Gå til innhold

Kan jeg noengang utdanne meg? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja

Jeg kan ikke se for meg en eneste rådgiver, lærer eller veterinærstudent som vil anbefale TS dette målet, mtp hennes manglende skolegang, sykdom osv.

Nå skrev ikke jeg at TS skulle sikte mot toere heller, men å få kun femmere og seksere når man to ganger tidligere har droppet ut er slett ikke et realistisk mål. Dessverre.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Eh, rådgivere pleier heldigvis ikke blande seg så mye i fremtidige mål - de fokuserer mest på primærmålet, og det bør TS også.

Hva som er realistisk for TS vet heldigvis du ingenting om. :) femmere og seksere på norsk vgs er ikke akkurat rocket science, så hvis TS blir frisk har hun mye større mulighet til å lykkes enn de to første gangene. Og får hun ikke sekserne så har hun hvertfall prøvd. Da VET hun, i stedetfor å bare anta ting på dårlig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er realistisk for TS vet heldigvis du ingenting om. :)femmere og seksere på norsk vgs er ikke akkurat rocket science, så hvis TS blir frisk har hun mye større mulighet til å lykkes enn de to første gangene. Og får hun ikke sekserne så har hun hvertfall prøvd. Da VET hun, i stedetfor å bare anta ting på dårlig grunnlag.

Det har jeg heller ikke sagt da jeg selv hadde et høyt snitt uten særlig innsats, men TS mangler altså utdannelse helt tilbake til barneskolen, har vært syk i flere år og droppet ut av videregående to ganger.

Da kan det nok tenkes at kun femmere og seksere er et urealistisk mål for TS, tror du ikke?

Angående din kommentar om at rådgivere ikke rådgir om høyere utdannelse, hva i all verden tror du rådgivere på videregående gjør?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er du redd for å fortelle NAV om det?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Det skrev jeg jo nettopp? Det kommer til å bli spekulasjoner og jeg orker ikke ta den diskusjonen med de. -ts.

Anonymous poster hash: 12958...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Kjære TS. Jeg har ikke tid til å sitte her og kverulere med en som mener det er bedre å sikte for lavt enn for høyt. Jeg har selv siktet høyt, og lykkes. Jeg har selv sett folk med en mye mer trøblete bakgrunn enn meg sikte høyt, og lykkes.

Det er ingenting galt i å sikte høyt. Å ha mål motiverer. Når du begynner på vgs vil du fort finne ut hva som er realistisk, og da jobber du utifra det. Ikke la noen her fortelle deg hva du kan og ikke kan - dette vet du bedre selv. Ikke gi opp bare fordi noen sier at det er det du bør, før du har prøvd. Bli frisk, og prøv! Du har mange muligheter.

Som sagt, prøv å lese deg opp på ungdomsskolefagene på egenhånd, spesielt matte og naturfag. Dette kan du gjøre nå allerede.

Og bare send PM hvis du ønsker å høre mer fra en som er realist, men ikke pessimist. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrev jeg jo nettopp? Det kommer til å bli spekulasjoner og jeg orker ikke ta den diskusjonen med de. -ts.

Anonymous poster hash: 12958...271

NAV er jo i utgangspunktet interessert i at du skal få deg utdannelse og jobb, så jeg ser ikke helt hvorfor du skjuler at du er friskere og har fått tilbake motivasjonen til å utdanne deg.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips skravlebøtte :) Det skal jeg gjøre! -ts



Anonymous poster hash: 12958...271
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Det har jeg heller ikke sagt da jeg selv hadde et høyt snitt uten særlig innsats, men TS mangler altså utdannelse helt tilbake til barneskolen, har vært syk i flere år og droppet ut av videregående to ganger.

Da kan det nok tenkes at kun femmere og seksere er et urealistisk mål for TS, tror du ikke?

Angående din kommentar om at rådgivere ikke rådgir om høyere utdannelse, hva i all verden tror du rådgivere på videregående gjør?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Hvis TS på vgs får gode karakterer kommer neppe rådgiver til å fraråde høye mål fordi hun droppet ut av vgs tidligere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Jeg har ikke tid til å sitte her og kverulere med en som mener det er bedre å sikte for lavt enn for høyt. Jeg har selv siktet høyt, og lykkes. Jeg har selv sett folk med en mye mer trøblete bakgrunn enn meg sikte høyt, og lykkes.

Det er ingenting galt i å sikte høyt. Å ha mål motiverer. Når du begynner på vgs vil du fort finne ut hva som er realistisk, og da jobber du utifra det. Ikke la noen her fortelle deg hva du kan og ikke kan - dette vet du bedre selv. Ikke gi opp bare fordi noen sier at det er det du bør, før du har prøvd. Bli frisk, og prøv! Du har mange muligheter.

Som sagt, prøv å lese deg opp på ungdomsskolefagene på egenhånd, spesielt matte og naturfag. Dette kan du gjøre nå allerede.

Og bare send PM hvis du ønsker å høre mer fra en som er realist, men ikke pessimist. ;)

Men hvorfor må TS ha som mål å bli veterinær allerede nå, før hun i det hele tatt har gått videregående eller tatt noen eksamener?

Jeg skrev akkurat det somme som du gjør i et annet svar, at utdanningsmålet burde komme når hun ser at hun gjennomfører videregående og da også vet mer om hvilket snitt hun vil ende opp med.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS på vgs får gode karakterer kommer neppe rådgiver til å fraråde høye mål fordi hun droppet ut av vgs tidligere. ;)

HVIS er vel stikkordet akkurat her.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er jo i utgangspunktet interessert i at du skal få deg utdannelse og jobb, så jeg ser ikke helt hvorfor du skjuler at du er friskere og har fått tilbake motivasjonen til å utdanne deg.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Som jeg nettopp fortalte deg er jeg ikke frisk nok til å begynne med noe enda og tidligst om 1 års tid. Jeg undersøker fordi jeg ikke har ønsker å sitte på ræva hele livet. Kroppen min fungerer ikke noe mer fordi jeg har motivasjon, men det betyr ikke at jeg gir opp at den noengang kommer til å gjøre det. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nettopp fortalte deg er jeg ikke frisk nok til å begynne med noe enda og tidligst om 1 års tid. Jeg undersøker fordi jeg ikke har ønsker å sitte på ræva hele livet. Kroppen min fungerer ikke noe mer fordi jeg har motivasjon, men det betyr ikke at jeg gir opp at den noengang kommer til å gjøre det. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

Det er ikke noe problem å fortelle NAV om dette og allerede nå legge planer for tiden fremover.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men hvorfor må TS ha som mål å bli veterinær allerede nå, før hun i det hele tatt har gått videregående eller tatt noen eksamener?

Jeg skrev akkurat det somme som du gjør i et annet svar, at utdanningsmålet burde komme når hun ser at hun gjennomfører videregående og da også vet mer om hvilket snitt hun vil ende opp med.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Fordi mål motiverer, og så lenge målene er konstruktive og man er villig til å justere målene etterhvert, er det bare positivt med høye mål.

Syns det er utrolig sært av deg å henge deg sånn opp i dette. Det er ingenting negativt i TS sin drøm, det går ikke utover noe annet, så hva er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mål motiverer, og så lenge målene er konstruktive og man er villig til å justere målene etterhvert, er det bare positivt med høye mål.

Syns det er utrolig sært av deg å henge deg sånn opp i dette. Det er ingenting negativt i TS sin drøm, det går ikke utover noe annet, så hva er problemet?

Første mål er å skaffe seg studiekompetanse. Hvis det viser seg at TS får gode nok karakterer kan hun begynne å tenke på mer ambisiøse mål.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

HVIS er vel stikkordet akkurat her.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Ja? Ingen har vel sagt noe annet?

Det er jo INGEN som VET hvilke karakterer de får, før de har prøvd. Alt er jo HVIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er utrolig sært av deg å henge deg sånn opp i dette. Det er ingenting negativt i TS sin drøm, det går ikke utover noe annet, så hva er problemet?

Minner om at persondebatt ikke er tillatt og at dette er et diskusjonsforum hvor temaet i trådene nettopp diskuteres.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men som sagt, jeg må gi meg. Det er ingenting galt i å tenke på ambisiøse mål allerede nå. Det er det som driver oss frem, selv om målene gjerne endrer seg underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja? Ingen har vel sagt noe annet?

Det er jo INGEN som VET hvilke karakterer de får, før de har prøvd. Alt er jo HVIS.

De fleste vet om de får en toer eller en sekser.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, jeg må gi meg. Det er ingenting galt i å tenke på ambisiøse mål allerede nå. Det er det som driver oss frem, selv om målene gjerne endrer seg underveis. :)

Slik TS beskriver situasjonen sin er det ambisiøst nok å ha som mål å gjennomføre videregående.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å fortelle NAV om dette og allerede nå legge planer for tiden fremover.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Jeg har planer for tiden framover, behandling. Det og bare det. Snakker med nav om det når jeg begynner å bli bedre, da har vi fremdeles tid til å legge opp alt. Så blir " er du bedre" spørsmålene postive istedet for en ting som tar krefter jeg ikke har. -ts

Anonymous poster hash: 12958...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

De fleste vet om de får en toer eller en sekser.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Og likevel betviler du TS sin evne til å vite hva hun kan greie? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...