Tabris Skrevet 23. juni 2015 #81 Skrevet 23. juni 2015 Jeg diskuterer det prinsipielle i at begge typer stater vil ha et politivesen som i ytterste konsekvens vil bruke tvang mot sine borgere hvis de bryter statens lover og motsetter seg arrest. Forskjellen ligger bare i hva slags lover det er snakk om. Ergo er det ikke en vesensforskjell, bare en gradsforskjell.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #82 Skrevet 23. juni 2015 Det blir ikke brukt vold mot deg hvis du ikke bruker vold først i et demokrati heller. Helt riktig, men i et demokrati så finnes det enormt mange ting som gjør at du blir utsatt for makt, tvang og også vold. Nettopp fordi det er så mange lover, regler og normer du kan bryte om du vil utøve din individuelle frihet som man kaller det i liberalismen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #83 Skrevet 23. juni 2015 Det blir ikke brukt vold mot deg hvis du ikke bruker vold først i et demokrati heller. Mener du at det er vold å spille poker? Pokerspilling er en av mange offerløse handlinger som i dag er ulovlig. Liberalistene vil legalisere alle offerløse handlinger. Anonymous poster hash: e8ac3...d74
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #84 Skrevet 23. juni 2015 Mener du at det er vold å spille poker? Pokerspilling er en av mange offerløse handlinger som i dag er ulovlig. Liberalistene vil legalisere alle offerløse handlinger. Anonymous poster hash: e8ac3...d74 Jeg opererer med den gjengse forståelsen av begrepet vold, ikke den egenkomponerte definisjonen som enkelte liberalister bruker som retorisk knep.
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #85 Skrevet 23. juni 2015 Helt riktig, men i et demokrati så finnes det enormt mange ting som gjør at du blir utsatt for makt, tvang og også vold. Nettopp fordi det er så mange lover, regler og normer du kan bryte om du vil utøve din individuelle frihet som man kaller det i liberalismen. Du legger det fortsatt frem veldig skjevt for å stille demokrati i et dårligere lys enn det er. Ja, det er svært mange lover i et demokrati, og man kan såklart diskutere hvorvidt alle er nødvendige og ikke. Det er også derfor man har ulike parti som har forskjellig oppfatning om hvilke lover som er viktige og ikke. Men man blir ikke utsatt for "tvang, makt og vold" av "titusener av ting". Generelt sett går jeg rundt i hverdagen min og blir aldri utsatt for noen form for "tvang, makt og vold" av noe slag. Det er KUN når man BRYTER lovene og NEKTER å ta i mot straffen, at man I YTTERSTE KONSEKVENS blir utsatt for dette. Akkurat det samme som i en liberalstat.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #86 Skrevet 23. juni 2015 Du legger det fortsatt frem veldig skjevt for å stille demokrati i et dårligere lys enn det er. Ja, det er svært mange lover i et demokrati, og man kan såklart diskutere hvorvidt alle er nødvendige og ikke. Det er også derfor man har ulike parti som har forskjellig oppfatning om hvilke lover som er viktige og ikke. Men man blir ikke utsatt for "tvang, makt og vold" av "titusener av ting". Generelt sett går jeg rundt i hverdagen min og blir aldri utsatt for noen form for "tvang, makt og vold" av noe slag. Det er KUN når man BRYTER lovene og NEKTER å ta i mot straffen, at man I YTTERSTE KONSEKVENS blir utsatt for dette. Akkurat det samme som i en liberalstat. Ja, men i en liberaliststat så er det nesten ingenting du kan bli straffet for, annet enn å bruke vold mot andre. I et demokrati så er det jo faktisk titusenvis av ting, men det går så fint så lenge du følger dem. I et liberalistisk samfunn trenger du ikke bekymre deg fordi disse titusenvis av tingene er ikke straffbart. Du kan virkelig ikke være uenig her kan du vel?
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #87 Skrevet 23. juni 2015 Men jeg går ikke rundt og bekymrer meg for "titusenvis av ting". Du tegner et overdrevent fryktbilde av et demokrati som i hvert fall ikke jeg kjenner meg igjen i.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #88 Skrevet 23. juni 2015 Men jeg går ikke rundt og bekymrer meg for "titusenvis av ting". Du tegner et overdrevent fryktbilde av et demokrati som i hvert fall ikke jeg kjenner meg igjen i. Du nei, men så flott for deg da.... Jeg tegner overhodet ikke et overdrevent fryktbilde. Jeg kan gi deg en lang liste over ting som jeg ikke kan gjøre i mitt daglige liv som jeg gjerne ønsker å gjøre, men ikke kan uten å bli utsatt for tvang, makt og vold. Det er vel ingen vits, fordi du vil vel bare avfeie det som et lite problem bare fordi du selv mener noe annet.
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #89 Skrevet 23. juni 2015 Du nei, men så flott for deg da.... Jeg tegner overhodet ikke et overdrevent fryktbilde. Jeg kan gi deg en lang liste over ting som jeg ikke kan gjøre i mitt daglige liv som jeg gjerne ønsker å gjøre, men ikke kan uten å bli utsatt for tvang, makt og vold. Det er vel ingen vits, fordi du vil vel bare avfeie det som et lite problem bare fordi du selv mener noe annet. Nei, du blir ikke utsatt for tvang, makt og vold om du gjør ulovlige ting. Du blir utsatt for tvang, makt og vold i ytterste konsekvens hvis du motsetter deg politiet.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #90 Skrevet 23. juni 2015 Nei, du blir ikke utsatt for tvang, makt og vold om du gjør ulovlige ting. Du blir utsatt for tvang, makt og vold i ytterste konsekvens hvis du motsetter deg politiet. Ja, uansett hva poenget ditt måtte være... Som for voksne og rasjonelle mennesker er umulig å forstå. Så kommer vi ikke vekk fra poenget med at demokratiet krenker individets frihet. I et liberalistisk samfunn kan du være fri som individ uten bekymringer om å få politiet på døren som putter deg i fengsel og at rettsvesenet idømmer deg tvangssalg av eiendom.
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #91 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har ingen bekymringer om at jeg får politiet på døren som putter meg i fengsel og at rettsvesenet idømmer meg tvangssalg av eiendom.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #92 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har ingen bekymringer om at jeg får politiet på døren som putter meg i fengsel og at rettsvesenet idømmer meg tvangssalg av eiendom. Fint for deg, men for de aller fleste mennesker idagens samfunn så er de krenket på dette viset hver eneste dag.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #93 Skrevet 23. juni 2015 Kan du nevne dette spørsmålet igjen i klartekst? Med scenarioer osv. Mulig jeg ikke oppfattet deg helt i hva du prøvde å spørre om. Om du gidder så skal jeg ta meg tid til å gi et svar Det står i innlegg #37. Det første scenarioet tar for seg markedsfordelen til de bedriftene som ikke velger å betale skatt (slik at man ikke konkurrerer på likt grunnlag), det andre scenarioet som sannsynligvis vil komme etter evt. skje samtidig tar for seg hva som skjer når bedriftene etterhvert innser at de ikke kan betale skatt for å henge med i konkurransen. Anonymous poster hash: e94e0...2d3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #94 Skrevet 23. juni 2015 Fint for deg, men for de aller fleste mennesker idagens samfunn så er de krenket på dette viset hver eneste dag. Jeg tror nok du bør dokumentere at de aller fleste mennesker i dagens samfunn på dette viset er krenket hver eneste dag. For det første er nok majoriteten ikke kriminelle og selv som ekskriminell har man heller ikke noe å frykte om man har sonet/betalte boten og ikke har begått ny kriminalitet. På hvilken måte plages "de fleste" av dette hver dag? Anonymous poster hash: e94e0...2d3 1
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #95 Skrevet 23. juni 2015 Det står i innlegg #37. Det første scenarioet tar for seg markedsfordelen til de bedriftene som ikke velger å betale skatt (slik at man ikke konkurrerer på likt grunnlag), det andre scenarioet som sannsynligvis vil komme etter evt. skje samtidig tar for seg hva som skjer når bedriftene etterhvert innser at de ikke kan betale skatt for å henge med i konkurransen. Anonymous poster hash: e94e0...2d3 Det er jo frivillig å betale skatt for selskaper og individer for å opprettholde politi, rettsstat og forsvar. Jeg har diskutert med folk om det. Noe av de bedre løsningene på området er å innføre incentivordninger for å betale den forholdsvis lave skatten for å ha disse rettighetene. Det kan f.eks være at de som ikke bidrar med skatten ikke vil få prioritert om de f.eks blir utsatt for korrupsjon eller andre katastrofer for selskapet som normalt vil bli håndtert av politi, rettsvesen og forsvaret. Jeg tror selv selskaper og individer vil betale for denne ordningen, samme som de vil betale for vakthold og brannvesen. Dette er jo noe jeg kort fortalt mener er veldig realistisk. Dette må nok bli utprøvd når vi nærmer oss scenarioet vi snakker om. Liberalistine vil nok uansett sitte på Stortinget sammen med alle andre partier så de vil nok bare påvirke i disse baner.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #96 Skrevet 23. juni 2015 Jeg tror nok du bør dokumentere at de aller fleste mennesker i dagens samfunn på dette viset er krenket hver eneste dag. For det første er nok majoriteten ikke kriminelle og selv som ekskriminell har man heller ikke noe å frykte om man har sonet/betalte boten og ikke har begått ny kriminalitet. På hvilken måte plages "de fleste" av dette hver dag? Anonymous poster hash: e94e0...2d3 Du kan f.eks gå inn på byggebolig.no og lese på forumet der. Det er bokstavelig talt tusenvis av mennesker der som ikke kan gjøre endringer på sitt eget hus og eiendom fordi demokratiet nekter dem det, eller krever en omfattende prossess for å få det til. Ikke gjør dere så vanskelige...
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #97 Skrevet 23. juni 2015 Det er ikke snakk om å gjøre seg vanskelig, det er snakk om å være uenig i det grunnleggende premisset ditt om at folk flest i Norge er krenket og blir utsatt for "tvang, makt og vold" og går rundt og er redd for politiet på døra for "titusener av ting" som krenker dem. Jeg tror helt ærlig ikke at det er slik nordmenn flest føler det er å leve i Norge i dag.
debattanten Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #98 Skrevet 23. juni 2015 Det er ikke snakk om å gjøre seg vanskelig, det er snakk om å være uenig i det grunnleggende premisset ditt om at folk flest i Norge er krenket og blir utsatt for "tvang, makt og vold" og går rundt og er redd for politiet på døra for "titusener av ting" som krenker dem. Jeg tror helt ærlig ikke at det er slik nordmenn flest føler det er å leve i Norge i dag. Nordmenn flest har ikke tenkt tanken om at det kan være annerledes.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #99 Skrevet 23. juni 2015 Det er jo frivillig å betale skatt for selskaper og individer for å opprettholde politi, rettsstat og forsvar. Jeg har diskutert med folk om det. Noe av de bedre løsningene på området er å innføre incentivordninger for å betale den forholdsvis lave skatten for å ha disse rettighetene. Det kan f.eks være at de som ikke bidrar med skatten ikke vil få prioritert om de f.eks blir utsatt for korrupsjon eller andre katastrofer for selskapet som normalt vil bli håndtert av politi, rettsvesen og forsvaret. Jeg tror selv selskaper og individer vil betale for denne ordningen, samme som de vil betale for vakthold og brannvesen. Dette er jo noe jeg kort fortalt mener er veldig realistisk. Dette må nok bli utprøvd når vi nærmer oss scenarioet vi snakker om. Liberalistine vil nok uansett sitte på Stortinget sammen med alle andre partier så de vil nok bare påvirke i disse baner. Se der ja, det var da i det minste et argument. Men det vil likefullt være en dårlig ide og innføre incentivordninger i form av ulikhet for loven når det gjelder politisaker som er en av de viktigste pilarene i et moderne samfunn. Dessuten vil det favorisere store bedrifter som faktisk har råd til å betale skatt, så selv med disse insentivende vil det være konkurransevridende og det er fortsatt en mye bedre løsning for konkurranselikhet at alle er forpliktet til å betale det samme (via skatt). Anonymous poster hash: e94e0...2d3 Anonymous poster hash: e94e0...2d3
Tabris Skrevet 23. juni 2015 #100 Skrevet 23. juni 2015 Nordmenn flest har ikke tenkt tanken om at det kan være annerledes. Det er fortsatt ikke er argument som støtter ditt grunnleggende premiss om at nordmenn flest går rundt og føler seg krenket og i frykt for å bli utsatt for vold av politet på døra hver dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå