Gå til innhold

Ufordragelig valp - hvordan bli kvitt den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig dere som hakker i denne tråden, føler ikke dere at dere er litt hykleriske? Avliving er ikke verdens ende. Hvor mange av oss har ikke drept en maur, en bue eller en edderkopp? Hvorfor blir det ikke rabalder når slike levende vesen blir drept?

Det synes jeg er hyklerisk, og derfor er det veldig viktig å sette et klart skilletegn mellom menneske og dyr, og ikke mellom menneske/hund og fluer. Når det er sagt skal vi selvfølgelig avlive dyret på en mest mulig smertefri og skånsom måte, men det betyr IKKE at avlivingen i seg selv er gal.

Anonymkode: 9b97a...7ed

Nå spøker du vel litt? :) Du synes ikke det er forskjell på å drepe et dyr fordi man går i gresset (maur), og å drepe en hund "bare fordi man kan"? Jeg dreper selvfølgelig ikke dyr dersom det finnes et godt alternativ. Det er ikke mulig for meg å finkjemme gresset for maur hver gang jeg går ut, det kan ikke sammenliknes med å omplassere en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte rett og slett stoppe å lese når OP skrev om hundens manglende respekt for andre. Hva i alle dager. :fnise: Man må jo trene opp valpen. Denne personen tar det som en slags personlig fornærmelse.

Dette er vel god bevis på at man ikke skal gi levende skapninger som "overreaskelses gave"

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte rett og slett stoppe å lese når OP skrev om hundens manglende respekt for andre. Hva i alle dager. :fnise: Man må jo trene opp valpen. Denne personen tar det som en slags personlig fornærmelse.

Dette er vel god bevis på at man ikke skal gi levende skapninger som "overreaskelses gave"

Enig!

Anonymkode: 3f9b3...74a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst dere..

Sidestiller dere kjæledyr med mennesker? 

Altså.. Det er DYR..   Dyr skal behandles pent , ja, men ikke som mennesker.

De er DYR! 

Hva er så forferdelig med å avlive et dyr? Det er da jammen nok av dem..  Når man ikke kan gi dyret det den har behov for, syntes jeg det er mye mer humant å avlive det.. Jeg ville MYE heller gjort det, enn å levert det til nye eiere..

Beklager , men det mener jeg virkelig!

Anonymkode: bb5cb...62b

Sorry, men du høres ikke helt god ut. Det er jo bare å drepe uskyldige LEVENDE vesener fordi det er så mange av de. Grunnen til det er fordi mennesker ikke får sterilisert /kastrert hunden sin! Du er kvalm og sikkert ute etter å provosere. 

Anonymkode: 3f9b3...74a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig dere som hakker i denne tråden, føler ikke dere at dere er litt hykleriske? Avliving er ikke verdens ende. Hvor mange av oss har ikke drept en maur, en bue eller en edderkopp? Hvorfor blir det ikke rabalder når slike levende vesen blir drept?

Det synes jeg er hyklerisk, og derfor er det veldig viktig å sette et klart skilletegn mellom menneske og dyr, og ikke mellom menneske/hund og fluer. Når det er sagt skal vi selvfølgelig avlive dyret på en mest mulig smertefri og skånsom måte, men det betyr IKKE at avlivingen i seg selv er gal.

Anonymkode: 9b97a...7ed

du har helt klart mangel på empati for andre levende skapninger enn deg selv.  Det er sånne mennesker som drg som dessverre ender opp som drapsmenn fordi de mangler emapti. De begynner gjerne med uskyldige dyr....så utvikler det seg..

Jeg vil påstå at du har en svært underutviklet intelligens samt forståelse av verden rundt.

Vi er alle skapninger på denne jorden, både mennesker og dyr. Det er ikke noe skille, vi er veldig like. Vi er bare en annen art.

Vi er ikke mer verdt enn noen andre,  et liv er et liv 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt facinert av denne tråden. Dere motstandere av avliving: hvor går grensen for dere? -syntes dere det er greit å avlive dyr for mat? Har ikke de også tanker og følelser ? Eller er det greit så lenge vi mennesker nyter godt av maten? Hvilke dyr passer ikke inn i deres bilde? Maur, flue, mus, hare, katt, kanin, hund, rådyr, ulv, elg.. Altså er det greit å avlive dyr som ikke er kjæledyr, eller er alle dyr hellige? 

Er bare nysgjerrig på hva dere tenker om det ....?

Endret av calleia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt facinert av denne tråden. Dere motstandere av avliving: hvor går grensen for dere? -syntes dere det er greit å avlive dyr for mat? Har ikke de også tanker og følelser ? Eller er det greit så lenge vi mennesker nyter godt av maten? Hvilke dyr passer ikke inn i deres bilde? Maur, flue, mus, hare, katt, kanin, hund, rådyr, ulv, elg.. Altså er det greit å avlive dyr som ikke er kjæledyr, eller er alle dyr hellige? 

Er bare nysgjerrig på hva dere tenker om det ....?

Det går an å flere tanker i hodet samtidig, og de fleste mennesker evner å se nyanser. I denne konkrete saken så snakker vi om kjæledyr, altså et dyr som bare er til for glede, kos og underholdning for oss mennesker. Ikke mat og overlevelse (uten å gå inn i en debatt om dette).

Dette dyret ble fra den var liten mishandlet (isolasjon er mishandling for et så sosial dyr som hunden er, spesielt for valper. På dette området er ikke behovene til hunden spesielt annerledes enn våre behov) over tid. Hunden utagerte naturligvis på grunn av mishandlingen, og i stedet for å gi den unge hunden til noen som var villige til å bruke tid for å få den bedre, så valgte TS å avlive et friskt, men traumatisert dyr (på grunn av TS sin mishandling).

Det er ikke avlivningen i denne situasjonen som er så grusom, det er hele saken. Grunnen til at avlivningen føles så brutal er at hunden ble behandlet dårlig hele sitt korte liv, før den ble avlivet for å reagere helt naturlig på denne mishandlingen. Og ikke minst at det sto andre mennesker klare og villige til å hjelpe, altså fantes det alternativer.

Å blande inn maur, matdyr, rovdyr eller for den saks skyld pelsdyr i denne diskusjonen blir feil for meg, for dette er en konkret sak, ikke en generell diskusjon om avlivning eller dyremishandling.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt facinert av denne tråden. Dere motstandere av avliving: hvor går grensen for dere? -syntes dere det er greit å avlive dyr for mat? Har ikke de også tanker og følelser ? Eller er det greit så lenge vi mennesker nyter godt av maten? Hvilke dyr passer ikke inn i deres bilde? Maur, flue, mus, hare, katt, kanin, hund, rådyr, ulv, elg.. Altså er det greit å avlive dyr som ikke er kjæledyr, eller er alle dyr hellige? 

Er bare nysgjerrig på hva dere tenker om det ....?

hos meg så er det greit å avlive dyr som er ment for å skulle brukes til mat som feks gris, ku, sau, fisk, elg etc. Men jeg synes aldri det ville vært greit å avlive en katt, hund, fugl, hamster, rotte eller andre slags type kjæledyr for å skulle spise det. Min tankegang er at man avliver ikke kjæledyr med mindre dyret lider eller er så sykt at det ikke vil bli frisk igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst dere..

Sidestiller dere kjæledyr med mennesker? 

Altså.. Det er DYR..   Dyr skal behandles pent , ja, men ikke som mennesker.

De er DYR! 

Hva er så forferdelig med å avlive et dyr? Det er da jammen nok av dem..  Når man ikke kan gi dyret det den har behov for, syntes jeg det er mye mer humant å avlive det.. Jeg ville MYE heller gjort det, enn å levert det til nye eiere..

Beklager , men det mener jeg virkelig!

Anonymkode: bb5cb...62b

ja jeg synes dyr er like viktige som mennesker. Jeg ser på kattene mine som fullverdige familiemedlemmer. I mine øyne er de barna mine på en måte. Jeg ville gjort alt for dem og Gjør det jeg kan for at de skal ha et verdig og godt liv. Jeg sørget like mye da jeg måtte avlive katten min pga sykdom som når et familiemedlem døde. Det kunne aldri falt meg inn å avlive dyrene mine fordi det er for mange av dem eller fordi det ikke passet lenger.  Jeg var klar over at når jeg fikk katt fikk jeg også et ansvar i 15 til 20 år kanskje. For meg er ikke dyr bare et dyr. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt facinert av denne tråden. Dere motstandere av avliving: hvor går grensen for dere? -syntes dere det er greit å avlive dyr for mat? Har ikke de også tanker og følelser ? Eller er det greit så lenge vi mennesker nyter godt av maten? Hvilke dyr passer ikke inn i deres bilde? Maur, flue, mus, hare, katt, kanin, hund, rådyr, ulv, elg.. Altså er det greit å avlive dyr som ikke er kjæledyr, eller er alle dyr hellige? 

Er bare nysgjerrig på hva dere tenker om det ....?

Jeg er på ingen måte motstander av avliving, men jeg var motstander av avliving i denne saken. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avlivet 2 dyr selv, og jeg er på ingen måte imot en slik human avslutning av et dyrs lidelser. Dette dyret, derimot, var friskt, og led kun pga tilværelsen ts ga den, og kunne faktisk fått et fullverdig, godt liv hos noen som visste å ta seg av den.

Anonymkode: 7015b...449

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå spøker du vel litt? :) Du synes ikke det er forskjell på å drepe et dyr fordi man går i gresset (maur), og å drepe en hund "bare fordi man kan"? Jeg dreper selvfølgelig ikke dyr dersom det finnes et godt alternativ. Det er ikke mulig for meg å finkjemme gresset for maur hver gang jeg går ut, det kan ikke sammenliknes med å omplassere en hund.

Nei jeg er seriøs. Jeg vil påstå at alle har drept en flue eller edderkopp med vilje, på hvilken måte er disse mennekene bedre enn TS? Jeg synes måten folk moraliserer er skammelig, og denne tråden er et godt eksempel på det.

Anonymkode: 9b97a...7ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nei jeg er seriøs. Jeg vil påstå at alle har drept en flue eller edderkopp med vilje, på hvilken måte er disse mennekene bedre enn TS? Jeg synes måten folk moraliserer er skammelig, og denne tråden er et godt eksempel på det.

Anonymkode: 9b97a...7ed

Du må gjerne påstå at du er seriøs, men jeg greier dessverre ikke å ta deg seriøst her. Om du ikke fatter den moralske forskjellen på å knerte ei flue https://no.wikipedia.org/wiki/Husflue på kjøkkenet sitt med fluesmekkeren, og å avlive en valp man har påtatt seg ansvaret for, som det oppstår en gjensidig relasjon til, som forventes å være en del av dagliglivet ditt i 10-15 år, som er totalt avhengig av deg, og at du gir den omsorg, sosialisering, regelmessige og sunne måltider, mosjon og stimulans - fordi det etter hvert går opp for en at ansvaret du påtok seg ble for vanskelig og tungt, da...vil jeg påstå at du totalt mangler gangsyn, altså. Ærlig talt.

Anonymkode: 7015b...449

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei jeg er seriøs. Jeg vil påstå at alle har drept en flue eller edderkopp med vilje, på hvilken måte er disse mennekene bedre enn TS? Jeg synes måten folk moraliserer er skammelig, og denne tråden er et godt eksempel på det.

Anonymkode: 9b97a...7ed

:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at alle dere som sidestiller dyr med mennesker aldri spiser kjøtt eller dyreprodukter, så skinnhellige som dere er?

Dyr er faktisk dyr, og de er lavere på rangstigen, sånn er det bare. Ta for eksempel noen av de som har svart i en annen tråd her inne om å redde hunder og katter før mennesker.. jeg vil si at det er sånne folk som er underutviklet mentalt.

Anonymkode: 36f2e...514

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir så irritert. Når skal folk slutte å behandle dyr som ting. Valper er da som babyer og må læres opp. TS virker som et selvopptatt ufyselig menneske.  Håper h*n aldri får ansvaret for noe dyr resten av livet! Flere tilbyr seg å hjelpe og likevel avliver TS valpen! Har du et sykt dyr ja så avliver man det hos dyrlegen før det lider, men friske uskyldig dyr som bare må bøte med livet fordi de noen ikke greier å sette seg inn i hva det innebærer å ha et dyr FØR de kjøper det eller får det.TS hadde alle muligheter til å ordne opp men gadd ikke. Stakkars liten valp.

Dette er grunnen til at jeg liker dyr bedre enn mange mennesker og ja TS er mindre verdt for meg enn alle mine dyr! 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne påstå at du er seriøs, men jeg greier dessverre ikke å ta deg seriøst her. Om du ikke fatter den moralske forskjellen på å knerte ei flue https://no.wikipedia.org/wiki/Husflue på kjøkkenet sitt med fluesmekkeren, og å avlive en valp man har påtatt seg ansvaret for, som det oppstår en gjensidig relasjon til, som forventes å være en del av dagliglivet ditt i 10-15 år, som er totalt avhengig av deg, og at du gir den omsorg, sosialisering, regelmessige og sunne måltider, mosjon og stimulans - fordi det etter hvert går opp for en at ansvaret du påtok seg ble for vanskelig og tungt, da...vil jeg påstå at du totalt mangler gangsyn, altså. Ærlig talt.

Anonymkode: 7015b...449

Igjen, dette er moralisering på det sterkeste. Enten er et liv et liv - eller så er det ikke det. At å drepe en flue er verre enn en valp er en subjektiv oppfatning, akkurat som det i andre deler av verden er helt greit å drepe hunder men strengt forbudt å drepe rotter. Det betyr uansett ikke at man kan forsvare den hakkingen folk driver med, spiser man kjøtt og dreper innsekter så kan man faktisk ikke peke finger på TS. Ikke bare i denne tråden, jeg merker meg at moraliseringen står sterkt på "Kjæledyreforumet", men denne tråden er et kroneksempel. 

Det hadde vært noe helt annet om TS lot dyret pines til døde, det er inhumant! Men en smertefri avliving av en valp er ikke verre enn å drepe et hvilket som helst annet dyr.

 

Anonymkode: 9b97a...7ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dette er moralisering på det sterkeste. Enten er et liv et liv - eller så er det ikke det. At å drepe en flue er verre enn en valp er en subjektiv oppfatning, akkurat som det i andre deler av verden er helt greit å drepe hunder men strengt forbudt å drepe rotter. Det betyr uansett ikke at man kan forsvare den hakkingen folk driver med, spiser man kjøtt og dreper innsekter så kan man faktisk ikke peke finger på TS. Ikke bare i denne tråden, jeg merker meg at moraliseringen står sterkt på "Kjæledyreforumet", men denne tråden er et kroneksempel. 

Det hadde vært noe helt annet om TS lot dyret pines til døde, det er inhumant! Men en smertefri avliving av en valp er ikke verre enn å drepe et hvilket som helst annet dyr.

 

Anonymkode: 9b97a...7ed

For det første: det finnes noen grunnleggende - skrevne eller uskrevne - moralske og etiske rammer folk gjerne forholder seg til i vår del av verden, og da spiller det liten rolle hva som gjelder og går i andre kulturer, og i andre deler av verden. Vi forholder oss til det som sitter i ryggmargen vår, her hos oss. At vi kvitter oss med fluer på kjøkkenet handler i stor grad om mathygiene. Vi kan bli sjuke om vi lar fluene herje fritt i maten vår, og der vi tilbereder den. Vi lar heller ikke lusa få leve på hodene våre av dyrevelferdshensyn. Det klør sinnssykt. De er heller ikke så ålreite å henge med som hunder. (For ordens skyld: personlig spiser jeg ikke kjøtt, av mange grunner, men jeg aksepterer at andre gjør det, også at kineserne spiser hund.) 

For det andre: det ts gjorde var i grunnen å pine dyret sitt til døde. Den hadde et miserabelt liv før hun valgte å avlive, og det var hun som var årsaken til at den ikke hadde det bra. Nå kan man jo godt si at hunden garantert hadde bedre av å bli avlivet, enn å fortsette resten av livet sitt hos henne, slik den ble behandlet der, men det rettferdiggjør jo på ingen måte hennes avgjørelse. Særlig ikke når det meldte seg opptil flere i denne tråden som var villige til å hjelpe henne med å få valpen omplassert.

Anonymkode: 7015b...449

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så irritert. Når skal folk slutte å behandle dyr som ting. Valper er da som babyer og må læres opp. T

Nei, de er IKKE babyer!!

ja jeg synes dyr er like viktige som mennesker. Jeg ser på kattene mine som fullverdige familiemedlemmer. I mine øyne er de barna mine på en måte.

Hvem ville du reddet ut av et brennende hus.. Barna dine eller kattene??  Hvem er så viktigst for deg?

Fra en artikkel i okt på NRK: "Mattilsynet er bekymret for at nordmenn ikke lar dyr være dyr, men behandler dem som mennesker."

Fra Royal Canin: "Vi overfører våre behov og vår levemåte til katten, uten å ta hensyn til det viktigste: at den er et dyr."

Hva syntes dere om kjæledyr som har livet sitt i bur? Katter som lever livet inne i en leilighet? Naturlig? Dyr som blir dresset opp med sløyfe i lugge, og flotte klær, som blir plassert i en veske som et smykke... Naturlig. Tror dere hunden deres liker det? 

 

 

Anonymkode: bb5cb...62b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...