Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Angry Man
Skrevet

Hjelpes... 

Med alt det vrøvlet som kommer fra MDG og deres ønske om å økonomisk sett være flere hundre år tilbake i tid og dermed skjermet fra resten av verden så synes jeg egentlig ikke at de fortjener så mye respekt for å si det mildt. 

Og nei, det er på ingen måte noen overraskelse at hun der ikke er ingeniør. Jeg blir svært overrasket hvis noen som helst av deres listekandidater er uteksaminert fra noe vanskeligere enn "Livets Harde Skole". 

Hun i den videosnutten du viste til har en master fra UiO. Kanskje du skulle sjekke opp hva slags utdannelse de folkene du så frekt rakker ned på faktisk har før du kommer trekkende med "livets harde skole"? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun i den videosnutten du viste til har en master fra UiO. Kanskje du skulle sjekke opp hva slags utdannelse de folkene du så frekt rakker ned på faktisk har før du kommer trekkende med "livets harde skole"? 

Da bør de fremvise mer sunn fornuft og evne til å forstå økonomi blant annet i stedet for å fremstille seg som så lite oppegående som de der gjør. 

Kanskje du bør bytte nick? Siden du tydeligvis blir preget av det? :) 

• Liker 1
Skrevet

Hun i den videosnutten du viste til har en master fra UiO. Kanskje du skulle sjekke opp hva slags utdannelse de folkene du så frekt rakker ned på faktisk har før du kommer trekkende med "livets harde skole"?

Hva har hun master i?

Anonymous poster hash: 48cf7...f68

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet

Da bør de fremvise mer sunn fornuft og evne til å forstå økonomi blant annet i stedet for å fremstille seg som så lite oppegående som de der gjør. 

Kanskje du bør bytte nick? Siden du tydeligvis blir preget av det? :)

Kanskje du skulle være mindre frekk så slipper jeg å være sur. :blomst:

Hva har hun master i?

Et eller annet med miljø. Det her muligens: http://www.uio.no/english/studies/programmes/ces-master/

Skrevet

Kanskje du skulle være mindre frekk så slipper jeg å være sur. :blomst:

Et eller annet med miljø. Det her muligens: http://www.uio.no/english/studies/programmes/ces-master/

Jeg har ikke vært frekk med deg. 

Og en grad i miljø hjelper ikke på den manglende økonomiske forståelsen det partiet der utviser. 

• Liker 2
Gjest Angry Man
Skrevet

Og en grad i miljø hjelper ikke på den manglende økonomiske forståelsen det partiet der utviser. 

Nei det har du ikke. Men du har kommet med visse uttalelser mot MDG og da føler jeg som MDG velger meg berettiget til å svare med samme mynt tilbake.

Men for all del, jeg sier akkorat det samme mot FRP og diverse andre partier. Lets just agree to disagree.

Skrevet

Nei det har du ikke. Men du har kommet med visse uttalelser mot MDG og da føler jeg som MDG velger meg berettiget til å svare med samme mynt tilbake.

Men for all del, jeg sier akkorat det samme mot FRP og diverse andre partier. Lets just agree to disagree.

Tenkte meg at du var MDG-velger ja. Siden du argumenterer hardt for dem. 

Og ja, vi kan like gjerne være enige om å være sterkt uenige nå med det samme, for vi står LANGT fra hverandre politisk ;) 

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Hjelpes... 

Med alt det vrøvlet som kommer fra MDG og deres ønske om å økonomisk sett være flere hundre år tilbake i tid og dermed skjermet fra resten av verden så synes jeg egentlig ikke at de fortjener så mye respekt for å si det mildt. 

Og nei, det er på ingen måte noen overraskelse at hun der ikke er ingeniør. Jeg blir svært overrasket hvis noen som helst av deres listekandidater er uteksaminert fra noe vanskeligere enn "Livets Harde Skole". 

Eh.. Du aner ikke hva du snakker om.

Økonomisk sett være hundre år tilbake i tid og skjermet fra resten av verden? For noe tøys. Lettvint å debattere denne typen argumenter..

Hvorfor forventer du at hun skal uttale seg som en ingeniør når hun ikke er det? Anders Magnus var direkte usaklig i debatten, og har lagt om stilen etterpå.

MDG kalles for øvrig allerede "doktorgradspartiet"..

Gjest Sunhands
Skrevet

Manglende økonomisk forståelse? Du må gjerne si deg uenig i den økonomiske politikken, men det har lite med at de har manglende økonomisk forståelse å gjøre.

Gjest Sunhands
Skrevet

Hva har hun master i?

Lan Marie Nguyen Berg (f. 1987) har master ved Senter for Utvikling og Miljø ved Universitetet i Oslo. Hun har jobbet i Utlendingsdirektoratet, Melafestivalen og CICERO Senter for klimaforskning.

Hun jobber nå som forskningsassistent ved CICERO.

Må vel kalles en god livets skole i så fall... 

Skrevet

Lan Marie Nguyen Berg (f. 1987) har master ved Senter for Utvikling og Miljø ved Universitetet i Oslo. Hun har jobbet i Utlendingsdirektoratet, Melafestivalen og CICERO Senter for klimaforskning.

Hun jobber nå som forskningsassistent ved CICERO.

Må vel kalles en god livets skole i så fall... 

Master i miljø? 

Hun har absolutt null kompetanse innen økonomi, så det å foreslå lokal fylkes/kommune valuta er jo helt på trynet. 

La Høyre folket ta seg av landet. Det er litt søtt med protest/enkelsak-parti som MDG. Dere kan få en liten del av Norge hvor dere kan leve hva med det?

• Liker 3
Gjest Sunhands
Skrevet (endret)

Master i miljø? 

Hun har absolutt null kompetanse innen økonomi, så det å foreslå lokal fylkes/kommune valuta er jo helt på trynet. 

La Høyre folket ta seg av landet. Det er litt søtt med protest/enkelsak-parti som MDG. Dere kan få en liten del av Norge hvor dere kan leve hva med det?

Hvem har sagt at det er hun som har høy kompetanse i økonomi? Det ble tidligere linket til kronikk av Randers, som er professor emeritus ved BI, og han går god for MDG sin økonomiske politikk.

Det var ikke Lan Marie som tok opp lokal valuta, men programlederen som absolutt ville diskutere det. Til tross for at det ikke engang stod noe om det i lokalprogrammet som var det Lan Marie skulle debattere.

Personlig er jeg stor fan av lokal valuta, selv om det ikke er i vårt lokale program heller. Det er ikke så skummelt som det høres ut som, forstår du. :) Les litt om det. :)

Her har du noe å begynne med: http://www.lietaer.com/2010/02/quantifying-sustainability/

Liater: https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lietaer

Her er det hun nevner i klippet, men som hun blir avbrutt fra å forklare videre:

http://www.osloby.no/shopping/Lokka-blir-merket-6929725.html

Endret av Sunhands
Skrevet (endret)

Hvem har sagt at det er hun som har høy kompetanse i økonomi? Det ble tidligere linket til kronikk av Randers, som er professor emeritus ved BI, og han går god for MDG sin økonomiske politikk.

Det var ikke Lan Marie som tok opp lokal valuta, men programlederen som absolutt ville diskutere det. Til tross for at det ikke engang stod noe om det i lokalprogrammet som var det Lan Marie skulle debattere.

Personlig er jeg stor fan av lokal valuta, selv om det ikke er i vårt lokale program heller. Det er ikke så skummelt som det høres ut som, forstår du. :) Les litt om det. :)

Her har du noe å begynne med: http://www.lietaer.com/2010/02/quantifying-sustainability/

For meg er det en prinsippsak at høyresiden får mer makt, så lenge et fritt marked og kapitalismen lever like godt som idag, så kan MDG få valutaen sin. 

Hvordan blir kjøpekraften vår i utlandet, hva skal våre bedrifter selge i ? Dollar? Yen? Skal vi legge ned all industri? Bare fjerne alt oljeindustri? 

Hva skal skje med Oslo Børs? Dersom vi fjerner oljen så kommer kronen til å stupe, studenter i Utlandet kommer til å slite ( de sliter allerede med Oljeprisen )  Alt dette er viktig, dette er ikke lekeland vennen, det er real-life.

Endret av maskineple
  • Liker 3
Gjest Sunhands
Skrevet (endret)

For meg er det en prinsippsak at høyresiden får mer makt, så lenge et fritt marked og kapitalismen lever like godt som idag, så kan MDG få valutaen sin. 

Hvordan blir kjøpekraften vår i utlandet, hva skal våre bedrifter selge i ? Dollar? Yen? Skal vi legge ned all industri? Bare fjerne alt oljeindustri? 

Hva skal skje med Oslo Børs? Dersom vi fjerner oljen så kommer kronen til å stupe, studenter i Utlandet kommer til å slite ( de sliter allerede med Oljeprisen )  Alt dette er viktig, dette er ikke lekeland vennen, det er real-life.

Problemet er man ser at kapitalismen som den er i dag ikke fungerer. Vi bruker mer ressurser enn vi har og enn vi greier å produsere. Vi lever som vi hadde 2-3 jordkloder. 

Hadde vi satset litt tidligere, hadde vi ikke bare hatt ett bein å stå på slik vi i dag har og ser konsekvensene av. Vi kan ikke kun satse på oljen, vi må satse på mer landbasert industri og fornybar energi. MDG har ikke sagt at de skal legge ned industri, de ønsker at vi skal bli en ny industrinasjon. 

Oljen skal heller ikke fjernes, den skal fases ut. Det høres ut som du tror at dette skal skje over natta.

http://framtida.no/articles/okonomiprofessor-garanterer-for-miljopartiet#.Vedpuvntmko

Endret av Sunhands
Skrevet

I mine øyne er dine holdninger direkte farlig for framtiden.

Jeg har bena plantet på jorda og ser på realitetene. Klimaidealister har sikkert mange tanker om fremtiden, men saken er fortsatt den at lille Norge har ingen innflytelse på verdens klimapolitikk, og de virkelige storutslipperne gjør som de vil uansett. Det er ingen grunn til at hele vår befolkning skal lide av en økonomisk politisk skapt krise av den grunn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Problemet er man ser at kapitalismen som den er i dag ikke fungerer. Vi bruker mer ressurser enn vi har og enn vi greier å produsere. Vi lever som vi hadde 2-3 jordkloder. 

Hadde vi satset litt tidligere, hadde vi ikke bare hatt ett bein å stå på slik vi i dag har og ser konsekvensene av. Vi kan ikke kun satse på oljen, vi må satse på mer landbasert industri og fornybar energi. MDG har ikke sagt at de skal legge ned industri, de ønsker at vi skal bli en ny industrinasjon. 

Oljen skal heller ikke fjernes, den skal fases ut. Det høres ut som du tror at dette skal skje over natta.

http://framtida.no/articles/okonomiprofessor-garanterer-for-miljopartiet#.Vedpuvntmko

Å fjerne kapitalismen er dealbreaker for meg, det har aldri fungert med noe annet system. Det er ikke tilfeldig at kapitalistiske land har verdens høyeste levestandard.  Vi har nok med ressurser, til den tiden vi trenger mer ressurser så har teknologien ( Pga kapitalismen ) kommet så langt at vi kan finne en utvei. Men du sier det jo selv, hva er poenget med MDG når oljen varer i maks 50+ år til?  Jeg ser en haug med elbiler ute feks, er nok ikke lenge til elfly? Leste en artikkel om det her om dagen. 

Endret av maskineple
  • Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg har bena plantet på jorda og ser på realitetene. Klimaidealister har sikkert mange tanker om fremtiden, men saken er fortsatt den at lille Norge har ingen innflytelse på verdens klimapolitikk, og de virkelige storutslipperne gjør som de vil uansett. Det er ingen grunn til at hele vår befolkning skal lide av en økonomisk politisk skapt krise av den grunn.

Nå legger du et galt premiss som grunnlag for innlegget ditt, fordi du tror at den økonomiske politikken til MDG vil føre til en krise. Du må gjerne si deg uenig i at vi i Norge er av betydning, men det begynner å bli kjedelig at du nevner krise i annenhver setning fordi du ikke er enig i MDG sin økonomiske politikk.

MDG har ikke bare klimapolitikk, men også miljøpolitikk som ønsker tiltak rettet mot ulike utfordringer. Jeg nevner noen punkter:

-Søppeldeponi i Førdefjorden

-Elendig luft i byene, så barn, asmatikere, hjertesyke og eldre må holde seg inne

-Tap av matjord, som er noe vi ikke vil få tilbake til å produsere mat på.

-Dyrevelferd i landbrukspolitikken

-Grønn arealplanlegging som bidrar til bedre folkehelse

-Satsing på gang- og sykkelveier som også bidrar til bedre folkehelse

Gjest Sunhands
Skrevet

Å fjerne kapitalismen er dealbreaker for meg, det har aldri fungert med noe annet system. Det er ikke tilfeldig at kapitalistiske land har verdens høyeste levestandard.  Vi har nok med ressurser, til den tiden vi trenger mer ressurser så har teknologien ( Pga kapitalismen ) kommet så langt at vi kan finne en utvei. Men du sier det jo selv, hva er poenget med MDG når oljen varer i maks 50+ år til?  Jeg ser en haug med elbiler ute feks, er nok ikke lenge til elfly? Leste en artikkel om det her om dagen. 

Vi har ikke 50 år, vi har kanskje 20. Og jeg ønsker ikke MDG bare fordi jeg synes miljø er fint og flott, men nettopp også på grunn av deres næringslivspolitikk og økonomiske politikk; at de faktisk ønsker å legge om til og satse på fornybar energi som kan gjøre at vi opprettholder den velferdsstaten vi har i dag, og fortsatt kan være en energinasjon. Det er latterlig at vi f.eks. ikke har investert og satset mer på sol og havvind. For ikke å snakke om hvilken ressurs vi vil ha i eksport av fisk om vi legger om til mer bærekraftig havbruk og får oppdrettsfisken inn i lukkede anlegg.

Det vil være mye dyrere om vi ikke legger om. Citigroup har f.eks. estimert at det vil koste oss 44 trillioner dollar om vi ikke forebygger klimaproblemene i større grad.

Jeg diskuterer gjerne mer i morgen, nå må jeg legge meg så jeg orker å stå opp klokka seks..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...