Gå til innhold

Slo ungen

Fremhevede innlegg

Skrevet

AnonymBruker, on 22 Sept 2015 - 15:36, said:

Forstår du ikke at et barn har andre mentale redskaper enn hva en voksen har? Forventer du virkelig å kunne føre en intellektuell og likeverdig samtale med en to-åring? Er det virkelig greit å slå barn fordi de ikke oppfører seg som voksne? Som forelder skal man grensesette og oppdra, ikke true og banke opp. Hvis du bringer vold inn som en naturlig del av oppdragelsen så kan jeg garantere deg at barna dine banker deg opp når de blir 13-14 år og er like sterke som deg. Lær dem at sinne ikke skal behandles med vold, men med regler og grensesetting og straff. Straff kan være timeout og å trekke vekk goder som baenetv, ipad o.l. slik oppdrar jeg mine barn og det er null problem.

Anonymous poster hash: 9d72f...34f

Nå har jeg faktisk ikke slått et menneske i hele mitt liv, men jeg reagerer allikevel på den ovenifra og ned holdningen mange har til andre kulturers barneoppdragelse, samtidig reagerer jeg på at folk skriker opp om barnevern basert på et kort innlegg fra en anonym bruker som i tillegg ikke var vitne til den såkalte volden. Hvis jeg hadde brukt fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen kan du ikke på noen måte garantere meg at ungen ville slått MEG ned når det nådde tenårene. Hvordan jeg kan garantere det? Jo fordi i de fleste land i verden er det vanlig med fysisk avstraffelse av barn, og allikevel er det ikke slik at milliarder av tenåringsbarn verden over har for vane å slå ned sine egne foreldre. Det var vel i 1987 ( om jeg ikke husker feil) at det ble forbudt å slå barn i Norge, og selv om det var helt vanlig med ris, lugging og kniping da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet kjenner jeg faktisk ingen som noen gang gikk til angrep på sine egne foreldre når de hadde vokst seg stor og sterk. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå har jeg faktisk ikke slått et menneske i hele mitt liv, men jeg reagerer allikevel på den ovenifra og ned holdningen mange har til andre kulturers barneoppdragelse, samtidig reagerer jeg på at folk skriker opp om barnevern basert på et kort innlegg fra en anonym bruker som i tillegg ikke var vitne til den såkalte volden. Hvis jeg hadde brukt fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen kan du ikke på noen måte garantere meg at ungen ville slått MEG ned når det nådde tenårene. Hvordan jeg kan garantere det? Jo fordi i de fleste land i verden er det vanlig med fysisk avstraffelse av barn, og allikevel er det ikke slik at milliarder av tenåringsbarn verden over har for vane å slå ned sine egne foreldre. Det var vel i 1987 ( om jeg ikke husker feil) at det ble forbudt å slå barn i Norge, og selv om det var helt vanlig med ris, lugging og kniping da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet kjenner jeg faktisk ingen som noen gang gikk til angrep på sine egne foreldre når de hadde vokst seg stor og sterk. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Nå kjenner ikke du meg, men jeg gikk til angrep på faren min når jeg var 14 år. Det var siste gang han ga meg et par klaps på baken ja.

Var det ikke en som fikk mild straff etter at han banket opp/drepte faren (husker ikke helt) sin pga at faren hadde banket han opp jevnlig?

Endret av Brimi
  • Liker 5
Skrevet

Hvis en kollega hadde for vane å få raserianfall, slenge seg på gulvet og hylskrike hver gang han ikke fikk viljen sin,så skal du ikke se bort fra at jeg tilslutt hadde klasket til han ja.

Anonymous poster hash: 8f263...b9f

En kollega kan mest sannsynlig ta igjen også, men det kan ikke et lite barn... Jeg kaller det overgrep.

Anonymous poster hash: 7f388...b3e

• Liker 4
Skrevet

Sykt å få seg til å slå et barn. Det sier utrolig mye om et menneske, og det er nok en del barn som har avskåret foreldrene nettopp pga dette når de ble voksne. Og andre kulturers oppdragelse fortjener da virkelig ikke å bli skrytt av, altså det er vold de driver med.

Anonymous poster hash: 7f388...b3e

• Liker 1
Skrevet

Nå kjenner ikke du meg, men jeg gikk til angrep på faren min når jeg var 14 år. Det var siste gang han ga meg et par klaps på baken ja.

Var det ikke en som fikk mild straff etter at han banket opp/drepte faren (husker ikke helt) sin pga at faren hadde banket han opp jevnlig?

Jeg begynte selv å ta igjen med moren min når jeg ble sterk nok, vi hadde noen reale slosskamper mens jeg var tenåring. Heldigvis var som regel faren eller broren min hjemme og gikk i mellom, ellers hadde hun ligget ekstremt tynt an. Og jeg hadde flere kamerater som jevnlig la mora si i bakken for å unngå å bli slått og klora. Er noe galt når tenåringer må oppdra foreldrene sine..

• Liker 7
Skrevet

Brimi, on 22 Sept 2015 - 16:26, said:

Vi alle kjenner til fra pressen barn som regelrett har blitt banket opp av sine foreldre med store skader til følge, brukne ben og armer, hjernerystelser osv, dette har ingenting med barneoppdragelse å gjøre, det er ren vold som vil være straffbart overalt, og om barnet bor i en kultur hvor politivesenet ikke fungerer pga korupsjon og lignende vil det ikke bli godtatt av familie og naboer. Det jeg snakket om var ris på rumpen, kniping og lugging, som gjerne ble utført fordi barnet var meget ulydig. Den type fysisk avstraffelse er vanlig over hele verden og var også vanlig da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet, jeg tok ingen skade av det. Den verste straffen var uten tvil den som gikk på samvittigheten, at foreldrene var dypt skuffet over deg, den svei langt mer. Den fysiske avstraffelsen var mer, AU, AU..og så var straffen ferdig og man løp ut for å leke igjen :-) . Men jeg skal ikke si at ingen barn vil ta skade av fysisk avstraffelse,barn er forskjellige, men det gjelder jo all type straff, noen vil ta skade av det, andre ikke. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kunne dere spise middagen videre som om ingenting hadde skjedd? Jeg hadde spurt han rett ut: "Unnskyld meg, men hva gjorde du nå? Slo du ungen din?"

Skrevet

Vi alle kjenner til fra pressen barn som regelrett har blitt banket opp av sine foreldre med store skader til følge, brukne ben og armer, hjernerystelser osv, dette har ingenting med barneoppdragelse å gjøre, det er ren vold som vil være straffbart overalt, og om barnet bor i en kultur hvor politivesenet ikke fungerer pga korupsjon og lignende vil det ikke bli godtatt av familie og naboer. Det jeg snakket om var ris på rumpen, kniping og lugging, som gjerne ble utført fordi barnet var meget ulydig. Den type fysisk avstraffelse er vanlig over hele verden og var også vanlig da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet, jeg tok ingen skade av det. Den verste straffen var uten tvil den som gikk på samvittigheten, at foreldrene var dypt skuffet over deg, den svei langt mer. Den fysiske avstraffelsen var mer, AU, AU..og så var straffen ferdig og man løp ut for å leke igjen :-) . Men jeg skal ikke si at ingen barn vil ta skade av fysisk avstraffelse,barn er forskjellige, men det gjelder jo all type straff, noen vil ta skade av det, andre ikke. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Steining er vanlig i noen land. Voldtekt er vanlig over hele verden. Dyreplaging er vanlig over hele verden. At noe er vanlig betyr ikke at det er greit.

• Liker 4
Skrevet

Men dette er helt irrelevant, her forteller ts om en treåring som slett ikke har oppført seg spesielt ulydig, men tvertimot blitt ignorert, ikke lagt og som sutrer. Det har heller ingen ting med barneoppdragelse å gjøre.

Anonymous poster hash: d8fc7...551

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker, on 22 Sept 2015 - 17:52, said:

Men dette er helt irrelevant, her forteller ts om en treåring som slett ikke har oppført seg spesielt ulydig, men tvertimot blitt ignorert, ikke lagt og som sutrer. Det har heller ingen ting med barneoppdragelse å gjøre.

Anonymous poster hash: d8fc7...551

Helt enig med deg,det er totalt irrelevant, men debatter på nettet avspores ofte og så må noen få debatten inn på rett spor igjen :-) . Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Skrevet

Brimi, on 22 Sept 2015 - 17:26, said:

Steining er vanlig i noen land. Voldtekt er vanlig over hele verden. Dyreplaging er vanlig over hele verden. At noe er vanlig betyr ikke at det er greit.

Du har hatt noen kommentarer i dag om å tenke svart/ hvitt, her synes jeg du faller i samme fellen, vil ikke sammenligne steining, voldtekt og dyreplageri med ris på rumpen. Men som en skrev ovenfor, dette er en avsporing. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Gjest Belle âme
Skrevet

Ts synast vel det er heilt okei sida det er så vanlig atte.

Skrevet

Du har hatt noen kommentarer i dag om å tenke svart/ hvitt, her synes jeg du faller i samme fellen, vil ikke sammenligne steining, voldtekt og dyreplageri med ris på rumpen. Men som en skrev ovenfor, dette er en avsporing. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Svart/hvitt? Kan du utdype det litt mer? Jeg kom nemlig bare med eksempler på andre ting som er vanlig i verden, men som ikke er greit å gjøre selv om. Så avsporing synes jeg ikke det er, med mindre noen andre begynner å diskutere det videre. Var ikke sammenligning jeg hadde i tankene mine, men når du nevner det så har det en ting til felles alle sammen. VOLD.

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er det samme. Alt sammen er overgrep og fullstendig uakseptabelt. Kan man ikke oppdra barna sine uten å slå dem, har man et problem.

• Liker 4
Skrevet

Harlekin, on 23 Sept 2015 - 09:48, said:

Jo, det er det samme. Alt sammen er overgrep og fullstendig uakseptabelt. Kan man ikke oppdra barna sine uten å slå dem, har man et problem.

Helt uenig, men da får vi bare enes om å være uenig. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Skrevet

Helt uenig, men da får vi bare enes om å være uenig. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Da får du huske på å flytte utenlands om du får barn, da det er ulovlig å utøve vold mot barn i Norge i hht norsk lov.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor spurte dere ikke ? Og si at dere syns ikke det er greit å slo barn..vær ærlig.

Endret av Qwert123
Skrevet

Jeg lurer på... En som slår ungen sin mens han har besøk. Oppfører seg som om det er helt normalt, og gidder ikke å skjule det en gang. Hva gjør han når de er alene? Hadde det vært et engangstilfelle hadde han trolig vært helt fra seg over hva han hadde gjort (eller ihvertfall at der var vitner til hendelsen). Jeg hadde blitt steikforbannet om jeg hadde vært en av gjestene!

• Liker 2
Skrevet

Samme tenker jeg.. Når du slår ungen mens kollegene er på besøk uten skam.. Stakkars unge når de er alene og faren blir sint.

• Liker 2
Skrevet

Ja, helt enig

Unger tar ikke skade av å få litt fysisk korreksjon av sine foreldre.

Jeg legger meg ikke opp i andres folks oppdragelse av unger

unger. Hadde ungen blitt banket til blods hadde jeg kanskje gjort noe, men jeg så jo jenta etterpå, hun hadde altså guts nok til å komme ut av senga og stå og sutre i trappa senere på kvelden selv om faren hadde gjort det temmelig klart at hun skulle bli i senga.

Anonymous poster hash: 55bb3...b5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...