Gå til innhold

Slo ungen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei fy flate. Du skulle konfrontert han og gått opp til barnet og trøstet. Og ringt barnevernet når du kom hjem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

TS, kan du vennligst si hvor du bor og hvem denne kollegaen er, så kan noen andre melde barnevernet, ev. gi beskjed til barnets mor? Hvis du er for feig til å melde fra selv, mener jeg.

Stakkars unge :( Hvis jeg hadde opplevd dette, hadde jeg søren ikke SPIST MÅLTIDET FERDIG og så bare gått. Er det mulig.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Skrevet

Hjelpemeg for en tråd, massehysteri. Man vet ingenting om denne 3-åringen, bare det lille som TS har skrevet, ikke vet vi heller om TS var vitne til vold, for hun var jo ikke til stede i rommet. Ikke vet vi noe om hvordan denne 3-åringen er, er hun et lykkelig, harmonisk barn eller er hun det motsatte. Noen skriver at faren kanskje klappet hardt i hendene for å få hennes oppmerksomhet, men da er det noen som skriver at det også er vold. Hvis barnevernet skulle agert på samme måte som folk i denne tråden så ville det knapt vært noen barn som fortsatt hadde bodd med sine biologiske foreldre.

Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Faren til dette barnet gikk fra barnet, og det gråt. HVA SLAGS FORELDRE GJØR SLIKT DA??? Det er en grunn til at barnet gråt, og det er en grunn til at TS hørte smell.

Anonymous poster hash: 7f388...b3e

Skrevet

Kanskje barnet ble klaska til på handa? De dør jo ikke av et lite slag på hendene. Min far pleide å gi et lite klask på hendene når vi ikke ikke oppførte oss selv om vi ble bedt om det flere ganger. Jeg døde ikke av det, ei heller mine søsken. 

I Frankrike så stirrer jo folk på deg om du ikke gir barnet ditt et lite klask om h*n ikke oppfører seg... 

Anonymous poster hash: 40184...7e0

Er det greit å klaske til en kollega som har gjort noe feil? Hvis du kan svare nei på dette, så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være greit å slå et barn.... Hva feiler det egentlig dere som ikke skjønner dette "hysteriet" som dere kaller det. Heldigvis er dere i mindretall. Et klask er vold, okke som.

• Liker 7
Skrevet

Hvilket grunnlag har du for å påstå at hendene til Million er døde gjenstander? Hvis ikke, så bør du kanskje lese litt mer om materiell vold før du uttaler deg..

Kan anbefale hjemmesiden til redd barna, for litt begrepsoppdatering.

Psykisk vold kan være:

Utskjelling, direkte trusler, indirekte trusler,truende kroppsspråk, gjentatt sårende kritikk, ignorere, ydmyke, framsette uriktige anklager, forhør, og kontroll. Kontroll er en type psykisk vold som kan skje på ulike måter:

Man kan kontrollere noen ved å ta kontroll over pengene, kontrollere hvor den andre er, hva den andre gjør, hvem den andre er sammen med, hva den andre snakker med andre om.

Psykisk vold kan også være intens sjalusi; for eksempel at man sjekker mobilen, har forhør etter den andre har gjort ting på egen hånd, eller kommer med beskyldninger om at man er utro.

Materiell vold

Med materiell vold menes vold som går ut over gjenstander, for eksempel å knuse ting, rive i stykker ting, kaste gjenstander (på noen), ødelegge ting, slå i vegger og dører. Dette er vold fordi det er skremmende å se et annet menneske ødelegge ting i sinne, og fordi det kan hende at man ødelegger noe som har betydning for andre, og slik såre/krenke/skremme den andre.

Hvis man absolutt er optatt av definisjoner synes jeg den passer I begge;) men det er litt uvesentlig, poenget er at truende/skremmende oppførsel mens man er sint også kan være vold

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke så ofte innom på kg. Stikker bare innom engang i blant.

Hendelsen er helt reel.

Grunnen til at jeg også vet helt sikkert at ungen ble slått er uttrykket mannen hadde da han gikk opp i annen etasje. Han var dritt lei skrikingen og var celdig sint i blikket. Ungen selv hadde vel behov for nærhet eller noe, ikke vet jeg.

Jeg så barnet etterpå, hun stod i trappen og gråt.

Det var som sagt ubehagelig. Men i svært mange land er det helt normalt å smekke til unger, det er bare i Norge det er ulovlig å knipse ungen på fingern.

Det er første og siste gang vi drar på middag dit. Det er som sagt en kollega som vi ikke kjenner godt

Anonymous poster hash: 55bb3...b5b

"Bare i Norge det er ulovlig å knipse barnet på fingeren"? Snakk om å ro, ro til fiskeskjær. Du var vitne til barnemishandling/grov omsorgssvikt og nå rettferdiggjør du for deg selv at det ikke var så farlig. I første innlegg beskriver du en svært sint far som slo barnet sitt så det begynte å hylskrike. Og nå lever vi i Norge, ikke i et bakstreversk neandertalerland. Mange somaliere har mistet omsorgsretten for barna dine netropp fordi de slår dem. Hvorfor går ikke voksne rundt og slår hverandre tror du? Hvorfor er det helt greit å slå barn? Bare fordi de er så hjelpeløse og svake at de ikke klarer å si fra, da er det greit syns du?

Anonymous poster hash: 9d72f...34f

• Liker 4
Skrevet

Troll?

Hvis ikke er dette omsorgssvikt, ulovlig og noe man melder til barnevernet asap.

Skrevet

Er det greit å klaske til en kollega som har gjort noe feil? Hvis du kan svare nei på dette, så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være greit å slå et barn.... Hva feiler det egentlig dere som ikke skjønner dette "hysteriet" som dere kaller det. Heldigvis er dere i mindretall. Et klask er vold, okke som.

Hvis en kollega hadde for vane å få raserianfall, slenge seg på gulvet og hylskrike hver gang han ikke fikk viljen sin,så skal du ikke se bort fra at jeg tilslutt hadde klasket til han ja.

Skrevet

Hvis en kollega hadde for vane å få raserianfall, slenge seg på gulvet og hylskrike hver gang han ikke fikk viljen sin,så skal du ikke se bort fra at jeg tilslutt hadde klasket til han ja.

Det er noe med denne setningen som gjør meg kvalm. Du beskriver en oppførsel som er typisk barn på to tre år, og legger til at å slå er ok om en person ligger på golvet å skriker. Det er ganske skrudd..

Anonymous poster hash: abacf...b69

• Liker 6
Skrevet

"Bare i Norge det er ulovlig å knipse barnet på fingeren"? Snakk om å ro, ro til fiskeskjær. Du var vitne til barnemishandling/grov omsorgssvikt og nå rettferdiggjør du for deg selv at det ikke var så farlig. I første innlegg beskriver du en svært sint far som slo barnet sitt så det begynte å hylskrike. Og nå lever vi i Norge, ikke i et bakstreversk neandertalerland. Mange somaliere har mistet omsorgsretten for barna dine netropp fordi de slår dem. Hvorfor går ikke voksne rundt og slår hverandre tror du? Hvorfor er det helt greit å slå barn? Bare fordi de er så hjelpeløse og svake at de ikke klarer å si fra, da er det greit syns du?

I de fleste kulturer er det ok å bruke fysisk makt i oppdragelsen, og selv om nordmenn sikkert har vanskelig for å tro det så vokser de aller, aller fleste opp til å bli empatiske voksne uten store psykiske problemer. De mest uhøflige barn har jeg faktisk møtt her i Norge så kanskje måten VI oppdrar barn på er hakkende gale?  Barn må oppdras uansett hvordan man vrir og vender på det, de er ikke små voksne som noen ser ut til å tro, normalt intelligente voksne har ikke for vane å spytte ut mat de ikke liker, dra katten i halen, slenge seg på gulvet og hylskrike når de ikke får viljen sin etc, etc, og for meg er det det samme hvordan man oppdrar barn så lenge man ikke påfører dem langvarig skade. Altså at man bruker psykisk eller fysisk vold som anses som galt i alle kulturer.

Skrevet

Det er noe med denne setningen som gjør meg kvalm. Du beskriver en oppførsel som er typisk barn på to tre år, og legger til at å slå er ok om en person ligger på golvet å skriker. Det er ganske skrudd..

Anonymous poster hash: abacf...b69

Du må gjerne godsnakke med den hylskrikende kollegaen, supert hvis det virker.

Skrevet

Du må gjerne godsnakke med den hylskrikende kollegaen, supert hvis det virker.

Det er ikke rart ungene i dag er dårlig oppdratt. Tydeligvis er det enten eller. Enten så slår man eller så oppdrar man ikke i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

Hjelpemeg for en tråd, massehysteri. Man vet ingenting om denne 3-åringen, bare det lille som TS har skrevet, ikke vet vi heller om TS var vitne til vold, for hun var jo ikke til stede i rommet. Ikke vet vi noe om hvordan denne 3-åringen er, er hun et lykkelig, harmonisk barn eller er hun det motsatte. Noen skriver at faren kanskje klappet hardt i hendene for å få hennes oppmerksomhet, men da er det noen som skriver at det også er vold. Hvis barnevernet skulle agert på samme måte som folk i denne tråden så ville det knapt vært noen barn som fortsatt hadde bodd med sine biologiske foreldre.

Jeg er enig. Diagnostikk på Internett er aldri en god ide.

Skrevet

I de fleste kulturer er det ok å bruke fysisk makt i oppdragelsen, og selv om nordmenn sikkert har vanskelig for å tro det så vokser de aller, aller fleste opp til å bli empatiske voksne uten store psykiske problemer. De mest uhøflige barn har jeg faktisk møtt her i Norge så kanskje måten VI oppdrar barn på er hakkende gale?  Barn må oppdras uansett hvordan man vrir og vender på det, de er ikke små voksne som noen ser ut til å tro, normalt intelligente voksne har ikke for vane å spytte ut mat de ikke liker, dra katten i halen, slenge seg på gulvet og hylskrike når de ikke får viljen sin etc, etc, og for meg er det det samme hvordan man oppdrar barn så lenge man ikke påfører dem langvarig skade. Altså at man bruker psykisk eller fysisk vold som anses som galt i alle kulturer.

Gjelder det kanskje kulturer som man nå i disse dager kommer strømmende over Europas grenser som mange er så redd for skal komme og slå og voldta osv osv? 

Anonymous poster hash: 76eec...776

• Liker 2
Skrevet

Helt sikker. Det er en annen lyd. Jeg er 100% sikker på at mannen klappet til ungen. Jeg er ikke typen som vil bry meg med andre personers oppdragelse av unger. Jeg er ikke en person som bryr meg særlig om barn.

Men tilogmed jeg syntes det der var ubehagelig. Derimot er ikke bsrnevernet et alternativ.

Ts

Anonymous poster hash: 55bb3...b5b

må si det er skummelt og si du er 100 prosent sikker på at han slo, om du ikke så det. bare hørte... lyder kan høres anderledes ut enn det faktisk var pga inntrykk, som at du så han var veldig sinna..... 

så du burde ha spurt.... ringe barnevernet pga du tror, er ikke bra nok. for det er det du gjør,når du ikke så med egne øyne hva som faktisk skjedde.... 

Skrevet

Nordmenn er ofte blinde for egen " barnemishandling". I andre kulturer ville for eksempel mange nordmenns forhold til alkohol, også med barn tilstede bli sett på som helt hårreisende og absolutt barnemishandling, mens her får man gjerne beskjed om at såpass må da barn tåle,de må lære seg å omgås alkohol på en moderat måte. Moderat alkoholforbruk her i Norge er noe helt annet enn hva en spanjol vil kalle moderat, så i stedet for å kalle andre kulturer sin barneoppdragelse for neandertalsk bør man kanskje kikke nærmere på seg selv før man setter seg på sin " høykulturelle" hest.

Skrevet

AnonymBruker, on 22 Sept 2015 - 15:16, said:

Gjelder det kanskje kulturer som man nå i disse dager kommer strømmende over Europas grenser som mange er så redd for skal komme og slå og voldta osv osv?

Anonymous poster hash: 76eec...776

Ja de pluss Usa, Frankrike, Spania etc, etc Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Skrevet

Nordmenn er ofte blinde for egen " barnemishandling". I andre kulturer ville for eksempel mange nordmenns forhold til alkohol, også med barn tilstede bli sett på som helt hårreisende og absolutt barnemishandling, mens her får man gjerne beskjed om at såpass må da barn tåle,de må lære seg å omgås alkohol på en moderat måte. Moderat alkoholforbruk her i Norge er noe helt annet enn hva en spanjol vil kalle moderat, så i stedet for å kalle andre kulturer sin barneoppdragelse for neandertalsk bør man kanskje kikke nærmere på seg selv før man setter seg på sin " høykulturelle" hest.

Vis meg gjerne hvilken norsk fagperson eller gjennomsnittlige, oppegående norske familie som mener at det er greit å drikke seg full foran barn.

Forøvrig så har jeg selv vært med på å legge to-åringer i narkose og trekke ut ti råtne tenner fordi foreldrenes kultur er å gi faen i melketenner og å fore dem opp på saft.

• Liker 1
Skrevet

Forstår du ikke at et barn har andre mentale redskaper enn hva en voksen har? Forventer du virkelig å kunne føre en intellektuell og likeverdig samtale med en to-åring? Er det virkelig greit å slå barn fordi de ikke oppfører seg som voksne? Som forelder skal man grensesette og oppdra, ikke true og banke opp. Hvis du bringer vold inn som en naturlig del av oppdragelsen så kan jeg garantere deg at barna dine banker deg opp når de blir 13-14 år og er like sterke som deg. Lær dem at sinne ikke skal behandles med vold, men med regler og grensesetting og straff. Straff kan være timeout og å trekke vekk goder som baenetv, ipad o.l. slik oppdrar jeg mine barn og det er null problem.

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker, on 22 Sept 2015 - 15:31, said:

Vis meg gjerne hvilken norsk fagperson eller gjennomsnittlige, oppegående norske familie som mener at det er greit å drikke seg full foran barn.

Forøvrig så har jeg selv vært med på å legge to-åringer i narkose og trekke ut ti råtne tenner fordi foreldrenes kultur er å gi faen i melketenner og å fore dem opp på saft.

Jeg kjenner da flere ( er selv avholds) som drikker seg godt brisen på vin når de er i syden eller en fredagskveld etter en lang arbeidsuke, selv om barna er tilstede eller ligger og sover. Dette er vanlige nordmenn, altså ikke alkoholikere, eller mennesker som sliter på annen måte. De samme menneskene ville aldri tenkt tanken på å gi ungen en klaps på rumpen om den hadde oppført seg dårlig, det ville de kalt mishandling. Anonymous poster hash: 8f263...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...