og ulovlig oppførsel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å irritere seg så mye for, da? Det er jo bare en blogg. Er sjeldent plaget med det, og ser det svært lite. Vil jeg lese en blogg så går jeg på bloggen. Bortsett fra det ser jeg lite om disse bloggerne. 

 

Desuten, jeg forstår de da. Kan man tjene masse penger på dette, så go for it.

Jeg er enig i det siste du skriver - forutsatt at man følger lover og regler og ikke lurer folk. Men hvis du leser innlegget til Cecilie så handler det ikke om at hun mener at folk ikke skal ha fri vilje.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Jeg er enig i det siste du skriver - forutsatt at man følger lover og regler og ikke lurer folk. Men hvis du leser innlegget til Cecilie så handler det ikke om at hun mener at folk ikke skal ha fri vilje.

 

Joda, jeg mener jo ikke at det er greit å "lure"/lure folk osv, men de fleste mennesker med "enkel" tilgang til penger, vil jo gjerne fortsette å bruke det de kan, så jeg forstår de veldig godt. Og jeg vet TS ikke mente det, jeg bare la det til at jeg skjønner det, derfor føler jeg ikke noe spesiell irritasjon til det. Det er liksom så lett å dømme uten i fra, og påstå hva man selv hadde gjort, og ikke hadde gjort, men så fort man ser penger flyger inn på kontoen, blir det noe annet. 

 

Men jeg skjønner at det kan være irriterende, er jo mye tåpelige blogger og noen av disse bloggerne virker jo som de er helt på bærtur, men igjen, pengene kommer på konto, så hvorfor endre noe som funker? 

 

Er det jeg tenker i allefall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...