Gå til innhold

Kan jeg noengang utdanne meg? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se for meg en eneste rådgiver, lærer eller veterinærstudent som vil anbefale TS dette målet, mtp hennes manglende skolegang, sykdom osv.

Nå skrev ikke jeg at TS skulle sikte mot toere heller, men å få kun femmere og seksere når man to ganger tidligere har droppet ut er slett ikke et realistisk mål. Dessverre.

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Nå får du gi deg! TS sier jo at hun normalt er skoleflink, men på grunn av sykdom fikk hun ikke fullført vgs. Det er altså ikke evnene det står på, men hvordan hun har fungert. Og hun sier at hun kommer til å bli frisk. Litt usikker på om du er samme AB, men realkompetanse er også noe helt annet enn hva som går inn under 23/5 regelen!

TS; jeg har også vært syk igjennom vgs, og mangler derfor mye fag. Men jeg har også alltid vært skoleflink, og har tatt fag som privatist med gode resultater. Jeg valgte til slutt å satse på 23/5 regelen, av flere grunner. Det er enkelte fag jeg har problemer med (som gym), og det passet meg derfor bedre å ta de 6 fagene som privatist. Jeg har fått god hjelp av NAV til å skrive søknader og CV og har derfor i dag en jobb som har gitt meg en fot innenfor bransjen jeg ønsker å utdanne meg innen og jobbe videre i. Dette er etter å ha droppet ut av første året på vgs, på grunn av psykiske problemer.

Så lenge du er klar over utfordringene, og klar for å jobbe hardt, synes jeg dette er et mål du skal prøve å oppnå. Som nevnt over, sjekk ut khanacedemy for å lære basics innenfor matte og naturfag. Ta kontakt med fylkeskommunen for å høre om mulighetene dine for å komme inn på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket fylke bor du i?

Det finnes skoler der man kan få tilrettelagt undervisning, ta et par fag om gangen. Strengt for å gå der - må ha en masser av dokumentasjon fra fagfolk på at det trengs for å takle videregående. Dette er noe som gjør at man kan ta litt og litt om gangen, lærerene har mye kunnskap ang. psykisk helse og opplæringen blir tilpasset hver enkelt.

Jeg er på samme alder som deg, og har gjennom slik skole holdt gangen i videregående, selv om jeg langt i fra kommer til å fullføre på normert tid. Uansett bedre sent enn aldri.

Hør med nav, evt behandlere, om det finnes en slik "skole" i nærheten av deg.



Anonymous poster hash: 2140d...542
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Earth

Jeg syntes det er bra at du setter deg mål Ts, og du kan sette deg akkurat de målene du vil. Mål er med på å skape motivasjon, og som i noen tilfeller kan øke prestasjonsevnen. Jeg har ikke så mange råd og tips å komme med, annet enn at jeg ønsker deg masse lykke til, og håper at du vil lykkes på veien Mot ditt mål:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å lese? Snittet kan være rundt 5.

Anonymous poster hash: deddc...f95

Jeg syns du er jævlig frekk.

Anonymous poster hash: bd77a...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje1

Jeg spør igjen, er det rart jeg blir krass?

Finn deg et realistisk mål. Leste du det jeg skrev om arbeidspraksis og 23/5-regelen?

Anonymous poster hash: 5c84d...a82

Tenker TS mener at hun er redd for at NAV tar fra henne AAP FØR hun begynner på skole hvis hun lufter disse ideene. Prøv å lese hva TS skriver og ikke bare gjenta deg selv. NAV kunne faktisk ha funnet på noe sånt hvis de er kranglete.

TS: Jeg synes det er flott at du har drømmer. Bare begynn på skolen igjen og ha veterinær som hovedmål, men ha delmål underveis:

1. Fag fra ungdomsskolen

2. Videregående 1,2,3

3. Veterinær

Enkelt delt opp, men du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg hadde selv planer om å bli veterinær og kom inn på studiet.

Jeg jobbet hardt gjennom hele vgs, tok de realfagene som var nødvendig og fikk et snitt godt innenfor kravet.

Først og fremst må du snakke med en rådgiver på din lokale vgs som kan hjelpe deg med å få deg inn i et løp som gir deg realfagskompetanse. For å søke deg inn på veterinær må du ha kjemi l+ll og matematikk R1/(S1+S2). Det er ikke krav om biologi, men de forutsetter at du har full fordypning i dette også.

Dette løpet på videregående er utrolig hardt og krevende, bare så det er sagt! Jeg syns det er fantastisk at du etter så mye motgang har klare mål og ønsker.

Hvis du virkelig vil dette vil jeg anbefale at du først leser deg opp på pensum fra ungdosskolen, slik at overgangen til videregående pensum ikke blir alt for hardt. Som sagt, det løpet du må gå på videregående er utrolig hardt!

Det er noe lettere å komme inn på veterinærstudiet i utlandet, feks Polen eller Ungarn. Nå vet jeg ikke om du har vurdert det, men kjenner til noen som studerer der og er meget godt fornøyde - både med miljø og studiet.

Hvis du virkelig vil dette og går helhjerta inn for det ser jeg ingen grunn til at du ikke kan klare det, men du må være realistisk. Ikke forvent at du skal starte på vgs, fullføre på tre år og seile inn på studiet. Du må forvente at du med din bagasje bruker litt ekstra tid på å få gjennomført det.

Det er virkelig et hardt studium og en tøff ei dit, men det er verdt det! :)

Uansett hva du velger så er det bra å ha et mål. Det gjør det enklere å gjennomføre og motivere seg når du jobber mot noe. Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du er jævlig frekk.

Anonymous poster hash: bd77a...662

Jeg stiller deg et oppriktig spørsmål. I det innlegget du siterte skrev jeg at snittet ikke trenger å være mer enn rundt 5 TO ganger. Likevel hevder du at man må ha et snitt ikke langt unna 6. Det er bekymringsverdig. Enten har du veldig dårlige matematikkunnskaper eller så leser du ikke innleggene her inne riktig (eller begge deler).

Anonymous poster hash: deddc...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er jævlig frekk.

Anonymous poster hash: bd77a...662

Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal klare deg helt fint uten en oppfrisking fra ungdomsskolen. Bare følg godt med i timene og spør når du lurer på noe. Min erfaring er at lærerne gjerne stiller opp med ekstraundervisning for deg om du føler du henger etter i et fag. De vil jo at du skal få gode karakterer og lære noe :)

Vet ikke hvordan syk du er, men tror du at du blir bra snart, eller at du klarer dette til tross for sykdommen?

Det er i hvert fall verdt forsøket! Det er gratis å studere på vgs i Norge, så du taper ikke på å prøve. Men jeg ville ventet til jeg følte meg klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...