Gå til innhold

Slo ungen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fortjent? Hva slags menneskesyn/barnesyn har du, egentlig? Ingen fortjener å bli slått, spesielt ikke vergeløse barn. Sånne uttalelser får meg til å se rødt.

Jeg stilte bare et spørsmål, jeg..

Han sier jo selv at det var mer vanlig i hans tid, og det samme var det da jeg vokste opp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS!?

Ring barnevernet eller politiet! Det er straffbart å slå barn!

• Liker 2
Skrevet

I fordums tider, så var dette helt vanlig..

Jeg fikk selv "ris" hvis jeg hadde vært komplett idiot, og jeg kan forstå hvorfor...

Tidene forandrer seg, og i dagens samfunn er dette en form for oppdragelse som ikke er godtatt i vår kultur.

Jeg fikk ris da faren min syns jeg oppførte meg som en idiot. Jeg kan ikke huske en eneste gang jeg syntes det var rettferdig. Jeg slet med å si nei til folk langt ut i 20-årene på grunn av det. Hadde sex med en 25-åring da jeg var 16 fordi jeg ikke turte si nei. Hadde blitt opplært til å lyde og ikke krangle. Turte heller aldri si fra når folk utnyttet meg, lånte penger osv.

Anonymous poster hash: 3099e...263

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk ris da faren min syns jeg oppførte meg som en idiot. Jeg kan ikke huske en eneste gang jeg syntes det var rettferdig. Jeg slet med å si nei til folk langt ut i 20-årene på grunn av det. Hadde sex med en 25-åring da jeg var 16 fordi jeg ikke turte si nei. Hadde blitt opplært til å lyde og ikke krangle. Turte heller aldri si fra når folk utnyttet meg, lånte penger osv. Anonymous poster hash: 3099e...263

Vi er alle forskjellige, og opplever ting på forskjellig måte..

Din far var kanskje mer "rundhåndet" med risen enn mine foreldre var, og det er jo også en av grunnene til at samfunnet har forandret seg når det gjelder denslags oppdragelse..

Overdreven bruk av makt er aldri bra, hverken fysisk eller psykisk.

Skrevet

Jeg stilte bare et spørsmål, jeg..

Han sier jo selv at det var mer vanlig i hans tid, og det samme var det da jeg vokste opp..

Vel, jeg er nesten 10 år eldre enn deg, og ble aldri lagt hånd på.

Skrevet

Vel, jeg er nesten 10 år eldre enn deg, og ble aldri lagt hånd på.

Ingen av oss har vel heller påstått at ALLE foreldre gjorde det...?

Skrevet

Du hadde vel muligens gjort deg fortjent til det, da...?

Kan jeg slå samboeren min hvis "han har gjort seg fortjent til det"?

• Liker 2
Gjest Linneah2013
Skrevet

Jeg og mannen var hjemme hos en kollega på middag. Kona hans var ikke hjemme.

Datteren hans på 3 år surret rundt på kjøkkenet uten at noen brøy seg nevneverdig. Hun forsøkte å få oppmerksomhet av faren mens han lagde mat men han ignorerte henne. Greit nok.

Så skulle vi spise og at gikk opp i annen etasje med barnet, han la henne fort i seng og kom ned igjen. Da var klokks nærmere 22-23 så ungen virket overtrøtt. Vi satte oss til bords også hørte vi at jenta begynte å gråte høyt oppe.

Faren ble tydelig kjempe sint, masjerte opp i annen etasje. Så ble det helt stille før vi hørte det smalt høyt. Vi hørte tydelig at faren klasket til jenta. Så hørte vi hun hyl skrike.

De Så kom han ned og vi spiste videre. Vi kunne høre jenta gråt lenge etterpå.

Det ble en rar stemning. Jeg og mannen viste ikke helt hva vi skulle si og forlot middagen tidligere enn planlagt.

Det var litt ubehagelig. Jeg er ikke vant med barn så jeg vet ikke hvordan de pleier å oppføre seg.

Anonymous poster hash: 55bb3...b5b

Jeg hadde ikke sittet ved det bordet og hørt det lille barnet skrike, jeg hadde mest sannsynlig fortalt faren hva jeg mente om han, gått opp og henta barnet ned for å roe det ned og gi trøst. Og helt klart sagt dette til barnets mor.

Skrevet

Kan jeg slå samboeren min hvis "han har gjort seg fortjent til det"?

Det kan da jeg umulig svare på.. Men hvis du absolutt mener at du har rett til det, så er det jo opp til deg selv hva du velger å gjøre.. Hvilke konsekvenser det kan føre til, er en helt annen sak.. De må du jo selvsagt stå for selv!

Leseforståelse er ikke alltid så lett, tydeligvis..

Skrevet

Da tror jeg du sliter litt med leseforståelsen..

Absolutt ikke ☺

• Liker 1
Skrevet

Ingen av oss har vel heller påstått at ALLE foreldre gjorde det...?

Nei, men det var heller ikke så vanlig som du mener. For øvrig trodde jeg det var barnelærdom å ikke slå den som er mindre enn seg, og aller helst, ikke slå overhodet.

Skrevet

Absolutt ikke ☺

Når du får et retorisk spørsmål til å bli det samme som min mening, så kanskje du bør revurdere.. ;)

Skrevet (endret)

Nei, men det var heller ikke så vanlig som du mener. For øvrig trodde jeg det var barnelærdom å ikke slå den som er mindre enn seg, og aller helst, ikke slå overhodet.

Nå har da ikke jeg antydet noe som helst rundt graden av vanlighet.. Kun at det var relativt vanlig.

Når det gjelder den barnelærdommen du nevner, så er det et godt eksempel på den dobbeltmoralismen en del av disse foreldrene utviste..

Endret av Oppgitt78
Skrevet

Det kan da jeg umulig svare på.. Men hvis du absolutt mener at du har rett til det, så er det jo opp til deg selv hva du velger å gjøre.. Hvilke konsekvenser det kan føre til, er en helt annen sak.. De må du jo selvsagt stå for selv!

Leseforståelse er ikke alltid så lett, tydeligvis..

Min leseforståelse er det ikke noe i veien med. Du trenger ikke å komme med hersketeknikker bare fordi vi kanskje har ulikt syn på rett og galt. Jeg er av den oppfatning at det er galt å slå, enten det er et barn eller en samboer. Når du indikerer at et barn har "gjort seg fortjent" til å bli slått, så indikerer du at det kan være riktig å slå barn i visse tilfeller. Jeg var nysgjerrig på om du også mente at det er riktig å slå voksne i visse tilfeller. 

• Liker 4
Skrevet

Nå har da ikke jeg antydet noe som helst rundt graden av vanlighet.. Kun at det var relativt vanlig.

Når det gjelder den barnelærdommen du nevner, så er det et godt eksempel på den dobbeltmoralismen en del av disse foreldrene utviste..

Det siste er vi i hvert fall enig om. Kanskje ikke dobbeltmoral, men manglende omsorgsevne og for lite kunnskap om barn og barns utvikling. I tillegg virker det som om en del foreldre tror at barna er deres eiendom, som de kan gjøre som de lyster med, og ingen andre har noe med det. I mitt nærmiljø er det ressurssvake mennesker som bruker fysisk avstraffelse mot barna sine, mens foruroligende mange ressurssterke mangler omsorgsevne i dag. Dette ser jeg daglig i jobb, dessverre. Jeg bekymrer meg for dagens barn.

Skrevet

Min leseforståelse er det ikke noe i veien med. Du trenger ikke å komme med hersketeknikker bare fordi vi kanskje har ulikt syn på rett og galt. Jeg er av den oppfatning at det er galt å slå, enten det er et barn eller en samboer. Når du indikerer at et barn har "gjort seg fortjent" til å bli slått, så indikerer du at det kan være riktig å slå barn i visse tilfeller. Jeg var nysgjerrig på om du også mente at det er riktig å slå voksne i visse tilfeller.

Jeg indikerte ingenting..

Jeg stilte et retorisk spørsmål, direkte til en bruker som selv nevnte at det var en annen tid da han opplevde det han opplevde. Du vet at det er en forskjell der?

Mitt syn på hva som er rett og galt, har jeg ikke sagt noenting om..

Gjest Captain Hook
Skrevet

Du hadde vel muligens gjort deg fortjent til det, da...?

Ikke alltid. Faren min likte meg ikke for jeg var et uhell eller hva søren. De skulle egentlig bare ha de to storesøsknene mine. Men ja av og til var jeg veldig ulydig og fortjente det sikkert. Jeg var barn på 90 tallet. Ble født 1990. Sikkert mer vanlig å gi ris da enn det er nå.

Skrevet

Ærlig talt, ts, jeg forstår ikke hvordan dere kunne fortsette middagen dersom dere visste at mannen hadde slått barnet sitt. Det er nesten like ille å være vitne til vold mot barn og ikke gjøre noe, som å være voldsutøveren. Du har et ansvar her! Når barnet blit slått med besøkende i huset, er det garantert ikke første gang. Og du bør tenke på hvor sveket barn føler seg, når de senere skjønner at andre voksne har forstått, men ikke gjort noe.

• Liker 8
Skrevet

Jeg indikerte ingenting..

Jeg stilte et retorisk spørsmål, direkte til en bruker som selv nevnte at det var en annen tid da han opplevde det han opplevde. Du vet at det er en forskjell der?

Mitt syn på hva som er rett og galt, har jeg ikke sagt noenting om..

Neivel, jeg oppfattet det slik. 

Skrevet

Neivel, jeg oppfattet det slik.

Derav min (muligens noe) flåsete kommentar.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...