Epleskall Skrevet 13. november 2015 #161 Skrevet 13. november 2015 Uff..jeg blir trist av å lese dette. Mest pga de fordømmende kommentarene. Er det galt av meg?Jeg husker når jeg var guttunge så hadde jeg gjort noe veldig galt noe. Noe som førte til at jeg fikk skikkelig ris på baken av faren min. Det var første og eneste gang. Min far måtte siden heve stemmen noen ganger. Til et nivå og strenghet som det utifra mange her nesten skulle virke som å kvalifisere til psykisk mishandling.I dag er jeg veldig takknemlig for at jeg hadde en far som var streng når jeg gjorde dumme ting. Hvis han ikke hadde vært streng er jeg redd jeg ville sklidd helt ut og bært galt av sted her i livet (kriminell, NAV-klient, rusmisbruker etc).Må for ordens skyld nevne at min far ga meg masse kjærlighet opp gjennom oppveksten. Og er en person jeg i dag setter utrolig høyt. Jeg er veldig glad i han, og tør ikke tenke på den dagen han skulle gå bort.Så derfor blir jeg trist når jeg leser kommentarene her. Utifra flesteparten her så virker det som om at det faktum at min far ga meg ris på baken og var streng så kvalifiserer det nærmest til at han er et ondt menneske og at barnevernet skulle vært koblet inn den gangen. Folk her virker jo helt sinnsyke og er gått fullstendig fra sans og samling. Noen barn må en være strengere med enn andre. Ellers vil det skli ut og de vokser opp til å bli bortskjemte, viljeløse og i verste fall kriminelle.Anonymkode: a43ab...7a6Og det er helt fantastisk at din far gav deg en god oppvekst og at du er takknemlig for at han oppdro deg til å bli et fornuftig menneske. Det er selvfølgelig ikke slik at ALLE som blir slått blir psykisk skadet. Men det er likevel forbudt i Norge fordi vi vet at det er en stor risikofaktor for psykiske, kognitive og sosiale vansker og mistilpasninger på gruppenivå. Men det er stor forskjell på det du beskrev og det TS omtaler. Du sier selv du hadde gjort noe skikkelig galt, så du kunne derfor sette slaget i en sammenheng. Du har tydeligvis skjønt at du hadde GJORT noe, og dermed kunne du sette det i sammenheng med atferden din, og du ble sannsynligvis ikke usikker på din egen verdi eller hvorvidt far var glad i deg (noe du beskriver at du utmerket godt visste han var). I denne diskusjonen er det snakk om en 3-åring som gråter ved leggetid, og som blir møtt med sinne og slag fra den personen som skal hjelpe henne med å finne søvnen. Far håndterer ikke barnet sitt med omsorg eller støtte i denne situasjonen, som jo er en helt ordinær situasjon med et lite barn. Jeg er bekymret for hvordan han håndterer andre langt mer krevende situasjoner. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #162 Skrevet 13. november 2015 Og det er helt fantastisk at din far gav deg en god oppvekst og at du er takknemlig for at han oppdro deg til å bli et fornuftig menneske. Det er selvfølgelig ikke slik at ALLE som blir slått blir psykisk skadet. Men det er likevel forbudt i Norge fordi vi vet at det er en stor risikofaktor for psykiske, kognitive og sosiale vansker og mistilpasninger på gruppenivå. Men det er stor forskjell på det du beskrev og det TS omtaler. Du sier selv du hadde gjort noe skikkelig galt, så du kunne derfor sette slaget i en sammenheng. Du har tydeligvis skjønt at du hadde GJORT noe, og dermed kunne du sette det i sammenheng med atferden din, og du ble sannsynligvis ikke usikker på din egen verdi eller hvorvidt far var glad i deg (noe du beskriver at du utmerket godt visste han var). I denne diskusjonen er det snakk om en 3-åring som gråter ved leggetid, og som blir møtt med sinne og slag fra den personen som skal hjelpe henne med å finne søvnen. Far håndterer ikke barnet sitt med omsorg eller støtte i denne situasjonen, som jo er en helt ordinær situasjon med et lite barn. Jeg er bekymret for hvordan han håndterer andre langt mer krevende situasjoner. Sinne, ja men slag? Hvordan vet du det? Les litt om vitnepsykologi. Anonymkode: f6717...b39
Epleskall Skrevet 13. november 2015 #163 Skrevet 13. november 2015 Sinne, ja men slag? Hvordan vet du det? Les litt om vitnepsykologi. Anonymkode: f6717...b39Det kan jeg mye om allerede.JEG vet så klart ingenting, men jeg tar utgangspunkt i premissene som TS legger til grunn i HI. Jeg VET heller ikke om far var sint eller om TS bare tolket ham slik, jeg vet ikke engang om historien er sann eller ren oppspinn. Men diskusjonen blir jo helt håpløs å ha hvis vi skal drøfte alle tenkelige scenario som KAN ha utspilt seg. Og gjentar at man ikke trenger å vite sikkert for å melde fra til BV, det holder å være bekymret for et barns omsorgsbetingelser. Basert på HI mener jeg at TS bør melde ifra fordi det er en for stor kostnad for barnet å la være, selv om det er et potensiale for at TS har oppfattet situasjonen feil. Og begrunnelsen min for dette ligger i det vi vet fra forskning om risikofaktorer og senskader hos barn som utsettes for mangelfull omsorg, neglekt, trusler og vold. I denne sammenheng er utviklingspsykologi mer relevant enn rettspsykologi og studier vedrørende vitners nøyaktighet, persepsjon og hukommelse. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #164 Skrevet 13. november 2015 Det var en annen tråd her for ca 1 uke siden om noen som hadde fyllafest hjemme,mens barna lå og sov. De fleste mente at dette var galt, men det var også noen som syntes det var helt greit,såpass måtte da barn tåle, men jeg tror ikke det var 1 som ba TS om å kontakte bv.Hva i all verden er det med oss nordmenn som ser igjennom med utrolig mye elendig oppførsel fra foreldre sin side,men med engang noen snakker om fysisk straff så blir vi rødglødende?? Det var en annen tråd om knipsing av barns fingre når de rørte noe de ikke skulle røre, debatten ble igjen rødglødende og bv ble igjen nevnt, men hva tror en egentlig er verst for et barn? Få et knips på hånden eller våkne opp til en fyllafest med voksne som sjangler rundt, og har en personlighet som må virke svært skremmende for et barn? Anonymkode: f6717...b39
Brimi Skrevet 13. november 2015 #165 Skrevet 13. november 2015 Det var en annen tråd her for ca 1 uke siden om noen som hadde fyllafest hjemme,mens barna lå og sov. De fleste mente at dette var galt, men det var også noen som syntes det var helt greit,såpass måtte da barn tåle, men jeg tror ikke det var 1 som ba TS om å kontakte bv.Hva i all verden er det med oss nordmenn som ser igjennom med utrolig mye elendig oppførsel fra foreldre sin side,men med engang noen snakker om fysisk straff så blir vi rødglødende?? Det var en annen tråd om knipsing av barns fingre når de rørte noe de ikke skulle røre, debatten ble igjen rødglødende og bv ble igjen nevnt, men hva tror en egentlig er verst for et barn? Få et knips på hånden eller våkne opp til en fyllafest med voksne som sjangler rundt, og har en personlighet som må virke svært skremmende for et barn?Anonymkode: f6717...b39Jeg synes det er like ille jeg da. Begge deler går på tryggheten barnet føler. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #166 Skrevet 13. november 2015 Jeg synes det er like ille jeg da. Begge deler går på tryggheten barnet føler. Samtidig unnskylder veldig mange nordmenn hårreisende, skremmende oppførsel som fylla med barn til stede, mens de samme folka skriker om bv om noen knipser en unge på hånden. Her i Norge er det en kultur om at det er greit å drikke seg godt beruset, mens folk i andre land ( bortsett fra Finland,Russland og England da ) ville sett på det som en ekstrem oppførsel og klar bv-sak hvis barn var tilstede. Mange nordmenn nekter nok å se at slik oppførsel er svært skremmende for barn og ikke er god foreldre-attferd for da hadde de fått pekefingeren mot seg selv, er mye enklere å peke på " de andre" , de som er slemme og knipser et barn på hånden. Anonymkode: f6717...b39 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #167 Skrevet 13. november 2015 Jeg ble slått, lugget, og fortalt at jeg ikke dugde til noe gjennom hele oppveksten av min far. Enda sitter det litt i at jeg ikke vil bli likt og at jeg kanskje gjør ting jeg ikke liker. Jeg bestemte meg for å aldri slå mine barn og det har jeg holdt. Men jeg forstår mer min far nå når jeg ser hvor vanskelig det er å oppdra barn, man kan bli så sint så sint.Jeg har tilgitt han og gått videre og det har gått bra med meg. Nå er jeg en selvstendig og sterk kvinne som tør å si nei Anonymkode: 53db9...827
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #168 Skrevet 20. november 2015 Det var en annen tråd her for ca 1 uke siden om noen som hadde fyllafest hjemme,mens barna lå og sov. De fleste mente at dette var galt, men det var også noen som syntes det var helt greit,såpass måtte da barn tåle, men jeg tror ikke det var 1 som ba TS om å kontakte bv.Hva i all verden er det med oss nordmenn som ser igjennom med utrolig mye elendig oppførsel fra foreldre sin side,men med engang noen snakker om fysisk straff så blir vi rødglødende?? Det var en annen tråd om knipsing av barns fingre når de rørte noe de ikke skulle røre, debatten ble igjen rødglødende og bv ble igjen nevnt, men hva tror en egentlig er verst for et barn? Få et knips på hånden eller våkne opp til en fyllafest med voksne som sjangler rundt, og har en personlighet som må virke svært skremmende for et barn?Anonymkode: f6717...b39De som synes knipsing er BV-materiale synes selvsagt at slag mot barn og fyllafest med dem sovende hjemme også er BV-materiale. Det er bare at de har fått med seg den ene tråden men ikke den andre. Det er ikke slik at det er en gruppe på 50 personer som leser alle trådene hver dag, og at hvis ingen roper "BV" så synes alle at slik oppførsel er greit. Det er rett og slett forskjellige folk som leser og kommenterer i trådene. Selv om ingen nevner "BV" i en tråd, så betyr det ikke at der sitter 2 millioner mennesker rundt om i Norge som ville ropt "BV" om de hadde visst om dette. Anonymkode: 60f7c...3d8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #169 Skrevet 20. november 2015 Rettelse:De som synes knipsing er BV-materiale synes selvsagt at slag mot barn og fyllafest med dem sovende hjemme også er BV-materiale. Det er bare at de har fått med seg den ene tråden men ikke den andre. Det er ikke slik at det er en gruppe på 50 personer som leser alle trådene hver dag, og at hvis ingen roper "BV" så synes alle at slik oppførsel er greit. Det er rett og slett forskjellige folk som leser og kommenterer i trådene. Selv om ingen nevner "BV" i en tråd, så betyr det ikke at der sitter 2 millioner mennesker rundt om i Norge som IKKE ville ropt "BV" om de hadde visst om dette. Anonymkode: 60f7c...3d8
Gjest Splitterpine Skrevet 20. november 2015 #170 Skrevet 20. november 2015 Helt sikker. Det er en annen lyd. Jeg er 100% sikker på at mannen klappet til ungen. Jeg er ikke typen som vil bry meg med andre personers oppdragelse av unger. Jeg er ikke en person som bryr meg særlig om barn. Men tilogmed jeg syntes det der var ubehagelig. Derimot er ikke bsrnevernet et alternativ. Ts Anonymous poster hash: 55bb3...b5b Du er 100% sikker på at han slo, men å varsle barnevernet er ikke et alternativ? Og du klager på at det var ubehagelig for DEG? Hvordan tenker du at det da er for denne stakkars ungen? Virker som du mangler empati. Skam deg! Du er da ikke noe bedre selv, enn denne faren...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå